Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

haag van de buren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: haag van de buren

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Waty snoeien betreft van planten die eigendom zijn van buren ... jij mag alles snnoeien wat je wil als het maar de perceelgrens overschrijdt en dus bij u hangt.
    Al wat boven zijn eigendom hangt mag je niet aanraken zonder onderlinge overeenkomst.
    Dat de planten tussen zijn perceel en de straat te hoog zijn is een kwestie tussen hem en de gemeente, als de gemeente er niets aan doet en hem niet dwingt te snoeien, dan kunt ge daar niets aan doen!
    Op vele plaatsen is het zo dat je elke beplanting dat op minder dan 2 meter (bijv.) van de perceelgrens met de buur staat tot 2 meter hoog mag laten worden, eensmaal verder is er bijna geen limiet meer.
    Natrrulijk kan de wijk stedebouwkundige voorschriften bevatten die andere regels oplegt ... die moet je normaal zelf ook kennen.

Wat huurder en eigenaar betreft ... tijdens een huurcontract is het de HUURDER dat de tuin mag inrichten naar zijn zin, het is niet de eigenaar dat daar een verplichting mag op leggen. Wat eventueel wel kan is een onderlinge overeenkomst met die eigenaar en de huurder. De huurder is niet eigennaar maar je bent wel op zijn privé-domein als je daar komt, hij betaalt ervoor.

Enige oplossing is een deftig gesprek en overeenkomen!
    Jammer, normaal horen we je als je echt iets goeds en correct kan bijdragen. Hier sla je echter de bal volledig mis. Als we nu ook al Verseg zijn info moeten gaan nakijken

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Das allemaal niet zo simpel als je een gebuur hebt waar je niet mee kan praten zo ken ik het geval van mijn vader zaliger.
      Mijn vader had een serre waar hij zijn hoby in uitvoerde maar hij had het steeds aan de stok met zijn gebuur die om hem te pesten zijn haag en zijn bomen zo liet groeien zodat er in de serre geen zonlicht meer kwam.
      Hij had al enkele malen beleefd gevraagd om daar wat aan te doen maar werd steeds door de gebuur uit gelachen, en als je mijn vader gekend zou hebben weet je dat dat vroeg of laat fout afloopt (weet ik wel van wie ik dat heb).
      En zo gebeurde op een dag dat ze weer in de hak zaten, mijn vader is zo kwaad geworden dat hij bij zijn schoonzoon de boomzaag heeft genomen en alles wat in de pad stond heeft afgezaagd, merkwaardig was dat zelfs de buurman niet meer te zien was (zat van schrik binnen met de deuren op slot) en dat er nooit geen pesterijen zijn geweest. Zouden ze dat bedoelen met elkaar aftasten?
      In uw geval kan ik je alleen maar aanraden van een Smart te kopen.
      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
        Jammer, normaal horen we je als je echt iets goeds en correct kan bijdragen. Hier sla je echter de bal volledig mis. Als we nu ook al Verseg zijn info moeten gaan nakijken
        Ik weet niet wat jij bedoelt met verkeerde info mits je geen verdere info verschaft, ik verneem het graag als er iets verkeerd staat.

Maar het is altijd zo geweest, je mag overhangende takken (die op uw eigendom komen) verwijderen zonder de beplanting te vernietigen natuurlijk maar je mag nooit uit eigen beweging op iemand anders eigendom aanpassingen gaan doen zoal snoeien van bomen of struiken.
        Hetgeen over het voetpad hangt mag jij ook niet verwijderen, dat hangt niet over uw eigendom maar over dat van de gemeente. Uw buur moet dit dus zelgf snoeien en als hij dat niet doet kan enkel de gemeente hem daarop aanspreken! Eenieder ander dat er last van heeft kan dit enkel melden aan bevoegde instanties.

Nets als wanneer je buur zijn auto vlak voor je inrit plaatst en jij niet weg kan ... je kan hem hoogstens vragen hem te verplaatsen of anders de politie bellen, je hebt geen recht die zelf te verplaatsen of te laten wegslepen op uw initiatief.

Als huurder mag je de tuin volledig anders inrichten dan wat de eigenaar ermee gedaan heeft. Feit is als de huurder een struik plant, dan mag de eigenaar die ook niet zo maar gaan snoeien.
        Last edited by VerSeg; 14 juni 2010, 01:29.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Ik weet niet wat jij bedoelt met verkeerde info mits je geen verdere info verschaft, ik verneem het graag als er iets verkeerd staat.

