Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

    ...
    Als iedereen zich met zijn eigen zaken zou bemoeien zou het reeds heel wat makkelijker zijn.
    ...
    Het is inderdaad onvermijdelijk dat het weer aanleiding geeft tot discussies van maatschappelijk belang, het is nu eenmaal een belangrijk onderwerp geworden (anders kijken we beter gewoon naar het weerbericht).
    Als u aangeeft u daar niets van aan te trekken mag u af en toe een reactie verwachten, (gelukkig) heeft niet iedereen dezelfde mening .

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      .. vandaag deels hoge bewolking, zeer zacht tot 24°, als dat geen Indian summer is ?
      Neen dat is verre van een "Indian Summer", hier bij ons hebben we de zon enkel gezien op zondag, that's it
      Overdag is het weliswaar niet te koud maar zeker geen "indian summer" gevoel zoals we andere jaren soms wel hebben.

      trouwens meestal hebben we het Sint Michiels zommertje / Indian summer pas in oktober

      Dus ook hier vandaag weer een totaal grijze troosteloze dag, goed om wat buitenwerk te doen maar daarmee is dan ook alles gezegd
      's Nachts is het al alle dagen enorm vochtig geweest, maar doordat we in onze regio geen zon te zien krijgen, hebben we ook niet de typerende mistige najaarsochtenden

      Hopelijk krijgen we alsnog wat beter weer, maar zo te zien is morgen en vooral overmorgen nog slechter met regen
      Dan één dagje wat beter en zondag weer een grote kans op regen
      Dus dat Indian Summer gevoel is ver weg, toch aan onze kant van het land

      grts
      Sieg
      Last edited by Sieg; 27 september 2023, 19:49.
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

        Neen dat is verre van een "Indian Summer", hier bij ons hebben we de zon enkel gezien op zondag, that's it
        Overdag is het weliswaar niet te koud maar zeker geen "indian summer" gevoel zoals we andere jaren soms wel hebben.

        trouwens meestal hebben we het Sint Michiels zommertje / Indian summer pas in oktober

        Dus ook hier vandaag weer een totaal grijze troosteloze dag, goed om wat buitenwerk te doen maar daarmee is dan ook alles gezegd
        's Nachts is het al alle dagen enorm vochtig geweest, maar doordat we in onze regio geen zon te zien krijgen, hebben we ook niet de typerende mistige najaarsochtenden

        Hopelijk krijgen we alsnog wat beter weer, maar zo te zien is morgen en vooral overmorgen nog slechter met regen
        Dan één dagje wat beter en zondag weer een grote kans op regen
        Dus dat Indian Summer gevoel is ver weg, toch aan onze kant van het land

        grts
        Sieg
        Sieg, woon jij op een andere planeet of zo ?
        Ik begrijp het echt niet.
        Hier morgen 6h zon, vrijdag 2h en ocharme 0-2mm regen, weekend 5-6h zon en zondag terug 23°. De zomer blijft hier duren.
        Geen enkel weerbericht (en ik heb er verdomd goede) geeft regen volgende zondag - enkel op Texel, hou dus op van naar het Nederlandse weerbericht te kijken.
        Dringend verhuizen (of een andere bril opzetten) .
        Last edited by palombian; 27 september 2023, 20:51.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

          Sieg, woon jij op een andere planeet of zo ?
          Ik begrijp het echt niet.
          Hier morgen 6h zon, vrijdag 2h en ocharme 0-2mm regen, weekend 5-6h zon en zondag terug 23°. De zomer blijft hier duren.
          Geen enkel weerbericht (en ik heb er verdomd goede) geeft regen volgende zondag - enkel op Texel, hou dus op van naar het Nederlandse weerbericht te kijken.
          Dringend verhuizen (of een andere bril opzetten) .
          Tuurlijk, U bent er ook altijd zo eentje geweest die het beter weet dan de mensen die er wonen of het ondervinden
          En als je je volledig baseert op enkele gratis apps zal je niet ver komen ;-)

