Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goed of fout?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Goed of fout?

Een winkeldetectieve kan u inderdaad niet verplichten uw tas te openen maar mag dit wel vragen.
    Indien jij weigert "kunnen" ze er wel de politie bijhalen en dan moet ge toch meewerken.
    Nu is het wel zo dat er verschillende winkels zijn die je verplichten aan de kassa spontaan je tas te openen ... zoiets vind ikzelf niet kunnen als je zaken gekocht hebt in andere winkels waar zij geen zaken mee hebben.
    Stel je komt van de apotheker en had er net twee dozen condooms gekocht.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Er is een verschil tussen:
      "U wordt vriendelijk verzocht om uw tas te openen.." of "Dank om spontaan uw tas te openen" en "Tas open of je gaat hier niet weg"

Ik dacht dat men die muntjes kon weigeren omdat je met een redelijke combinatie moet betalen.
      Vanaf wanneer het redelijk is en vanaf wanneer niet, ontgaat me.

Bv een nieuw fototoestel ter waarde van 3000€ betalen met stukken van 0.10€ kan men wettelijk weigeren denk ik.
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KriVa Bekijk bericht
        Even verder over vraag 4: zelfs IN de winkel kan je weigeren om je tas open te doen, wettelijk gezien mag alleen een bevoegde politie-agent dit eisen van je. Winkeldetectives hebben in feite geen enkele zeggenschap, het is gewoon een soort afschrikmiddel.
        Natuurlijk kan je hem dan uitdagen de politie te bellen, als hij toch zo graag wil zien wat er in je zak zit, dit is een heel leuk truucje om uit te halen als je effectief niets misdaan hebt...

(Natuurlijk zullen de meeste mensen wel luisteren, maar wettelijk gezien hebben ze niets te zeggen, aangezien het om jouw eigendom gaat.)
        Ik was in de MediaMarkt op de Keyserlei al 5 meter voorbij de kassa, toen een veiligheidsagent me absoluut wou fouilleren. Ik heb hem gezegd dat enkel de politie dit mocht doen en dat ik wel op de politie zou wachten. Vermits het een drukke zaterdag was, kon dit wel 2 tot 3 uur duren. Bovendien zou ik MediaMarkt zogezegd een factuur sturen voor de wachttijd @ 150€ per uur. Grote baas werd erbij geroepen en die vroeg mij meteen : "Bent u advocaat meneer ?". Ik heb toen geantwoord : "Nog erger".
        De bewaker kreeg de opdracht mij onmiddellijk te laten vertrekken zonder fouilleren en de politie werd niet opgebeld.
        Achteraf wel een beetje spijt gekregen van het spelletje, maar als zo een kaalgeschoren karikatuur met walky-talky, combatlaarzen, grijze uniformbroek en een knalrood uniformjasje op me afkomt kan ik het echt niet laten om stilletjes met zijn voeten te spelen (tenzij hij gespierd is en meer dan 120kg weegt ). Ik heb me 10 minuten kostelijk geamuseerd en die kerel zal zich nu waarschijnlijk afvragen wat hij daar eigenlijk staat te doen.
        Ik moet er wel bij vermelden dat de discussie tussen mij, de securityagent en de zaakvoerder zeer correct en beleefd is gebleven.
        Last edited by notex; 16 april 2010, 05:54.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Stel je komt van de apotheker en had er net twee dozen condooms gekocht.
          natuurlijk 2 doosjes : eentje met bananensmaak en eentje met aardbijensmaak
          Last edited by notex; 16 april 2010, 05:49.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
            Er is een verschil tussen:
            "U wordt vriendelijk verzocht om uw tas te openen.." of "Dank om spontaan uw tas te openen" en "Tas open of je gaat hier niet weg"

Ik dacht dat men die muntjes kon weigeren omdat je met een redelijke combinatie moet betalen.
            Vanaf wanneer het redelijk is en vanaf wanneer niet, ontgaat me.

Bv een nieuw fototoestel ter waarde van 3000€ betalen met stukken van 0.10€ kan men wettelijk weigeren denk ik.
            Ben niet 100% zeker maar het zou gaan tot 50 stuks van dezeflde muntjes.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Ben niet 100% zeker maar het zou gaan tot 50 stuks van dezeflde muntjes.
              Het gaat inderdaad die richting uit (en zelfs in totaal 50 muntstukken), hoewel er geen wettelijk kader voor is (zie hier).

<QUOTE uit http://ondernemingsdatabank.indicator.be want blijkbaar werkt de link niet altijd>

GOED OM TE WETEN - BETALING

“Ik ben die koperen centjes zo beu…”

Afgeschaft? In bepaalde gemeentes lopen er proefprojecten waarbij het gebruik van de muntstukken van € 0,01 en € 0,02 gebannen wordt. Die centjes zijn echter zeker nog niet algemeen uit roulatie, ze zijn dus voorlopig nog niet volledig afgeschaft… Helaas kunt u ook niet op eigen initiatief beslissen om ze uit uw horecazaak te bannen.
              Verplicht te aanvaarden. Cash geld is een wettig betaalmiddel, zoals dat heet. Dat wil zeggen dat u als horeca-uitbater in feite niet mag weigeren om betaald te worden in cash geld, briefjes én muntstukken. Dat is behoorlijk frustrerend, zeker wanneer er weer eens een klant zijn spaarvarken omkeert als er afgerekend wordt.
              Redelijk. Goed nieuws is dat de economische inspectie zelf de redelijkheid als norm hanteert. Een klant die u wil overladen met meer dan 50 muntstukken ineens, vindt men dus ook onredelijk. Als zo’n klant klaagt bij de inspectie dat u de betaling met kleingeld geweigerd heeft, dan wordt die dus wandelen gestuurd. Men zal ú hiervoor in ieder geval niet lastig vallen.

