Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gas en elektriciteit

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Gas en elektriciteit

Sinds ik zelf bij een energieleverancier heb gewerkt hou ik alles nauwgezet bij. Ik doe dit in een excelbestandje die ik zeker met jullie wil delen:

The page you were looking for could not be found. You may have typed the address incorrectly or you may have used an outdated link.

't is zo opgebouwd da ge gewoon op tab Elec in kolom B en K uw meterstanden op regelmatige tijdstippen invult met de correcte datum ervoor en hetzelfde voor de Gas dan kan je zien in kolom E en N dat ge meer of minder hebt verbruik tov de vorige periode. In kolom H en Q zou je moeten zien of dat dicht aanleunt bij het geschat jaarverbruik dat ge op uw factuur terugvindt. Op tab Gas moet ge ook in cel B22 uw gasfactor zetten. Dat vindt ge ergens op uw faktuur en anders moet ge dat eens aan uw leverancier vragen, maar dat ligt ergens rond de 10 altijd.

Let dus wel op dat je enkel de meterstand en de datum aanpast want al de rest zijn formules.
    Indien je op enkelvoudige elektriciteit zit dien je enkel dag in te vullen.

Als je vragen moest hebben, stel ze gerust!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
      Ik zou het veel leuker vinden met elke maand iets meer te betalen en op het einde van de rit iets over hebben
      Dat vind ik wel een vreemde redenering : Dus jij speelt graag bank voor je elektriciteitsleverancier, en geeft ze er dus nog een gratis intrest bovenop (met hetgeen je teveel betaald hebt)...

Hoe minder die gasten krijgen van mij hoe beter. Ik heb er geen probleem mee dat ik dan 1 keer per jaar eens moet opleggen.
      Heb zelf al geregeld die maandelijkse "bijdrage" laten verminderen. Vorig jaar was het in principe met 50% verhoogd. Ben toen ook eens in mijn pen "gekropen"... Ze maken daar trouwens niet veel problemen van (is Luminus bij mij).
      Over enkele maanden weet ik wat het dit jaar weer zal worden . K'hou mijn pen al klaar. Volgens mijn rekenmachine zou het redelijk effen moeten uitkomen, maar zij zullen wel weer een ander model gebruiken...
      Groeten,

Polleke

Comment

Hey juppekes

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Dat vind ik wel een vreemde redenering : Dus jij speelt graag bank voor je elektriciteitsleverancier, en geeft ze er dus nog een gratis intrest bovenop (met hetgeen je teveel betaald hebt)...
        Het is misschien raar, maar zo kom je nooit bedrogen uit

Ik denk dat dit voor veel mensen een betere oplossing zou zijn.

Elke maand iets teveel te betalen en iets over op het einde, dan elke maand iets minder en tekort op het einde en dit dan niet kunnen betalen en in de miserie geraken

Ik zal deze week ook 1000l mazout opdoen en met 1000l kom ik ook toe tot in december, en als intussen de prijs zakt heb ik ook teveel betaald
        Bootjes

Comment

ik vind de prijzen van gas en electra zowiezo overdreven , op het belachelijke af ....
          iemand met 1 loon red het niet meer dezer dagen, tis schandalig ....
          http://www.jvs-photography.be/

Comment

Hey juppekes

Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
            iemand met 1 loon red het niet meer dezer dagen, tis schandalig ....
            Dat is nu ook geen waar

Het probleem is dat de meeste boven hun stand leven

In ons gezin van 6 personen is er ook maar 1 inkomen, en we komen zeker niets tekort

We hebben ook alle luxe, alle dagen vers vlees en groenten, alle dagen toespijs voor op de boterhammen...enz

Enkel leven wij niet boven onze stand
            Bootjes

Comment

Hey juppekes

Het is misschien raar, maar zo kom je nooit bedrogen uit

Ik denk dat dit voor veel mensen een betere oplossing zou zijn.

Elke maand iets teveel te betalen en iets over op het einde, dan elke maand iets minder en tekort op het einde en dit dan niet kunnen betalen en in de miserie geraken

Ik zal deze week ook 1000l mazout opdoen en met 1000l kom ik ook toe tot in december, en als intussen de prijs zakt heb ik ook teveel betaald
              Als je het zo bekijkt heb je ook gelijk...
              Ik bekijk het vanuit mijn "luxe"-sitatie waar ik een spaarpotje heb om dergelijke "onverwachte" zaken op te vangen. En dan hecht je meer belang aan een zo laag mogelijk prijskaartje.

