Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macbook pro, windows en mac?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Macbook pro, windows en mac?

Oorspronkelijk geplaatst door voyager Bekijk bericht
    2008 zal wel leopard zijn, en daar zat zeker Ilife bij, standaard geïnstalleerd. Je moet dus zelfs niet gaan kijken of het op een dvd staat.

Is die macbook nieuw gekocht bij Apple of een reseller?

(Met Ilife bedoelen we, iphoto, iweb, imovie,...)

Mijn macbook pro en imac zijn ook van 2008 en op beide was ilife standaard aanwezig.
    Die MacBook is destijds tweedehands gekocht, en na de aankoop heb ik er gelijk een fresh install van Snow Leopard opgezet. 'k Heb toen alles nagekeken, maar van iLife was geen spoor. Ik heb nu nog eens opnieuw gekeken, en blijkbaar moet je de Mac OS X Install schijf nemen, en daar kiezen voor "bundled software", maar de software zelf staat op een tweede schijfje getiteld "Mac OS X Install Disc 2". De enige referentie naar iLife is pagina 2 van het introductieboekje, dat ik destijds heb afgedaan als "reklame voor..", want voor de rest wordt er volgens mij niet over gerept.

Dus ik was mis. iLife zit bij m'n MacBook uit 2008 bij. Ik neem aan dat die kostprijs voor iLife dan is voor de upgrade naar de laatste versie?
    pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
      Dus ik was mis. iLife zit bij m'n MacBook uit 2008 bij. Ik neem aan dat die kostprijs voor iLife dan is voor de upgrade naar de laatste versie?
      Ik denk niet dat er een upgrade is van iLife. Het is 79€, of je nu een vorige versie hebt of niet.
      BTW, ik denk dat, als je jouw meegeleverde versie van iLife wilt installeren, je eerst terug zal moeten downgraden naar OS X.5, iLife installeren en dan upgraden naar Snow leopard.
      Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
        Ik denk niet dat er een upgrade is van iLife. Het is 79€, of je nu een vorige versie hebt of niet.
        BTW, ik denk dat, als je jouw meegeleverde versie van iLife wilt installeren, je eerst terug zal moeten downgraden naar OS X.5, iLife installeren en dan upgraden naar Snow leopard.
        Nope, 't is me gelukt zoals eerst beschreven: Leopard CD erin, en dan "only install bundled software" gebruiken.
        pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
          Nope, 't is me gelukt zoals eerst beschreven: Leopard CD erin, en dan "only install bundled software" gebruiken.
          Good for you. Had dit indertijd geprobeerd op een iMac G5 met leopard en wou iLife installeren vanop de meegeleverde Tiger CD's. No go.
          Blijkbaar lukt het nu wel. Des te beter.
          Veel plezier met je iLife.
          Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KriVa Bekijk bericht
            En om toch nog een béétje on topic te blijven, in de hoop dat het gros volgt: Nena, is er al beslist wat jullie gaan doen?
            Bedankt iedereen voor de geleverde info. Ik kan weliswaar allang niet meer volgen met de technische details, maar we hebben dan toch wat dieper in onze beugel getast (ons vakantiegeld is ook weer 'zinnig' (?) gebruikt).

macbook pro 15" met 7200rpm schijf en qwerty
            Al doende leert men...

Flickr

Comment

Nena: Veel succes ermee!
              http://www.digifotofreak.nl

Comment

Een wijze beslissing waar je geen spijt zal van hebben.
                succes ermee.
                Nikon D850, Z7, SB910x2 en wat glas erbij.
                www.dewolfmarc.be

Comment

Macbook pro, windows en mac?

Oorspronkelijk geplaatst door dwm400
                  Een wijze beslissing waar je geen spijt zal van hebben.
                  succes ermee.
                  Dat is nog af te wachten, hopelijk wel.
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Mag ik hier nog even een vraag posten ivm een Macbook Pro ?

Zelf ben ik absoluut een 'mac' - leek.

Ik heb vandaag men macbook pro besteld; een 15 inch met 2.53ghz I5 + upgrade naar een mat scherm + hoge resolutie ...

nu men vragen; (ik heb heel dit topic aandachtig en met veel interesse gelezen)

Zou ik er Mozilla opzetten (of gaat dit niet?) of is Safari minstens even goed ?

Wat bedoelt met dat op macbook minder virussen voorkomen tov pc's ?

Wat is het verschil tussen OS X en Snow leopard ? of is dit een gewone 'upgrade' ?
                    Gaat dit er standaard opzitten van software ? Welke software (buiten Lightroom en Photoshop) zou ik er zeker opzetten ?

Ik las dat de Mac trager is in het 'runnen' van spellen, geldt dit ook voor 'sim' spellen zoals een football manager, dat eigenlijk een roll's royce excell werkblad is ipv een echt spel met bewegende beelden ?

Heeft mac zijn eigen 'office' ? Zoja, wat zijn de namen ? of moet ik gewoon een office op men mac installeren ?

Sorry voor de 'newbie' vragen, maar ik ken eigenlijk echt niets van 'macbooks' ...

Alvast bedankt !

ps ik heb nog 2 weken voor ik hem heb om bij te leren
                    Glenn

Comment

Firefox : doen

Virussen : zijn zo goed als onbestaande, je hebt dus geen virusscanner nodig

OSX is het operating system, zoals Windows, Snow Leopard is de versie, zoals Vista
                      Zit er dus standaard op, net zoals iLife.

Games : geen idee, ben geen gamer

Office zit er niet op, je hebt de keuze tussen iWork (numbers, pages en keynote, vrij goedkoop en goed) en Office 2008 for Mac (Excel, Word, Powerpoint en Entourage/Outlook, duur en groot en lomp).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Azzardi Bekijk bericht
                        Mag ik hier nog even een vraag posten ivm een Macbook Pro ?

