Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macbook pro, windows en mac?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Macbook pro, windows en mac?

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
    Ik vind alleen het prijsverschil tussen Mac en PC nog altijd véél te groot, daarom heb ik thuis terug voor een PC gekozen enkele maanden terug, heb de vergelijking gemaakt met een 27" iMac en een Dell PC met dezelfde processor ... kwam toch 1000 euro duurder uit voor het appeltje hoor.
    Raar, apples zijn inderdaad iets duurder dan een vergelijkbare windows versie, maar de 27" vind ik diegene die het dichts bij een windows equivalent zit qua prijs.

Heb je in die vergelijking rekening gehouden met het 27" scherm, dat alleen al iets van een 700-1000€ kost?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
      't Is niet voor niets dat Apple op dit ogenblik groter is dan Microsoft. Lees hier
      Apple is niet zo groot geworden door de verkoop van Mac's, maar wel door de iPod, iPhone en nu ook iPad. Wat zei Steve Jobs ook al weer ? Ze zijn nu een "Mobile Devices Company".
      Het marktaandeel de Mac ligt onder de 5% en dit was tien jaar geleden ook al zo.
      Zonder hun hippe en coole image zouden ze niet zo goed in de markt liggen.

Ze maken good stuff, geen twijfel over, maar het is vooral goeie marketing en imago die verantwoordelijk zijn voor hun succes...
      Panasonic Lumix FZ2000

Comment

qua beeldkwaliteit zou ik sowieso voor een Mac gaan
        de kwaliteit van het scherm ligt zeer hoog en quartz rendert al het grafische ook nog eens wondermooi (ik spreek uit ervaring)
        Canon 5D MkII — TS-E 24mm f/3.5mmL II — EF 50mm f/1.8 II — EF 70-200mm f/2.8 L II IS USM — iMac 24" — iPad
        Baaah! | Digital Echo Photography

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door voyager Bekijk bericht
          Raar, apples zijn inderdaad iets duurder dan een vergelijkbare windows versie, maar de 27" vind ik diegene die het dichts bij een windows equivalent zit qua prijs.
          inderdaad die 27" is eigenlijk echt wel een deftige prijs vind ik.
          Als je naar de laptops gaat kijken, daar kom je gigaantische verschillen met Windows laptops tegen met achterstallige hardware... (Apple liep altijd achterop bvb bij LED schermen, i3 en i5 processoren en nu nog steeds geen Blu-Ray...)
          5DmkIII en wat glas

Comment

Ongelooflijk toch hoeveel reacties er altijd komen op de mac-windows vragen Maar ik klaag alvast niet !!

Het is zowiezo de bedoeling met een extern scherm te werken. Ik heb momenteel een 22" Dell UltraSharp 2209WA. Dit zou toch geen probleem mogen zijn vermoed ik?

Verder kreeg ik nog de opmerking dat de 5400 rpm van de laptops misschien niet ideaal is, en 7200 rpm harde schijf beter is.
            Ik kan begrijpen dat het beter is, maar ik vermoed nu ook niet dat dit zo spectaculair sneller zal zijn? Ik werk nu ook op een laptop (windows) voor alle fotobewerking en klaag toch alvast niet bij het gebruik van PS of LR.

En zoals ik zei een Rolls Royse is altijd beter dan een Porshe, een Porsche beter dan een Berlingo'ke, maar mijn portemonee die stopt ook wel ergens
            Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
              inderdaad die 27" is eigenlijk echt wel een deftige prijs vind ik.
              Daar heb je ietwat gelijk in. De iMac is "redelijk" concurrentieel. De Mini is ook veel te duur. Je moet er zelf nog een toetsenbord, muis en display bijkopen. Kan je beter een instap iMac kopen.
              De Macbooks (gewoon en pro) zijn gewoon te duur. Laten we van de Mac Pro maar zwijgen. Heb op het werk een Mac Pro Quad core Xeon 2.66 waar we CS3 op draaien. Thuis heb ik een iMac 2.8 Core2Duo waar ik ook CS3 op draai. Kan niet zeggen dat die Mac pro sneller is. Misschien als je dingen zoals Final cut pro of zwaar gaat photoshoppen, maar dan zit je al niet meer in de "consumenten" omgeving.