Maar het is altijd zo geweest, je mag overhangende takken (die op uw eigendom komen) verwijderen zonder de beplanting te vernietigen natuurlijk maar je mag nooit uit eigen beweging op iemand anders eigendom aanpassingen gaan doen zoal snoeien van bomen of struiken.
          Zie eerdere post van mij eens, waar lees jij dat je overhangende takken mag wegsnoeien?
          Het enige wat je mag doen is de wortels afhakken.
          Als je het tegendeel niet kan bewijzen met wetteksten zoals ik hier plaatst zou ik zoiets niet durven beweren.
          Wat wel mag is van wie de overhangende takken is dat deze de eigendom van zijn nabuur mag betreden en lees nu een goed;
          ART. 31. De eigenaar van een niet gemene levende haag of een niet gemene muur is gerechtigd, buiten de tijd dat de vruchten te velde staan, het erf van zijn nabuur te betreden om de haag te korten, te snoeien, het snoeisel weg te halen, de muur te herstellen of te onderhouden. Indien dit erf afgesloten is, moet overgang gevraagd worden aan de nabuur, die de plaats daarvoor naar keuze kan aanwijzen. In geval van weigering moet het erf betreden worden op de minst beschadigbare plaats en behoudens vergoeding van veroorzaakte schade.
          Hiermee verwar jij het een met het andere.

Snoeien mag ook niet als de plant vruchten heeft, in bloei is ook vruchten, een rechter zal altijd snoeien bevelen wanneer het kan en beweer nu niks anders want dit weet ik uit ervaring.
          Never resist temptation or it could go away...
          Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel

Comment

Veldwetboek :

Art. 37. Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden.
            Vruchten die vanzelf op het eigendom van de nabuur vallen, behoren de nabuur toe.
            Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken.
            Het recht om de wortels weg te hakken of de takken te doen afsnijden verjaart niet.
            Computer nerds don't byte, they just nibble a bit

Be careful who you shoot; they may shoot back

Comment

Ik spreek je ook liever niet tegen, omdat je tot nu toe heel vaak gelijk hebt gehad en iets kon onderbouwen. Maar nu heb je en rechtspraak en rechtsleer tegen, vandaar mijn uitspraak.

Ik denk dat het intussen wel onderbouwd is waarom ik zei dat je fout zat? Je mag dus geen overhangende takken afknippen! Je kan alleen je buur verplichten dit te doen.

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
              [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
              Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lionezz Bekijk bericht
                Veldwetboek :

Art. 37. Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden.
                Vruchten die vanzelf op het eigendom van de nabuur vallen, behoren de nabuur toe.
                Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken.
                Het recht om de wortels weg te hakken of de takken te doen afsnijden verjaart niet.
                Hier klopt het met wat ik zeg ... ge moogt niet bij uw buur gaan snoeien.

ART. 31. De eigenaar van een niet gemene levende haag of een niet gemene muur is gerechtigd, buiten de tijd dat de vruchten te velde staan, het erf van zijn nabuur te betreden om de haag te korten, te snoeien, het snoeisel weg te halen, de muur te herstellen of te onderhouden. Indien dit erf afgesloten is, moet overgang gevraagd worden aan de nabuur, die de plaats daarvoor naar keuze kan aanwijzen. In geval van weigering moet het erf betreden worden op de minst beschadigbare plaats en behoudens vergoeding van veroorzaakte schade.
                Dit is het omgekeerde van wat hier het geval is!
                Lees goed wat er staat! De eigenaar van de haag ... uw buur dus, is gerechtigd om bij de buur te gaan om te snoeien, bij u dus.

M.a.w. moet jij aan hem toelaten om bij u te komen opdat hij zijn haag zou kunnen snoeien! Nergens staat dat jij bij de buur mag gaan om een haag te snoeien dat NIET uw eigendom is! Dit is wat de TS echter wil doen.

Leest de wettekst maar eens goed! De wettekst gaat over uw eigen haag gaan snoeien van bij de buur om er aan te kunnen!
                Last edited by VerSeg; 14 juni 2010, 22:48.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Hier klopt het met wat ik zeg ... ge moogt niet bij uw buur gaan snoeien. ...
                  Ik heb hier een wettekst neergezet wat de eigenaar mag en in de eerste post wat je als NIET eigenaar mag.(wat geen jij verwart)

Zoals ik al zei toon de wettekst ivm dat jij als NIET eigenaar van de haag die takken mag snoeien.

En zoals ik al eerder zei kan ts beter naar de gemeente gaan daar zal die normaal het juiste antwoord verkrijgen
                  Overhangende of niet juist geplante hagen ... is een bouwmisdrijf.
                  Never resist temptation or it could go away...
                  Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel

Comment

stel:
                    je hebt last van boomwortels van de buren in je tuin.
                    vervolgens hak je/verwijder je die overlast veroorzakende wortels weg en de boom gaat ten gevolgen daarvan dood.
                    denk dat je dan toch een probleem hebt.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Me dunkt dat er hier nogal wat verwarring gekomen is :

Eerste bericht quote :
                      "Waty snoeien betreft van planten die eigendom zijn van buren ... jij mag alles snnoeien wat je wil als het maar de perceelgrens overschrijdt en dus bij u hangt."

Reactie op veldwettekst art.37
                      "Hier klopt het met wat ik zeg ... ge moogt niet bij uw buur gaan snoeien."

Mijn reactie gold in eerste instantie de discussie na je eerste post, waarin je zegt dat men alles wat over de omheining op je eigendom hangt, mag snoeien. Dat mag duidelijk niet. Enkel diegene die eigenaar van de haag/bomen/struiken is, mag het onderhoud uitvoeren. Jij hebt het recht hem ertoe te verplichten en jij bent uiteraard verplicht hem toegang te geven tot jouw erf zodat hij zijn eigen haag/bomen/struiken kan snoeien.