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

            Tuurlijk, U bent er ook altijd zo eentje geweest die het beter weet dan de mensen die er wonen of het ondervinden
            En als je je volledig baseert op enkele gratis apps zal je niet ver komen ;-)

            grts
            Sieg
            Wat jij in Mecablitq 54 - MZ3 en Coolpix 5700 schreef klopt ook volledig voor onze regio hier. De laatste dagen dat wij hier zon gezien hebben waren 23 en 24 september ll.
            Ik ga niet beweren dat ze niet nu en dan eens een minuutje (zeker niet langer) kwam piepen, maar het waren zeker geen zonnige dagen.

            Ook duidelijk te zien aan de opbrengst van de zonnepanelen. Die brachten maandag 11,6 KWH, dinsdag 8,84 KWh en gisteren 10.0 KWH op.
            Dat zegt genoeg zeker als je weet dat ze op een zonnige dag makkelijk 20KWh en meer opbrengen.

            Na zondag hadden alle volgende dagen een potdichte hemel.
            Temperatuur is wel OK voor de tijd van het jaar (max. waarden voor maandag 21,7°C, dinsdag 24,1°C en gisteren 23,9°C - let wel dit zijn de maxima, het kan dus goed zijn dat die waarden slechts gedurende een minuutje werden gehaald).

            Nu is is weeral een potdichte grijze lucht, dus weer geen zon en de temperatuur is nu 16,6°C.

            Ik zal dan ook wel op een andere planeet wonen zeker ​ ?

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

              Wat jij in Mecablitq 54 - MZ3 en Coolpix 5700 schreef klopt ook volledig voor onze regio hier. De laatste dagen dat wij hier zon gezien hebben waren 23 en 24 september ll.
              Ik ga niet beweren dat ze niet nu en dan eens een minuutje (zeker niet langer) kwam piepen, maar het waren zeker geen zonnige dagen.

              Ook duidelijk te zien aan de opbrengst van de zonnepanelen. Die brachten maandag 11,6 KWH, dinsdag 8,84 KWh en gisteren 10.0 KWH op.
              Dat zegt genoeg zeker als je weet dat ze op een zonnige dag makkelijk 20KWh en meer opbrengen.

              Na zondag hadden alle volgende dagen een potdichte hemel.
              Temperatuur is wel OK voor de tijd van het jaar (max. waarden voor maandag 21,7°C, dinsdag 24,1°C en gisteren 23,9°C - let wel dit zijn de maxima, het kan dus goed zijn dat die waarden slechts gedurende een minuutje werden gehaald).

              Nu is is weeral een potdichte grijze lucht, dus weer geen zon en de temperatuur is nu 16,6°C.

              Ik zal dan ook wel op een andere planeet wonen zeker ​ ?
              Het is hier op dit moment 1/8 lage bewolking met enkele lichte sluiers hoge, maar de zon schijnt en werpt scherpe schaduwen.

              Gisteren 27/09 hadden we ook maar 10 kWh (redelijk veel hoge bewolking), tegenover 16,5 zondag 24/09, 12.28 ma 25, 8,64 di 26.
              Beweren dat met de helft van de opbrengst van in volle zomer de zon niet schijnt ("potdichte hemel ?") is toch wel zeer pessimistisch uitgedrukt.
              Een sombere dag noem ik één met bijna 0 (=konstante regen). Zelfs bij volledige bewolking is er nog genoeg opbrengst om de directe stroombehoeften te dekken.
              Dat zonnepanelen nu minder opbrengen komt ook door korter wordende dagen.
              Bovendien zal de "opbrengst" mij worst wezen, er is sowieso genoeg om geen stroom te moeten betalen (het is geen belegging met gegarandeerd rendement) en ik kan er toch niets aan doen.
              Anders verknoei je twee keer je humeur .