Ik ben heel tevreden met m'n iMac, een 24-inch 2.8Ghz Core2duo met 4Gb RAM en een 256Mb ATI Radeon HD 2600 Pro videokaart. Prachtig machientje, draait als een zonnetje. Heb 'm wel tweedehands gekocht, nieuw kan ik de prijs er niet voor opbrengen. Echter, voor het bedrag dat ik er tweedehands voor heb betaald, kon ik ook een Dell desktop kopen met en nog iets snellere processor, een betere videokaart, meer geheugen én een 23-inch monitor met dezelfde resolutie als m'n 24-inch iMac. Met Win7 weliswaar, maar zoals gezegd, da's even goed.
              Ik ben een beetje verknocht aan OS X, en wil ook "bijblijven" omdat ik op het werk een beetje de lokale "helpdesk" ben. Interesseert me ook wel, meerdere OS'en uitproberen.

Maar voor iemand die een nieuwe computer koopt, en die geen enkele affiniteit met OS X of Apple heeft, zie ik moeilijk hoe de meerprijs van een Mac te verantwoorden.

Lijkt vreemd dat een Apple-gebruiker zich zo negatief over Apple uitlaat. Negatief is niet het woord, gewoon niet overdreven positief en "aanbiddend".
              Kijk eens hier :

Zo'n opkomst voor een gadget als de iPad. Sommigen kamperen al vóór de deur van de avond ervoor. Komaan, zeg.
              Een collega haar man had er twee maand geleden één meegebracht uit NY. Leuk ding (de ipad, niet de collega ), maar ik viel er zeker niet van achterover. Had zoiets van : is dit nu waar iedereen zo opgewonden over doet ? Wel heel leuke interface, snel, maar de grootste vingervlekkenmagneet die ik ooit heb gezien en vooral, de iPad is zwaar. Langer dan 5 minuten hou je hem niet met één hand vast.
              Enfin, zelfde hype voor de iPhone indertijd. Heb collega's met een iPhone, heb er nog meer met een HTC (met Android OS). De twee zijn zeker aan elkaar gewaagd. iPhone is dus niet beter, wel "cooler". Maar ik heb lak aan "cool" en al helemaal aan design.

Enfin, hier is TS niet mee gediend, maar ze heeft toch al beslist dat het een Mac zal worden. 'k Zou zeggen, veel plezier ermee, je zal er heel tevreden mee zijn. Laat eens weten hoe Win7 in Bootcamp meevalt...
              Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                En zoals ik zei een Rolls Royse is altijd beter dan een Porshe, een Porsche beter dan een Berlingo'ke, maar mijn portemonee die stopt ook wel ergens
                Wordt gezegd, maar een Rolls Royce kan evengoed na een jaar in panne vallen, terwijl je met een Berlingo tien jaar probleemloos kan rondbollen.
                Een Volkswagen is ook niet beter dan een Opel (maar kost wel meer)... sorry, kon het niet laten als Opel-rijder
                Terwijl we het nu toch over merken hebben : de beste vrienden van m'n ouders hadden een wasmachine, droogkast en vaatwasser van Miele gekocht. Is gekend als een duur maar kwalitatief merk. Wel, zij hebben de slogan van Miele een totaal andere wending gegeven : "Miele, er is geen slechtere".

Duurder is niet altijd beter.
                Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                  Enfin, hier is TS niet mee gediend, maar ze heeft toch al beslist dat het een Mac zal worden. 'k Zou zeggen, veel plezier ermee, je zal er heel tevreden mee zijn. Laat eens weten hoe Win7 in Bootcamp meevalt...
                  Ach, beslist, er is nog niks echt beslist hoor. Mijn man is gewoon al een aantal jaar een mac-gebruiker en wilde dit wel graag terug. Het prijskaartje is echter het enige dat wat tegenpruttelt.
                  Hij staat open voor alle mogelijkheden. Ik ben er ondertussen al uit dat ik - indien het een mac wordt - ik geen bootcamp windows ga doen, maar wel met OS X wil leren werken. Mijn werklaptop is een windows-machine, dus als het nodig is, kan ik daar nog terecht.

