Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Houston...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Houston...

Waarschijnlijk is het geheugen van de grafische module defect, dus dat wordt de module er uit en een andere in de plaats, uiteraard in de veronderstelling dat Dell niet zijn eigen module/socket gebruikt ipv de MXM-standaard.

De moeilijkheid is dan een module te vinden (MXM-module) die compatible is (MXM II, III of IV). Deze zijn zeer moeilijk los te vinden, al heb ik er reeds enkele kunnen op de kop tikken in China via Ebay en zo laptops kunnen herstellen die door anderen als 'pertotal' werden omschreven. Moeilijk te vinden omdat deze in principe enkel door nVidia-SIG verdeeld worden aan fabrikanten.
    My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Palladio Bekijk bericht
      Twee maanden later...

Ik heb de laptop wegens tijdsgebrek met vakantie en herexamens (geslaagd!) nog maar net binnengedaan bij de locale pc boer. Die kerel (een wazige stagiair zonder veel kennis van zaken gok ik) wist me te vertellen dat het geen softwarematig probleem was, wat ik natuurlijk zelf ook al lang wist. Hij neuzelde iets over moederbord geïntegreerd en onvervangbaar, waarop ik 'm vertelde dat ik mijn topje al uit elkaar had gevezen en de gpu duidelijk met schroefjes bevestigd is. Zijn antwoord was kort en duidelijk: "dat kan niet". Dan kan je daar niet veel tegenin brengen natuurlijk.

Nu zijn er op internet een heleboel kaarten voor laptops te vinden, maar passen die sowieso in de behuizing van eender welk model? Hoe weet je dat je de juiste koopt? Met de handleiding die Red Falcon linkte ziet de montage er vrij doenbaar uit...

Aangezien het een laptop is in dubbel gebruik en hij sowieso weg moet kan ik 'm misschien ook gewoon zo verkopen. Maar wie wil er nu een laptop met defecte gpu kopen? De overige onderdelen* zijn allemaal nog in prima staat!
      • intel T7400 (2.16 GHz core 2 duo)
      • 17" UltraSharp Wide Screen (1920 x 1200) Display (incl. TrueLife) --> beestig scherm voor 'n laptop, ben ik supertevreden van!
      • 2048MB 667MHz DDR2 SDRAM
      • 160GB (5,400 rpm) HDD
      • 256MB NVIDIA GeForce Go 7900 GS die dus kapot is
      • alle standaard rest zoals DVD +/-RW, bluetooth, wireless...

Het is dus wat wikken en wegen of het nog de moeite is om er kosten aan te maken... [zucht]

Palladio

PS: is het trouwens schadelijk om deze pc te blijven gebruiken? Na een succesvolle installatie van XP is alles blijkbaar weer bruikbaar, er zijn enkel wat strepen en je kan de resolutie niet op de capaciteit van het scherm zetten...
      Ik vrees dat de graka speciaal gemaakt is voor uw Dell toestel en dat je een nieuwe wel degelijk bij Dell zult moeten bestellen.
      Het kan eventueel wel gevaarlijk zijn (brandgevaar) want die GPU's geven behoorlijk veel warmte af.
      Je kunt altijd contact opnemen met de service van Dell om de prijs te weten te komen van een nieuwe graka.
      Normaal heb je die binnen de twee dagen na bestelling.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Het kan eventueel wel gevaarlijk zijn (brandgevaar) want die GPU's geven behoorlijk veel warmte af.
        Meegespeeld in 'De Paniekzaaiers' zeker??? Een GPU heeft net als een CPU Thermal Control die deze uitschakelt of trager laat werken wanneer de temperatuur te hoog wordt om nog stabiel te werken ... en deze ligt nog ruim onder het brandpunt.

Je kan inderdaad contact opnemen met Dell, maar ik vrees dat ze zullen zeggen dat het complete moederbord moet vervangen worden, net als ze bij HP doen.

Verschillende merken/modellen hadden problemen een tijd terug met een bepaalde reeks nVidia GPU (8600m-reeks dacht ik) ... Oplossing: ander moederbord, terwijl het op te lossen was met een andere GPU-unit (die waren wel MXM-II).