              Wat de weerapp's betreft: ik heb er een goede (betalende) voor de luchtvaart, die is zo gedetailleerd (en doorgaans juist) dat ik ze ook gebruik om te wandelen.
              Meerdere keren hebben wij door ons enkele tientallen km te verplaatsen een schitterende dag gehad terwijl het op de vertrekplaats regende of volledig bewolkt was.
              Wanneer het op 1 km2 in het land 5 druppels kan regenen voorspelt het nationale weerbericht een regendag.
              Last edited by palombian; 28 september 2023, 11:00.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                Ook duidelijk te zien aan de opbrengst van de zonnepanelen. Die brachten maandag 11,6 KWH, dinsdag 8,84 KWh en gisteren 10.0 KWH op.
                Dat zegt genoeg zeker als je weet dat ze op een zonnige dag makkelijk 20KWh en meer opbrengen.
                De laatste dagen hebben we hier in de Noorderkempen toch heel wat zon gezien, af en toe zijn er wel wat wolkjes geweest die de zon tegen hielden, maar het was toch mooi weer voor de tijd van het jaar.

                Wat de zonnepanelen betreft moet je er nu ook al rekening mee houden dat de dagen een stuk korter zijn, en dat het s' morgens heel wat langer duurt vooraleer de zon hoog genoeg staat om in de juiste hoek ten opzichte van de panelen te komen om een hoge opbrengst te leveren.
                Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de oriëntatie van de panelen, hier liggen ze op een plat dak (hellingshoek van de panelen is 10°) en dan duurt het s' morgens al wat langer voor de zon op de panelen schijnt dan in de zomer.
                Hier hebben de panelen deze week tussen de 10KWh en 12,3KWh per dag opgeleverd (10 panelen van 400W piek), dat is nog altijd meer dan wat we verbruiken (de laatste keer dat ik stroom gekocht heb was begin april, toen hebben de panelen een paar dagen na elkaar heel weinig opgebracht).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Geen enkel weerbericht (en ik heb er verdomd goede) geeft regen volgende zondag - enkel op Texel, hou dus op van naar het Nederlandse weerbericht te kijken.
                  Haha, de grap van het jaar zeker?
                  Wanneer hebben ze een goede uitgevonden?
                  Vaak geven ze ganse dag droog en valt het er met bakken uit of voorspellen ze veel regen en zie je geen druppel.
                  Zelfs de vaststellingen zijn vaak verkeerd, zelfs de buienradar klopt niet altijd.
                  De eerste regen zie ik nu voor vrijdag voorspeld, niets op zondag.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Zoals voorspeld, vandaag weer een grijze potdichte hemel met ergens een lichtere plek waar de zon zich zou moeten bevinden.
                    Deze voormiddag rond een uur of elf vielen er hier enkele druppels, te weinig om echt regen te noemen
                    Nu tegen de avond probeert de zon nog steeds door te breken doch het lukt haar niet, soms eens heel even een straaltje maar dat is het dan ook.
                    Morgen wordt inderdaad regen voorspeld, zelfs met kans op een donderslag, al zal dat laatste wel meevallen

                    Het is zoals Verseg schrijft, ze kunnen met moeite de dag zelf het weer voorspellen, laat staan dat ze het een kleine week van tevoren kunnen met zekerheid.
                    Het weerbericht verandert continu, ze passen zich aan aan de dag zelf, best triestig eigenlijk dat ze dat in deze tijden nog niet beter kunnen.

                    De eerst voorspelde zeer zonnige week wordt nu blijkbaar al opgesplitst in enkele verspreide dagen met kans op een buit en donkere bewolking
                    Dan heb je met weermannen en weervrouwen, de ene is (te) positief en de andere (te) negatief
                    Vooral op VTM is het interessant om te volgen, gegarandeerd als bvb Jill zegt dat het volgende week een zonnige week wordt dan zal bvb daarna David zeggen dat er toch enkele zware bewolkte dagen gaan tussen zitten.
                    Ik volg mijn astro apps en die zitten er toch meestal redelijk goed op

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                      De laatste dagen hebben we hier in de Noorderkempen toch heel wat zon gezien, af en toe zijn er wel wat wolkjes geweest die de zon tegen hielden, maar het was toch mooi weer voor de tijd van het jaar.