Ergo slaat de tweede quote nergens op. Dat je niet op het erf van je buur ZIJN haag mag gaan snoeien, lijkt me logisch. Maar je mag wel op zijn erf om de takken van JOUW haag weg te halen.
                      Computer nerds don't byte, they just nibble a bit

Be careful who you shoot; they may shoot back

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        stel:
                        je hebt last van boomwortels van de buren in je tuin.
                        vervolgens hak je/verwijder je die overlast veroorzakende wortels weg en de boom gaat ten gevolgen daarvan dood.
                        denk dat je dan toch een probleem hebt.
                        grt,bouk.
                        Neen, art 37 van het veldwetboek laat u toe om wortels van bomen of hagen die
                        toebehoren aan uw buurman en doorgroeien op uw eigendom af te snijden tot op de
                        grens. Dit geldt niet voor de takken!!!
                        Zoals reeds gezegd, kan je enkel je buurman verplichten om overhellende takken te snoeien,
                        of te laten snoeien, desnoods met een vonnis van de vrederechter dat uitvoerbaar verklaard is.
                        Ook de vruchten die hangen aan de overhangende takken op uw perceel grond horen
                        toe aan uw buurman; tot ze op de grond vallen; dan worden ze jouw eigendom.

Bouk, pas op, dit is BELGISCHE wetgeving!

Om je EIGEN haag te snoeien, mag je desnoods de grond van uw buurman betreden,
                        ook bijvoorbeeld voor bouwwerken; dit noemt men het "ladderrecht".
                        Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                          Bouk, pas op, dit is BELGISCHE wetgeving!
                          In Nederland ligt het net even anders, goede waarschuwing.

Quote Jurofoon.nl:
                          Overhangende takken en doorschietende wortels
                          Het is niet zomaar toegestaan om overhangende takken en doorschietende wortels te verwijderen, als de buurman dit zelf niet doet. U moet de buurman eerst een aanmaning te sturen met het verzoek de takken of wortels te verwijderen. Mocht de buurman dat weigeren, dan mag u zelf de takken of wortels afzagen voor zover zij de erfgrens overschrijden.
                          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                          lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lionezz Bekijk bericht
                            Ergo slaat de tweede quote nergens op. Dat je niet op het erf van je buur ZIJN haag mag gaan snoeien, lijkt me logisch. Maar je mag wel op zijn erf om de takken van JOUW haag weg te halen.
                            Volledig eens.
                            Maar het gaat in dit topic wel degelijk over iemand anders haag scheren.
                            Oorspronkelijk geplaatst door lilybie Bekijk bericht
                            Sindsdien laat hij de laurierkers aan de straatzijde tot op 120/140 cm groeien waardoor we niets meer zien bij het verlaten van ons grond stuk.
                            .../...
                            Heb deze namiddag weer gebuik gemaakt van de snoeischaar maar ben wel niet meer zo gek geweest om nog alles te doen enkel het hoogst nodige de rest is nu voor hun
                            .../...
                            Allé ik lig nu zeker drie meter diep onder de grond na de snoeibeurt
                            De wet spreekt een woordje mee als het over planten langs perceelsranden gaat. Een paar handige weetjes:
                            • op een perceelsgrens mag alleen geplant worden als de buur ermee akkoord gaat
                            • hagen die niet gemeenschappelijk zijn moeten 50cm van de grens staan
                            • hoogstammige bomen moeten 2m van de grens staan
                            • er bestaat geen wettelijke regel die de hoogte van hagen bepaalt
                            • bosaanplanting mag niet op minder dan 6m van landbouwgrond (op het gewestplan)
                            • opgelet: plaatselijk kunnen afwijkende gebruiken heersen! Vraag het na bij je gemeente!
                            Last edited by VerSeg; 15 juni 2010, 12:05.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

• er bestaat geen wettelijke regel die de hoogte van hagen bepaalt
                              • opgelet: plaatselijk kunnen afwijkende gebruiken heersen! Vraag het na bij je gemeente!
                              Inderdaad, het veldwetboek blijft over de hoogte van hagen op de grens,
                              of in de nabijheid van de grens ( minder dan 50cm ) in het ongewisse.
                              Echter, het is correct dat gemeentelijke verordeningen zoals een RUP
                              ( ruimtelijk uitvoeringsplan ) of het vroegere BPA ( bijzonder plan van aanleg )
                              daar meer over kunnen stipuleren.
                              Deze laatste bepalingen gelden echter enkel binnen de rechtsbevoegdheid van het gebied
                              waarover het RUP of BPA spreekt.
                              Last edited by dyafani; 15 juni 2010, 14:18.
                              Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht

Dat is ook zo met fruitbomen die overhangen, dit fruit blijft eigendom van uw buur en mag je zeker niet plukken (diefstal)
                                oeps... bij ons in Nederland wel hoor.
                                ooft aan overhangede takken mag je gewoon plukken.
                                en alleen wortels die boven de grond uitkomen(in jou tuin) mag je afhakken.
                                grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                                X