Dat energie schandalig duur begint te worden is anderzijds weldegelijk juist. Ik verbruik steeds minder, en toch mag ik jaar na jaar meer betalen. Heb me een tijdje geleden eens beziggehouden met de prijs per kWh te berekenen over die 10 jaar dat ik het zelf betaal. De eerste 5 jaar was dat redelijk constant, op de laatste 5 jaar is er bijna 70% bijgekomen... (en dan heb ik tussendoor nog de moeite gedaan om een goedkoper contract af te sluiten).
              Groeten,

Polleke

Comment

Hey juppekes

Dat is nu ook geen waar

In ons gezin van 6 personen is er ook maar 1 inkomen, en we komen zeker niets tekort

We hebben ook alle luxe, alle dagen vers vlees en groenten, alle dagen toespijs voor op de boterhammen...enz

Hoi,

hier net hetzelfde maar met 7 personen. Gaan ook op reis voor 3 weken naar Toscane en nog een midweek center-parcs met allerheiligen. Maar alle weken naar de Quick of pizzahut doen wij niet (ik zou niet willen) en verjaardagsfeestjes worden steevast hier thuis gegeven. Op zulke dingen valt veel te besparen zonder dat het levenspeil naar beneden gaat.

grz chriko
                Wat moet dat moet zoals het moet.

Comment

Veel hangt af wat je "één inkomen" noemt en wat je "boven je stand leven" noemt.

Er zijn mensen die 1200€ netto per maand verdienen en er zijn er die 5000€ netto verdienen.
                  Als je éénverdiener bent en je hebt een mooi inkomen van 5000€ per maand, dan kan daar al iets meer mee gedaan worden dan tweeverdieners die elk 1200€ verdienen.

Ik weet wel wat boven je stand leven betekent maar voor mensen met een laag inkomen is het geld soms heel rap op zonder dat ze daar veel mee gedaan hebben.
                  Tel enkel de verplichte vaste kosten en er is al een hele hap uit je budget.

Ik wil niemand anders rekening maken maar als je eerlijk bent weet je ook wel dat je met een laag inkomen van een éénverdiener in de genre van 1200€ netto per maand geen zes personen kan onderhouden. Ofwel heb je echt héél weinig vaste kosten.

Neem dit vergelijk niet persoonlijk, het is maar een voorbeeld dat ik wil geven en het heeft niets te maken met ook maar een gissing van jouw of mijn situatie.

In welke situatie iemand zich ook bevindt ... het neemt niet weg dat de vaste kosten, waaronder energie, de laatste jaren fors toegenomen is.

Als bediende is mijn loon zoals dat van velen in januari verminderd geweest door de negatieve index ... verzekeringen en energiefacturen zijn hier pas binnen se.
                  • Verzekering woning : + 12,5%
                  • Verzekering hospitalisatie : + 7,5%
                  • Verzekering wagen : + 15%
                  • Maandelijkse energiefactuur : + 38,5%

Ge moogt tellen zoals ge wilt ... het pakt steeds een groter stuk uit uw budget. Elk jaar is er wel ergens een forse verhoging maar het loon volgt niet zoals de onkosten. Mocht mijn loon evenveel omhoog gaan, dan zou ik daar ook minder mee inzitten.
                  Maar ja, ik heb dan ook geen jobke waarbij ik mezelf kan verlonen volgens hetgeen ik nodig heb. Misschien moet ik eens denken aan 13 juni.
                  Last edited by VerSeg; 11 mei 2010, 02:51.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Hey juppekes

Dat zou ik nu ook weer niet doen

Als je maar €200 per maand betaald kom je op het einde misschien weer tekort en moet je weer zo'n opleg ophoesten

Ik zou het veel leuker vinden met elke maand iets meer te betalen en op het einde van de rit iets over hebben

Maar eigenlijk klopt de rekening wel

Volgens mij betaal je maar elf maanden.