                      Wat de zonnepanelen betreft moet je er nu ook al rekening mee houden dat de dagen een stuk korter zijn, en dat het s' morgens heel wat langer duurt vooraleer de zon hoog genoeg staat om in de juiste hoek ten opzichte van de panelen te komen om een hoge opbrengst te leveren.
                      Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de oriëntatie van de panelen, hier liggen ze op een plat dak (hellingshoek van de panelen is 10°) en dan duurt het s' morgens al wat langer voor de zon op de panelen schijnt dan in de zomer.
                      Hier hebben de panelen deze week tussen de 10KWh en 12,3KWh per dag opgeleverd (10 panelen van 400W piek), dat is nog altijd meer dan wat we verbruiken (de laatste keer dat ik stroom gekocht heb was begin april, toen hebben de panelen een paar dagen na elkaar heel weinig opgebracht).
                      Sorry hoor BB, maar ik heb misschien niet voldoende uitleg gegeven of je hebt het niet begrepen.
                      De zonnepanelen brachten zaterdag en zondag ll. dagelijks meer dan 20 KWh op, van de daarop volgende dagen heb ik de cijfers reeds gegeven, die opbrengst was ongeveer de helft of minder.
                      Van zaterdag/zondag naar de drie volgende dagen, zullen de dagen niet in die mate verkort zijn, en zal de zon niet langer gewacht hebben om op de panelen te schijnen, om de opbrengst te halveren ... denk ik toch .

                      De laatste minuten is de zon juist komen piepen. De panelen brachten tot nu (maar er is nu wel sporadisch een beetje zon) 8,36 KWh op, wat bewijst dat het weer een dag zonder zon was.
                      Ik heb het grootste deel van de dag in een kliniek doorgebracht waar er geen zicht naar buiten was, maar dat hoeft ook niet, want de opbrengst van de panelen spreekt voor zich.

                      Nu is het hier 19,8°C en om 14u10 is het eventjes 21,2°C geweest.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Haha, de grap van het jaar zeker?
                        Wanneer hebben ze een goede uitgevonden?
                        Vaak geven ze ganse dag droog en valt het er met bakken uit of voorspellen ze veel regen en zie je geen druppel.
                        Zelfs de vaststellingen zijn vaak verkeerd, zelfs de buienradar klopt niet altijd.
                        De eerste regen zie ik nu voor vrijdag voorspeld, niets op zondag.
                        Dit klopt als een bus in zoverre de voorspellingen zullen juist zijn natuurlijk.
                        Voor vrijdag is er 90% kans op neerslag, en voor zondag wordt de ganse dag zon voorspeld.
                        Maar ... het is toch altijd afwachten.

                        Je ziet maar in ons klein landje, BB en Palombian baden in de zon, en hier bij ons in de streek is ze niet te zien.
                        Ze scheen daarnet een 10-tal minuten en nu is het alweer één en al grijs.

                        In Frankrijk dwepen ze met MeteoFrance, maar die zitten die toch ook vaak compleet naast.
                        Mocht al de regen vallen die MeteoFrance soms voospelt, dan zouden we reeds hééééél dikwijls doornat zijn geweest tijdens onze vakantie(s) .

