Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macbook of toch maar weer Windows

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Macbook of toch maar weer Windows

    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    een tip die ik als regelmatig reiziger wil geven is:
    Om echt mobiel te zijn met een laptop is 15' eigenlijk al te groot.
    Een 13' laptop kan je echt als laptop beschouwen, en op je bureel kan je er altijd nog een extra scherm aanhangen.
    Dat kan ik beamen. Mijn laatste "grote" laptop was een 17" monster dat ik elke dag meesleurde. Nu komt die niet meer van mijn tafel, en werk ik met een 13,3" Dell en een 13" MacBook.
    pixelpusher

    Comment


    • Re: Macbook of toch maar weer Windows

      Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
      Et voila, de keuzemogelijkheden zijn binnen voor volgend jaar:


      Mijn studierichting is dus lerarenopleiding handel-burotica / informatica.
      Ik heb onlangs nog iemand gesproken die in zijn 3e jaar zat in deze richting, met een macbook, hij zei dat windows onder bootcamp echt wel nodig was voor informatica...

      Gezien mijn ervaring met windows op mijn huidige laptop ben ik, zoals ik reeds zei toen ik dit draadje startte, eerder geneigd naar macbook, ook al is dit niet echt logisch voor mijn studiekeuze...

      Gr,

      Yannick
      Dus de verschillen:
      HP heeft een betere CPU
      HP heeft een groter scherm
      HP krijgt ook MS Access mee
      HP kost 220 euro minder
      De muis lijkt mij te ontbreken en is wel echt nodig.
      HP wordt aangeraden door jouw school voor jouw richting.

      Mac heeft Alu uni body
      Mac heeft een dubbel zo lange werktijd (reken met 4/5 uur normaal gebruik van batterij)
      Mac heeft een 3x grotere trackpad in glas, drukgevoelig en multitouch
      Mac heeft geen extra muis nodig (blijft onhandig onderweg alhoewel er al hele kleintjes bestaan)
      Mac heeft iLife suite (je kan elke RAW van elke camera onmiddellijk bewerken + filmpjes monteren+...)
      Mac kan OS X en Windows draaien (je hebt wel een aparte licentie voor Windows nodig)
      Mac heeft voorvertoning ingebouwd (kan je bijna elk document formaat dat vandaag bestaat mee lezen zonder extra SW te moeten opstarten, werkt ook in file-open dialoog venster e.d.)
      Mac heeft Timemachine standaard (incrementele backup)

      Welke van die dingen nu doorslaggevend kunnen zijn. Kan jij alleen uitmaken. Ga eens langs een Fnac of Saturn. Daar kan je beide producten normaal eens bekijken en betasten. Ze hebben misschien niet net de juiste HP variant staan, maar hopelijk wel een gelijkaardige.
      Tot sluitertijd, Dirk

      Comment


      • Re: Macbook of toch maar weer Windows

        Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
        Dus de verschillen:
        HP heeft een betere CPU
        HP heeft een groter scherm
        HP krijgt ook MS Access mee
        HP kost 220 euro minder
        De muis lijkt mij te ontbreken en is wel echt nodig.
        HP wordt aangeraden door jouw school voor jouw richting.

        Mac heeft Alu uni body
        Mac heeft een dubbel zo lange werktijd (reken met 4/5 uur normaal gebruik van batterij)
        Mac heeft een 3x grotere trackpad in glas, drukgevoelig en multitouch
        Mac heeft geen extra muis nodig (blijft onhandig onderweg alhoewel er al hele kleintjes bestaan)
        Mac heeft iLife suite (je kan elke RAW van elke camera onmiddellijk bewerken + filmpjes monteren+...)
        Mac kan OS X en Windows draaien (je hebt wel een aparte licentie voor Windows nodig)
        Mac heeft voorvertoning ingebouwd (kan je bijna elk document formaat dat vandaag bestaat mee lezen zonder extra SW te moeten opstarten, werkt ook in file-open dialoog venster e.d.)
        Mac heeft Timemachine standaard (incrementele backup)

        Welke van die dingen nu doorslaggevend kunnen zijn. Kan jij alleen uitmaken. Ga eens langs een Fnac of Saturn. Daar kan je beide producten normaal eens bekijken en betasten. Ze hebben misschien niet net de juiste HP variant staan, maar hopelijk wel een gelijkaardige.
        Mac even buiten beschouwing gelaten, zou je dan hp of dell (aankoop dan niet via school) aanraden? want er zaten tussen de mac-windows discussies af en toe ook enkele posts die hp niet zo schitterend vonden en dell noemden...