U mag in principe niet weigeren dat een klant u betaalt met kleingeld. Als een klant u echter in één keer wil overladen met meer dan 50 muntstukken, mag u die betaling wel weigeren.
              <UNQUOTE>

Ook interessant om weten is bvb dit.

Eigenlijk is de vuistregel dat de aangeboden betaalmiddelen in redelijke verhouding moeten staan tot het te betalen bedrag. Is dat niet het geval, dan zal je als koper alsnog moeten inbinden want dan worden de limieten van die redelijkheid overschreden.

Het antwoord op de vraag is dus: Ja, de verkoper mag die centjes weigeren, tenzij hij zijn brood verkoopt voor 49 cent.

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

En in die context zou een handelaar dan ook betalingen met briefjes van 500€ mogen weigeren voor bedragen van pakweg 10€.
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                  En in die context zou een handelaar dan ook betalingen met briefjes van 500€ mogen weigeren voor bedragen van pakweg 10€.
                  In de meeste winkels in Leuven hangt een papier omhoog dat ze geen briefjes van 200 of 500€ aanvaarden. Ze doen het zelfs niet als je voor 500€ koopt!
                  In de C&A ooit de klant voor ons 189€ zien willen betalen met een briefje van 200€ dat hij net aan de overkant bij de bank gaan halen was. Geweigerd en hij moest alles achterlaten!
                  Zoiets is gewoon schandalig!
                  Dat een kleine zelfstandige geen grote briefjes aanvaard bij de aankoop van een brood kan ik verstaan maar een grote winkelketen waar je zo goed als gepast betaalt!
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    natuurlijk 2 doosjes : eentje met bananensmaak en eentje met aardbijensmaak
                    tiens .. hoe smaken "aardbijen" eigenlijk? .. en steekt dat?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Toch geen probleem om dat te laten zien. Ze zullen nogal opkijken als ze mijn doosjes Extra-Large zien

Wat de hele discussie betreft. Ik vind dat er de laatste jaren toch wel veel van dit soort gevallen zijn ontstaan waarbij de ene "mens" de andere "mens" probeert te overtroeven met wat zijn "bevoegdheden" wel allemaal inhouden. Om u maar in uw snoet te peperen dat ge als "gewone mens" niks tegen te pruttelen hebt.

Daar kan ik van doodvallen hè!

't Is al erg genoeg dat politie-agenten gemachtigd zijn om dat wel te mogen... Wie zijn ze eigenlijk als "mens" om te bepalen wat andere "mensen" wel of niet mogen? Ik heb het dan over de kleine dingen van elke dag hè! ('t is een hele andere kwestie als het over zware misdrijven gaat, versta me niet verkeerd hè!)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                        Toch geen probleem om dat te laten zien. Ze zullen nogal opkijken als ze mijn doosjes Extra-Large zien

Wat de hele discussie betreft. Ik vind dat er de laatste jaren toch wel veel van dit soort gevallen zijn ontstaan waarbij de ene "mens" de andere "mens" probeert te overtroeven met wat zijn "bevoegdheden" wel allemaal inhouden. Om u maar in uw snoet te peperen dat ge als "gewone mens" niks tegen te pruttelen hebt.

Daar kan ik van doodvallen hè!

't Is al erg genoeg dat politie-agenten gemachtigd zijn om dat wel te mogen... Wie zijn ze eigenlijk als "mens" om te bepalen wat andere "mensen" wel of niet mogen? Ik heb het dan over de kleine dingen van elke dag hè! ('t is een hele andere kwestie als het over zware misdrijven gaat, versta me niet verkeerd hè!)
                        Geert, een gemeenschap kan niet leefbaar zijn of functioneren zonder regels.
                        En ik kan er van doodvallen dat niet iedereen gelijk is voor dezelfde wetten.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

nvt...

Comment

Dat van die taxi's vind ik een domme.
                            Een taxi is geneens verplicht jou mee te nemen, dus wat zou jij kunnen eisen dat je enkel met de 4de meerijdt?

Het taxibedrijf biedt jou een dienst aan (tegen betaling). Wanneer jij gebruik maakt van die dienst ga je akkoord met hun voorwaarden (en gebruiken).
                            Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              Met wat honing erbij vallen ze wel mee.
                              Heb waarschijnlijk te veel aan de bloemetjes en de bijtjes gedacht
                              Last edited by notex; 17 april 2010, 15:16.

Comment

Working...
                              X