Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waarom / why ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: waarom / why ?

Oorspronkelijk geplaatst door Sannepoes Bekijk bericht
    Engels, frans, of nederlands, mij is het al om het even. Soms klinkt het engels gewoon iets exotischer... net dat anders dan al de rest. Je onderwerp/foto valt er misschien meer door op.
    Langs de andere kant heb je nu eenmaal bepaalde uitdrukkingen en gezegden in een andere taal die je niet kan vertalen in het nederlands.
    Maar wat doe je dan met mensen die de taal niet machtig zijn? Ik hou van de Chinese taal en wil mijn volgende foto misschien wel een Chinese titel meegeven. Getuigt het van respect om een taal te gebruiken die 99% niet begrijpt? Sluit je die mensen dan uit van je discussie?

Wat mij meer stoort zijn mensen die steeds weer anderen op hun onkunde om zonder fouten te schrijven moeten wijzen. Dit is een fotoforum, geen taalforum.
    Je geeft tips en commentaren op de foto's die iemand plaatst, niet op zijn eventuele spellingsfouten of gebrekkige vocabulaire. Misschien kan die persoon gewoon niet goed typen of is zijn toetsenbord kapot?
    Commentaar geven op iemand zijn taal is als een persoonlijke aanval op die persoon.
    Dus kunnen we dat even achterwege laten? Dank u... En als je het dan toch niet kan laten, geef dan een kleine, beleefde hint aan de persoon in kwestie. Maar die hint moet mijns inziens ondergeschikt zijn aan de commentaar die je geeft bij de foto in kwestie. En in het geval van een topic zonder foto, dan ondergeschikt aan de inhoud van de oorspronkelijke discussie.

ik wil niet onbeleefd zijn en me moeien maar één klein detail moet me toch van het hart... we hebben allemaal om ter snelste computer, met om ter grootste scherm met de beste calibratie... maar de spellingscorrector weten we geen één van allen te vinden???

Ook ik ben van mening dat het op een fotoforum onnodig is om mensen op hun schrijffouten te wijzen, maar wanneer het echt is van "kust men kl*****", ik doe maar wat, ze zullen het wel kunnen lezen, dan erger ik me daar dood aan. Ongeveer 85% van de schrijffouten kan vermeden worden door simpelweg uwen eigen comment na te lezen, of door even door te spellingscorrector te jagen.

En ja, ik maak zelf ook fouten!!

En Engelse of Nederlandse titels... ik vraag me af wat er zou gebeuren wanneer we geen titels meer bij de foto's zouden zetten, gewoon posten in de juiste galerij, wordt er dan niet meer gekeken? Of wordt er dan weer meer gekeken? Kunnen we dan objectief naar het beeld kijken zonder de invloed van dat ene zinnetje daarvoor?
    Of kunnen we onze fantasie enkel maar gebruiken wanneer we weten wat er komt?

Voor de voorstanders van de Nederlandse taal, ik vrees helaas dat je gaat moeten toegeven dat ongeveer 50% van de siteopbouw ook in het Engels is, wat maakt dan de titel van de foto nog uit? Maar idd, we zouden er op kunnen letten, ik ga alvast mijn best doen (moet ik dit nu ook vertalen in alle talen die in ons land gesproken worden?)

tot zover mijn bijdrage.
    http://500px.com/RonnyJanss

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roja Bekijk bericht
      En ja, ik maak zelf ook fouten!!
      Had je niet moeten schrijven. Zien we wel in jouw handtekening.

Mvg.
      Robert
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

@Roja.
        wel opvallend, dat je juist spelling(s)corrector fout schrijft!
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
          Meneer zelf uitgeroepen wereldmens, je voorbeelden slaan op niet veel, "muscle car" is een type van een auto, logisch dat dit zo blijft.

En in Afrika, natuurlijk gaan ze geen kritiek hebben als een toerist Engels praat. De toerist kent meestal geen lokale dialecten.
          En 't zou toch wel niet echt solvabel zijn moesten de werknemers van het Belgisch bedrijf verplicht zijn om Gents of Antwerps te praten tegen de lokale bevolking in Afrika...

Ik stoor mij aan geen enkele taal, maar wel aan de clichés en stomme Engelse titels die soms gebruikt worden, die in het Nederlands zeer idioot klinken maar in het Engels blijkbaar iets "voor de meerwaardezoeker" menen te hebben. En dan begin ik nog niet over de taalfouten...

Ik geef zelden titels aan foto's, een beeld moet op zich spreken. En als ik het doe, is het meestal met een knipoog of zeer cryptisch.
          ik stoor me er gewoon aan dat iemand zo zit te beuken op het feit dat er Engels gesproken (of geschreven) wordt als het ook in het Nederlands kan. Al de rest zijn dwaze voorbeelden om mijn ongenoegen nog wat te versterken. Dat weten ze hier op het forum toch al dat ik graag overdreven dwaze voorbeelden geef
          dat van die muscle car kwam trouwens rechtstreeks uit de TS zijn startpost, vandaar mijn commentaar daarop...