Dus een opleg van €705:11=€64

Dit bij het vroegere bedrag: €177+€64=€241

Als het nu volgend jaar een zachte winter word zal je niet zoveel verbruikt hebben en natuurlijk over hebben

Maar dan zal het maandelijks bedrag natuurlijk ook weer naar beneden gaan
                    .
                    Het is juist daarom dat ik minder per maand zou betalen, want dat geld dat je dan te veel zou betaald hebben staat dan heel die tijd op mijn spaarboekje en niet op dat van het energie bedrijf.
                    Die mannen verdienen al genoeg op de kap van de gewone man.
                    mvg FrançoisVM
                    Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Vandaag toen ik thuis kwam en de post bekeek toch even moeten gaan zitten bij het openen van deze brief.
                      Vorig jaar 177€ per maand tussentijdse facturen moeten betalen, nu met de afrekening 705€ te betalen en tussentijdse facturen worden plots 245€ per maand.
                      Elektriciteitsverbruik lag niet hoger dan andere jaren, gas wel ietsje dankzij onze korte hete winter.
                      Dan steken ze er nog een leuk folderke bij dat het 15% goedkoper geworden is!
                      Me dunkt dat het cadeauke dat we vorig jaar plots gekregen hebben (vermindering) nu gerecupereerd moet worden.
                      Als het totaal bedrag veel groter is dan de voorgaande jaren toch de factuur eens vergelijken. Hebben ze de gratis elektriciteit per inwoner afgetrokken?
                      Speel eens op de sites van andere leveranciers met uw gegevens van deze factuur. Wat zou je bij hen moeten betalen. Doe het eens op de site van je eigen leverancier.

Op die manier kan je toch snel nagaan of de gehanteerde prijs normaal is.
                      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Hey juppekes

Dat is nu ook geen waar

hmmmm als ge natuurlijk een loontje hebt van een paar 1000 euro oke maar een gezin met 1 (gemiddeld) inkomen kan dezer dagen niet meer mee hoor....daar geloof ik echt totaal niks van
                        en wat is "boven uwe stand" leven, betekend dat een auto bezitten? naar tv kunnen kijken?

als je zoals jij beweerd dagelijks met 6 personen warm eten met een goed stuk vlees eet en op de boterhammetjes goede toespijs, en voor de rest normaal leeft, dan mag je dat van mij hier alvast eens komen voordoen hoe dat moet

met 1 loon dezer dagen moet je heel veel op vanalles bezuinigen en dan nog .....
                        mensen met 1 loon redden het nooit (als ze mee willen)

huur of hypotheek, gas, electra,water,telefoon, internet, auto,verzekeringen,kledij,medische verzorging, televisie, hobby, eten,eventueel sparen voor vakantie enz enz.....
                        met 1 loon.....no way !
                        http://www.jvs-photography.be/

Comment

Met 1 loon zou ik er toch ook niet komen om 2 tieners op te voeden.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

hmmmm als ge natuurlijk een loontje hebt van een paar 1000 euro oke maar een gezin met 1 (gemiddeld) inkomen kan dezer dagen niet meer mee hoor....daar geloof ik echt totaal niks van
                            en wat is "boven uwe stand" leven, betekend dat een auto bezitten? naar tv kunnen kijken?

als je zoals jij beweerd dagelijks met 6 personen warm eten met een goed stuk vlees eet en op de boterhammetjes goede toespijs, en voor de rest normaal leeft, dan mag je dat van mij hier alvast eens komen voordoen hoe dat moet

met 1 loon dezer dagen moet je heel veel op vanalles bezuinigen en dan nog .....

huur of hypotheek, gas, electra,water,telefoon, internet, auto,verzekeringen,kledij,medische verzorging, televisie, hobby, eten,eventueel sparen voor vakantie enz enz.....
                            met 1 loon.....no way !
                            Uit dat lijstje kan ik toch een paar dingetjes schrappen die niet nodig zijn... internet kan in de bib gratis meestal, vakantie hoeft niet percé, uitkijken met hobby (diepzeeduiken of scrabble?), TV heeft niemand nodig (ik mis 'm niet, al sinds augustus) en al zeker geen flatscreen van 3.40m breed.

Ik ga nu kort door de bocht met mijn vorige zin hè,... maar er zijn veel mensen die toch allemaal die dingen MOETEN hebben om mee te kunnen menen ze. De laatste nieuwe GSM is nog zoiets.

Als je ziet wat sommigen weggooien, daar kan je nog jaren mee verder. Zelfs hier op het forum schijnt een wegwerpcultuur door... de laatste nieuwe DSLR-body is dikwijls niet meer goed genoeg eens een nieuwer model uitkomt.
                            De hele mentaliteit is er eentje van "weggooien en vervangen" geworden. Gebruiksgoederen zijn dikwijls tot verbruiksgoederen geworden helaas. Koop nog maar eens een TV die 15 tot 20 jaar mee gaat. Idem voor een wasmaschien. Mijn hele familie had dat 10 jaar geleden, maar nu hebben ze allemaal het laatste nieuwe staan... en dat is in die 10 jaar al de 3de dan of zo. Jammer!

