Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Appartement tekoop zetten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Appartement tekoop zetten

    Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
    Het verlijden van de akte gebeurt meestal in het kantoor van de notaris van de verkoper, ik vermoed omdat hij initiatief nemende partij is (maar is zeker niet verplicht).
    Niet noodzakelijk, hou er altijd rekening mee dat het de koper is die beslist welke notaris het zal worden, als verkoper heb je daar geen beslissingsrecht over.
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

    Comment


    • #17
      Re: Appartement tekoop zetten

      De verkoper kan wel degelijk een eigen notaris hebben. De koper heeft daar niets in te vertellen. Hij kan wel zijn eigen notaris inschakelen zodat de koop/verkoop gebeurt door twee notarissen. Iets wat vanuit het standpunt van de koper zeker aan te raden is. Waar de effectieve verkoop dan doorgaat wordt gewoon onderling afgesproken.
      Wat betreft de zogezegde achteruitgang van de verkoop van appartementen kan ik enkel maar zeggen dat dit sterk afhankelijk is van de streek, maar ook (en dit vooral) van de staat van het appartement. Een redelijk nieuw app met de nodige luxe, voldoende woonoppervlakte, een hoogwaardige afwerking en gelegen in een degelijke buurt is nog steeds zeer gegeerd.

      Comment


      • #18
        Re: Appartement tekoop zetten

        Is er nog iets waar ik op moet letten, zoals kopers met minder goede bedoelingen ofzo? Ik bedoel, wat kan zo iemand bereiken en waar moet ik op letten?
        Moet ik nu zorgen voor een keuring van het electrisch netwerk of de koper?
        Mvg
        "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

        Comment


        • #19
          Re: Appartement tekoop zetten

          Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
          Is er nog iets waar ik op moet letten, zoals kopers met minder goede bedoelingen ofzo? Ik bedoel, wat kan zo iemand bereiken en waar moet ik op letten?
          Moet ik nu zorgen voor een keuring van het electrisch netwerk of de koper?
          Mvg
          Laat je door een notaris adviseren, in verband met het opmaken van een compromis met een koper, dan kan er niets mis gaan. Mondelinge afspraken zijn waardeloos.

          De attesten die je nodig hebt (Energie Prestatie Certificaat, keuring elektriciteit en keuring van een eventuele stookolietank) blijven tamelijk lang geldig. Daar moet jij als verkoper voor zorgen.
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment


          • #20
            Re: Appartement tekoop zetten

            Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
            Is er nog iets waar ik op moet letten, zoals kopers met minder goede bedoelingen ofzo? Ik bedoel, wat kan zo iemand bereiken en waar moet ik op letten?
            Moet ik nu zorgen voor een keuring van het electrisch netwerk of de koper?
            Mvg
            Klopt , de verkoper zorgt voor een EPC en een keuring van de elektriciteit. Als de elektrische installatie niet goedgekeurd is (of slechts gedeeltelijk) dan moet je als verkoper hier niets aan doen, het is aan de koper om dit in orde te maken. Dit zal dan wel je verkoopprijs negatief beïnvloeden...
            Zoals reeds gezegd vraag bij je notaris om een modelcompromis (= voorlopige verkoopsovereenkomst). Als iemand voor een optie vraagt kan je dit toestaan maar doe dit maximaal voor enkele dagen en laat zelfs tijdens de optieperiode de mogelijkheid open dat je van iemand een hoger bod krijgt. Je verwittigt dan uiteraard de eerste kandidaat koper, als die echt geïntresseerd is kan dit alleen maar in je voordeel werken.
            Beschouw het goed pas als verkocht na ondertekenen van dit compromis en ontvangst van je voorschot (standaard 10%). Neem in je compromis termijnen op die de koper krijgt voor het regelen van zijn lening zodat je zonder schadeloosstelling na die datum verder kan verkopen moest dit niet in orde komen. Het verlijden van de akte gebeurt dan later, ik dacht na 3-4 maanden. Dan ontvang je ook het volledige bedrag.
            'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

            Comment


            • #21
              Re: Appartement tekoop zetten

              De vastlegging van de datum voor verlijden van de akte gebeurt in onderling overleg tussen koper en verkoper. Als dit niet is gebeurd, dan is het de koper die de datum vastlegt, maximaal 3 maanden na het ondertekenen van de compromis.
              Standaard wordt er inderdaad een voorschat van 10 % gevraagd. Deze kan echter in onderling overleg ook verlaagd worden.
              Ook gebeurt het wel eens dat de koper vraagt om geen voorschot te moeten betalen. (Uiteindelijk moet je als koper dit bedrag maar op tafel kunnen leggen, en als al je geld in onroerend goed zit wordt dit wel eens wat moeilijk) .Dit hoeft niet per definitie nadelig te zijn. Vraag in dat geval wel vanwege de koper een bankgarantie en laat dit mee registreren in de compromis bij de notaris. Zo ben je zeker dat de koper een bank heeft die hem het benodigde bedrag wil lenen.
              De keuring van de electriciteit is inderdaad lang geldig, maar dan wel op voorwaarde dat deze niet gewijzigd is na de laatste keuring.
              Groeten,
              Geert

              Comment


              • #22
                Re: Appartement tekoop zetten

                Die keuringen voor die certificaten, dat kost ook wel genoeg zeg!
                Heb iemand gevonden voor die EPC keuring, maar voor de electriciteit, kan het is eender welke electricien dit uitvoeren?
                Mvg
                "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                Comment


                • #23
                  Re: Appartement tekoop zetten

                  Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
                  Die keuringen voor die certificaten, dat kost ook wel genoeg zeg!
                  Heb iemand gevonden voor die EPC keuring, maar voor de electriciteit, kan het is eender welke electricien dit uitvoeren?
                  Mvg
                  Dit moet gebeuren door erkend keuringsorganisme (bedrijf). "Vinçotte" is zowat het bekendste maar d'er zijn er andere. Kijk eens op de website van je energie-leverancier vaak vind je daar enkele adressen.
                  'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

                  Comment

                  Working...
                  X