        Comment


        • Re: Macbook of toch maar weer Windows

          Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
          Mac even buiten beschouwing gelaten, zou je dan hp of dell (aankoop dan niet via school) aanraden? want er zaten tussen de mac-windows discussies af en toe ook enkele posts die hp niet zo schitterend vonden en dell noemden...
          Soms is het kwestie van geen pech te hebben met een toestel. Ik ben meer fan van Dell, maar als je next businesses day on site hebt en een goeie prijs zou ik niet twijfelen en de HP nemen, wegens veel goedkoper via school.

          Comment


          • Re: Macbook of toch maar weer Windows

            Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
            Soms is het kwestie van geen pech te hebben met een toestel. Ik ben meer fan van Dell, maar als je next businesses day on site hebt en een goeie prijs zou ik niet twijfelen en de HP nemen, wegens veel goedkoper via school.
            Bij Dell kan je ook next business day on site nemen tegen een goeie prijs...
            Panasonic Lumix FZ2000

            Comment


            • Re: Macbook of toch maar weer Windows

              Ik ben meer voor Dell, omdat je meer keuze hebt in meer aanpassingsmogelijkheden. Bovendien zijn hun modellen ook een stuk mooier, maar dat is eerder subjectief.
              pixelpusher

              Comment


              • Re: Macbook of toch maar weer Windows

                Ik heb met de Dell de slechtste ervaring van alle merken waar ik ooit mee gewerkt heb.
                Had ik pech? Ik weet het niet, maar het forum van Dell stond toen wel vol met klachten van mensen die dezelfde problemen hadden.

                En bij ons op het werk hebben ze nu Dell geschrapt en vervangen door HP. Ik zelf zit nu met een Lenovo want ik wou geen Dell meer dus toen het kon heb ik die gekozen.

                Mijn beste windows laptop was Siemens-Nixdorf ik heb er 3 gehad en HW matig met geen enkele problemen gehad. Maar ja dat is nu Fijitsu-Siemens geworden. Maar toen zijn wij naar Dell overgaan met mijn probleem geval. En nu dus Lenovo (= ex IBM).

                Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat Asus, Toshiba en Sony eigenlijk het beste scoren op betrouwbaarheid. En dat HP en Acer eerder slechter scoren.
                Tot sluitertijd, Dirk

                Comment


                • Re: Macbook of toch maar weer Windows

                  Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                  Ik heb met de Dell de slechtste ervaring van alle merken waar ik ooit mee gewerkt heb.
                  Had ik pech? Ik weet het niet, maar het forum van Dell stond toen wel vol met klachten van mensen die dezelfde problemen hadden.

                  En bij ons op het werk hebben ze nu Dell geschrapt en vervangen door HP. Ik zelf zit nu met een Lenovo want ik wou geen Dell meer dus toen het kon heb ik die gekozen.

                  Mijn beste windows laptop was Siemens-Nixdorf ik heb er 3 gehad en HW matig met geen enkele problemen gehad. Maar ja dat is nu Fijitsu-Siemens geworden. Maar toen zijn wij naar Dell overgaan met mijn probleem geval. En nu dus Lenovo (= ex IBM).

                  Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat Asus, Toshiba en Sony eigenlijk het beste scoren op betrouwbaarheid. En dat HP en Acer eerder slechter scoren.
                  Van de laatste 50 HP elitebooks die binnen gekomen zijn waren er 6 DOA, maar ik vind het ook behoorlijke toestelletjes. Zoals gezegd, met een goeie garantie geen probleem. Met de Dell toestellen dan weer minder problemen gehad, buiten 1 reeks waar om de zoveel maanden een bepaalde reeks toetsen er de brui aangaf. Designfout zeker.