Ik heb net even via de DELL website gekeken. En daar zijn precies wel serieuze kortingen. Ik weet niet of deze bv. gelijkwaardig is met MacBook Pro specs:

Studio 17
                  IBase Intel® Core™ i7 Mobile Processor 720QM (1,6 GHz, Turbo Mode tot 2,8 GHz, 6 MB L3-cache)
                  Besturingssysteem Legitieme Windows® 7 Home Premium 64 BIT - Nederlands
                  Geheugen 4.096 MB 1333 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2 x 2.048]
                  Toetsenbord Internal Belgian Azerty Keyboard
                  Grafische kaart 1 GB ATI Mobility Radeon™ HD 560v
                  Harde schijf 500 GB (7.200 rpm) Seriële ATA-harde schijf

voor 870 euro (618 euro korting blijkbaar).
                  Al doende leert men...

Flickr

Comment

terwijl je met een Berlingo tien jaar probleemloos kan rondbollen.
                    LOL, wij zijn ook content met onzen Berlingo
                    Al doende leert men...

Flickr

Comment

Ik heb net even via de DELL website gekeken. En daar zijn precies wel serieuze kortingen. Ik weet niet of deze bv. gelijkwaardig is met MacBook Pro specs:

Studio 17
                      IBase Intel® Core™ i7 Mobile Processor 720QM (1,6 GHz, Turbo Mode tot 2,8 GHz, 6 MB L3-cache)

Specs vergelijken mag je niet meteen doen. Wil je sowieso een 17", dan zal je een hele dikke 2000 euro betalen bij Apple. Blijkbaar koopt Apple z'n onderdelen duurder in dan z'n concurrenten, óf het moet wel een heel duur display zijn...

Maar mag ik je een goede raad geven : tenzij je echt het onderste uit de kan wil halen qua performance, ben je even goed af met een i5 (of je nu Dell of Apple kiest). Een i5 biedt momenteel de beste prijs/performance ratio. Zóveel sneller is de i7 nu ook weer niet. In het geval van Dell, misschien het geld besteden aan wat meer geheugen, denk dat je een optie hebt om 6Gb te nemen (voor 8Gb rekenen ze eerlijk gezegd ook schandalig veel geld aan). Geef voor je Dell ook geen geld uit aan antivirus-software. Microsoft Security Essentials is gratis te downloaden en doet perfect z'n werk. Met een Mac hoef je je natuurlijk (nog) geen zorgen te maken over virussen.

Ik denk in elk geval dat voor jou, gezien je toch een extern scherm gebruikt, de 15" de beste oplossing is. 13" is 'te' klein, 17" is niet echt portable meer (moet je al een serieuze tas voor kopen), maar 15" is een goeie middelmaat.

Als je ze écht op ongeveer hetzelfde niveau wil plaatsen : een 15" MB Pro met i5, 4Gb, iLife : 1799€ - een Dell Studio 15" met i5, 4Gb RAM, Photoshop/Premiere Elements bundle : 880€.
                      iLife bij de Mac biedt meer dan de PS/Prem Elements bundle, maar de meesten gebruiken iWeb en Garageband toch niet. Weet niet of dit bijna 1000€ waard is.

Voilà, the end. Als je budget het aankan, ga dan gerust voor de Mac. Zoniet, denk dan zeker niet dat je een minderwaardig systeem koopt.

