Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??
Een printplaat dat stuk gaat kost geld maar ook bij een benzinemotor is het heden een computer dat het motormanagement doet, een benzine heeft op dat gebied geen voor of nadelen.
Een recente diesel heeft zoveel PK's als een benzine, trekt ongeveer even snel op en heeft een veel groter koppel. Er zijn zelfs wagens waarbij de dieselversie sneller optrekt dan de benzineversie.
Wat andere probleempjes betreft, een diesel kan last hebben van zware vorst, al zijn de additieven dat ze heden gebruiken zeker niet van de slechtste om dit probleem te helpen voorkomen.
Een benzinemotor heeft een ontsteking nodig en alles wat met ontsteking te maken heeft is gevoelig voor vocht, ook de luchttoevoer is van groot belang.
Mits het hier meer regent dan vriest is er dus meer kans op problemen met een benzine dan met een diesel. Een diesel zal niet stilvallen als die door water rijdt.
Met een diesel heb je ook minder last van schokkerig rijden dan met een benzine, vooral in files is dit een groot verschil.
Om even vermogen te vergelijken.
Zelf ooit een 2.0 GTI gehad met 143PK en 178Nm, nu een 2.0 diesel met 150PK en 330Nm alsook nog een 1.6 diesel met 110PK en 240Nm.
En weet je wat ... met die 1.6 diesel ben ik niet trager op mijn werk dan met die 2.0 diesel of benzine omdat ge er toch mee in de file staat en omdat ge u overal aan de snelheidsbeperkingen moet houden.
Ja, een zwaardere motor is plezanter en comfortabeler omdat je reserve hebt en daar rij ik ook liever mee maar ge moet ook veel meer opletten voor boetes.
Maar hoeveel km moet je doen alvorens je die investering teruggewonnen hebt?
Toch ook niet zo nuttig als je niet veel km's doet?
Oorspronkelijk geplaatst door Peter K
Bekijk bericht
Een recente diesel heeft zoveel PK's als een benzine, trekt ongeveer even snel op en heeft een veel groter koppel. Er zijn zelfs wagens waarbij de dieselversie sneller optrekt dan de benzineversie.
Wat andere probleempjes betreft, een diesel kan last hebben van zware vorst, al zijn de additieven dat ze heden gebruiken zeker niet van de slechtste om dit probleem te helpen voorkomen.
Een benzinemotor heeft een ontsteking nodig en alles wat met ontsteking te maken heeft is gevoelig voor vocht, ook de luchttoevoer is van groot belang.
Mits het hier meer regent dan vriest is er dus meer kans op problemen met een benzine dan met een diesel. Een diesel zal niet stilvallen als die door water rijdt.
Met een diesel heb je ook minder last van schokkerig rijden dan met een benzine, vooral in files is dit een groot verschil.
Om even vermogen te vergelijken.
Zelf ooit een 2.0 GTI gehad met 143PK en 178Nm, nu een 2.0 diesel met 150PK en 330Nm alsook nog een 1.6 diesel met 110PK en 240Nm.
En weet je wat ... met die 1.6 diesel ben ik niet trager op mijn werk dan met die 2.0 diesel of benzine omdat ge er toch mee in de file staat en omdat ge u overal aan de snelheidsbeperkingen moet houden.
Ja, een zwaardere motor is plezanter en comfortabeler omdat je reserve hebt en daar rij ik ook liever mee maar ge moet ook veel meer opletten voor boetes.

Maar als je dan met LPG rijdt, is de kost weeral een heel stuk lager dan bij diesel.
Toch ook niet zo nuttig als je niet veel km's doet?
Comment