                  Die Lenovo's (IBM) hebben dan weer een geweldig keyboard vind ik. Zelf weinig ervaring mee, maar toch positieve verhalen gehoord. De vorige reeks laptops bij ons waren van fujitsu-siemens. Weinig hardware problemen, maar ik vond de modellen wet een beetje te warm en ze maakten veel lawaai.

                  Comment


                  • Re: Macbook of toch maar weer Windows

                    Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                    Ik heb met de Dell de slechtste ervaring van alle merken waar ik ooit mee gewerkt heb.
                    Had ik pech? Ik weet het niet, maar het forum van Dell stond toen wel vol met klachten van mensen die dezelfde problemen hadden.

                    En bij ons op het werk hebben ze nu Dell geschrapt en vervangen door HP. Ik zelf zit nu met een Lenovo want ik wou geen Dell meer dus toen het kon heb ik die gekozen.

                    Mijn beste windows laptop was Siemens-Nixdorf ik heb er 3 gehad en HW matig met geen enkele problemen gehad. Maar ja dat is nu Fijitsu-Siemens geworden. Maar toen zijn wij naar Dell overgaan met mijn probleem geval. En nu dus Lenovo (= ex IBM).

                    Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat Asus, Toshiba en Sony eigenlijk het beste scoren op betrouwbaarheid. En dat HP en Acer eerder slechter scoren.
                    Heb de afgelopen 4 jaar op een toshiba gewerkt, en nog nooit zoveel problemen gehad met een toestel als deze... zit al een nieuwe harde schijf in, is al voor de 3e keer opnieuw geïnstalleerd, de touchpad die om een duistere reden niet werkt (jup de driver staat er wel degelijk op)... geen toshiba meer voor den deze maarja, wat dan wel... het belangrijkste is ten eerste al de batterij denk ik, en duurzaamheid, de laptop moet echt de komende 3 jaar constant mee op en af naar school en dus lang zonder netstroom kunnen werken...

                    Comment


                    • Re: Macbook of toch maar weer Windows

                      Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
                      Heb de afgelopen 4 jaar op een toshiba gewerkt, en nog nooit zoveel problemen gehad met een toestel als deze... zit al een nieuwe harde schijf in, is al voor de 3e keer opnieuw geïnstalleerd, de touchpad die om een duistere reden niet werkt (jup de driver staat er wel degelijk op)... geen toshiba meer voor den deze maarja, wat dan wel... het belangrijkste is ten eerste al de batterij denk ik, en duurzaamheid, de laptop moet echt de komende 3 jaar constant mee op en af naar school en dus lang zonder netstroom kunnen werken...
                      Macbook (Pro) ...

                      Vandaag nog een tijdje staan ronddraaien in de apple store.
                      Wat is die 27" toch een leuk toestel... ......
                      Alleen die prijs... Is de prijs al vermeld hier?... Want dat is toch niet van de minste... ...

                      Comment


                      • Re: Macbook of toch maar weer Windows

                        Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
                        Et voila, de keuzemogelijkheden zijn binnen voor volgend jaar:


                        Mijn studierichting is dus lerarenopleiding handel-burotica / informatica.
                        Ik heb onlangs nog iemand gesproken die in zijn 3e jaar zat in deze richting, met een macbook, hij zei dat windows onder bootcamp echt wel nodig was voor informatica...

                        Gezien mijn ervaring met windows op mijn huidige laptop ben ik, zoals ik reeds zei toen ik dit draadje startte, eerder geneigd naar macbook, ook al is dit niet echt logisch voor mijn studiekeuze...

                        Gr,

                        Yannick
                        Met die hyperlink kunnen we ook ineens een paar mythes uit de wereld helpen.
                        Een onafhankelijke organisatie (school) kiest een Windows en een Apple laptop.

                        HP: kostprijs 1500 euro
                        MacBook: 1400 euro

                        Mythe1: Apple is stukken duurder dan een windows machine?
                        In het voorbeeld is het dus omgekeerd.

