Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het weer weer.

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Buiten max 5°C? Dan vraag ik me af waar jij woont. Hier (Turnhoutse Kempen) zijn de minima nog niet onder de 10°C geweest.
    Hier toch ook al 5°C gehad hoor in een woonwijk.
    Ik veronderstel dat het in open gebieden nog iets minder kan geweest zijn.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Het weer weer.

      Mijn (subjectieve?) bevindingen liggen dichter bij wat Bart meldt. Hij woont eveneens op een 'boogscheut' van waar wij wonen.
      Die lage temperaturen zie je wellicht enkel 's nachts of in de 'prille ochtend'. Nou ja, ik werk al een aantal jaren niet meer, en heb bij m'n vroege pensionering besloten om nooit meer zo vroeg op te staan. En vanaf een uur of elf-halftwaalf gaan wij richting slaapkamer (noord). Enkel bij aanhoudende vorst buiten zal hier wat bijverwarmd worden. Ik heb vroeger nog in een huis gewoond waar ooit het ijs op de binnenkant van de slaapkamervensters stond. Zoiets wil ik niet meer meemaken.
      Binnen koelt het bij ons 's nachts maar amper af, da's een gevolg van goeie isolatie (moest destijds ook wel, omwille van die elektrische verwarming), en als overdag de zon nog wat binnenschijnt, loopt op die manier de temperatuur vaak boven de 22-23°C op, zonder bij te stoken. Op een dag zonder zon, maar die hebben we nog niet echt veel gehad, kan het zijn dat we overdag wat moeten bijverwarmen, dat gebeurt per kamer, waar we aanwezig zijn. Bureau (zuidkant: nog niet moeten verwarmen). Keuken (noordkant: daar is de verwarming al ingeschakeld geweest). Living (van zuid naar noord: overdag de zon nu binnenlaten, 's avonds indien nodig wat verwarmen).
      Maar ijs hebben we hier nog niet gezien.
      Last edited by LesC; 23 september 2022, 22:28.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

      Comment


      • Re: Het weer weer.

        @Sieg: Hier is het momenteel 20.5°C binnen zonder verwarming. We hebben in de keuken grote ramen op het westen gericht en als de lage namiddagzon binnenschijnt, warmt het snel flink op. Vandaag en begin volgende week zal het echter verder gene vette zijn.

        @LesC, @Black B@ndit: Qua monitoring kijk ik frequent naar Weerstation Kempen. Die woont zelfs op een 'steenworp' van waar wij wonen. Ik kijk daar voornamelijk naar de neerslag ifv van mijn regenputten. Op dit moment is er alweer 6.8mm gevallen. Voor heel september is dit al 127mm. De temperatuur op 21/09 om 7u39 was hier blijkbaar ook 4.9°C.
        Last edited by frank207be; 24 september 2022, 07:26.

        Comment


        • Re: Het weer weer.

          Dank voor de tip, Frank. Ik weet dat m'n vrouw bv weerstation Kempen volgt. Ikzelf kijk meestal naar KMI app op de iPhone. Onze regenput is een tweetal jaren geleden grondig vernieuwd (na een doorbraak van rioolwater!). Ik heb spijt dat ik geen peil heb laten steken om exact te weten hoe hoog het water (nog) staat. De put is destijds samen met het huis gebouwd (door m'n vrouw en haar vader), en zelf heb ik geen idee van de exacte grootte. Ik weet wel dat niet alle regenwater wordt opgevangen, dus het niet zomaar een rekensommetje.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

          Comment


          • Re: Het weer weer.

            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            @Sieg: Hier is het momenteel 20.5°C binnen zonder verwarming. We hebben in de keuken grote ramen op het westen gericht en als de lage namiddagzon binnenschijnt, warmt het snel flink op. Vandaag en begin volgende week zal het echter verder gene vette zijn.

            @LesC, @Black B@ndit: Qua monitoring kijk ik frequent naar Weerstation Kempen. Die woont zelfs op een 'steenworp' van waar wij wonen. Ik kijk daar voornamelijk naar de neerslag ifv van mijn regenputten. Op dit moment is er alweer 6.8mm gevallen. Voor heel september is dit al 127mm. De temperatuur op 21/09 om 7u39 was hier blijkbaar ook 4.9°C.
            Ja 20° hebben wij ook makkelijk in huis, en als het zonnetje wat schijnt uiteraard nog meer
            Maar 20,5° is voor ons toch te koud om 's avonds stil te zitten
            Overdag, als je met vanalles bezig bent, dan is dat goed genoeg

            Maar we hebben het er al eens over gehad in een ander topic, zo hebben wij het liever warmer blijkbaar dan de meeste mensen hier op het forum.
            Zoveel mensen, zoveel smaken en gewoontes ...
            Zo vonden wij deze zomer zalig maar wel veel te kort

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • Re: Het weer weer.

