Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vloerverwarming, snap er niets van....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

    Hoe zit het met de sanitaire waterverwarming?
    Zit die op dezelfde ketel aangesloten?
    Sanitair heeft altijd voorrang op chauffage!!

    Denk dat het probleem zit in lucht. De ganse leiding moet vol zitten met water. Zit er een gedeelte lucht in dan krijg je het fenomeen van afslaan en terug opslaan.
    Hoor je het water stromen in de leidingen? Ja? Bijna zeker van lucht dan.

    Het is genoeg dat er een leiding een klein beetje met een bobbel zit om slechts een half rendement meer te krijgen.

    Alhoewel de pompen die tegenwoordig gebruikt worden groot genoeg van debiet zijn om dit te verhelpen.

    grt
    perman
    perman
    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

    Comment


    • #17
      Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

      Draait de circulatiepomp nog wel (voldoende) want anders begint die te warmen maar mits het niet voldoende circulleert stopt de ketel terug. Valt heel dikwijls voor na een zomerstop van de ketel.
      En zit er geen lucht in de ketel zelf?
      Ja ik weet het, alles zou normaal wel ...
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

        Heb net als RDB enkel vloerverwarming in onze woning. De beste keuze die we gemaakt hebben. Verwarming wordt niet uitgezet. Woning is aangenaam van temperatuur... met een watertemperatuur van 26° halen we nu 22° aan de thermostaat. Oh ja.. we verwarmen met een warmtepomp.
        Ik zou de installateur er toch eens bijhalen om het systeem eens volledig na te kijken (luchtlek, circulatiepomp,...) Greetz

        Comment


        • #19
          Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

          Oorspronkelijk geplaatst door Fantasia Bekijk bericht
          Allemaal bedankt voor jullie reacties!

          Volgens mij is er toch nog iets mis. Ik heb vanmorgen om 10u de verwarming aangezet. Het was 18 graden. Nu zijn we 19u en is het 19 graden. De vloer is totaal niet warm en als ik op de ketel kijk brandt het vlammetje (het teken dat hij in werking is) ongeveer 3 minuten en daarna stopt hij doodleuk voor een kleine 20 minuten terwijl de ingestelde temperatuur (21 graden) nog lang niet bereikt is. Warm water is geen probleem dus aan de ketel zal het niet liggen. Maandag maar weer eens de installateur bellen al vrees ik dat ik er weer weinig aan ga hebben...
          Een duidelijk teken van een niet werkende circulatie, zoals VerSeg reeds aanhaalde, kijk eens of de circulatiepomp nog draait, maar het kan ook aan de driewegklep liggen die vastzit.

          Comment


          • #20
            Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            OK, maar wat voor vloerverwarming heb je, CV of elektrische vloerverwarming.
            en heb je het in alle ruimtes in je woning, of is alles gelijkvloers bij jullie.
            grt,bouk.
            Wij hebben beneden ongeveer 165m² vloerverwarming liggen met water ( CV installatie dus ), op de bovenverdieping zijn alle slaapkamers , badkamer en bureel voorzien van een radiator die met uitzondering van de badkamer en m'n bureel nooit opstaan.
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

            Comment


            • #21
              Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              volgens mij moet je een vloerverwarming zien als een confortabele bijverwarming.
              zo wie zo een vloer verwarming niet uitzetten(lees RDB), duurt veel te lang voor zoiets weer op temperatuur is.
              snap trouwens niet, dat ie over 2 graden,(van 19 naar 21) zo lang over doet.
              grt,bouk.
              Even een vraag gesteld aan mijnen broeder,
              en resultaat was dat je best even de instalateur terug laat komen.
              Hij verwarmt ook op vloerverwarming en als het echt heel koud is heeft hij nog een speciale kachel in de living die alls verbrand en met eeen blaas systeem werkt
              Aja even dit nog hij heeft ook een valliant maar een ouder model en zijn vloer zet hij aan omstreeks 05.30 uur en is op temperatuur op 07.00uuur
              Dus op goed anderhalf uur is het 21graden
              Staat zo ingesteld als de kids opstaan voor naar school te gaan dat het warm is aaan de voetjes

              En ik ik stook met een gaskachel en dat is op 5 min warm hier in de living en keuken

              Comment


              • #22
                Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

                Allemaal dank voor de antwoorden. Ik heb de installatie nog eens ontlucht maar er kwam onmiddellijk water uit dus lucht zal er niet meer inzitten denk ik. Morgen nog eens naar de installateur bellen en naar zijn mening horen.