                        Na studentenkorting:
                        HP: 934
                        Apple: 1204

                        Mythe2: Apple hanteert hoge prijzen om hun kas te spijzen.
                        Maar nu blijkt dat ze op een windows PC al snel veel meer korting kunnen geven. Omdat hij al zo goedkoop was? Of omdat er nog zoveel marge over was?

                        HW vergelijk:
                        HP: betere processor, groter scherm
                        Apple: Beter scherm, betere trackpad, betere batterij, betere body
                        Mythe3: Apples HW loopt minstens 2 jaar achter
                        Ok ze gebruiken een mindere processor, maar voor de rest loopt de HW dus eigenlijk 2 jaar voor hé.


                        Pas op:
                        De topicstarter doet er misschien beter aan om vandaag de HP te nemen. Want die wordt door de school aangeraden, en dat kan op een aantal punten iets eenvoudiger zijn. Je moet rekening houden dat Apple gebruikers heel veel negativiteit krijgen van anderen. Om een niet verklaarbare reden zijn wij allemaal lid van de sekte van Jobs en verblind door de marketing en design van de producten. Als je een docent voor je krijgt die ook last heeft van die blinde haat dan heb je misschien een probleem. Uiteraard bestaan er ook docenten die wel van Apple houden. Maar als je anders bent dan de anderen (volgens mij een goed iets) dan loop je meer in de kijker. Werkt het bij jou beter dan krijg je jaloersheid, werkt het slechter dan krijg je "zie je wel...".
                        Tot sluitertijd, Dirk

                        Comment


                        • Re: Macbook of toch maar weer Windows

                          Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                          Je moet rekening houden dat Apple gebruikers heel veel negativiteit krijgen van anderen. Om een niet verklaarbare reden zijn wij allemaal lid van de sekte van Jobs en verblind door de marketing en design van de producten.
                          Tjah, de manier waarop je blijft reageren geeft wel aan hoe gevoelig het onderwerp ligt voor jou. Ik voel die negativiteit zelf ook wel hoor, maar dan besef ik ook wel dat het mijn eigen verbeelding is.

                          Ik heb zelf, in lang vervlogen tijden, in een winkel van Apple producten gewerkt, en als buitenstaander voelde ik ook de andere kant: de fanboys die inderdaad verblind werden door de marketing van Apple. Geen enkel bedrijf heeft zo'n negatieve campagne gevoerd tegen de PC cultuur als Apple. Ik herinner mij nog de folders en de affiches: hoe installeer ik een nieuwe schijf in mijn PC? 15 stappen, gaande van alle vijsjes en kabeltjes die je moet bijhouden tot en met het partitioneren onder DOS, tegenover 3 stappen op Mac: doos open, schijf erin, doos dicht. Niks overgeslagen zeker? En de meeste van dergelijke mythes sturen ze zelf de wereld rond. Hoedje af voor de geniale marketingzetten (de '1984' spot, bvb), maar de overgrote meerderheid zijn 'cheap shots' in de hoop hun underdog positie uit te buiten.

                          Het heeft Apple altijd getypeerd, die hautaine houding tegenover al wat niet het Apple logo bevat. En tot op vandaag blijft dit duren: de "i'm a PC" campagne, waar PC gebruikers afgeschilderd worden als saaie ouderwets geklede alleenstaande veertigers. Maar "what goes around, comes around", want nu zijn ze niet langer de grootste, blijken ze als bedrijf nog minder pragmatisch te denken dan Microsoft, zijn hun fabrikagepraktijken alles behalve koosjer en begint hun kwaliteitscontrole tekenen van metaalmoeheid te vertonen.

                          En als je ziet hoe er bij enige lucht van aankondiging de media overstag gaan, dit zitjes voor de keynote in luttele seconden uitverkocht zijn en de fanboys hun tentjes al opzetten om als eerste met het laatste snufje van hun idool Jobs buiten te kunnen wandelen, kunnen we misschien van een sekte beginnen spreken, ja.

