Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

    Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
    Ik heb ooit een defect gehad aan het motormanagement van mijn BMW525TD. Die had geen bougies maar wel een kapotte printplaat. Je wil niet weten wat het heeft gekost om die plaat te vervangen.
    Enfin, ik wil niet vervallen in een welles-nietes spelletje pro-contra diesel. Maar ondanks het lagere koppel vind ik het veel aangenamer om met een benzine te rijden. Het vermogen is veel verfijnder dan bij een diesel. Lekker doortrekken tot in de hoge toerentallen.
    Verbruik van een benzinemotor is sowieso hoger dan bij diesel. Maar als je dan met LPG rijdt, is de kost weeral een heel stuk lager dan bij diesel.
    Een printplaat dat stuk gaat kost geld maar ook bij een benzinemotor is het heden een computer dat het motormanagement doet, een benzine heeft op dat gebied geen voor of nadelen.
    Een recente diesel heeft zoveel PK's als een benzine, trekt ongeveer even snel op en heeft een veel groter koppel. Er zijn zelfs wagens waarbij de dieselversie sneller optrekt dan de benzineversie.
    Wat andere probleempjes betreft, een diesel kan last hebben van zware vorst, al zijn de additieven dat ze heden gebruiken zeker niet van de slechtste om dit probleem te helpen voorkomen.
    Een benzinemotor heeft een ontsteking nodig en alles wat met ontsteking te maken heeft is gevoelig voor vocht, ook de luchttoevoer is van groot belang.
    Mits het hier meer regent dan vriest is er dus meer kans op problemen met een benzine dan met een diesel. Een diesel zal niet stilvallen als die door water rijdt.
    Met een diesel heb je ook minder last van schokkerig rijden dan met een benzine, vooral in files is dit een groot verschil.
    Om even vermogen te vergelijken.
    Zelf ooit een 2.0 GTI gehad met 143PK en 178Nm, nu een 2.0 diesel met 150PK en 330Nm alsook nog een 1.6 diesel met 110PK en 240Nm.
    En weet je wat ... met die 1.6 diesel ben ik niet trager op mijn werk dan met die 2.0 diesel of benzine omdat ge er toch mee in de file staat en omdat ge u overal aan de snelheidsbeperkingen moet houden.
    Ja, een zwaardere motor is plezanter en comfortabeler omdat je reserve hebt en daar rij ik ook liever mee maar ge moet ook veel meer opletten voor boetes.
    Maar als je dan met LPG rijdt, is de kost weeral een heel stuk lager dan bij diesel.
    Maar hoeveel km moet je doen alvorens je die investering teruggewonnen hebt?
    Toch ook niet zo nuttig als je niet veel km's doet?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #17
      Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

      als je niet veel km doet, is er een zeer goedkoop én gezond alternatief
      het heet: de fiets
      vanaf 500 heb je er 1, voor een 700 zelfs een zéér goede opvouwbare. wil je toch grotere afstanden doen: 1800 euro voor een ligfiets.
      Hoe snel je dat terug verdient hebt? als je er een auto mee uitspaart, nog voor je je fiets gekocht hebt.
      Om het nog niet te hebben over de besparing op dat fitness abonnement
      hoe meer f**k hoe meer vreugd

      **=ol

      Comment


      • #18
        Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

        Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
        als je niet veel km doet, is er een zeer goedkoop én gezond alternatief
        het heet: de fiets
        En met die fiets neem ik mijn vrouw mee, breng ik twaalf flessen cola en twaalf flessen water mee, 6 blikken voor de hond, 24 doosjes voor de kat, eten voor een week, ... en dit allemaal in de dichtsbijzijnde Carrefour waarvoor je in totaal 34km bolt?
        Juist ja, ik koop een fiets en als ik iets moet halen is het maar heel normaal dat een kennis of buur zo goed MOET zijn om met mij overal naartoe te bollen.

        Wat is weinig km doen? Minder dan 5000km per jaar?
        Dat kunnen 10 ritten van 500km zijn alsook 100 van 50km of 1000 van 5km.
        Dat kunnen verplaatsingen zijn over secundaire wegen maar dat kan eveneens snelweg zijn. Ik zie me niet direct per fiets de snelweg nemen.

        1800 euro voor een ligfiets
        Ten eerste extreem gevaarlijk in het dagelijks verkeer en ten tweede zeer duur want daarvoor koop je al een goedkope tweedehandswagen of nog beter een tweedehands moto.
        voor een 700 zelfs een zéér goede opvouwbare
        Om in de koffer van uw wagen te steken?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          En met die fiets neem ik mijn vrouw mee, breng ik twaalf flessen cola en twaalf flessen water mee, 6 blikken voor de hond, 24 doosjes voor de kat, eten voor een week, ... en dit allemaal in de dichtsbijzijnde Carrefour waarvoor je in totaal 34km bolt?
          damn, zo ver? bij ons is dat 2 km (water drink trouwens, voor je eigen gezondheid, beter van de kraan).

          Wat is weinig km doen? Minder dan 5000km per jaar?
          Dat kunnen 10 ritten van 500km zijn alsook 100 van 50km of 1000 van 5km.
          Dat kunnen verplaatsingen zijn over secundaire wegen maar dat kan eveneens snelweg zijn.
          ik denk dat vooral de afstand gedurende 1 rit van belang is. dus beter 10 van 500km dan 1000 van 5km

          Ten eerste extreem gevaarlijk in het dagelijks verkeer en ten tweede zeer duur want daarvoor koop je al een goedkope tweedehandswagen of nog beter een tweedehands moto.
          Je moet geen racemodel kopen hé en inderdaad om door de stad te bollen is het niet ideaal (ik ga er dan ook niet meteen 1 kopen).
          Om in de koffer van uw wagen te steken?
          of om de trein en de bus te nemen?

