Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik zoek balpennen om uit te delen op reis.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Ik zoek balpennen om uit te delen op reis.

    Wat is er mis met behoeftige mensen iets te geven wat ze niet hebben? Wat is er verkeerd kleertjes mee te nemen om in lompen geklede kinderen een T-shirt te geven of een kleedje? Is het substantieel? Nee, ook die kledij zal ooit een vod worden en de inkt van die pennen zal ook leeg zijn. Met die pennen zullen er wel kinderen zijn die ooit eens een brief op papier kunnen schrijven of oefenen.

    Ik geloof héél sterk in het werk van NGO's en sommigen kunnen dan ook op mijn bijdrage rekenen elk jaar precies omdat ze iets kunnen geven aan de mensen die ik niet kan maar ik reis héél veel per jaar over alle continenten en daar maak ik dan ook op mijn manier mensen blij en als het dan via een pen of kledij gebeurt dan heb ik daar hoegenaamd geen probleem mee.

    In een ander (gesloten) draadje was het ronduit schokkerend om te lezen welke argumenten er gebruikt worden om toch maar niet aan ontwikkelingshulp te moeten doen (hoeft niet herhaald te worden) maar wat wel kan is op safari gaan, daar verblijven in de vertrouwde beschermde omgeving, wat je reisgids ook mag beloven dat je echt Afrika zal kennen, en denken dat er verder geen hulp meer hoeft gegeven te worden aan de mensen.
    Afrika is geen safarispeeltuin ter plezier en vermaak van ons Westerlingen. Ja, uiteraard mag en moet er naar Afrika gegaan worden en ben allang blij met mensen die zoals Pendragon zei naar ginds gaan met een groot hart .

    Comment


    • #17
      Re: Ik zoek balpennen om uit te delen op reis.

      Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
      Ik heb hier weer eens iets gevraagd.
      Beste DjiM ben je ooit al eens in Ethiopie geweest?
      Neen, ik ben nog niet in Ethiopië geweest en ook niet in een ander Afrikaans land.

      Wat hierboven staat is mijn persoonlijke mening. Ik vind je bedoelingen (echt waar) nobel maar ik denk persoonlijk dat "uitdelen" voor de lokale economie een vergiftigd geschenk is. Jouw balpennen zijn op zich geen probleem; het wordt wél een probleem als élke reiziger dit doet.
      Voor de individuen die een kledingstuk of balpen kunnen versieren is het uiteraard een vooruitgang, maar de gemeenschap (i.e. het land zelf) wordt er m.i. op lange termijn niet beter van.

      Ik zou het zelf niet doen om te vermijden dat de lokale bevolking afhankelijk wordt van buitenlandse liefdadigheid. That's all.

      PS: Bovenstaande hoeft denk ik geen reden te zijn om mij een boer, ongeletterde, harteloze of wat dan ook te noemen.
      Last edited by DjiM; 22 januari 2010, 09:36.

      Comment


      • #18
        Re: Ik zoek balpennen om uit te delen op reis.

        Oorspronkelijk geplaatst door cossiemen Bekijk bericht
        ten tweede, je hoeft toch niet te reageren op zo'n onbeschofte boer die wellicht amper kan lezen en/of schrijven...
        Wat bezield mensen toch de laatste tijd? iedereen loopt over gestresseerd rond en voor het minste gaan ze lopen zeiken, breken alle mooie initiatieven af, boren ontwikkelingshulp zonder schroom de grond in (zie Haïti topic) enz.

        Niet te schatten, echt niet te schatten.
        Ik zou het appreciëren als de discussie beleefd zou kunnen blijven. Het moet mogelijk zijn om van mening te verschillen zonder dat dit moet ontaarden in een flamewar, niet?

        Het punt is dat je met dit goedbedoelde intiatief het risico loopt dat de mensen ginder afhankelijk worden van onze hulp.
        En daar wordt op lange termijn niemand beter van.

        Comment


        • #19
          Re: Ik zoek balpennen om uit te delen op reis.

          Oorspronkelijk geplaatst door DjiM Bekijk bericht
          Ik zou het appreciëren als de discussie beleefd zou kunnen blijven. Het moet mogelijk zijn om van mening te verschillen zonder dat dit moet ontaarden in een flamewar, niet?

          Het punt is dat je met dit goedbedoelde intiatief het risico loopt dat de mensen ginder afhankelijk worden van onze hulp.
          En daar wordt op lange termijn niemand beter van.
          Ja maat, awel ik ook!

          Maar kom nu niet af door te zeggen dat IK den boel hier op stelten heb gezet/zal zetten he...
          Als ge de voorafgaande posting door Mijnheer Mr.D leest zal je wellicht begrijpen wat ik hiermee bedoel.
          Ik kom gewoon voor mijn ongezouten mening op/uit en als dat al niet meer kan/mag anno 2010 awel dan zijn we nie goe bezig IMO.

          Mvg,
          K
          "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
          Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

          Comment


          • #20
            Re: Ik zoek balpennen om uit te delen op reis.

            Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
            Duurzame ontwikkeling is een complexe bezigheid. Ik ben er beroepshalve mee bezig.
            Me dunkt dat dit forum niet de plaats is om dit in detail te gaan uitleggen.
            Je hebt er enerzijds mensen mensen voor nodig met een groot hart, zoals Mir.
            Maar je moet er anderzijds ook mensen van overtuigen dat het weinig tot niets te maken heeft met ouderwetse liefdadigheid.

            Ik heb het geluk om dag in dag uit met mensen te werken uit alle continenten. En de basis van echte duurzame ontwikkeling bestaat er in om mensen zelf regisseur te maken van hun eigen ontwikkeling. Dat deze aanpak effectief werkt mag ik ook elke dag ervaren.

            Mensen blij maken met een balpen is niet vies. De Heizelpaleizen lopen dezer dagen vol van Belgen die alles doen om een balpen van hun geliefde automerk te versieren. En die daar blijkbaar ook geluk uit putten. What's the difference?

            Mooi geformuleerd, vooral van dat groot hart en van die ouderwetse liefdadigheid. Er zijn er hier weer een aantal met een groot hart die al direct voelen dat er op het hunne wordt getrapt. En dat was wellicht de bedoeling niet. Misschien een ander voorbeeldje geven: in Indonesië kom je op sommige meer toeristische plekken (Bukit Lawang, Sumatra bvb.) mensen tegen die bakbanaantjes verkopen voor de schamele prijs van omgerekend 10 cent. Toeristen geven dan regelmatig de tegenwaarde van een halve € of een €, en op de duur vragen die mensen 20 cent voor een banaantje. Ze staan dan met verse banaantjes aan de rode lichten te leuren aan de open vensters van de bussen (niet de luxe airco cars, die moet je vangen aan de benzinestations). Gevolg: ze leuren een hele dag met die banaantjes want als ze er 5 verkopen is hun dag goed, zeker als er een gekke toerist 2 € geeft. De koeien interesseren hen niet meer, en rijst verbouwen gebeurt ook minder.

            Conclusie: het is verkeerd om aan ouderwetse liefdadigheid te doen zoals tractors geven en geen benzine of onderhoudsopleiding, melkpoeder naar de woestijn te sturen,...
            Bedenking: een groot hart is één, maar waarom moet dat schrijfgerief gratis zijn?
            Een tip: google eens op Vredeseilanden, die gaan bvb. in de woestijn leren hoe ze een waterput moeten boren, hoe ze irrigatiekanaaltjes aanleggen, en hoe ze de boel zelf onderhouden. Als je daar geld aan stort, weet je dat er niet alleen een aardig deel ginder geraakt (ipv in de werkingskosten), en dat het nuttig besteed wordt.
            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
            www.musicinframe.be

            Comment


            • #21
              Re: Ik zoek balpennen om uit te delen op reis.

              Mensen, mensen, wees eens lief voor mekaar.
              Zo moeilijk is dat toch niet !?!?

              Comment


              • #22
                Re: Ik zoek balpennen om uit te delen op reis.

                ten tweede, je hoeft toch niet te reageren op zo'n onbeschofte boer die wellicht amper kan lezen en/of schrijven...



                Oorspronkelijk geplaatst door DjiM Bekijk bericht
                Ik zou het appreciëren als de discussie beleefd zou kunnen blijven. Het moet mogelijk zijn om van mening te verschillen zonder dat dit moet ontaarden in een flamewar, niet?
                dat vind ik ook

                Comment


                • #23
                  Re: Ik zoek balpennen om uit te delen op reis.

                  waar is de tijd van spiegeltjes en kralen?
                  waar is de tijd van brood en spelen?
                  waar is de tij.......................d?
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #24
                    Re: Ik zoek balpennen om uit te delen op reis.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                    Mooi geformuleerd, vooral van dat groot hart en van die ouderwetse liefdadigheid. Er zijn er hier weer een aantal met een groot hart die al direct voelen dat er op het hunne wordt getrapt. En dat was wellicht de bedoeling niet. Misschien een ander voorbeeldje geven: in Indonesië kom je op sommige meer toeristische plekken (Bukit Lawang, Sumatra bvb.) mensen tegen die bakbanaantjes verkopen voor de schamele prijs van omgerekend 10 cent. Toeristen geven dan regelmatig de tegenwaarde van een halve € of een €, en op de duur vragen die mensen 20 cent voor een banaantje. Ze staan dan met verse banaantjes aan de rode lichten te leuren aan de open vensters van de bussen (niet de luxe airco cars, die moet je vangen aan de benzinestations). Gevolg: ze leuren een hele dag met die banaantjes want als ze er 5 verkopen is hun dag goed, zeker als er een gekke toerist 2 € geeft. De koeien interesseren hen niet meer, en rijst verbouwen gebeurt ook minder.