Comment

Hey juppekes

Oorspronkelijk geplaatst door chriko Bekijk bericht
                              Hoi,

hier net hetzelfde maar met 7 personen. Gaan ook op reis voor 3 weken naar Toscane en nog een midweek center-parcs met allerheiligen. Maar alle weken naar de Quick of pizzahut doen wij niet (ik zou niet willen) en verjaardagsfeestjes worden steevast hier thuis gegeven. Op zulke dingen valt veel te besparen zonder dat het levenspeil naar beneden gaat.

grz chriko
                              Zie je wel dat het gaat

met 1 loon.....no way !
                              Ik heb geen loon van een paar duizend euro hoor

En toch is het mogelijk hoor, maar je zegt het zelf "als ze mee willen"

Wat versta je dan onder meewillen

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                              Met 1 loon zou ik er toch ook niet komen om 2 tieners op te voeden.
                              Die reactie hoor ik veel hoor

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                              Uit dat lijstje kan ik toch een paar dingetjes schrappen die niet nodig zijn... internet kan in de bib gratis meestal, vakantie hoeft niet percé, uitkijken met hobby (diepzeeduiken of scrabble?), TV heeft niemand nodig (ik mis 'm niet, al sinds augustus) en al zeker geen flatscreen van 3.40m breed.

Ik ga nu kort door de bocht met mijn vorige zin hè,... maar er zijn veel mensen die toch allemaal die dingen MOETEN hebben om mee te kunnen menen ze. De laatste nieuwe GSM is nog zoiets.

Als je ziet wat sommigen weggooien, daar kan je nog jaren mee verder. Zelfs hier op het forum schijnt een wegwerpcultuur door... de laatste nieuwe DSLR-body is dikwijls niet meer goed genoeg eens een nieuwer model uitkomt.
                              De hele mentaliteit is er eentje van "weggooien en vervangen" geworden. Gebruiksgoederen zijn dikwijls tot verbruiksgoederen geworden helaas. Koop nog maar eens een TV die 15 tot 20 jaar mee gaat. Idem voor een wasmaschien. Mijn hele familie had dat 10 jaar geleden, maar nu hebben ze allemaal het laatste nieuwe staan... en dat is in die 10 jaar al de 3de dan of zo. Jammer!
                              Dat was eigenlijk een antwoord die ik ook ongeveer klaar had

Wij hebben ook heel veel luxe hier in huis

Nu MOETEN ze een nieuw model hebben...

Nu MOETEN ze een groter tv hebben dan de buur...

Nu MOETEN ze verder op reis dan hun vrienden...

En ik kan nog veel verder gaan

Als je dit kan veroorloven heb ik daar geen enkel probleem mee

Ik sla soms achterover als hier een topic gestart word wanneer er iemand iets nieuws wil kopen, welke toestellen er aangeboden word

Alsof een goedkoper of kleiner model niet bestaat, en dan mag het nog geen model zijn van een maand of drie geleden of het is ook alweer niet goed

Maar ik moet een ander zijn rekening niet maken
                              Bootjes

Comment

Wij werkten vroeger met 2. Maar dan kamen er kindjes.
                                En dan hebben we de rekening gemaakt, met 2 werken en de kinderen in de opvang steken kost ook geld.

Mijn vrouw is gestopt met werken.
                                - 1000 Euro per maand minder betalen aan kinderopvang
                                - 250 Euro per maand belastingsvoordeel (huwelijkscoefficient)
                                - oneindig Euro, betere opvoeding van uw kinderen (laat het niet aan anderen over)

Wij zaten dus al aan 1250 Euro voordeel als er iemand thuis blijft. De rest hadden we er graag voor over.

Vandaag zijn de dochters 12 en 16 en voorlopig denkt mijn vrouw er niet aan om terug te gaan werken. Ook al zou de schoolse opvang geen 1000 Euro meer kosten vandaag. Op levenskwaliteit staat geen prijs.

Het is even aanpassen om met minder te leven. Maar het kan en het leven wordt er niet slechter door. Geld maakt niet gelukkig.
                                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
                                X