Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

    Hoe lang heb je de panelen ? Een omvormer zou normaal gezien toch, al naargelang de bronnen, van 8 tot 20 jaar moeten meegaan.
    Micro-omvormers zelfs 25 jaar, al hebben die dan weer het nadeel dat wanneer er ééntje kapot is, ze moeilijk te bereiken zijn omdat ze onder het paneel liggen. Daardoor kunnen de vervangkosten hoog oplopen.

    Van 2017 en onderdelen dus nog onder waarborg, daarom ook gebonden aan de RMA door de fabrikant.
    Er zijn er die ook na een week of maand al stuk gaan of pas na 20 jaar, zoals met alles kan ook dit eender wanneer stuk gaan.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

      Van 2017 en onderdelen dus nog onder waarborg, daarom ook gebonden aan de RMA door de fabrikant.
      Er zijn er die ook na een week of maand al stuk gaan of pas na 20 jaar, zoals met alles kan ook dit eender wanneer stuk gaan.
      Met elektronische apparaten moet je wat geluk hebben, meestal gaan die heel lang mee, maar als je pech hebt, dan geven ze het (veel) eerder op (gelukkig is er dan de garantie).

      Bij de eerste zonne-installaties werd de omvormer dikwijls op een zolder gehangen die erg heet werd op een zonnige zomerdag.
      Terwijl de omgeving van de omvormer al zo warm was moest die ook nog het maximale vermogen verwerken, en dan loopt de temperatuur van de elektronische componenten in de omvormer zo hoog op dat ze niet erg lang heel blijven.
      Maar als je installatie dateert van 2017, dan zal de installateur daar wel rekening mee hebben gehouden.

      De levering van de onderdelen voor zonnepanelen loopt nog altijd flink achter op de verkoop, ik ken er die onlangs een installatie hebben besteld, en die moeten nog geduld hebben tot begin volgend jaar.
      Het is wel zo dat een installateur voorrang geeft aan de onderdelen voor reparaties als er in een bestaande installatie iets stuk gaat, maar als het onderdeel er niet is, dan kan hij het ook niet komen vervangen...
      Ik heb vorig jaar ook zo'n 6 maanden langer moeten wachten op de installatie, en dan hebben ze uiteindelijk nog andere panelen moeten plaatsen (voordeel voor mij was dat ik niets meer moest betalen, en dat ze zo'n 10W (piek) meer leveren dan die eerst op de offerte stonden).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Bij de eerste zonne-installaties werd de omvormer dikwijls op een zolder gehangen die erg heet werd op een zonnige zomerdag.
        Terwijl de omgeving van de omvormer al zo warm was moest die ook nog het maximale vermogen verwerken, en dan loopt de temperatuur van de elektronische componenten in de omvormer zo hoog op dat ze niet erg lang heel blijven.
        Maar als je installatie dateert van 2017, dan zal de installateur daar wel rekening mee hebben gehouden.
        Geen zolder of kelder hier en de omvormer hangt in een koele garage.
        Zelfs de ventilatoren ervan draaien zelden sneller dan op minimum.
        Garantie op toestel maar niet op werkuren, valt al bij al dan nog mee als het maar eenmalig is.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Geen zolder of kelder hier en de omvormer hangt in een koele garage.
          Zelfs de ventilatoren ervan draaien zelden sneller dan op minimum.
          Garantie op toestel maar niet op werkuren, valt al bij al dan nog mee als het maar eenmalig is.
          Dan had je waarschijnlijk de verlenggarantie er bij genomen, want is normaal toch maar twee jaar ?

          Veel mensen hebben wel al eens gehoord van de '10-jarige aansprakelijkheid', maar dat geldt alleen voor ernstige verborgen gebreken die de stabiliteit/soliditeit van een gebouw in het gedrang brengen.
          Velen verkijken zich daarop wanneer ze een huis bouwen, kapotte ramen, sluitwerk dat niet meer werkt, garagepoort die sleept, CV die niet (goed) meer werkt, dakpannen die verkleuren ... enfin je kan het zo gek niet bedenken, maar als het probleem de stabiliteit van het gebouw niet in het gedrang brengt, dan kunnen ze fluiten naar de garantie.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

            Dan had je waarschijnlijk de verlenggarantie er bij genomen, want is normaal toch maar twee jaar ?

