Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een paar kerstvragen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Een paar kerstvragen

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Ik denk dat er geen correcte uitleg bestaat. Er zijn nu eenmaal verschillen in cultuur en beleving. Vergelijk bijvoorbeeld maar eens moederdag. Wanneer vieren ze dat in Antwerpen en wanneer elders.

Mvg.
    Robert
    De uitvinder van de adventskrans was een Duitser: Johann Hinrich Wichern.
    Hij trok zich het lot aan van de arme kinderen in Hamburg.
    Die kinderen bleven maar "zagen": "Wanneer is het nu Kerstmis?"
    Daarom vond hij die krans uit.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Re: De kerstbal

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Intussen een bijkomende kerstvraag.
      De adventskrans is uitgevonden in 1838.
      Hoeveel kaarsen stonden er oorspronkelijk op die krans?
      23::: 19 kleine voor de weekdagen en vier grote voor de zondagen dat jaar viel de eerste adventszondag op 2 december
      Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
      Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lilybie Bekijk bericht
        23::: 19 kleine voor de weekdagen en vier grote voor de zondagen dat jaar viel de eerste adventszondag op 2 december
        Voilà.
        De Maaskant he, beter dan de Brugse k.....

De adventskrans is niet de voorloper van de kerstboom. De adventskrans staat los van
        de kerstboom en heeft nog een jonge geschiedenis. De theoloog Johann Wichern
        (1808-1881 Evangelische Kirche) heeft voor het eerst op de eerste advent 1838 een
        krans opgesteld met kaarsen voor een viering. Elke dag werd er weer een kaars
        aangestoken tot dat men op de 24ste december er 24 kaarsen brandden. Die stonden op
        een houten wiel die als een soort kroonluchter opgehangen werd. Vooral de jeugd vond
        dit erg mooi en begon dit houten wiel met dennengroen te versieren als teken van het
        nieuwe leven. Het was vooral de jeugd die het gebruik van een adventskrans
        verspreidde. Dit gebeurde vooral bij protestanten. Pas in 1925 werd er voor het eerst in
        een katholieke kerk een adventskrans gebruikt en wel in de dom van Keulen.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Voilà.
          De Maaskant he, beter dan de Brugse k.....

De adventskrans is niet de voorloper van de kerstboom. De adventskrans staat los van
          de kerstboom en heeft nog een jonge geschiedenis. De theoloog Johann Wichern
          (1808-1881 Evangelische Kirche) heeft voor het eerst op de eerste advent 1838 een
          krans opgesteld met kaarsen voor een viering. Elke dag werd er weer een kaars
          aangestoken tot dat men op de 24ste december er 24 kaarsen brandden. Die stonden op
          een houten wiel die als een soort kroonluchter opgehangen werd. Vooral de jeugd vond
          dit erg mooi en begon dit houten wiel met dennengroen te versieren als teken van het
          nieuwe leven. Het was vooral de jeugd die het gebruik van een adventskrans
          verspreidde. Dit gebeurde vooral bij protestanten. Pas in 1925 werd er voor het eerst in
          een katholieke kerk een adventskrans gebruikt en wel in de dom van Keulen.
          ha ha vandaag nog op tv geweest
          nu een tegen vraagje
          waar viert men in het azië ook kerstmis op 25 december
          a: Japan
          b: China
          c: Zuid-Korea
          d: Taiwan

weet je deze ook
          Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
          Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

Comment

ha ha vandaag nog op tv geweest
            nu een tegen vraagje
            waar viert men in het azië ook kerstmis op 25 december
            a: Japan
            b: China
            c: Zuid-Korea
            d: Taiwan

weet je deze ook
            Heleba... kijk eens naar #11.

Vergeten
            Taiwan?
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Heleba... kijk eens naar #11.

Vergeten
              Taiwan?
              neeeee het was Zuid-korea
              Tawain is dan heeft dan wel een grote katolieke gemeenschap maar viert op 25 December nationale feestdag of zo iets in die aard
              blijkbaar hebben we naar het zelfde programma gekeken
              weet u de vraag over polen nog

Comment

neeeee het was Zuid-korea
                Tawain is dan heeft dan wel een grote katolieke gemeenschap maar viert op 25 December nationale feestdag of zo iets in die aard
                blijkbaar hebben we naar het zelfde programma gekeken
                weet u de vraag over polen nog
                Jaaaaaaaaaaaaaaaa... hahaha.
                Die dag verschijnt de eerste xxxx omstreeks 16:00 uur.
                Vermits dat menu van 12 gangen veel tijd vraagt om op te peuzelen moesten
                ze vroeg beginnen.

xxxx= ????
                ( ik weet het )
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Jaaaaaaaaaaaaaaaa... hahaha.
                  Die dag verschijnt de eerste xxxx omstreeks 16:00 uur.
                  Vermits dat menu van 12 gangen veel tijd vraagt om op te peuzelen moesten
                  ze vroeg beginnen.

xxxx= ????
                  ( ik weet het )
                  juist
                  maar meer heb ik niet meer gezien
                  omdat ik de dochter nog moest weg brengen vond het best wel goed

Comment

juist
                    maar meer heb ik niet meer gezien
                    omdat ik de dochter nog moest weg brengen vond het best wel goed
                    xxx= als de eerste ster verschijnt.

