Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Best operating system?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Best operating system?

    Nerdi,

    Ik wil wel eens kijken wat er aan de hand is, maar hoe zit je eigenlijk op internet? Gebruik je wireless via je laptop? Als het wireless is zou ik die eens uitschakelen en booten met een netwerkkabel gewoon om te zien of dat beter gaat.

    Kijk eens een aantal netwerk instellingen na in de terminal.

    Dit geeft je de configuratie van de netwerkkaarten.
    ifconfig
    Je kan ook networktools gebruiken in Administration (denk ik, want ik zit met de netbook remix te werken.
    Ping je gateway eens om te zien wat dat geeft.

    Kijk je dns ook eens na.
    cat /etc/resolv.conf

    Succes

    Comment


    • #77
      Re: Best operating system?

      Mocht je er niet uitkomen, probeer dan eens een andere smaak Suse. Met YAST (Yet Another Setup Tool) is deze meestal eenvoudig te configureren. Let wel op hier laad je een DVD op en geen CD.

      OpenSuse zal standaard KDE4 als windowmanager installeren, sommige (waaronder ikzelf) voelen zich hier beter mee dan met Gnome die bij Ubuntu zit. Beschouw het als kiezen tssn Mac en windows maar dan zonder van masjien te veranderen.... Je kan ze trouwens parallel gebruiken op één installatie.

      Succes
      Rudy,

      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

      Comment


      • #78
        Re: Best operating system?

        Oorspronkelijk geplaatst door Hal-61 Bekijk bericht
        Mocht je er niet uitkomen, probeer dan eens een andere smaak Suse. Met YAST (Yet Another Setup Tool) is deze meestal eenvoudig te configureren. Let wel op hier laad je een DVD op en geen CD.

        OpenSuse zal standaard KDE4 als windowmanager installeren, sommige (waaronder ikzelf) voelen zich hier beter mee dan met Gnome die bij Ubuntu zit. Beschouw het als kiezen tssn Mac en windows maar dan zonder van masjien te veranderen.... Je kan ze trouwens parallel gebruiken op één installatie.

        Succes
        Dank. Ik waardeer het advies. Maar dit is mijn punt. Ik ben een user. Ik gebruik een computer om mijn productiviteit omhoog te krikken, niet omlaag. Ik zit niet op de unief om een punt duidelijk te maken. Ik begrijp dat UBUNTU afgeleid is van DEBIAN en dat er zelfs een KUBUNTU bestaat.
        SUZE ?
        RED HAT ?
        FEDORA ?
        FREE BSD ?
        UNIX ?
        KNOPPIX ?




        -m-
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #79
          Re: Best operating system?

          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Dank. Ik waardeer het advies. Maar dit is mijn punt. Ik ben een user. Ik gebruik een computer om mijn productiviteit omhoog te krikken, niet omlaag. Ik zit niet op de unief om een punt duidelijk te maken. Ik begrijp dat UBUNTU afgeleid is van DEBIAN en dat er zelfs een KUBUNTU bestaat.
          SUZE ?
          RED HAT ?
          FEDORA ?
          FREE BSD ?
          UNIX ?
          KNOPPIX ?

          -m-
          Mandriva en zijn Power Pack...
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #80
            Re: Best operating system?

            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            Dank. Ik waardeer het advies. Maar dit is mijn punt. Ik ben een user. Ik gebruik een computer om mijn productiviteit omhoog te krikken, niet omlaag. Ik zit niet op de unief om een punt duidelijk te maken.
            De voor de gebruiker zichtbare verschillen tussen de verschillende Linux smaken zit hem in de manier waarop de distributie geconfigureerd kan worden. Een tweede groot verschil is de wijze waarop de software beheerd wordt. De Debian afgeleiden hebben bvb een verschillend systeem tov de RedHad gebaseerde systemen (zoals Suse). Dit laatste maakt in de praktijk niet zoveel uit aangezien de software in meeste gevallen voor beide systemen beschikbaar is.

            Nu in tegenstelling tot de huidige windows, moet je Linux in twee onderdelen bekijken. De basis is het Linux OS waarop een grafische schil wordt gebouwd, op deze grafische schil zet je een windowmanager (Gnome, KDE, .....) en die bepaalt hoe je scherm eruit ziet en hoe je systeem reageert op de invoer apparaten (muis/keyboard,...).