            Veel mensen hebben wel al eens gehoord van de '10-jarige aansprakelijkheid', maar dat geldt alleen voor ernstige verborgen gebreken die de stabiliteit/soliditeit van een gebouw in het gedrang brengen.
            Velen verkijken zich daarop wanneer ze een huis bouwen, kapotte ramen, sluitwerk dat niet meer werkt, garagepoort die sleept, CV die niet (goed) meer werkt, dakpannen die verkleuren ... enfin je kan het zo gek niet bedenken, maar als het probleem de stabiliteit van het gebouw niet in het gedrang brengt, dan kunnen ze fluiten naar de garantie.
            Bij de bouw is dat inderdaad 10 jaar, maar zonnepanelen horen daar echter niet bij.
            Zonnepanelen en optimizers zijn hier standaard met 25 jaar garantie en omvormer met 12 jaar.
            Geen extra genomen.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Vacatures Omvormer Service, The Movie OMVORMERSERVICE


              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                Het weer blijft slecht voor mij. Het is nog geen hittegolf tot nu toe, maar het zou de eerste hittegolf zijn ooit in België in de maand september.
                Dit toont nog maar eens hoe uitzonderlijk dit rotweer is. Gelukkig koelt het 's avonds en 's nachts goed af. Deze nacht zelfs tot 14.0°C, zodat normaal slapen geen probleem is.
                Nu nog maar 20,3°C, maar oplopend (tot 4.4°C per uur). Ook heel vochtig 's nachts. Gras droog afrijden kon hier gisteren pas in de late namiddag vanwege de natte ochtenddauw die hier pas dan volledig weg is.
                Dit weer zal dus geen problemen opleveren voor de grasperken, die krijgen voldoende vocht gedurende de nacht.
                +30° in september is helemaal niet uitzonderlijk !
                Het is wel uitzonderlijk dat er drie dagen met +30° elkaar opvolgen
                En dat is ook de enige reden waar men de term "hittegolf" gebruikt, 5 dagen van +25° waarvan 3 dagen er +30° moeten zijn.

                Wat dus heel duidelijk maakt hoe relatief de term "hittegolf" eigenlijk wel is, als het 29,9° is of het is 30,1°, tjah ik bedoel maar ...

                Ik vind het in ieder geval zalig weer en eindelijk eens een mooie inhaalbeweging voor de zonnepanelen opbrengst die we de vorige twee manden toch gemist hebben
                Voor mij hoeft het geen 30° te zijn, maar ik heb er geen problemen mee en met mij zo te zien heel veel mensen

                grts
                Sieg

                Last edited by Sieg; 7 september 2023, 15:48.
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                  Het weer blijft slecht voor mij. Het is nog geen hittegolf tot nu toe, maar het zou de eerste hittegolf zijn ooit in België in de maand september.
                  Dit toont nog maar eens hoe uitzonderlijk dit rotweer is. Gelukkig koelt het 's avonds en 's nachts goed af. Deze nacht zelfs tot 14.0°C, zodat normaal slapen geen probleem is.
                  Nu nog maar 20,3°C, maar oplopend (tot 4.4°C per uur). Ook heel vochtig 's nachts. Gras droog afrijden kon hier gisteren pas in de late namiddag vanwege de natte ochtenddauw die hier pas dan volledig weg is.
                  Dit weer zal dus geen problemen opleveren voor de grasperken, die krijgen voldoende vocht gedurende de nacht.
                  Dit weer slecht noemen lijkt me zeer eigenaardig .
                  In september zijn koele en vochtige nachten heel normaal.
                  Wij zijn hier in de Condroz heel de dag bezig geweest met opruimen, naar containerpark enzo, zonder last van de warmte (29 graden, temperatuur daalt met 0,7 per 100m, dus de verkoeling op 300m is relatief klein, wel is het hier het platteland en geen stad, binnen is het 23 graden).
                  Ook in de namiddag gras afgereden (elektrisch), de meeste buren hebben hier trouwens een robot (gelukkig, vroeger was dat hier op zomeravonden en in het weekend niet te doen van het geronk van de grasmaaiers).

