Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het weer weer.

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Veel regen en hevige wind, echt rot weer dus. [emoji19]
    Het lijkt wel eind november - begin december weer, zo wanneer de Sint van het dak geblazen wordt door de hevige windstoten en regenbuien.
    Wat een triestig 2023 hebben we al gehad zeg, niet normaal meer

    Daarnet het overzicht gezien van het weer, de eerste drie maanden van dit jaar hebben we minder zon gezien dan vorig jaar enkel in maart, dus dat wil al wat zeggen
    Tevens één van de slechtste en natste voorjaren, en Maart hoort zelfs bij de top slechtste maanden sinds de start van de metingen.
    Dus degenen die nu nog durven zeggen dat het een normaal jaar is, tjah die wonen niet in België dan toch

    Ook vandaag weer een ganse dag regen, serieuze windstoten en morgen wordt blijkbaar nog erger.

    Maar er zou vanaf zondag dan toch eindelijk eens wat zon te zien zijn en vooral droger zijn voor een aantal dagen, fingers crossed

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • Re: Het weer weer.

      Ondanks het natte en niet zonnige voorjaar, lees ik het volgende over de grondwaterstanden (bron 'grondwaterstandindicator van vlaanderen.be) :

      Op 5/03/2023 vertoonde 82% van de meetplaatsen een lage (29%) tot zeer lage (53%) freatische grondwaterstand voor de tijd van het jaar. 17% vertoonde een normale en slechts 1% een hoge grondwaterstand voor de tijd van het jaar. Er zijn momenteel geen meetplaatsen die een zeer hoge grondwaterstand vertonen voor de tijd van het jaar

      Benieuwd of er nu, na de natte (er zou 124 liter/m² gevallen zijn in onze regio) en bewolkte maand maart, nog geen verbetering te noteren valt.

      Wachten dus tot de nieuwe metingen.
      Last edited by Guest49; 1 april 2023, 15:24. Reden: Neerslag hoeveelheid toegevoegd

      Comment


      • Re: Het weer weer.

        De Fransen en Italianen hopen dat daar ook zoveel water valt als hier, althans in bepaalde streken.
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

        Comment


        • Re: Het weer weer.

          Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
          Ondanks het natte en niet zonnige voorjaar, lees ik het volgende over de grondwaterstanden (bron 'grondwaterstandindicator van vlaanderen.be) :

          Op 5/03/2023 vertoonde 82% van de meetplaatsen een lage (29%) tot zeer lage (53%) freatische grondwaterstand voor de tijd van het jaar. 17% vertoonde een normale en slechts 1% een hoge grondwaterstand voor de tijd van het jaar. Er zijn momenteel geen meetplaatsen die een zeer hoge grondwaterstand vertonen voor de tijd van het jaar

          Benieuwd of er nu, na de natte (er zou 124 liter/m² gevallen zijn in onze regio) en bewolkte maand maart, nog geen verbetering te noteren valt.

          Wachten dus tot de nieuwe metingen.
          Nochtans lopen er hier nog mensen rond die objectieve gegevens blijven ontkennen .

          Februari was zeer droog, dan heeft de zon trouwens ook meer geschenen dat het jaar tevoren, dat is men blijkbaar al vergeten...
          Last edited by palombian; 1 april 2023, 15:41. Reden: februari

          Comment


          • Re: Het weer weer.

            Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
            Ondanks het natte en niet zonnige voorjaar, lees ik het volgende over de grondwaterstanden (bron 'grondwaterstandindicator van vlaanderen.be) :

            Op 5/03/2023 vertoonde 82% van de meetplaatsen een lage (29%) tot zeer lage (53%) freatische grondwaterstand voor de tijd van het jaar. 17% vertoonde een normale en slechts 1% een hoge grondwaterstand voor de tijd van het jaar. Er zijn momenteel geen meetplaatsen die een zeer hoge grondwaterstand vertonen voor de tijd van het jaar

            Benieuwd of er nu, na de natte (er zou 124 liter/m² gevallen zijn in onze regio) en bewolkte maand maart, nog geen verbetering te noteren valt.

            Wachten dus tot de nieuwe metingen.
            Degenen die dit nog geloven moeten zich dringend wat verdiepen in de waterstanden en het meteorologische gegevens.