          En ik denk niet dat de fiets de auto volledig kan vervangen (grote pakken enzo is en blijft nu eenmaal lastig achterop ) Maar als je ziet dat veel mensen hun kinderen met de auto naar school brengen omdat het gevaarlijk is op straat, begin ik mij toch vragen te stellen. De bakker om de hoek is trouwens ook te ver om naartoe te wandelen/fietsen.
          hoe meer f**k hoe meer vreugd

          **=ol

          Comment


          • #20
            Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

            Bij mijn ouders ligt de bakker en de slagerij net tegenover elkaar. Het aantal mensen die uit de bakker komen, in de auto stappen, de overkant van de baan opdraaien, om dan bij de slager terug binnen te gaan ??? Helaas : niet te tellen...

            Onder mijn appartement is een wassalon. Aan de overkant van de weg is een parking.
            Hoeveel mensen denk je parkeren hun auto op de parking, en hoeveel zetten hun auto op de weg aan het appartement, zodat de bewoners hun auto niet meer kunnen uit - of inladen ???

            De luiheid van veel mensen begint legendarische vormen aan te nemen. Aan de andere kant zie ik ook regelmatig mensen hun was van 200m. ver te voet naar het wassalon dragen : dus blijkbaar zijn er die het kunnen...

            Als je echt weinig km. doet, dan kan je voor die paar ritten evengoed een taxi nemen, en de rest met de fiets... T'zal een pak goedkoper uitkomen dan met de auto.
            Een kleine auto kost ongeveer 2500 € per jaar. Daar kan je toch al een paar ritjes met een taxi of belbus mee doen... Misschien wordt het toch eens tijd dat mensen hun mobiliteit herdenken. Er zijn al initiatieven in die richting : zoals bv. auto's die gedeeld worden door meerdere gezinnnen, enz...
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #21
              Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

              De bakker om de hoek is trouwens ook te ver om naartoe te wandelen/fietsen.
              Met 2 broden, een zak met 12 pistolets en een taartdoos is het moeilijk fietsen. Maar weet je wat... je kan je brood ook zelf bakken Dan moet je niet naar de bakker.
              Homo Sapiens Pentaxiensis

              Comment


              • #22
                Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

                Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                Neen; alleen draait alles om centjes in de wereld en niet om het milieu
                moet je wel gelijk geven en kan je wel volgen: toen een 9tal jaar geleden LPG sterk gepromoot werd en de regering een tegemoetkoming gaf, ging ik over tot de aankoop van een auto op LPG. Maar bij het indienen van de factuur kreeg ik als antwoord dat ik 1 maand te vroeg had gekocht, en er dus geen tegemoetkoming was. En bij de jaarlijkse autobelasting kreeg ik als beloning om milieuvriendelijk te rijden een LPGtoeslag van 125 euro te betalen .......
                Sony RX10 Mark IV
                nog een fijne dag verder!
                Guido

                Comment


                • #23
                  Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

                  Om efkes op de TS terug te komen; roetfilter/biodiesel, ik denk dat het vergelijkbaar is met sommige diesel die sommige merken van auto's niet kunnen verdragen, ik heb het hier over bv Mobil en Toyota ( allemaal van horen zeggen hé), en dat je met duurdere merken diesel langer rijdt, dan met goedkope, ik wil maar zeggen dat je het in die richting moet zoeken, ben geen expert in die zaken.
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

                  Comment


                  • #24
                    Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

                    tussen de olie (biodiesel) en echte diesel was wel een groter verschil dacht ik. Of een roetfilter dit al dan niet zou aankunnen, dat weet ik niet.

                    @ peter: eitje, als je niet meer moet meenemen dan dat.
                    2 broden aan de ene kant in de fietszak, 12 pistolets aan de andere kant en de taart in de hand, of in een mandje achter/voorop.

                    Maar goed, als je niet wilt, kan ik je niet dwingen.
                    En zelfgebakken brood is gewoon altijd beter dan bakkersbrood
                    naast dat het natuurlijk stukken goedkoper is
                    hoe meer f**k hoe meer vreugd

                    **=ol

                    Comment


                    • #25
                      Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

                      Het VRT NWS nieuws: betrouwbaar, helder en prikkelend. Het biedt je tekst, beeld en audio gebundeld in rubrieken en dossiers, met extra duiding door onze experten.


                      edit: verkeerd topic 2
                      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                      George Orwell

                      Comment


                      • #26
                        Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        En met die fiets neem ik mijn vrouw mee, breng ik twaalf flessen cola en twaalf flessen water mee, 6 blikken voor de hond, 24 doosjes voor de kat, eten voor een week, ... en dit allemaal in de dichtsbijzijnde Carrefour waarvoor je in totaal 34km bolt?
                        Dat past allemaal mooi in mijn fietsaanhangwagentje. Maar waar vind je in Vlaanderen nog een plek waar de dichtstbijzijnde supermarkt 17 km ver is? Klinkt als een paradijs. ;-)
                        blog

                        Comment


                        • #27
                          Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

                          Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
                          Met 2 broden, een zak met 12 pistolets en een taartdoos is het moeilijk fietsen. Maar weet je wat... je kan je brood ook zelf bakken Dan moet je niet naar de bakker.
                          en hoeveel mensen komen den bakker buiten met zo een bestelling?
                          http://www.mimoza.be/

                          Comment

                          Working...
                          X