            Het feit dat er verschillende distro"s zijn heeft zijn voor- en nadelen, het groot nadeel is dat je het bos door de bomen niet meer ziet, het voordeel is dat een groot deel van de distro's een eigen doel hebben. Zo heb je Gentoo die een van de meest performante is (maar niet geschikt voor beginners) Ubuntu gaat voor gebruiksvriendelijkheid en snelle boot, Knoppix een volledig systeem op CD,...
            Daarnaast heb je de commerciele distro's zoals RedHat en SuSe deze hebben het voordeel dat ze voor hun betalende versies zelf ontwikkelen (drivers,software) en enkele van die ontwikkelingen zijn beschikbaar in hun gratise versies (voor Suse YAST, AppArmor,...)

            Ik grote lijnen bepaal je zelf hoe je je systeem opzet qua snelheid en look and feel, wat belangrijk is is dat je de stap moet willen zetten en dit gaat niet altijd van een leien dakje.
            Rudy,

            Hier vind je meer Astrofotografie werk.

            Comment


            • #81
              Re: Best operating system?

              Oorspronkelijk geplaatst door Hal-61 Bekijk bericht

              Ik grote lijnen bepaal je zelf hoe je je systeem opzet qua snelheid en look and feel, wat belangrijk is .....
              Ubuntu Studio is nog altijd machtig mooi
              Speciaal voor de muziekliefhebbers.
              Die kan je dus binnenhalen via de Synaptic.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #82
                Re: Best operating system?

                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                Ubuntu Studio is nog altijd machtig mooi
                Speciaal voor de muziekliefhebbers.
                Die kan je dus binnenhalen via de Synaptic.
                Die Ubuntu studio moet ik nog eens testen. Ik heb er al reclame voor gemaakt maar zelf nog niet geprobeerd

                Eigenlijk zou ik een htpc projectje willen beginnen op basis van linux, alhoewel linux geen must is, maar het maakt het wel goedkoper. Iemand zin om mee te werken? Ik heb wel een deel specs in gedachten en ook wel software, maar ik wil er met een open geest aan beginnen. Basisprincipe is: goed en goedkoop.

                Comment


                • #83
                  Re: Best operating system?

                  Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                  Ik heb er al reclame voor gemaakt maar zelf nog niet geprobeerd
                  'nuff said.
                  pixelpusher

                  Comment


                  • #84
                    Re: Best operating system?

                    Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                    'nuff said.
                    Ik heb hem dan ook nog niet nodig gehad. Er is 1 ding waar ik naar op zoek ben voor dat htpc project, en waarvoor ik eventueel een discussie wil opstarten. Ik zou graag mijn uitgebreide cd collectie rippen in een losless format met eventueel aanpassing van het geluidsniveau, zodat je geen verschil hebt in geluidsniveau als je playlists maakt. Voor de rest wil ik niks met audio of video doen eigenlijk. Als iemand raad vraagt en op zoek is naar audiotools om vanalles mee te doen dan zeg ik dat ze misschien ubuntu studio eens moeten proberen. Is daar iets mis mee?

                    Comment


                    • #85
                      Re: Best operating system?

                      Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                      Als iemand raad vraagt en op zoek is naar audiotools om vanalles mee te doen dan zeg ik dat ze misschien ubuntu studio eens moeten proberen. Is daar iets mis mee?
                      Wel, dat hangt ervan af.

                      Als iemand iets verkoopt aan iemand als "het beste OS in de wereld" maar het zelf niet kent, dan vind ik dat leugenachtig. Maar als je'r iemand gewoon op attent maakt dat het bestaat, maar erbij vermeld dat je't zelf niet kent, is er geen vuiltje aan de lucht.

                      De vraag is niet zozeer in well kotje dat je zelf denkt dat je zit, maar de indruk die je nalaat bij anderen die misschien in andere topics je "advies" ook blindelings gaan volgen.
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #86
                        Re: Best operating system?

                        Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                        Wel, dat hangt ervan af.

                        Als iemand iets verkoopt aan iemand als "het beste OS in de wereld" maar het zelf niet kent, dan vind ik dat leugenachtig. Maar als je'r iemand gewoon op attent maakt dat het bestaat, maar erbij vermeld dat je't zelf niet kent, is er geen vuiltje aan de lucht.

                        De vraag is niet zozeer in well kotje dat je zelf denkt dat je zit, maar de indruk die je nalaat bij anderen die misschien in andere topics je "advies" ook blindelings gaan volgen.
                        Er staat een vraagteken achter mijn topic. Ik draai zelf debian servers en een ubuntu desktop, os x tiger, win xp en win 7. Voor mij blijft het allemaal eender eigenlijk wat iemand doet. Vond het gewoon cool dat de ipod/iphone ondersteuning heeft zonder te jailbreaken.

                        Trouwens, iedereen mag een mening hebben. Als ik je vraag wat de omtrek van de aarde is, dan haal je toch ook je vouwmeter niet boven om te beginnen meten zeker

                        Comment

                        Working...
                        X