                          Dave
                          pixelpusher

                          Comment


                          • Re: Macbook of toch maar weer Windows

                            Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                            ... dan krijg je jaloersheid...
                            Heeft niets met jaloersheid te maken. Het probleem is dat Apple gebruikers blijven naar buiten pakken met hun stabiel systeem. Terwijl een PC dat evengoed is, als je beseft wat die moet kunnen.

                            Apple werkt met vaste hardware en grotendeels eigen software & drivers. Een pc moet moet met àlle virusscanners en àlle firewalls die er te kopen zijn werken. En tegelijkertijd op en samen met álle hardware: van een IBM server tot een louche negatievenscanner uit Korea vanop Ebay en alles daar tussenin. En doet dat in de meeste gevallen wel. In sommige gevallen zijn er problemen. Maar Microsoft maakt de drivers niet zelf. En installeert de apparaten niet zelf.

                            Maar dat is juist de kracht van het microsoft OS: compatibiliteit. En zijn plicht, gezien zijn gigantische marktaandeel.

                            Als je niet zot doet, kan je perfect een stabiele pc krijgen en houden. Drie jaar zuiver winxp pro installatie en recent een even stabiele win7 laptop, mag ik zelf ondervinden.

                            Een 17jarige die een illegale winxp versie download zonder updates en elke nacht andere illegale programma's download en dan uiteindelijk vast zit met spyware en virussen, kan je niet echt referentie noemen. Of de schuld bij "een slecht OS" leggen.
                            Maar die stappen dan wel over naar Mac als ze verder studeren en kakken dan op Microsoft wegens niet stabiel

                            Ik stel persoonlijk liever mijn eigen pc samen (of laten samen stellen), met de zaken die ik op dat moment nodig heb. Achteraf kan ik nog altijd zonder problemen dingen wijzigen of upgraden.

                            En ja, Apple is duurder in vergelijking. Studentenkortingen veranderen daar niets aan. Niet iedereen is student.


                            Of beïnvloedbaar door marketing.

                            Bijvoorbeeld de officiële iPhone 4 video op de Apple website, dat geeft mij plaatsvervangende schaamte... die au-serieux... dat opblazen tot een groter iets.. het lijkt wel In De Gloria of The Onion.

                            "this is more than just a new product, this will have a lasting impact (inzoomen op indringende ogen) on how we connect with each other"

                            "Videocalling... it's gonna change the way we communicate..... forever"

                            Terwijl webcams al meer dan tien jaar op de markt zijn...

                            Comment


                            • Re: Macbook of toch maar weer Windows

                              Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht

                              En als je ziet hoe er bij enige lucht van aankondiging de media overstag gaan, dit zitjes voor de keynote in luttele seconden uitverkocht zijn en de fanboys hun tentjes al opzetten om als eerste met het laatste snufje van hun idool Jobs buiten te kunnen wandelen, kunnen we misschien van een sekte beginnen spreken, ja.

                              Dave
                              De media gaan evengoed overstag bij de lancering van Vista, van Windows 7, bij de monopolie-boete die Nelie Kroes oplegde, de zitjes voor de lancering van Office 2007 op de Heizel waren ook allemaal bezet, tsja...moet ik doorgaan.

                              PS: de I'm a Mac campagne is gestopt, zonder veel media lawaai.

                              Comment


                              • Re: Macbook of toch maar weer Windows

                                Nog eens een killer toestel samengesteld. Ik vermoed dat de uiteindelijke prijs rond de 2200 euro zal liggen, zonder scherm.
                                Hopelijk mijn volgende pc - klik

                                Wat bewijst dit?
                                - Dat pc's inderdaad duurder kunnen zijn dan een mac
                                - Dat het materiaal recent is en dat de mac achterop holt
                                (Ben wel niet van plan om geld te betalen voor een hexacore momenteel)
                                - Dat je bij een goeie pc boer minimaal 3 jaar garantie hebt op elk onderdeel zonder te moeten bijbetalen.
                                Last edited by ccc; 26 juni 2010, 21:23. Reden: kast vergeten mee te rekenen in prijs :)

                                Comment

                                Working...
                                X