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Binnen koelt het bij ons 's nachts maar amper af, da's een gevolg van goeie isolatie (moest destijds ook wel, omwille van die elektrische verwarming), en als overdag de zon nog wat binnenschijnt, loopt op die manier de temperatuur vaak boven de 22-23°C op, zonder bij te stoken.
              Eigenlijk bizar want als het goed geïsoleerd is (dus ook de ramen), dan zou men verwachten dat men ook de warmte buiten houdt. [emoji848]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Het weer weer.

                20° in de winter voelt toch anders dan 20° in de zomer, omdat de muren en zo al opgewarmd zijn en in de winter niet.
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

                Comment


                • Re: Het weer weer.

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Eigenlijk bizar want als het goed geïsoleerd is (dus ook de ramen), dan zou men verwachten dat men ook de warmte buiten houdt. [emoji848]
                  Da's 9m² zon en inbraakwerend glas met een K-waarde van 1,3. Maar de zon staat al flink lager dan in juli waardoor die bijna loodrecht binnen schijnt en dat voel je.

                  Comment


                  • Re: Het weer weer.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Ja 20° hebben wij ook makkelijk in huis, en als het zonnetje wat schijnt uiteraard nog meer
                    Maar 20,5° is voor ons toch te koud om 's avonds stil te zitten
                    Overdag, als je met vanalles bezig bent, dan is dat goed genoeg

                    Maar we hebben het er al eens over gehad in een ander topic, zo hebben wij het liever warmer blijkbaar dan de meeste mensen hier op het forum.
                    Zoveel mensen, zoveel smaken en gewoontes ...
                    Zo vonden wij deze zomer zalig maar wel veel te kort

                    grts
                    Sieg
                    Ik heb vandaag afgewassen en daar kreeg ik het toch even warm van Ik ben vooral benieuwd wat de temperaturen onder 20°C binnenshuis gaan geven. Maar we zijn gewapend met fleece dekens, poncho's en thermisch ondergoed (dat net niet natuurlijk )

                    Comment


                    • Re: Het weer weer.

                      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                      Ik heb vandaag afgewassen en daar kreeg ik het toch even warm van Ik ben vooral benieuwd wat de temperaturen onder 20°C binnenshuis gaan geven. Maar we zijn gewapend met fleece dekens, poncho's en thermisch ondergoed (dat net niet natuurlijk )
                      Deze hier Frank is weer aan een opmars bezig blijkbaar
                      Je hebt wel heel veel keuze https://www.bol.com/be/nl/l/onesies/19680/4278876748/

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • Re: Het weer weer.

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Eigenlijk bizar want als het goed geïsoleerd is (dus ook de ramen), dan zou men verwachten dat men ook de warmte buiten houdt. [emoji848]
                        Wel dat is ook mijn idee, als het goed geïsoleerd is dan zou de buitentemperatuur weinig invloed mogen hebben om de binnentemperatuur
                        Maar je hebt uiteraard de grote ramen die bij ons wel de warmte binnenlaten, maar dat is eigenlijk peanuts in verglijk van de oppervlakte van de rest van het huis.
                        Het is is trouwens nog "gewoon" dubbel glas, heb ooit eens de berekening gedaan wat het mij zou kosten om alles te vervangen door hoogrendementsglas, wel ik zou het er in ons leven niet meer uitgehaald hebben, dus ja dan blijf je beter bij je gewoon dubbel glas uiteraard.

                        Trouwens vandaag buiten 16° met heel veel regenbuien, binnen in huis is het nu 20°

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • Re: Het weer weer.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Deze hier Frank is weer aan een opmars bezig blijkbaar
                          Je hebt wel heel veel keuze https://www.bol.com/be/nl/l/onesies/19680/4278876748/

                          grts
                          Sieg
                          Allemaal te klein voor mij. Anders had die zatte aap wel kans gemaakt

                          Comment


                          • Re: Het weer weer.

                            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            Allemaal te klein voor mij. Anders had die zatte aap wel kans gemaakt
                            Moet ge daarvoor wel een pak aantrekken? [emoji23][emoji23][emoji23]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Het weer weer.

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Ik kan alleen maar hopen om nooit nog een zomer zoals die van 2022 mee te maken.
                              Kort geheugen Les ?
                              Als ik moet kiezen tussen de zomer 2022 (weliswaar met enkele dage TE) en de moesson-zomer van 2021 dan is mijn keuze toch snel gemaakt hoor.
                              En wat we deze septembermaand moeten verwerken hoort eerder thuis eind oktober.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment


                              • Re: Het weer weer.

                                Vanmorgen was het alleszins droog, en hing er wat mist over de velden. De zichtbaarheid was goed genoeg om de mistlampen niet te moeten ontsteken.
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

                                Comment

                                Working...
                                X