Engels is nu eenmaal een wereldtaal. Ik zou het bvb erger vinden dat iemand zeer gebrekkig Engels spreekt, dan dat hij constant schrijffouten in het Nederlands maakt. (vele ouderen onder ons niet meegerekend want ik snap wel dat in die generatie's Engels helemaal niet zo courant was als nu) maar iemand van 20 jaar oud die amper Engels spreekt, dat is een schande!

een taalfout op een forum, who cares? wat voor nut heeft het nu om je daar druk over te maken. zolang het maar verstaanbaar is. Mensen die bvb zonder leestekens of hoofdletters typen, dat is effectief iets waar je je aan kan storen omdat het gewoonweg lastig is om te lezen.

één ding snap ik niet. Hoe kan je nu een topic met foto's openen zonder een titel te geven? Je moet toch altijd een titel hebben, anders kan je geen topic openen... Mijn topic titels slaan altijd wel op de foto's, maar het is zelden de titel van de foto's zelf, het is de titel van het topic.

enneh, zelfuitgeroepen wereldmens? ik ben nog nooit in Amerika geweest, nog nooit in Azië, nog nooit in Australië... mezelf als wereldmens beschouwen zou nogal moeilijk zijn
          ik merkte wel op dat "De Belgen" hier op het forum in het algemeen veel te intolerant zijn voor onjuist taalgebruik (vooral omdat het op een forum is, in de zakenwereld zoals Destn aanhaalt is het een compleet anders)
          Last edited by Matthias; 4 november 2009, 12:17.
          5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
            Ik geef zelden titels aan foto's, een beeld moet op zich spreken. En als ik het doe, is het meestal met een knipoog of zeer cryptisch.
            als ik kijk naar bvb Lana haar foto's dan geven haar titels altijd nog extra meerwaarde aan de foto (die op zich ook al magnifiek is)
            5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
              ik stoor me er gewoon aan dat iemand zo zit te beuken op het feit dat er Engels gesproken (of geschreven) wordt als het ook in het Nederlands kan. Al de rest zijn dwaze voorbeelden om mijn ongenoegen nog wat te versterken. Dat weten ze hier op het forum toch al dat ik graag overdreven dwaze voorbeelden geef
              dat van die muscle car kwam trouwens rechtstreeks uit de TS zijn startpost, vandaar mijn commentaar daarop...

Engels is nu eenmaal een wereldtaal. Ik zou het bvb erger vinden dat iemand zeer gebrekkig Engels spreekt, dan dat hij constant schrijffouten in het Nederlands maakt. (vele ouderen onder ons niet meegerekend want ik snap wel dat in die generatie's Engels helemaal niet zo courant was als nu) maar iemand van 20 jaar oud die amper Engels spreekt, dat is een schande!

een taalfout op een forum, who cares? wat voor nut heeft het nu om je daar druk over te maken. zolang het maar verstaanbaar is. Mensen die bvb zonder leestekens of hoofdletters typen, dat is effectief iets waar je je aan kan storen omdat het gewoonweg lastig is om te lezen.

één ding snap ik niet. Hoe kan je nu een topic met foto's openen zonder een titel te geven? Je moet toch altijd een titel hebben, anders kan je geen topic openen... Mijn topic titels slaan altijd wel op de foto's, maar het is zelden de titel van de foto's zelf, het is de titel van het topic.

enneh, zelfuitgeroepen wereldmens? ik ben nog nooit in Amerika geweest, nog nooit in Azië, nog nooit in Australië... mezelf als wereldmens beschouwen zou nogal moeilijk zijn
              ik merkte wel op dat "De Belgen" hier op het forum in het algemeen veel te intolerant zijn voor onjuist taalgebruik (vooral omdat het op een forum is, in de zakenwereld zoals Destn aanhaalt is het een compleet anders)
              hahaha
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

Comment

Soms zoekt een mens zich kapot op een titel die mooi is omdat hij juist aantrekt..