            Hetgeen je hier post lijkt eerder een samenvatting van vorig jaar, zeker niet van dit jaar, en al zeker niet na de maand maart 2023

            Dat heb je met vals nieuws verspreiding, men plukt er hier en daar een stukje uit om hun gelijk te kunnen halen

            grts
            Sieg
            Last edited by Sieg; 1 april 2023, 20:09.
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • Re: Het weer weer.

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Nochtans lopen er hier nog mensen rond die objectieve gegevens blijven ontkennen .

              Februari was zeer droog, dan heeft de zon trouwens ook meer geschenen dat het jaar tevoren, dat is men blijkbaar al vergeten...
              Ongelofelijk hoe sommigen deze domme uitspraken mogen blijven verspreiden
              Hetgeen deze persoon hier laat zien is de samenvatting van ruim een maand gelden, dus nog voordat we een maand met regen gehad hebben.

              Ik heb het je al eens gezegd, het is echt niet moeilijk om goedgelovigen alles wijs te maken, ik kan hier vandaag nog enkele foto's plaatsen waarbij het lijkt alsof het nog droger is dan jij laat uitschijnen, ik kan ook foto's tonen waarbij je echt ziet zoals het is.
              Ik raad je aan om eens wat verder te kijken dan de stad waarin je woont, neem eens de auto (of in uw geval de fiets) en rij eens naar oost en West vlaamse polders, steek dan meteen ook even de grens over naar de zeelandse polders.
              U kan dan misschien ook meteen uw collega hier meenemen, en geef na je rondrit eens een eerlijk onderbouwd commentaar die je met eigen ogen gezien hebt en niet ergens in de cijfertjes gevonden hebt

              Owja, wat uw stralende maand februari betreft, ik heb het al gezegd, u woont in een eigen wereld maar niet in Vlaanderen

              grts
              Sieg
              Last edited by Sieg; 1 april 2023, 20:16.
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • Het weer weer.

                Nog steeds veel wind vandaag, wel al minder dan gisteren maar heel de dag regende het.
                Volgens officiële metingen was maart 2023 een van de slechtste sinds begin van de metingen.
                KMI: maart was zeer somber en nat.
                Neerslagtotaal 126,6 mm tegenover 59,3 mm normaal en bij de rop 3 van de laatste 32 jaar en bij de top 5 sinds 1901.
                Neerslagdagen 24 tegenover 15,7 normaal.
                Onweersdagen 9 tegenover 4,4 normaal en bij de rop 3 van de laatste 32 jaar.
                Zonneschijnduur 83:08 tegenover 125:45 normaal en januari 32:34 in plaats van 59:04.
                Met de panelen hebben we in maart net 50% gehaald van vorig jaar, komt ongeveer overeen met de officiële vaststelling van totale zonneschijn in combinatie met de lagere globale zonnestraling.

                In februari 2022 was de zonneschijnduur 93:24 tegenover 81:16 in 2023 en 121:25 in 2021.
                In februari 2022 was de globale zonnestraling 41,06 tegenover 39,2 in 2023 en 49,7 in 2021.
                Februari 2023 had dus ook al minder zon dan 2022 en dat was al minder dan in 2021.
                Aantal regendagen was in februari 2022 inderdaad wel minder.

                Gegevens van https://www.meteo.be/nl/klimaat/klim...r-de-grafieken
                Last edited by VerSeg; 1 april 2023, 20:14.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: Het weer weer.

                  Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                  Ondanks het natte en niet zonnige voorjaar, lees ik het volgende over de grondwaterstanden (bron 'grondwaterstandindicator van vlaanderen.be) :

                  Op 5/03/2023 vertoonde 82% van de meetplaatsen een lage (29%) tot zeer lage (53%) freatische grondwaterstand voor de tijd van het jaar. 17% vertoonde een normale en slechts 1% een hoge grondwaterstand voor de tijd van het jaar. Er zijn momenteel geen meetplaatsen die een zeer hoge grondwaterstand vertonen voor de tijd van het jaar

                  Benieuwd of er nu, na de natte (er zou 124 liter/m² gevallen zijn in onze regio) en bewolkte maand maart, nog geen verbetering te noteren valt.

                  Wachten dus tot de nieuwe metingen.
                  Beste, best de actuele cijfers erbij nemen en niet hetgeen in uw kraam past

                  Dit is de laatste samenvatting van het VMM, lijkt me betrouwbaarder dan hetgeen U hier laat zien.
                  Uit nieuwe metingen en berekeningen blijkt dat het freatische grondwater in Vlaanderen de voorbije maand op veel plaatsen gestegen is. Daardoor is er in 42% van de meetplaatsen een normale grondwaterstand en in 21% van de meetplaatsen zelfs een hoge tot zeer hoge grondwaterstand voor de tijd van het jaar.
                  Deze samenvatting dateert van nog voor de natte maand Maart, het is nog enkele dagen afwachten wat de laatste resultaten zullen zijn nadat het een ganse maand geregend heeft

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • Re: Het weer weer.