Comment

Kalm aan hé! Lees wat beter wat ik geschreven heb!
          Bij Dell gaan ze geen mobo aansmeren en zal enkel de graka geleverd worden want in het HTML gedeelte van de cd, geleverd bij de laptop, staat alles netjes beschreven.

Grtz, RF

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Bij Dell gaan ze geen mobo aansmeren en zal enkel de graka geleverd worden want in het HTML gedeelte van de cd, geleverd bij de laptop, staat alles netjes beschreven.

Grtz, RF
            Datzelfde staat bij HP ook in de 'letterkes' hoor ...

Een grafische kaart (= desktop) is niet gelijk aan GPU-module (=laptop) en kan je in principe NIET los krijgen

Heb ik gedaan ... Je hebt geschreven dat er 'brandgevaar' is ... daarop dan mijn opmerking over paniekzaaierij
            Last edited by Bottie; 25 september 2010, 10:52.

Comment

Hé, jullie moeten wel vrienden blijven hoor!

Bedankt alweer voor de info!

Palladio
              You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Palladio Bekijk bericht
                Hé, jullie moeten wel vrienden blijven hoor!

Bedankt alweer voor de info!

Palladio
                Vanzeneigens blijven we vrienden, niks om je ongerust hoeft te maken.

Bottie, er staat "mogelijks" voor hé.
                Bij TS zijn laptop gaat het em wel om een losse video kaart hoor (klik).

Grtz, RF

Comment

Vanzeneigens blijven we vrienden, niks om je ongerust hoeft te maken.

Bottie, er staat "mogelijks" voor hé.
                  Bij TS zijn laptop gaat het em wel om een losse video kaart hoor (klik).

Grtz, RF
                  Mogelijks ... dat is het hem juist: het is NIET mogelijk

Dat het een losse unit is, dat weet ik, maar de kwestie is:

- Is het een MXM-module
                  - Is het een Dell-only module

In het 2de geval:

- Wil Dell deze los verkopen (hou je dan maar klaar voor de prijs)
                  - Wil Dell deze niet los verkopen maar enkel als moederbord+GPU-set

Uit de document waar je naar linkt:

NOTE: A removable (or discrete) video card is optional and present only if ordered by the customer. Standard video is integrated on the system board and is not customer removable.

Intussen heeft de TS gemeld dat het wel degelijk een losse unit is, zonder deze info kon je dit niet weten via dat documentje.

Indien nodig, je kan deze GPU-units vrij vlot vinden via oa Ebay. Zoals ik eerder al zei, MXM's vind je vrij vlot en heb ik al regelmatig vervangen. Onder andere in HP's en Lenovo's, waar je bij de fabrikant 300-400€ kwijt was (toestellen waren uit garantie) waren deze hersteld voor 100-150€.

Comment

Heb eens op ebay.de gekeken.

De kaart voor 1 euro.
                    Herstelling voor 139 euro.

Comment

Heb ook 'ns op ebay gekeken en dit gevonden:

De kaart voor 116 euro.

Dit is letterlijk wat ik in de behuizing heb gevonden; ik veronderstel dat hetgeen CCC voorstelt (kaart van 1 euro) hier deel van uitmaakt?
                      Het grote geheel (incl. koelvinnen) is zeer gemakkelijk zelf te monteren, dus in sé is het probleem makkelijk gefixt voor 116 euro + verzendingskosten (hetgeen ik momenteel denk te doen). Wordt het veel ingewikkelder met dat goedkopere wisselstuk? En is dit dan niet de geïntegreerde versie van de inspiron 9400? Want er wordt niets gezegd over type of merk (bv. nvidia geforce 7900)...

Palladio
                      You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

Comment

Heel erg bedankt aan iedereen die in dit topic heeft gepost, maar vooral aan ccc voor de link van eBay.
                        De laptop is nu eindelijk klaar voor verkoop!

Palladio

Comment

Working...
                        X