Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

memorystick beveiligen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: memorystick beveiligen.

Oorspronkelijk geplaatst door Michael. Bekijk bericht
    .. deze trekt het voorlopig nog goed, op voorwaarde dat je de optie hardware veilig verwijderen kiest.
    Dit is absoluut geen must!!
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
      Dit is absoluut geen must!!
      hangt 100% van je stick af.
      ik doe het zelden maar als je een stick hebt die beveiligd is (hardwarematig en softwarematig) krijg je al snel encryptieproblemen en dus corrupte files
      Grtz michael.

Panasonic Lumix DMC-FZ8

Comment

het probleem is dat dat van prijs en kwaliteit afhangt, maar tenzij je getallen met 3 cijfertjes tegen een usb stick van 2 Gb gaat gooien zijn ze vaak in china gemaakt met een minderwaardige plastiek en slechte soldeerpunten. als je een externe HDD via usb kabel aansluit en je kabel is stuk neem je een andere kabel. is je usb aansluiting van je stick stuk moet je solderen.
        iedere keer je een stick in en uit de usb poort steekt/haalt komt er druk op de soldeerpunten. heb al meerdere sticks van onder de 25 euro zo versleten 9dagelijks gebruik, meerdere keren omsteken)
        ik heb momenteel een USB stick van kingston van het werk. is nu 1j oud. kost nog steeds 60euro dacht ik. deze trekt het voorlopig nog goed, op voorwaarde dat je de optie hardware veilig verwijderen kiest.

aan de andere kant heb ik nu een externe schijf die ik ongeveer een jaar dag en nacht bij me heb, heb zelfs de kabel nog niet moeten vervangen.

conclusie. als je er voorzichtig mee omspringt zou je in principe weinig tot geen verschil moeten merken. in de praktijk echter (ik werk voor een redelijk groot ict bedrijf en wij zijn verplicht veel usbsticks te gebruiken) ervaar ik het persoonlijk eerder als een feit dat die dingen gewoon wat sneller defecten vertonen dan een HSB schijf.
        En een harde schijf kan al eens vallen of gewoon vanzelf crashen. Flash geheugen op zich is robuuster wegens geen bewegende delen. Je hebt ook externe schijfjes met de kabel op gemonteerd, waar dus dezelfde risico's op toepassing zijn zoals je beschrijft.

Het ligt dus niet aan de chips zelf.
        pixelpusher

Comment

hangt 100% van je stick af.
          ik doe het zelden maar als je een stick hebt die beveiligd is (hardwarematig en softwarematig) krijg je al snel encryptieproblemen en dus corrupte files
          ROFL..

Het klinkt iig goed
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
            En een harde schijf kan al eens vallen of gewoon vanzelf crashen. Flash geheugen op zich is robuuster wegens geen bewegende delen. Je hebt ook externe schijfjes met de kabel op gemonteerd, waar dus dezelfde risico's op toepassing zijn zoals je beschrijft.

Het ligt dus niet aan de chips zelf.
            Nooit gezegd dat het aan de chipjes lag... ik zei dat andere dingen sneller stuk gaan.
            Grtz michael.

Panasonic Lumix DMC-FZ8

Comment

In de archiefwereld worden tape, harde schijven, en optische dragers aangeraden (elk heeft zo zijn voorstanders, maar geen concensus).

Maar in alle gevallen moet je een drager gebruiken die werkt met ISO-standaarden, die worden universeel ondersteund. Anders loop je het risico dat je drager met toekomstige technologie niet meer leesbaar is.

Verder geldt ook:
              - Hoe groter de opslagcapaciteit, hoe groter het risico, en hoe meer backups je moet nemen. Als alles op 1 DVD past, en daarmee loopt iets mis, ben je alles kwijt. Als daarentegen maar 1 van je 6 cd-roms kapot is, ben je nog niet alles kwijt.
              - Binnen DVD's is er niet echt een standaard, de techonologie evolueert constant.
              - Schijfjes branden: altijd in 1 keer, aan een vrij lage snelheid, andere toepassingen ondertussen afsluiten, ...
              - Schijfjes verticaal bewaren, in doosjes, niet op schrijven, ...
              - Regelmatig controleren op fouten, en om de paar jaar overzetten naar een verse drager.
              - Technologie in de gaten houden, overzetten als de technologie in onbruik raakt.

En NOOIT prutsen met wachtwoorden, encryptie, ... Zo weinig mogelijk comprimeren ook. Elke tussenstap is een risico.

Dit zijn aanbevelingen voor digitaal archiveren, maar je kiest natuurlijk zelf in hoeverre je hier rekening mee houdt. Als het is om aan klanten mee te geven, kun je niet meer doen dan branden op een zo veilig mogelijke manier, volgens een ISO-standaard, en hen de risico's meedelen. Je kunt eventueel ook al een kopie meegeven.
              Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Kapot gaan ze inderdaad niet direct, maar je moet altijd hopen als je een falsh geheugen plaatst je niet de melding krijgt: "de usb stick is niet geformateerd, wil je hem formateren ?" Als daar dan belangrijke bestanden opstaan.....
                Klopt volledig maar als het op data aankomt kan je maar hopen dat ...
                • Een HD geen kriii kriii kriii doet en er een leesfout op uw scherm tevoorschijn komt.
                • Een DVD/CD dat die nog leesbaar is.
                • Een tape dat die niet breekt of verdraait als je hem nodig hebt.
                • Een flash-geheugen nog leesbaar is.

Groot verschil is dat je met een flash-geheugen nog eens kunt proberen met tooltjes om het te restoren, een HD kan je bij "sommige" problemen eens in een externe behuizing steken maar een verwrongen tape of een niet-leesbare DVD/CD kunt ge meestal direct vergeten.

Ge moet gewoon wat geluk hebben.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Working...
                X