Als je bijvoorbeeld
                herfstkleurtjes gebruikt dan weet iedereen dat het een herfst foto gaat zijn..
                Maar gebruik je Autumm colors dan zal je daar meer bezoekers op krijgen..Ik noem maar een voorbeeld hé?
                Soms mag een titel ook niets met het onderwerp te maken hebben..Als hij maar creatief is...
                Als je als voorbeeld "Nice young Anouk" gebruikt in plaats van "Knappe Annouck" dan is er geen verschil...Iedereen is benieuwd naar die knappe Annouck..dus das allemaal zever in pakskes...
                Als iedereen morgen een post doet in SC dan kijk je er al sneller naar dan naar de fotobeoordeling volgens mij..ZO simpel is dat..Of de titel nu in vier verschillende talen is of niet..Het is nog steeds de foto die telt...
                Maar ik ben er heilig van overtuigd dat je met een spannende titel meer bezoekers krijgt..En zeker als er "+18" achter staat..Tja dan heb je dadelijk Bingo..
                Zal dat eens bij mijn landschappen gaan doen..Misschien helpt dat...
                Mvg, Pascal,Schoonspikke
                Als je schiet..schiet dan raak!
                500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                  Soms zoekt een mens zich kapot op een titel die mooi is omdat hij juist aantrekt..

Als je bijvoorbeeld
                  herfstkleurtjes gebruikt dan weet iedereen dat het een herfst foto gaat zijn..
                  Maar gebruik je Autumm colors dan zal je daar meer bezoekers op krijgen..Ik noem maar een voorbeeld hé?
                  Soms mag een titel ook niets met het onderwerp te maken hebben..Als hij maar creatief is...
                  Als je als voorbeeld "Nice young Anouk" gebruikt in plaats van "Knappe Annouck" dan is er geen verschil...Iedereen is benieuwd naar die knappe Annouck..dus das allemaal zever in pakskes...
                  Als iedereen morgen een post doet in SC dan kijk je er al sneller naar dan naar de fotobeoordeling volgens mij..ZO simpel is dat..Of de titel nu in vier verschillende talen is of niet..Het is nog steeds de foto die telt...
                  Maar ik ben er heilig van overtuigd dat je met een spannende titel meer bezoekers krijgt..En zeker als er "+18" achter staat..Tja dan heb je dadelijk Bingo..
                  Zal dat eens bij mijn landschappen gaan doen..Misschien helpt dat...
                  Volià.
                  De vlag dekt ook de lading niet. Meestal toch.
                  Een geweldige Engelse titel, zo komt dat toch bij mij over, en de foto trekt op niks

Ja juist: die +18
                  Stelletje gluurders ja
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

een taalfout op een forum, who cares? wat voor nut heeft het nu om je daar druk over te maken. zolang het maar verstaanbaar is.
                    Misschien om de kwaliteit van de taal te behouden? Het niveau in de scholen is nu al zo keihard aan het dalen, niet in het minst dankzij het internet en smsen. Nu zeggen: typ maar fouten, helemaal niet erg, gaat ook niet echt helpen.

Dat bedoel ik ook. Een topic heeft altijd een naam nodig, iets klikbaar. Iets dat nieuwsgierigheid prikkelt en toch al beetje aantoont wat er te zien zal zijn. Maar ik stoor mij (nuja "storen") aan mensen die een kader maken in hun foto en daarin nietszeggende titels als "Sadness on an sunday evening" of "Her smile makes me alive" zetten. Dan krijg ik elke keer van plaatsvervangende schaamte een rilling over mijn rug

Ik had het over jouw "bekrompen Belgen". Wat weer typisch is voor een Belg in het buitenland. Een Italiaan of een Fransman gaat nooit scanderen vanuit het buitenland dat hun landgenoten maar mooi mogen fouten schrijven, dat Frans of Italiaans is toch niet zo belangrijk. Ik zie geen reden waarom jij dat als Belg wel zou doen, naast een misplaatst (en afgezaagd) minderwaardigheidscomplex. Omdat we een klein land zijn? Omdat we een slechte nationale voetbalploeg hebben? Ha.

Er zijn nog kleinere landen, met een veel groter meerderwaardigheidscomplex.

Comment

één ding snap ik niet. Hoe kan je nu een topic met foto's openen zonder een titel te geven? Je moet toch altijd een titel hebben, anders kan je geen topic openen...
                      wat kruisje is genoeg hoor.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Mensen die bvb zonder leestekens of hoofdletters typen, dat is effectief iets waar je je aan kan storen omdat het gewoonweg lastig is om te lezen.
                        Dan stoor je je toch ook aan jezelf? Je moet je teksten eens nalezen en het aantal keren dat je géén hoofdletter gebruikt waar die had moeten staan eens tellen.

Keep smiling, euh... ik bedoel: "Blijven lachen."

Mvg.
                        Robert
                        Mvg.
                        Robert
                        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                          Probeer eens een Duits boek te lezen
                          Dat heb ik al meerdere keren gedaan, maar Engels leest toch echt lekkerder
                          Canon 500D met EF-S 18-135mm/3.5-5.6 IS-USM + 18-55mm/3.5-5.6 IS + 55-250mm/4-5.6 IS +EF 75-300mm/4-5.6 III + 50mm/1.8 IS

Comment

Working...
                          X