                    Zeer natte en sombere maand maart: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/04...t-zonneschijn/
                    Wat het stroomverbruik betreft valt het hier nog mee volgens wat ik op de Fluvius website zie, de afname was 37KW en de injectie 47KW, het piekvermogen was 2,367KW.
                    Die 10 zonnepanelen zullen in een normale maand maart wel een stuk meer opleveren, maar dat kan ik zelf niet vergelijken omdat ze er nog niet lang genoeg liggen.
                    De accu heeft er wel voor gezorgd dat de afname niet zo groot was, en ik heb er ook wel op gelet om de grote verbruikers vooral in te schakelen tijdens de periodes dat de zon wat door de wolken geraakte.
                    Volgens de Solaredge website kwam 87% van mijn elektriciteitsverbruik van de zonnepanelen.

                    De eerste 14 dagen van april zien er gelukkig al veel beter uit, al blijft de temperatuur eerder aan de lage kant: https://www.meteo.be/nl/rijkevorsel
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • Re: Het weer weer.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Zeer natte en sombere maand maart: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/04...t-zonneschijn/
                      Wat het stroomverbruik betreft valt het hier nog mee volgens wat ik op de Fluvius website zie, de afname was 37KW en de injectie 47KW, het piekvermogen was 2,367KW.
                      Die 10 zonnepanelen zullen in een normale maand maart wel een stuk meer opleveren, maar dat kan ik zelf niet vergelijken omdat ze er nog niet lang genoeg liggen.
                      De accu heeft er wel voor gezorgd dat de afname niet zo groot was, en ik heb er ook wel op gelet om de grote verbruikers vooral in te schakelen tijdens de periodes dat de zon wat door de wolken geraakte.
                      Volgens de Solaredge website kwam 87% van mijn elektriciteitsverbruik van de zonnepanelen.

                      De eerste 14 dagen van april zien er gelukkig al veel beter uit, al blijft de temperatuur eerder aan de lage kant: https://www.meteo.be/nl/rijkevorsel
                      Antwoord op het juiste forum

                      Comment


                      • Re: Het weer weer.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        De eerste 14 dagen van april zien er gelukkig al veel beter uit, al blijft de temperatuur eerder aan de lage kant: https://www.meteo.be/nl/rijkevorsel
                        Een heel klein beetje beter zal al wel genoeg zijn zeker ? Nu ja, slechter dan de huidige gruwel kan moeilijk hé.
                        Nergens zelfs maar één lentedag te bespeuren met ergens tussen 15 en 20 graden, wel beetje zon en beetje regen.

                        Binnen een dag of 80 begint de astronomische "zomer", dit jaar misschien de lente ?
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • Re: Het weer weer.

                          Ik heb gisteren nochtans tegen m'n vrouw gezegd: "Liever een natte zomer (maar dan wel wat warmer dan momenteel het geval is) dan een (te) lange, (te) droge of (te) hete zomer". Te is natuurlijk nooit goed.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                          Comment


                          • Re: Het weer weer.

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Ik heb gisteren nochtans tegen m'n vrouw gezegd: "Liever een natte zomer (maar dan wel wat warmer dan momenteel het geval is) dan een (te) lange, (te) droge of (te) hete zomer". Te is natuurlijk nooit goed.
                            Stel je eens voor Les, het weer ideaal voor iedereen, pakjes worden op tijd geleverd, de autokeuring verloopt vlotjes, de zonnepanelen brengen het maximum op, ..... Het zou stil worden op Chit Chat.
                            Mvg.
                            Robert
                            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                            Comment


                            • Re: Het weer weer.

                              Hier geen spat zon gezien vandaag.

                              Maandag 8h, di 2, wo 8, do 9, vrij 5 en za 4h zon verwacht

                              https://www.meteoblue.com/en/weather...elgium_2795783
                              Last edited by palombian; 2 april 2023, 18:14.

                              Comment


                              • Re: Het weer weer.

                                Nu schijnt de zon hier, maar het heeft wel tot 17u geduurd vooraleer ze door de wolken kwam kijken.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X