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                    Dit weer slecht noemen lijkt me zeer eigenaardig .
                    In september zijn koele en vochtige nachten heel normaal.
                    Wij zijn hier in de Condroz heel de dag bezig geweest met opruimen, naar containerpark enzo, zonder last van de warmte (29 graden, temperatuur daalt met 0,7 per 100m, dus de verkoeling op 300m is relatief klein, wel is het hier het platteland en geen stad, binnen is het 23 graden).
                    Ook in de namiddag gras afgereden (elektrisch), de meeste buren hebben hier trouwens een robot (gelukkig, vroeger was dat hier op zomeravonden en in het weekend niet te doen van het geronk van de grasmaaiers).
                    Als het hitteplan in werking treedt.
                    Als de ozondrempel overschreden wordt.
                    Als men er voortdurend op hamert dat kinderen en ouderen moeten in de gaten gehouden worden dat ze genoeg drinken.
                    Als ze er voortdurend op hameren dat je zware inspanningen moet vermijden bij dit weer.
                    Als allerlei bedrijven vroeger starten om voor de extreme namiddaghitte te kunnen stoppen.

                    Dan lijkt het mij niet eigenaardig dat ik dit weer slecht noem toch ?

                    Dat er mensen zijn die dit weer zalig vinden, en dus niks geven om hun gezondheid, daar kan ik niks aan doen, het is hun goed recht.

                    "Iedereen" zou dit weer zogezegd zalig vinden, maar er was een enorme toeloop op airco's de laatste jaren ... als de mensen toch allemaal van dit weer houden, waarom laten ze dan toch een airco plaatsen thuis .

                    En by the way, ik heb nergens geschreven dat ik de koele en vochtige nachten niet normaal vind, integendeel, het is ideaal .

                    Hier nu een zalige 20,4°C, en het koelde deze nacht af tot 15,8°C.
                    Waar wij naar toe trekken morgen is het max. een zalige 24°C, en bij hoogtij als het water tegen het muurtje van ons terras aankomt, dan zal het wellicht nog een paar graden frisser zijn .
                    Ik wou dat we er al waren. Mochten we alles op voorhand geweten hebben, dan waren we een week vroeger naar daar getrokken.
                    Last edited by Guest49; 8 september 2023, 12:14.

                    Comment


                    • Ozondrempel heeft met meer dan alleen temperatuur te maken.
                      Als het vriest dat het kraakt moeten ook jongeren en ouderen oppassen want ook dat is gevaarlijk. Er is ook nog zoiets als onderkoeling...
                      Als het teveel regent is dat ook gevaarlijk. We zien dagelijks beelden hiervan.

                      De grote boosdoener in dit geheel is niet de warmte, eerder de luchtvochtigheid. Als je in de tropische serre in de Ledeganck binnen stapt is het precies of dat je een hamer op je hoofd krijgt.
                      In de woestijn is de hitte (temperaturen ver boven de 30°C) best verdraagzaam. Het gevaar zit hem echter in uitdroging want de lucht is er kurkdroog. Uitdroging is trouwens de reden waarom aan jongeren, ouderen zo vaak wordt gewezen dat er moet gedronken worden. Vele jaren geleden, toen ik naar de lagere school ging kregen van thuis uit een aluminiumen gourde (droinkpul) met pompwater mee. Nu zijn dat, indien dit al gebeurt, blikjes met suikerhoudende dranken. Deze laatste zijn niet de ideale voor de waterhuishouding in ons lichaam.

                      Wat een onzin kraam je nu weer uit dat mensen niks geven om hun gezondheid omdat zij het nu lekker weer vinden en jij niet. Sorry, eerbied en respect is iets dat in twee richtingen gaat.
                      En ja hoor, ik heb met deze week al goddelijk geamuseerd zonder bekaf te zijn of uitgeput. En eindelijk ben ik van de vervelende hoest verlost. Ik hou me gezond door meer dan voldoende te drinken en indien ik voel als een grens bereikt wordt, die grens respecteer.

