Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

inductie kookplaat

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: inductie kookplaat

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Even wat uitleg wat er is gebeurd.
    Mijn dochter koopt een huis welk voor verkoop werd gekeurd. Er waren een paar opmerkingen die moesten verholpen worden. Hebben dan maar besloten van de installatie zo ver mogelijk te vernieuwen met gevolg dat de installatie als nieuw werd aanzien.
    Kregen volgende opmerkingen:
    -Aarding werd opnieuw gemeten en was nu plots meer dan 60 Ohm ipv van de 31 Ohm die op het eerste keurverslag werd vermeld. Nochtans niets aan de aarding veranderd.
    -Een opbouw stopcontact langs de zekeringskast als voeding voor de Telesletbrol was niet gemonteerd op een plastiek plaatje maar rechtstreeks op de plank. Mag niet volgens de keurder en dat zal zo wel zijn, maar wat doe je dan in al die oudere huizen met hun houten "rozetten",
    -Kabels die moesten verlengd worden wegens vervanging van de zekeringkast werden in een lasdoos verbonden met lusterklemmen. Nochtans voldoende zware lusterklemmen gebruikt en zoals dat normaal moet, namelijk draden onder de twee schroefjes. Mag niet!? Die befaamde Wago steekklemmen mag dan weer wel.

Je kan ook keuren volgens de geest van het reglement ipv het neuken van komma's. Maar ja, dat heet men verantwoordelijkheid nemen en dat is het gemakkelijkst met het rigoureus toepassen van regels.

Mvg.
    Robert
    Ja, zien er allemaal kleine prullen uit.
    Maar die aarding van 31ohm is ook niet goed. Dan schrijf je toch gewoon 29 ohm!
    waarschijnlijk heb je twee verschillende keuringsorganismen gehad.
    Maar hij heeft wel een punt. De spreidingsweerstand was niet goed en dat is wel belangrijk! Deze kan altijd verschillend zijn afhankelijk van het weer. b.v. is de grond vochtig of niet, was deze bevroren...
    Ja, stopcontacten mogen niet recktstreeks op brandbare materialengeplaatst worden en lusterklemmen in een aftakdoos zou toch geen probleem mogen geven.
    Het is niet zo dat de installatie's van voor 1/10/81 aan de voorwaarde van nu moeten voldoen. Deze hebben enkele afwijkende beschikkingen die onder art278 staan.
    Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timmy 269 Bekijk bericht
      de kabel die er ligt van mijn zekeringkast naar mijn fornuis is 5g6mm2.
      En is die kabel op een zekering geconecteerd ? Indien ja, wat staat daar op ?
      Komt die overeen met de specs in de handleiding ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
        waarschijnlijk heb je twee verschillende keuringsorganismen gehad.
        Inderdaad, klopt. Wij zijn dus "slachtoffer" van concurrenten die mekaar niet kunnen luchten!? Zielig, niet?

Mvg.
        Robert
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Yep maar met lekkere koffie in plaats van bier.

Alles heeft zijn oorzaken en redenen perman
          'k Ben ook overgeschakeld naar koffie...(maaskes room, goe zulle) kon anders nie meer volgen..
          perman
          canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Een stuk van de zekeringkast dat de vorige eigenaar geplaatst heeft. ik hoop dat deze foto beter is. Ik heb nog niks aansgesloten, ik moet alles nog gaan kopen van zekering, stopcontact enz. Ik heb juist de kabel liggen.
            Canon EOS 450D, EF-S 18-55 IS, EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS, Speedlight 580 EXII, Omnibouncer, Micnova Cloud Lightsphere Bouncer + Chrome Dome

Comment

ik ga mijn kookplaat zowiezo 2fasig aansluiten (2x230v), dit met behulp van een kookgroep. Hoe moet ik deze kookgroep dan aansluiten in mijn zekeringkast als ik maar monofase heb?
              Moet ik van de differentieel 2nullen nemen en 2fases en deze gewoon bovenaan de kookgroep aansluiten?
              Sorry hoor Timmy, maar als je hier ALLES moet komen vragen, (en als je, omdat je het niet hebt komen vragen in feite al een verkeerde kabel hebt gelegd, beter ware geweest een 3x10mm˛), dan zou ik er zelf echt niet aan beginnen.
              Electriciteit is geen speelgoed hoor.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Hey juppekes

