Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

plaatsen van tuinscherm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: plaatsen van tuinscherm

    Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
    De RTT heeft nooit met drukgeimpregneerde palen gewerkt.
    Zij werken met palen dedrenkt in teerprodukten.
    Raar, zelf ben ik ploegbaas geweest bij de RTT en in de lessen voorbereidend op het examen van ploegbaas hebben we geleerd dat de palen in een drukkamer gevuld met creosootolie werden behandeld. Ofwel heb ik die les geslapen en dit gedroomd.

    Mvg.
    Robert
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

    Comment


    • #17
      Re: plaatsen van tuinscherm

      Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
      Raar, zelf ben ik ploegbaas geweest bij de RTT en in de lessen voorbereidend op het examen van ploegbaas hebben we geleerd dat de palen in een drukkamer gevuld met creosootolie werden behandeld. Ofwel heb ik die les geslapen en dit gedroomd.

      Mvg.
      Robert
      en ik dacht dat die telefoonkabels al sedert de opkomst van de kleurenfilm, onder de grond werden gelegd
      Maar wees getroost, ik heb ook nog moeten leren tussengas geven toen ik rijschool volgde bij 't leger...
      Heel erg vooruitstrevend zijn dit soort instellingen nu eenmaal niet...ook en vooral als het om de inhoud het lessenpakket gaat
      Last edited by dréten; 12 april 2010, 07:04.

      Comment


      • #18
        Re: plaatsen van tuinscherm

        Hier staat alles in beton.

        Betonnen palen met daartussen betonnen platen en daarop mijn houten paneel.

        Het enige probleem is dat ze niet zo 'rug'-vriendelijk zijn tijdens het plaatsen en je zeker met 2 (liefst 3) man moet zijn om ze te plaatsen.


        Volgens mij mag er een auto tegen rijden eer ze het begeven. Zeer degelijk materiaal (getrilde betonpalen/platen).
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

        Comment


        • #19
          Re: plaatsen van tuinscherm

          Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
          en ik dacht dat die telefoonkabels al sedert de opkomst van de kleurenfilm, onder de grond werden gelegd
          Maar wees getroost, ik heb ook nog moeten leren tussengas geven toen ik rijschool volgde bij 't leger...
          Heel erg vooruitstrevend zijn dit soort instellingen nu eenmaal niet...ook en vooral als het om de inhoud het lessenpakket gaat
          Deels klopt dat wel, maar de laatste telefoonpalen zijn pas verdwenen bij het in dienst komen van de digitale centrales. Die waren namelijk veel gevoeliger voor verliestromen die bij luchtlijnen moeilijk te bedwingen zijn.

          Maar dat is toch al een tijdje geleden. Ik heb de sluiting van de allerlaatste handbediende centrale nog meegemaakt.

          En wat betreft dat lessenpaket, hier heb je volledig gelijk.

          Mvg.
          Robert
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

          Comment


          • #20
            Re: plaatsen van tuinscherm

            Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
            Hier staat alles in beton.

            Betonnen palen met daartussen betonnen platen en daarop mijn houten paneel.

            Het enige probleem is dat ze niet zo 'rug'-vriendelijk zijn tijdens het plaatsen en je zeker met 2 (liefst 3) man moet zijn om ze te plaatsen.


            Volgens mij mag er een auto tegen rijden eer ze het begeven. Zeer degelijk materiaal (getrilde betonpalen/platen).
            Ook volgens mij de enige en beste oplossing.

            Mvg.
            Robert
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

            Comment


            • #21
              Re: plaatsen van tuinscherm

              Beton, en daarop hout lijkt me nogal 'dubbelop' en duur.

              Ik heb net een schommel afgebroken in de tuin die er 15 jaar stond.
              Palen stonden vast in metalen pinnen, die dan met beton in de grond zaten.
              Van de 6 palen zat er één net iets dieper dan de anderen, en die was dus rot...

              Voor mij zijn er nog 2 goede manieren.

              Paal vastzetten in gegalvaniseerde pin, en die dan in beton (eventueel aangevuld met bricaillon vastzetten, maar zo dat alle hout boven de grond blijft.