                      En niet iedereen die dit weer zogezegd zalig vinden plaatsen een airco. Een airco wordt ook nog wel gebruikt dan alleen maar afkoeling. Je kan er ook mee opwarmen.

                      Ik respecteer je indien je vindt dat dit weer voor jou slecht is (is ook zo voor ijsberen) maar leer nu toch ook eens te respecteren dat dit weer voor anderen dan weer goddelijk is en verwijt ze niet en kleineer ze niet.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                        Ozondrempel heeft met meer dan alleen temperatuur te maken.
                        Als het vriest dat het kraakt moeten ook jongeren en ouderen oppassen want ook dat is gevaarlijk. Er is ook nog zoiets als onderkoeling...
                        Als het teveel regent is dat ook gevaarlijk. We zien dagelijks beelden hiervan.

                        De grote boosdoener in dit geheel is niet de warmte, eerder de luchtvochtigheid. Als je in de tropische serre in de Ledeganck binnen stapt is het precies of dat je een hamer op je hoofd krijgt.
                        In de woestijn is de hitte (temperaturen ver boven de 30°C) best verdraagzaam. Het gevaar zit hem echter in uitdroging want de lucht is er kurkdroog. Uitdroging is trouwens de reden waarom aan jongeren, ouderen zo vaak wordt gewezen dat er moet gedronken worden. Vele jaren geleden, toen ik naar de lagere school ging kregen van thuis uit een aluminiumen gourde (droinkpul) met pompwater mee. Nu zijn dat, indien dit al gebeurt, blikjes met suikerhoudende dranken. Deze laatste zijn niet de ideale voor de waterhuishouding in ons lichaam.

                        Wat een onzin kraam je nu weer uit dat mensen niks geven om hun gezondheid omdat zij het nu lekker weer vinden en jij niet. Sorry, eerbied en respect is iets dat in twee richtingen gaat.
                        En ja hoor, ik heb met deze week al goddelijk geamuseerd zonder bekaf te zijn of uitgeput. En eindelijk ben ik van de vervelende hoest verlost. Ik hou me gezond door meer dan voldoende te drinken en indien ik voel als een grens bereikt wordt, die grens respecteer.

                        En niet iedereen die dit weer zogezegd zalig vinden plaatsen een airco. Een airco wordt ook nog wel gebruikt dan alleen maar afkoeling. Je kan er ook mee opwarmen.

                        Ik respecteer je indien je vindt dat dit weer voor jou slecht is (is ook zo voor ijsberen) maar leer nu toch ook eens te respecteren dat dit weer voor anderen dan weer goddelijk is en verwijt ze niet en kleineer ze niet.
                        Tsja, onzin uitkramen ... als het vriest of regent is het ook gevaarlijk . Nog nooit gehoord dat je je dikker kan aankleden als het koud is. Wanneer het te warm is kan je je vel niet uitdoen als je het toch nog te warm hebt.

                        Ik kleineer de mensen niet, ik respecteer net de mensen wel, ik schrijf toch dat ze mogen doen wat ze willen met hun gezondheid, dat het hun goed recht is.
                        Als sommigen zich kapot roken, kapot drinken met alcohol ... ik heb er niks op tegen hoor. Mocht iedereen stoppen met roken en drinken dan moet vadertje staat weer andere taksen gaan leggen.

                        Als er nu zijn die languit in de zetel in volle zon gaan liggen in de tuin, wie ben ik om hen tegen te houden, ze doen maar. Nogmaals het is hun volste recht, maar als het gezond is voor lijf en leden, dat is een andere zaak.
                        Ik blijf er bij dat de huidige weersomstandigheden niet gezond zijn, ook al hebben jij en wellicht nog anderen zich geamuseerd de voorbije dagen. En vat het vooral niet op als een aanval op jouw persoon. Er mogen er hier 500 zijn die het huidige weer leuk vinden, ik blijf het tegendeel vinden.
                        Enne ... als je dat zelf gelooft dat mensen een airco laten plaatsen om hun woning te verwarmen . Ik zou eerder zeggen, dat 99,99 % een airco plaatsen om hun woning te koelen, en dan is het is meegenomen dat ze in de tussenseizoenen die ook kunnen gebruiken om een beetje bij te verwarmen. Ik heb nog nooit iemand weten verklaren een airco geplaatst te hebben om de woning te verwarmen. Ook trouwens nog nooit reclame gezien voor airco's tijdens de winter.
                        Last edited by Guest49; 8 september 2023, 14:08.