Zelf ben ik absoluut een 'mac' - leek.

Ik heb vandaag men macbook pro besteld; een 15 inch met 2.53ghz I5 + upgrade naar een mat scherm + hoge resolutie ...

nu men vragen; (ik heb heel dit topic aandachtig en met veel interesse gelezen)
                        Proficat met je aankoop. Maar je hebt wel veel vertrouwen. Ik zou een antwoord op al die vragen moeten hebben vooraleer ik tot een aanschaf over ging.

Zou ik er Mozilla opzetten (of gaat dit niet?) of is Safari minstens even goed ?
                        Safari is zowat de snelste browser voor je Mac. Maar smaken verschillen. Zo kan je ook Chrome van Google of FireFox installeren. Ik denk niet dat ze ver uit elkaar liggen. Het is dus een persoonlijke voorkeur. Probeer ze eens uit en beslis wat je zelf het liefste gebruikt.

Wat bedoelt met dat op macbook minder virussen voorkomen tov pc's ?
                        Virussen en Trojans voor het Mac OS zijn zo goed als onbestaand. De kans dat je er eentje tegenkomt is zeer klein. Maar dat betekent niet dat je onvoorzichtiger moet zijn. Nadenken voordat je iets installeert is altijd een goede eigenschap. De kans is misschien 10000x kleiner maar er blijft een kansje bestaan hé.
                        En voor de volledigheid: Een Mac is ook een PC hé. je bedoelt dus het verschil tussen een Macintosh PC (of Mac) en een Windows PC.

Wat is het verschil tussen OS X en Snow leopard ? of is dit een gewone 'upgrade' ?
                        OS X staat op de tiende versie van het Macintosh operating systeem. Van die versie komen er regelmatig updates uit. Zo heb je een variant.
                        Tiger of 10.4 is nog vaak gebruikte variant bij mensen met een oudere Mac.
                        Leopard of 10.5 is de laatste variant die je nog op een niet-Intel Mac kan installeren.
                        Snow-Leopard of 10.6 is de laatste en deze zal op jouw Mac staan.

Gaat dit er standaard opzitten van software ? Welke software (buiten Lightroom en Photoshop) zou ik er zeker opzetten ?
                        Flip4Mac: http://www.apple.com/downloads/macos...quicktime.html
                        Zorgt dat de Quicktime player ook Windows Media Player formaten aankan.

Cyberduck: http://www.apple.com/downloads/macos...cyberduck.html
                        Als je een FTP client nodig hebt.

UnRar: http://www.unrarx.com/
                        Voor als ZIP niet voldoende is.

MSN: http://www.microsoft.com/mac/product...8/default.mspx
                        De beta is al iets beter. Maar nog niet om over naar huis te schrijven. Er zijn nog alternatieven.

Voor de rest speel eens met de meegeleverde SW in de iLife suite. iPhoto, iWeb, iCal, iMovie... En vergeet Gagareband en FrontRow niet.

Ik las dat de Mac trager is in het 'runnen' van spellen, geldt dit ook voor 'sim' spellen zoals een football manager, dat eigenlijk een roll's royce excell werkblad is ipv een echt spel met bewegende beelden ?
                        Ik zou het niet weten. De reden waarom het op het Mac vaak trager is omdat die dingen meestal origineel voor Windows PC werden geschreven. En wat men dan meestal doet is de oproepen die je in de code voorziet naar het Windows OS door een soort emulator te vertalen naar gelijkaardige dingen voor Mac OS. En die emulator verbruikt processor tijd. Als het echt naar het Mac platform werd herschreven dan zou dat niet echt verschil mogen uitmaken. Het zal dus van spel tot spel afhangen. Echte spel freaks zijn nog beter af met een Playstation of Xbox natuurlijk.

Heeft mac zijn eigen 'office' ? Zoja, wat zijn de namen ? of moet ik gewoon een office op men mac installeren ?
                        Het Apple Office programma noemt iWorks en kan je gebruiken. Maar MS Office for Mac kost niet meer en is misschien meer vertrouwd. Naast deze 2 betalende versies kan je uiteraard ook voor het gratis OpenOffice kiezen.

En een aantal forums voor het geval je ooit een probleem hebt met iets HW of SW.

Find answers with millions of other Apple users in our vibrant community. Search discussions or ask a question about your product.
                        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Dirk,

Dank u voor uw reactie, het was ontzettend ad rem en net wat ik zocht !

Deze post ga ik zeker gebruiken als ik hem heb, cheers !
                          Glenn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht

Het Apple Office programma noemt iWorks en kan je gebruiken. Maar MS Office for Mac kost niet meer en is misschien meer vertrouwd. Naast deze 2 betalende versies kan je uiteraard ook voor het gratis OpenOffice kiezen.
                            iWorks : 79€
                            Microsoft Office voor Mac : 329.95€ business versie of 129,95€ voor de student versie

Dat is toch een verschil hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                              iWorks : 79€
                              Microsoft Office voor Mac : 329.95€ business versie of 129,95€ voor de student versie

Dat is toch een verschil hoor.

Klopt wel, ik herinner mij nu, dat ik 40 Euro terug kreeg van MS destijds.
                              iWorks is dan wel voor 1 Mac. Terwijl je MS Office op 5 Macs mag installeren.
                              iWorks family komt op zo'n 99 Euro. En ik heb er 3 nodig.

Maar ik merk dat je iWorks ook 30 dagen op proef mag installeren. Dan zou ik die optie eerst kiezen. En dan weet je na 30 dagen of dat voor jou werkt of niet.
                              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
                              X