                        Comment


                        • Vandaag noch mossel noch vis. In de serre zijn diverse voorjaarbloeiers aan een derde bloeironde gestart dit jaar en ik vraag me meer en meer af of die het volgende jaar halen. Bloeien van planten kost enorm veel energie van de plant en trop est trop. Ze hebben, zoals alle andere planten niet echt veel reserve kunnen op bouwen. Oorzaak is het kwakelweer en de onstabiele weersituatie. Koud, warm, donker, helder, ...
                          Ik merk dat ook in de hof. De aalbessen staan er graatmager bij, alhoewel een grote opbrengst gehad. De tomatenplanten eveneens. En weinig insecten gezien, nagenoeg geen bijen (wel veel hommels) en nagenoeg geen wespen.
                          Wel een tamelijk hoge luchtvochtigheid, een nijdig koud aanvoelend windje.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Zoals voorspeld, vandaag weer een grijze potdichte hemel met ergens een lichtere plek waar de zon zich zou moeten bevinden.
                            Deze voormiddag rond een uur of elf vielen er hier enkele druppels, te weinig om echt regen te noemen
                            Nu tegen de avond probeert de zon nog steeds door te breken doch het lukt haar niet, soms eens heel even een straaltje maar dat is het dan ook.
                            Morgen wordt inderdaad regen voorspeld, zelfs met kans op een donderslag, al zal dat laatste wel meevallen

                            Het is zoals Verseg schrijft, ze kunnen met moeite de dag zelf het weer voorspellen, laat staan dat ze het een kleine week van tevoren kunnen met zekerheid.
                            Het weerbericht verandert continu, ze passen zich aan aan de dag zelf, best triestig eigenlijk dat ze dat in deze tijden nog niet beter kunnen.

                            De eerst voorspelde zeer zonnige week wordt nu blijkbaar al opgesplitst in enkele verspreide dagen met kans op een buit en donkere bewolking
                            Dan heb je met weermannen en weervrouwen, de ene is (te) positief en de andere (te) negatief
                            Vooral op VTM is het interessant om te volgen, gegarandeerd als bvb Jill zegt dat het volgende week een zonnige week wordt dan zal bvb daarna David zeggen dat er toch enkele zware bewolkte dagen gaan tussen zitten.
                            Ik volg mijn astro apps en die zitten er toch meestal redelijk goed op

                            grts
                            Sieg
                            Het lijkt me niet meer dan normaal dat de weersvoorspelling continu wordt bijgesteld.
                            Daarom is het nuttig - zeker wanneer je een activiteit hebt die er sterk van afhangt - om de achterliggende weerkundige mechanismen en de manier waarop de modellen ermee omgaan (proberen) te begrijpen en op te volgen.
                            Op die manier kan je bijsturen (of een alternatieve bezigheid zoeken).
                            Gelukkig wordt het weerpraatje op TV (dat ik eigenlijk zelden volg) nog door metereologen gepresenteerd waardoor je enige achtergrondinformatie krijgt.

                            Soms zie je aan de lucht of de veranderende wind dat het voorspelde scenario vroeger of later komt, of zelfs helemaal omslaat (ik herinner me nog toen half juni in Zuid-Frankrijk de fameuze "goutte froide" - door de straalstroom naar het zuiden gedrukt - enkele dagen vroeger dan voorspeld plots verdween en het eindelijk mooi weer werd).

                            PS: er passeerde toch wat hoge bewolking, hier de dag afgesloten met 9,39 kWh, 96% autarkie en nog 3,3 kW geïnjecteerd, met 8 panelen voor 3,08 kWp vind ik dat niet slecht eind september.
                            Last edited by palombian; 28 september 2023, 18:15.

                            Comment


                            • Vandaag hier driekwart van de dag regen, laat ons zeggen troosteloos miezeren en niet echt doorregenen
                              Temperatuur viel mee mee uit de wind
                              Nu tegen de avond is het volledig uitgeklaard, dus een heldere nacht (of enkele uren) in het vooruitzicht, doch een volle maan en heel erg vochtige lucht, dus ook weer niet ideaal

                              op weg naar beter ... hopelijk

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • Gisteren was het een heel sombere dag, de zonnepanelen hebben bijna geen stroom opgeleverd.
                                Daardoor is de accu hier nu leeg (1% op dit ogenblik, het is van 2 april geleden dat de accu helemaal leeg was), ik kan best een paar uur wachten om de was op te zetten, dan kan ik terug "gratis" stroom gebruiken (als je de kostprijs van de installatie niet telt).

                                Voor vandaag en morgen ziet het er heel wat beter uit, we krijgen mooi weer dit weekend.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X