Ja, het was wel leuk.
                    Verleden jaar was het iets anders en toen won Stefan Pinnow.

Startseite der Fernsehsendung „Hier und heute" – Geschichten, Rezepte, Videos aus NRW
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

xxx= als de eerste ster verschijnt.

Ja, het was wel leuk.
                      Verleden jaar was het iets anders en toen won Stefan Pinnow.

http://www.wdr.de/tv/daheimundunterw...ion/pinnow.jsp
                      Sonntag, 27. Dezember 2009, 07.05 - 08.50 Uhr (Wdh.).
                      is de herhaling van deze kwis
                      wel vroeg hé

als ik dan tijd heb zal ik eens opnieuw kijken

Comment

Sonntag, 27. Dezember 2009, 07.05 - 08.50 Uhr (Wdh.).
                        is de herhaling van deze kwis
                        wel vroeg hé

als ik dan tijd heb zal ik eens opnieuw kijken
                        Of de "viediejoo opzetten"
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Het zou mij in niets verbazen dat de "heksenballen" de juiste uitleg is. Wij hadden zulke heksenballen bij mijn ouders thuis en die werden destijds door mijn vader meegebracht uit zijn ouderlijk huis. Zijn uitleg is steeds geweest dat het idd de bedoeling was om het kwaad "weg te spiegelen" .. Het waren grote zilveren ballen van minstens 20 cm doormeter en exact op dezelfde manier gemaakt als de latere eerste echt-glazen kerstabllen die ik als kleine jongen gekend heb. Die originele ballen stonden bij ons thuis op vazen op de schoorsteen maar ze waren idd eigenlijk bedoeld om op te hangen bij de voordeur of de vensters .. geen idee waar ze gebleven zijn na de dood van mijn ouders (bij leven zou mijn vader nu 106 zijn )
                          Vergeet niet dat de ganse symboliek van het Joelfeest zo heidens is als het maar kan zijn, inclusief alle tierlantijnen (net zo goed als alle andere christelijke feesten "gepikt" zijn uit de oude Germaanse gebruiken)
                          FWIW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            Het zou mij in niets verbazen dat de "heksenballen" de juiste uitleg is. Wij hadden zulke heksenballen bij mijn ouders thuis en die werden destijds door mijn vader meegebracht uit zijn ouderlijk huis. Zijn uitleg is steeds geweest dat het idd de bedoeling was om het kwaad "weg te spiegelen" .. Het waren grote zilveren ballen van minstens 20 cm doormeter en exact op dezelfde manier gemaakt als de latere eerste echt-glazen kerstballen die ik als kleine jongen gekend heb. Die originele ballen stonden bij ons thuis op vazen op de schoorsteen maar ze waren idd eigenlijk bedoeld om op te hangen bij de voordeur of de vensters .. geen idee waar ze gebleven zijn na de dood van mijn ouders (bij leven zou mijn vader nu 106 zijn )
                            Vergeet niet dat de ganse symboliek van het Joelfeest zo heidens is als het maar kan zijn, inclusief alle tierlantijnen (net zo goed als alle andere christelijke feesten "gepikt" zijn uit de oude Germaanse gebruiken)
                            FWIW
                            Wel, ze verwijzen naar echte appels.
                            En het is afkomstig via die boom in het Aards Paradijs en heeft dus te maken
                            met.... verleiding.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

... en wie heeft er het "aardse paradijs" uitgevonden en wanneer ?? too little too late .. ofte vijgen na pasen

ik geloof daar geen steek van .. wat zou de verwijzing naar het aardse paradijs moeten inhouden voor een in wezen Germaans feest dat de terugkeer van het licht celebreert .. het komt zeker 500 jaar te laat ...
                              Last edited by Guest41; 22 december 2009, 00:52.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                                ... en wie heeft er het "aardse paradijs" uitgevonden en wanneer ?? too little too late .. ofte vijgen na pasen
                                Of de erfzonde??
                                Ge wordt geboren en ge deugt al niet
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

Comment

Working...
                                X