                Ik heb hier ook nog eens de handleiding gelezen en daar staat dat ik op de ketel de knop voor de verwarming helemaal naar rechts mag draaien (= 75 graden) indien er een thermostaat (VCR 430) van Vaillant op staat. Volgens de installateur mag ik die knop echter niet hoger dan 50 zetten. Weet iemand wie er gelijk heeft?
                Canon EOS 40D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm 1.8, Canon 55-250 IS

                Comment


                • #23
                  Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

                  Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                  Wij hebben beneden ongeveer 165m² vloerverwarming liggen met water ( CV installatie dus )
                  hallo, dat zijn nogal wat vierkante metertjes voor een benedenverdieping van een (woonhuis)
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fantasia Bekijk bericht
                    Allemaal dank voor de antwoorden. Ik heb de installatie nog eens ontlucht maar er kwam onmiddellijk water uit dus lucht zal er niet meer inzitten denk ik. Morgen nog eens naar de installateur bellen en naar zijn mening horen.

                    Ik heb hier ook nog eens de handleiding gelezen en daar staat dat ik op de ketel de knop voor de verwarming helemaal naar rechts mag draaien (= 75 graden) indien er een thermostaat (VCR 430) van Vaillant op staat. Volgens de installateur mag ik die knop echter niet hoger dan 50 zetten. Weet iemand wie er gelijk heeft?
                    Onze keteltemperatuur is ook zo'n 50 graden, veel belangrijker voor je vloerverwarming is hoeveel de temperatuur is achter je vierwegmengklep ? Bij ons is dat zo'n 27 graden meestal. Er kan een probleem zijn met je klep ofwel zoals hier al geopperd met de ciculatiepomp(en) , die dingen blijven niet eeuwig meegaan zelfs al zijn het hele goede. Los daarvan snap ik nog steeds niet waarom je die verwarming niet gewoon laat opstaan, s'nachts uitschakelen heeft gewoonweg geen enkele zin en ik betwijfel ten zeerste of je daarmee veel bespaard ook...
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

                      Ik kan niet geloven dat het echt aan de ketel ligt. Anders had je ook problemen met sanitair water.
                      Volgens mij zit er nog ergens een buitenvoeler, en staat de verwarming véél te braaf afgesteld.
                      Met die buitenvoeler wordt de temperatuur van de ketel lager ingesteld, zelfs als je in de woonkamer nog warmte 'vraagt'. De laatste weken was het buiten nog behoorlijk warm (16°), en dan zal je verwarming maar heel beperkt bijstoken.

                      Het feit dat je keteltemperatuur maar 33° is duidt hier zeker op. De maximum temperatuur van 50° verhogen zal geen zin hebben, en is zelfs gevaarlijk voor je vloer!

                      Het moet volgens mijn bescheiden mening aan de stooklijn liggen. Waarom zou de ketel anders een paar minuten branden en daarna 20 minuten wachten...
                      Laat maar eens iemand naar de instellingen komen kijken van de stooklijn en de temperatuur van het circulatiewater.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

                        Dank voor de tips. Zoals aangegeven door jullie ga ik de verwarming nu eens dag en nacht laten aan staan. Ondertussen, na 2 dagen, is de ingestelde temperatuur van 21 graden bereikt. `t is natuurlijk ook buiten wel warmer maar ga het nu zo eens in het oog houden. Indien nodig zal ik de technieker nog bellen.

                        De stooklijn staat op 0.75. Ik weet niet of dat goed is maar volgens de technieker is dat voor vloerverwarming ideaal.
                        Canon EOS 40D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm 1.8, Canon 55-250 IS

                        Comment


                        • #27
                          Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

                          Oorspronkelijk geplaatst door Fantasia Bekijk bericht
                          Dank voor de tips. Zoals aangegeven door jullie ga ik de verwarming nu eens dag en nacht laten aan staan. Ondertussen, na 2 dagen, is de ingestelde temperatuur van 21 graden bereikt. `t is natuurlijk ook buiten wel warmer maar ga het nu zo eens in het oog houden. Indien nodig zal ik de technieker nog bellen.

                          De stooklijn staat op 0.75. Ik weet niet of dat goed is maar volgens de technieker is dat voor vloerverwarming ideaal.