                    Conclusie: het is verkeerd om aan ouderwetse liefdadigheid te doen zoals tractors geven en geen benzine of onderhoudsopleiding, melkpoeder naar de woestijn te sturen,...
                    Bedenking: een groot hart is één, maar waarom moet dat schrijfgerief gratis zijn?
                    Een tip: google eens op Vredeseilanden, die gaan bvb. in de woestijn leren hoe ze een waterput moeten boren, hoe ze irrigatiekanaaltjes aanleggen, en hoe ze de boel zelf onderhouden. Als je daar geld aan stort, weet je dat er niet alleen een aardig deel ginder geraakt (ipv in de werkingskosten), en dat het nuttig besteed wordt.
                    euhmmm... als gij bij een andere firma het dubbele kan verdienen als wat je bij je huidige werkgever verdient om exact hetzelfde werk te doen dan bedank jij en blijf je liever bij je huidige werkgever? Ik dacht het niet!
                    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Ik zoek balpennen om uit te delen op reis.

                      Hey Mir,

                      Wat is de trigger om dit te doen ? Ben je daar nog geweest, heb je contacten daar ?
                      Indien het je eerste maal ginds is en je hebt geen ervaring met de regio lijkt het mij geen goed idee. Zelf ben ik er nog niet geweest maar we verschepen regelmatig oude en nieuwe apparatuur naar het zuiden van Africa altijd in samenwerking met locale mensen, maar het blijft toch uitkijken hoor.
                      Rudy,

                      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Ik zoek balpennen om uit te delen op reis.

                        Het is onze éérste keer dat we naar Ethiopie gaan. We kennen mensen die daar bezig zijn met verschillende projecten. Zo gaan we samen met hen een school bezoeken waar we onze spullen kunnen bezorgen.

                        mir
                        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                        Comment


                        • #27
                          Re: Ik zoek balpennen om uit te delen op reis.

                          Oorspronkelijk geplaatst door cossiemen Bekijk bericht
                          euhmmm... als gij bij een andere firma het dubbele kan verdienen als wat je bij je huidige werkgever verdient om exact hetzelfde werk te doen dan bedank jij en blijf je liever bij je huidige werkgever? Ik dacht het niet!
                          Uiteraard is het normaal dat de locals daar gebruik van te maken om op een makkelijke manier hun boterham te verdienen. Ze zijn daar niet achterlijk. Niemand ontkent dat toch?

                          Wat je volgens mij vergeet of (al dan niet moedwillig) weigert te zien is dat er een onderscheid is tussen individueel voordeel (de persoon die gebakken banaatjes verkoopt wordt er in bovenstaand voorbeeld wel degelijk beter van) en voordeel voor een hele gemeenschap (die van de gebakken banaantjes aan woekerprijzen NIET beter wordt).

                          Comment


                          • #28
                            Re: Ik zoek balpennen om uit te delen op reis.

                            Het lokale bankkantoor zorgt hier voor balpennen en ballonnen voor de plaatselijke jeugdbeweging. Ga gewoon even langs bij je bankkantoor? Voor hen is dat in principe promo materiaal, ook al heeft dat ginder wellicht weinig nut, maa rje kan het altijd eens vragen als je bij je bank passeert.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Ik zoek balpennen om uit te delen op reis.

                              Twee jaar geleden was ik een maand in Zimbabwe als vrijwilliger voor een wildlife conservation project. Op suggestie van de organisatie had ik een stapeltje kleren bij om uit te delen. De eerst dag al vroeg ik aan de gerante van het pensionnetje waar ik verbleef hoe ik dit het best zou aanpakken. Ze leek blij verrast en zei me dat die dingen wel nuttig zouden zijn voor de plaatselijke "community". Ze zou een afspraak regelen. Welnu, elke week vroeg ik haar wanneer we naar die community konden gaan. Ze zou wel iets zeggen. De laatste dag van mijn verblijf zat ik nog steeds met die kleren en was de gerante niet bereikbaar. Ik heb ze dan maar achtergelaten op mijn kamer. Tja....Zimbabwe, een van de armste landen ter wereld. Het kamermeisje heb ik in ieder geval gelukkig gemaakt.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Ik zoek balpennen om uit te delen op reis.

                                Mir, in Noord afrika waar ik kom geldt: een gast komt niet met lege handen.
                                Ik kom vaak bij de locals thuis, ga vaak met locals mee.
                                Ook zij nemen altijd wat mee bij bezoekjes, dat kunnen ook levensmiddelen zijn, bv. yogurtjes, frisdrank, koekjes, chocola etc. Dat doe ik ook, en koop ik daar.
                                Natuurlijk neem ik voor de bekenden daar balpennen ed.kleren ed. mee = kadootjes die ik ook mee zou nemen naar bezoekjes hier.
                                Gaat het om grotere partijen, regel die dan via locals, is mijn advies.
                                En waarom zouden we elkaar geen bruikbare kadootjes mogen geven?!
                                (Net als Pendragon ben ik betrokken bij een duurzaam project daar, dat 's een heel ander verhaal;
                                't lijkt me vooruitgang als toeristen zich als gasten gaan gedragen...maar dat is ook een ander verhaal...en laten we hier op BD respectvol omgaan met elkaar.) Geniet van je reis!

                                Comment

                                Working...
                                X