Volgens mij is er iets niet in orde met die zekeringskast

Ik heb altijd geleerd dat je toekomt met stroom aan de onderkant van de difrentieels en zekeringen
                Bootjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                  Hey juppekes

Volgens mij is er iets niet in orde met die zekeringskast

Ik heb altijd geleerd dat je toekomt met stroom aan de onderkant van de difrentieels en zekeringen
                  Nee hoor, je mag perfect met de spanning bovenin toekomen, geen probleem.
                  Elke kast die ik maak krijgt draad van minimaal 6mm˛ voor de interne bedrading en niet gewone VOB van 2,5mm˛ .
                  Een hele rij automaten is dan weer met een rail van Vynckier, veel netter en veel sneller om mee te werken (en veiliger door de grote Cu oppervlakte)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    en als je, omdat je het niet hebt komen vragen in feite al een verkeerde kabel hebt gelegd, beter ware geweest een 3x10mm˛.
                    Wat is er mis aan zijn kabel Nete

6mm˛ is toch meer dan zwaar genoeg voor een kookplaat, daar mag je 32 Amp opzetten, akkoord met drie geleiders had hij genoeg gehad maar nu heeft hij er in reserve, je weet nooit dat er nog wordt overgeschakeld naar drie fasen, een kabel met 5 geleiders werd vroeger trouwens bijna altijd gelegd naar het kookfornuis in nieuwbouw, tegenwoordig mischien niet meer, dat weet ik niet, ik ken beter mijn weg in industrieële sterkstroom.

Daar gaat het er nog veel zotter aan toe qua wetgeving.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Wat is er mis aan zijn kabel Nete
                      OK, de kabel KAN gebruikt worden, en zonder oven is 6mm˛ inderdaad voldoende. Was een beetje te streng
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Hoe moet ik de kabel aansluiten?
                        Canon EOS 450D, EF-S 18-55 IS, EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS, Speedlight 580 EXII, Omnibouncer, Micnova Cloud Lightsphere Bouncer + Chrome Dome

Comment

Hoe moet ik de kabel aansluiten?
                          Klik een dubbelpolige zekering van 32 Amp op de rail verbind deze met twee draden Blauw en bruin vanaf de uitgang van de verliesstroomschakelaar van vermoedelijk de linkse 300mAmp ( in ieder geval niet deze van je bouler) van naar bovenkant zekering, sluit blauw en bruin van je kabel aan op onderkant zekering.

Normaal zou je hier mogen doorschakelen vanaf je laatste zekering, maar aan de hand van wat ik op je foto zie, is deze kast te licht bedraad qua doorlussing, en zal dat moeten veranderen, wil je het veilig houden.

Eerlijk gezegd, zou ik zoals twizter zegt, de kast opnieuw doorlussen met een rail in plaats van met de vermoedelijk te lichte 2,5mm˛ doorverbindingen, probleem is dat je geen twee verschillende draaddiktes mag gebruiken.

Als je in de streek van Roeselare woont, wil ik dat meteen komen doen, is 10 minuten werk.

Comment

oké, zo ga ik het doen. Ik ga direct een dubbelpolige zekering 32a halen en zal ook maar van die rails meebrengen om die doorlussen te veranderen.
                            bedankt voor de info
                            ik van van Vlaams Brabant, een eindje rijden van roeselare

Comment

Goed en goedkoop.

Ga je inderdaad alles met soepele draad van 6mm˛ bedraden dan MOET je ook draadbuisjes gebruiken uiteraard.
                              Twee verschillende draadsecties mixen met elkaar is zoals Geert schreef verboden, de draad met de kleinste sectie zal de grootste stroom moeten vervoeren (soortelijke weerstand ...)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht

Twee verschillende draadsecties mixen met elkaar is zoals Geert schreef verboden, de draad met de kleinste sectie zal de grootste stroom moeten vervoeren (soortelijke weerstand ...)
                                Wie kan dit vraagstukje oplossen ?

Een kabel van 10mm˛ wordt parallel gezet met een kabel van 2,5mm˛.
                                De totale stroom door beide kabels samen is 12,5A.
                                Hoeveel % van de stroom gaat door de 10mm˛ en hoeveel % van de stroom gaat door de 2,5mm˛ ?

Comment

Working...
                                X