                        Comment


                        • .... "Iedereen" zou dit weer zogezegd zalig vinden, maar er was een enorme toeloop op airco's de laatste jaren ... als de mensen toch allemaal van dit weer houden, waarom laten ze dan toch een airco plaatsen thuis .
                          .
                          U beseft toch dat de toeloop op "airco's" de reden was van de steeds hoger wordende energieprijzen en het zo goed als verplicht worden om warmtepompen te plaatsen bij nieuwbouw
                          Een "airco" zoals U het noemt is een warmtepomp en dat is de makkelijkste manier om relatief goedkoop te verwarmen zonder veel kosten te hoeven uitvoeren, zonnepanelen plaatsen is sowieso al iets dat de meeste mensen doen.
                          Dus als je in combinatie met de zonnepanelen en een warmtepomp (airco zoals U zegt) in de zomer er ook nog eens gratis mee kan koelen binnenshuis is mooi meegenomen uiteraard.
                          Ik schrik er wel van dat net U dit niet weet ...

                          Tsja, onzin uitkramen ... als het vriest of regent is het ook gevaarlijk .​
                          tevens schrik ik er ook wel van dat U niet weet dat extreme koude of extreme regenval ook gevaarlijk kan zijn voor mensen, bewijzen zijn er nogthans meer dan genoeg geweest

                          Enne ... als je dat zelf gelooft dat mensen een airco laten plaatsen om hun woning te verwarmen . Ik zou eerder zeggen, dat 99,99 % een airco plaatsen om hun woning te koelen, en dan is het is meegenomen dat ze in de tussenseizoenen die ook kunnen gebruiken om een beetje bij te verwarmen. Ik heb nog nooit iemand weten verklaren een airco geplaatst te hebben om de woning te verwarmen. Ook trouwens nog nooit reclame gezien voor airco's tijdens de winter.​
                          En dat durft U te zeggen dat wij hier "onzin uitkramen" ... tjah deze opmerking zegt meer dan genoeg hoeveel je er eigenlijk over weet
                          Want als je in een land woont als België is het helemaal niet noodzakelijk om je huis te koelen maar wel om te verwarmen.
                          Bij ons heeft de warmtepomp dit jaar pas 3 dagen gekoeld, dus ik (en velen) zouden een hele domme investering doen om daarvoor een warmtepomp te laten plaatsen !

                          grts
                          Sieg
                          Last edited by Sieg; 8 september 2023, 21:48.
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • Om 7u hing hier nog een redelijk dichte mist, die is nu geleidelijk aan het wegtrekken.
                            Nu is het zo'n 15°C, ideaal om met een paar ventilators de warmte naar buiten te blazen (beneden staat er een koude lucht naar binnen te blazen, boven blaast een tweede ventilator de opgewarmde lucht naar buiten, de koude lucht gaat zo door de hele woning).
                            Door die luchtstroom koelt alles nu vrij snel af zodat het hier straks niet overdreven heet wordt als het buiten weer zo'n 30°C (of meer) wordt.
                            De temperatuur hier in huis is deze week nooit boven de 26°C geweest, het voelde met 26°C zelfs nog fris aan als je na de middag van buiten naar binnen kwam.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • Hier ook een ochtendnevel. Wijst naar een heel hoge luchtvochtigheid en die zal wel een drukkend gevoel geven. Wel geen kraakheldere hemel maar ook niet dat er wolken zichtbaar zijn.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment


                              • Met 32,6°C zitren we bijna aan de openingspost van dit topic.
                                Zonnig, geen wolkje te bespeuren, uiteraard droog.
                                En eindelijk terug opbrengst van de zonnepanelen.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X