Edit : als je openstaat voor tweedehands, kan ik je www.tweedehandsmac.nl aanraden (is ook voor België, hoor). Specifieke mac of pc fora zou ik niet aanraden, op een mac forum gaan ze windows de grond inboren, op een pc forum wordt er van de mac meestal niets heel gelaten ; niet alle forumleden zijn zo, maar algemeen gezien is dat wel m'n ervaring.
                      Écht veel goedkoper zal je een Mac tweedehands niet vinden, een Mac heeft namelijk een heel hoge restwaarde (beetje zoals een Volkswagen ) , maar je weet maar nooit...
                      Last edited by Kaneda; 28 mei 2010, 21:31.
                      Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Een goeie raad, probeer eerst eens een Mac OS uit en bekijk of het systeem je ligt of niet, ik wist ook dat een Mac weinig of nooit problemen geeft toen ik een Macbook kocht maar na een tijdje worstelen met het besturingssysteem heb ik besloten de Mac opnieuw te verkopen, na 3 maanden werkte ik nog steeds tegen mijn zin op die Macbook Pro, ik kon er niet gewoon aan worden. Betekent dit dat een Mac niet goed is, neen, natuurlijk niet, maar ik kon mijn gewoonte's van met windows te werken er niet uit krijgen. Een iPhone en een iPad heb ik wel en die zou ik voor geen geld ter wereld meer willen missen.
                        Last edited by Franciskine; 29 mei 2010, 13:41.
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Wil je sowieso een 17", dan zal je een hele dikke 2000 euro betalen bij Apple. Blijkbaar koopt Apple z'n onderdelen duurder in dan z'n concurrenten, óf het moet wel een heel duur display zijn...

Ik denk in elk geval dat voor jou, gezien je toch een extern scherm gebruikt, de 15" de beste oplossing is. 13" is 'te' klein, 17" is niet echt portable meer (moet je al een serieuze tas voor kopen), maar 15" is een goeie middelmaat.

Studio 17

13" is niet echt "te klein" vind ik, het is wel klein in vgl met een 17" of 22", maar je kan op een 13" perfect werken hoor: tekstverwerking, surfen, foto's bewerken, … lukt allemaal perfect op een 13"

let op: de resolutie van een 13" apple scherm is 1280 x 800 (vgl. dell 17: 1600 x 900 is niet zo een wereld van verschil ) bij een apple heb je bij dezelfde diagonaal in verhouding meer oppervlakte door de 16:10 beeldverhouding dan een 16:9 bij een pc

@ kaneda: voor het 1920 x 1080 display van dell moet je waarschijnlijk bijbetalen (standaard 1600 x 900), terwijl dat bij een macbook pro standaard 1920 x 1200 is
                          Canon 5D MkII — TS-E 24mm f/3.5mmL II — EF 50mm f/1.8 II — EF 70-200mm f/2.8 L II IS USM — iMac 24" — iPad

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door voyager Bekijk bericht

Heb je in die vergelijking rekening gehouden met het 27" scherm, dat alleen al iets van een 700-1000€ kost?
                            Ok, effe de rekening maken :
                            iMac 27" met i7 2.8 Mhz processor, 8gb ram en 2Tb hard disk : 2384 Euro btw in
                            Dell XPS met dezelfde power : 1179 Euro btw in, een UltraSharp 27" komt op 964.37 Euro (totaal dus 2143.37 Euro, toch nog altijd 10% verschil en je hebt ook een superscherm), zelf zou ik voor 2x de U2410 gaan eerlijk gezegd, komt in totaal op 902.66 Euro maar je hebt een super resolutie van 3840x1200 px (tegenover 2560x1440 op de 27" modellen) ... dus mijn PC kost maar 2080.66 Euro in totaal, bespaar ik mooi 303.34 Euro tegenover de Mac ... mijn keuze is gemaakt hoor

Ik blijf erbij dat fotobewerking en videomontage op de Mac prima werkt, maar webdesign niet echt, ik wil niet met Dreamweaver werken (heb het wel in de CS4 Design Premium steken) en een programme zoals Notepad++ (wat ik altijd op PC gebruik) bestaat niet op de Mac of je moet er geld tegenaan smijten, de N++ op PC is gratis en werkt perfect vermits ik manueel codeer ... ik heb het geluk met beide systemen te werken ... en afhankelijk waar ik mee bezig ben kies ik het toestel waar dit het beste op werkt ... nu zo'n 17" MacBook Pro is echt wel groot om mee te nemen, maar perfect om je portfolio voor te stellen aan mogelijke klanten ...