              Ofwel hout vastzetten in metalen plaat speciaal voor het monteren ervan, en dit dan vastschroeven in beton. Nadeel, je beton moet eerst een paar dagen uitharden voor je er een degelijk gat in kan boren om die plaat vast te schroeven, en je plaat moet net boven de grond blijven.

              Comment


              • #22
                Re: plaatsen van tuinscherm

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Ofwel hout vastzetten in metalen plaat speciaal voor het monteren ervan, en dit dan vastschroeven in beton. Nadeel, je beton moet eerst een paar dagen uitharden voor je er een degelijk gat in kan boren om die plaat vast te schroeven, en je plaat moet net boven de grond blijven.
                Als ik zoiets doe, dan giet ik draadstangen mee in het beton.
                vooraf plooi ik die in L of U-vorm zodat de verankering beter is en plak ik het uitstekende deel van de schroefdraad af met tape opdatt ze niet besmeurd raken met beton.
                Het beste maak je ook een tijdelijke mal in hout waar je die draadstangen dan in vastmaakt tijdens het gieten van de beton. Zo ben je er zeker van dat de stangen precies gepositioneerd zitten.

                Comment


                • #23
                  Re: plaatsen van tuinscherm

                  Er zijn 2 methoden die wij voorstellen aan de klanten als je werkt met houten palen :

                  1. Palen verankeren in beton :
                  - putten machinaal boren met boordiameter van 20 cm
                  - putten breder maken bij losse grond en/of langere palen gebruiken
                  - heel belangrijk is dat de onderzijde van de paal kontakt blijft houden met de grond,
                  of gebruik maken van grave onder de paal. Reden : het regenwater dat via het
                  kopshout bovenaan binnenkomt moet er onderaan uit kunnen. Doe je dit niet, dan
                  rotten de palen.

                  2. Palen verankeren met gegalvaniseerde pinnen :
                  - putten machinaal boren met boordiameter 20 cm
                  - gegalvaniseerde pinnen verankeren in beton. Belangrijk is hierbij dat de bovenzijde
                  van die pinnen +/- 10 cm boven het maaiveld zitten. Zo blijft de paal altijd droog
                  staan.

                  Methode 2 adviseren wij vooral op slecht doorlatende gronden. Methode 1 is ideaal en goedkoper voor zandgronden die het water snel doorlaten.

                  Er is tevens een heel groot verschil in het geimpregneerd hout. Bij de ene firma gaan de palen +/- 5 jaar mee, bij de andere het drie dubbele

                  Veel succes.

                  Comment


                  • #24
                    Re: plaatsen van tuinscherm

                    Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                    Er zijn 2 methoden die wij voorstellen aan de klanten als je werkt met houten palen :

                    1. Palen verankeren in beton :
                    - putten machinaal boren met boordiameter van 20 cm
                    - putten breder maken bij losse grond en/of langere palen gebruiken
                    - heel belangrijk is dat de onderzijde van de paal kontakt blijft houden met de grond,
                    of gebruik maken van grave onder de paal. Reden : het regenwater dat via het
                    kopshout bovenaan binnenkomt moet er onderaan uit kunnen. Doe je dit niet, dan
                    rotten de palen.

                    2. Palen verankeren met gegalvaniseerde pinnen :
                    - putten machinaal boren met boordiameter 20 cm
                    - gegalvaniseerde pinnen verankeren in beton. Belangrijk is hierbij dat de bovenzijde
                    van die pinnen +/- 10 cm boven het maaiveld zitten. Zo blijft de paal altijd droog
                    staan.

                    Methode 2 adviseren wij vooral op slecht doorlatende gronden. Methode 1 is ideaal en goedkoper voor zandgronden die het water snel doorlaten.

                    Er is tevens een heel groot verschil in het geimpregneerd hout. Bij de ene firma gaan de palen +/- 5 jaar mee, bij de andere het drie dubbele

                    Veel succes.
                    Bedankt voor je duidelijke info.
                    Ik ga methode 1 toepassen.

                    Comment

                    Working...
                    X