                          Hier ook tevreden gebruiker van vloerverwarming doch om eea af te stellen heb je wel bekwame installateurs nodig.(en daar schort nogal eens wat aan )

                          Zoals hierboven al herhaaldelijk geschreven haal je geen extra besparing door je VV af en aan te schakelen mbh een klokthermostaat zoals bij een hoge temp. syst. met traditionele radiatoren of convectoren. Recente condensatieketels halen hun hoogste rendement door lange tijd op lage temp. te blijven branden , hetgeen ze dus uitermate geschikt maakt voor VV. Gewoon altijd aan laten staan dus.
                          Ik weet niet hoe het bij Vaillant zit doch bij de meeste VV systemen is het apparaatje dat in je living (of keuken) aan de muur hangt geen thermostaat meer doch enkel een afstandsbediening om een parralelverschuiving toe te passen op je stooklijn.
                          De werkelijke sturing van je ketel gebeurt normaliter door je WAR (Weers-Afhankelijke-Regeling). Een klein doosje dat aan je Noordelijke gevel hangt en de buitentemp. meet.
                          A.d.h.v. de vastgestelde buitentemp. zal hij in functie van je stooklijn een aanvoertemp bepalen.

                          Indien je het dus niet warm genoeg krijgt zou ik eerder je stooklijn hoger instellen. Je technieker mag beweren wat hij wil doch vraag hem eens om zijn warmteverliesberekening te laten zien waarop hij zijn uitspraak baseert dat stooklijn 0,75 ideaal is voor jouw VV. Als hij je hierop het antwoord schuldig blijft zou ik maar vast uitkijken naar een andere.

                          ps : indien je er niet uitraakt kan je meer vragen op www.bouwinfo.be . Daar zitten vast en zeker nog gebruikers van Vaillant ketels.

                          succes nog

                          Comment


                          • #28
                            Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

                            Oorspronkelijk geplaatst door Fantasia Bekijk bericht
                            Allemaal bedankt voor jullie reacties!

                            Volgens mij is er toch nog iets mis. Ik heb vanmorgen om 10u de verwarming aangezet. Het was 18 graden. Nu zijn we 19u en is het 19 graden. De vloer is totaal niet warm en als ik op de ketel kijk brandt het vlammetje (het teken dat hij in werking is) ongeveer 3 minuten en daarna stopt hij doodleuk voor een kleine 20 minuten terwijl de ingestelde temperatuur (21 graden) nog lang niet bereikt is. Warm water is geen probleem dus aan de ketel zal het niet liggen. Maandag maar weer eens de installateur bellen al vrees ik dat ik er weer weinig aan ga hebben...

                            Eerst en vooral even zeggen dat ik niets ken van verwarmingsketels, dus neem mijn reactie maar met een korreltje zout.
                            Toen ik dit las over die 3 en die 20 minuten dacht ik onmiddellijk terug aan de situatie die wij ook eens gehad hebben en die heeft niets met vloerverwarming of klassieke verwarming te maken. Bij ons draaide de ketel ook enkele minuten en daarna zeer lang niet. Het was de veiligheid voor oververhitting die telkens opsprong. Zeer lang moeten zoeken naar de oorzaak en uiteindelijk was die zo stom. De afvoerpijp van de hete lucht zat gewoon te diep, waardoor die veel te snel opwarmde en de veiligheid opsprong.
                            Ik beweer niet dat dit bij u ook de oorzaak is, maar volgens mij is het wel duidelijk dat er iets fout is waardoor de veiligheid de werking onderbreekt.

                            Groeten,
                            Geert

                            Comment


                            • #29
                              Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

                              Door de ketel te vervangen is er waarschijnlijk lucht in de leidingen gekomen wat de circulatie niet ten goede komt.Hoe oud is uw installatie,want na enige jaren moeten de leidingen gespoeld worden,want er bevind zich slib in de leidingen,ik kan het weten na 41 jaar,en 30 jaar vloerverwarming.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Vloerverwarming, snap er niets van....

                                Oorspronkelijk geplaatst door paps Bekijk bericht
                                Door de ketel te vervangen is er waarschijnlijk lucht in de leidingen gekomen wat de circulatie niet ten goede komt.Hoe oud is uw installatie,want na enige jaren moeten de leidingen gespoeld worden,want er bevind zich slib in de leidingen,ik kan het weten na 41 jaar,en 30 jaar vloerverwarming.
                                Wegens verbouwingswerken heb ik 3 jaar geleden al het water van de verwarmingsinstallatie moeten aflaten. Dat water zat er 30 jaar in en het was nog zo helder als kraantjeswater. Eens in een buis gekeken die doorgeslepen was en er zat zelfs geen roest in. Waar moet dat slib vandaan komen ?

                                Comment

                                Working...
                                X