Hou er trouwens rekening mee dat een licentienummer van bvb PhotoShop PC versie niet gebruikt kan worden om een demo versie op Mac te activeren ... weet niet of dit met Lightroom wel werkt, maar met de CS3 en CS4 Design Premium packs niet in elk geval.

Je kan wel gratis een andere licentie aanvragen bij Adobe dacht ik, maar dan werkt de PC versie ook niet meer, de procedure ken ik niet eerlijk gezegd, ik heb dus noodgedwongen een PC licentie en een Mac licentie voor CS4 Design Premium moeten kopen

Mark
                            Last edited by LamboCars; 29 mei 2010, 09:10.
                            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Ik blijf erbij dat fotobewerking en videomontage op de Mac prima werkt, maar webdesign niet echt, ik wil niet met Dreamweaver werken (heb het wel in de CS4 Design Premium steken) en een programme zoals Notepad++ (wat ik altijd op PC gebruik) bestaat niet op de Mac of je moet er geld tegenaan smijten, de N++ op PC is gratis en werkt perfect vermits ik manueel codeer ... ik heb het geluk met beide systemen te werken ... en afhankelijk waar ik mee bezig ben kies ik het toestel waar dit het beste op werkt ... nu zo'n 17" MacBook Pro is echt wel groot om mee te nemen, maar perfect om je portfolio voor te stellen aan mogelijke klanten ...
                              textwrangler?
                              coda?

Comment

Ok, effe de rekening maken :
                                iMac 27" met i7 2.8 Mhz processor, 8gb ram en 2Tb hard disk : 2384 Euro btw in
                                Dell XPS met dezelfde power : 1179 Euro btw in, een UltraSharp 27" komt op 964.37 Euro (totaal dus 2143.37 Euro, toch nog altijd 10% verschil en je hebt ook een superscherm), zelf zou ik voor 2x de U2410 gaan eerlijk gezegd, komt in totaal op 902.66 Euro maar je hebt een super resolutie van 3840x1200 px (tegenover 2560x1440 op de 27" modellen) ... dus mijn PC kost maar 2080.66 Euro in totaal, bespaar ik mooi 303.34 Euro tegenover de Mac ... mijn keuze is gemaakt hoor
                                Da's ook een beetje het probleem met Apple. Ze "creëren" een behoefte. Een 27" display is nog lang de standaard niet. Maar bij Apple zijn er geen tussenstappen. 21 of 27. Een goeie middelmaat zoals een 23 of 24 inch is er niet meer.
                                My point : iemand die bovenstaande Dell zou kopen, heeft niet noodzakelijk een duur 27" ultrasharp display nodig met zo'n resolutie. Neem dezelfde PC met een 23" display (1920x1200) en je prijs ligt al heel wat lager.
                                Begrijp met niet verkeerd, ik vind Apple's producten heel goed, je hebt gewoon minder configuratiemogelijkheden en je moet gewoon je keuze maken uit een beperkt aanbod. En voor veel mensen betekent dit betalen voor dingen die ze misschien niet nodig hebben. Een "op maat" systeem bij Apple vind je niet echt.
                                Maar dat weten we op voorhand. Steve Jobs heeft het trouwens gezegd dat ze niet geïnteresseerd zijn in bepaalde klantengroepen, en al zeker niet in de markt van de budgetcomputers. Apple is nu eenmaal een luxemerk. Goede kwaliteit, dat wel, maar niet goedkoop...

Oorspronkelijk geplaatst door galloschramme Bekijk bericht
                                @ kaneda: voor het 1920 x 1080 display van dell moet je waarschijnlijk bijbetalen (standaard 1600 x 900), terwijl dat bij een macbook pro standaard 1920 x 1200 is
                                Ja, maar 'k denk dat ik dan nog héééééééél ver onder jouw prijs van 2200 euro zit hoor

nu zo'n 17" MacBook Pro is echt wel groot om mee te nemen, maar perfect om je portfolio voor te stellen aan mogelijke klanten ...
                                De hoge prijs van zo'n laptop is dan wel te verantwoorden als je zelfstandig bent, kan je inbrengen. Voor een "gewone consument" is zo'n toestel een hele dure grap.
                                Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Working...
                                X