Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is een NAS een goede oplossing om als backup te gebruiken?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Is een NAS een goede oplossing om als backup te gebruiken?

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
    Waarom telkens een full backup? Er bestaat ook nog zoiets als incremental/differential.
    Zonde van de tijd & energie om telkens een volledige backup te laten lopen, me dunkt.
    En wie zegt dat ik telkens een full BU maak?
    Natuurlijk is het de tweede keer iets korter maar nog blijft het bij een NAS ongelooflijk lang duren hier.
    De laatste keer dat ik een NAS geprobeerd heb (eentje van Plextor) heeft hij zelfs 2 dagen (dag + nacht + dag) gedraaid voor de eerste BU (ooit moet je toch een eerste maken) en dan was ik nog maar aan 65%.
    Stel nu nog dat enkel de eerste BU twee dagen zou duren, dan stel ik me de vraag of ik bij recupereren van data bij een eventueel probleem ook twee dagen moet wachten alvorens ik de PC terug in gebruik kan nemen ... niet echt een acceptabele oplossing. Een paar uur ja, maar niet een paar dagen.

In elk geval is het nu zo :
    PC met 2 schijven in RAID (mirroring), dan een externe HD waar regelmatig een BU op genomen wordt, een kopij van data nog eens op een andere externe HD en per 4,7 GB nieuwe foto's nog eens de foto's op DVD.
    Als het me dan nog lukt alles in één keer kwijt te spelen, dan staat hier geen huis meer vrees ik.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Stel nu nog dat enkel de eerste BU twee dagen zou duren, dan stel ik me de vraag of ik bij recupereren van data bij een eventueel probleem ook twee dagen moet wachten alvorens ik de PC terug in gebruik kan nemen ... niet echt een acceptabele oplossing. Een paar uur ja, maar niet een paar dagen.
      Eh in principe niet he. Je kan normaliter gewoon afzonderlijke files uit je backup halen.

In elk geval is het nu zo :
      PC met 2 schijven in RAID (mirroring), dan een externe HD waar regelmatig een BU op genomen wordt, een kopij van data nog eens op een andere externe HD en per 4,7 GB nieuwe foto's nog eens de foto's op DVD.
      Als het me dan nog lukt alles in één keer kwijt te spelen, dan staat hier geen huis meer vrees ik.
      Die DVD's zou ik sowieso al achterwege laten, is gewoon tijdverlies en resourcesverlies. Probeer je DVD'tjes na 10 jaar nog eens te lezen, kans is groot dat je fouten hebt op 80% van je schijfjes (sterk afhankelijk van de kwaliteit van de disks).
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pnobels Bekijk bericht
        En verbruik je 120W ipv 20 ...? Als dat 24x7 draait krijg je een mooie rekening... Daarbovenop maakt een oude pc meer lawaai, produceert meer hitte, en neemt meer plaats in beslag... Been there, done that...

Enige voordeel : flexibiliteit...
        Mijn pc staat in de meterkast bij de switch/router en gaat in slaapstand wanneer hij niet gebruikt wordt.
        Deze pc verbruikt maximaal 80 watt en minimaal 25 wata bij slaapstand
        Alle hardware onderdelen zitten dan ook op het moederbord, waardoor er een minimaal stroomverbruik is.
        De harde schijven zijn Eco-schijven met een laag verbruik.

En ik heb een 1giga Lan-netwerk
        Last edited by Moris; 2 oktober 2009, 22:25.
        Sony A7 mkIII
        Is all I need :-)

Comment

en als de bliksem inslaat bij jouw of in de directe buurt?
          hoeveel gaat er dan overblijven van je NAS en data, zelfs in slaapstand?

Ik vind NAS wel een mooi concept, echter voor backup is het niet genoeg voor mij.
          Tenslotte gaat het hier over foto's en data die je nooit meer kan terugwinnen.

Als iemands huis afbrand, zoekt men vaak nog foto's en herinneringen tussen de as he... zeer triestig allemaal.
          ik probeer ook een beetje hierop voorbereid te zijn - en op diefstal van PC of apparatuur.
          Ons huis heeft ook veel ijzer op het dak, dus misschien meer kans op blikseminslag.

Een NAS ipv 2de interne HDD, waarom niet... ik heb nu een oude PC staan die ik binnenkort hier ook voor ga omvomren, echter toch NOG STEEDS die externe -niet aangesloten- USB HDD als extra reserve
          het probleem gaat zijn die oude XP PC met Windows 7 te laten delen, dat is me nog niet gelukt.

Patrick
          Last edited by perk; 2 oktober 2009, 23:21.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
            Eh in principe niet he. Je kan normaliter gewoon afzonderlijke files uit je backup halen.
            Een volledige BU (image om wat duidelijker te zijn) heb je meestal nodig om een restore te doen. En dit zal +- even lang duren als het maken ervan.
            Die DVD's zou ik sowieso al achterwege laten, is gewoon tijdverlies en resourcesverlies.
            Ja, die hebben dubbel nut hoor, die neem ik af en toe ook eens mee om elders foto's te tonen.
            Probeer je DVD'tjes na 10 jaar nog eens te lezen, kans is groot dat je fouten hebt op 80% van je schijfjes (sterk afhankelijk van de kwaliteit van de disks).
            Klopt volledig maar zet een (externe) HD eens vol met data, laat die 10 jaar liggen en zie wat je er dan nog mee kan doen ... veel kans dat je er ook niet veel meer mee bent.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Ik doe het bij mij zo!

Het is misschien niet het beste systeem, maar voor mij werkt het goedkoop en al jaren veilig en zonder probleem.
              Ik zou dagen bokken mocht ik al mijn data, werk, enz… verloren geraken

De hardware configuratie:

1)De werkcomputer heeft Raid 10, die zorgt voor snelheid en backup v/d data.
              2)De server heeft raid 1 voor de data en het OS staat op 1 schijf afzonderlijk. Tussen de server en het stopcontact staat een UPS met bliksem, stroomstoot, en andere beveiligingen om de data in de server te beschermen. In zekeringkast staan ook nog bliksembeveiliging voor alle apparatuur in huis, zoals, Tv, kleurentoestellen, enz………………
              3)In de kluis van de bank ligt mijn externe harde schijf.

De werkwijze:
              1)Mijn data die op de werkcomputer staat wordt, op regelmatige tijdstippen gesynchroniseerd met de server.
              2)De data op de server wordt op regelmatige tijdstippen gecontroleerd met de data die op de werkcomputer staat. Op deze manier wordt de data extra nagezien op wissen, dubbel, enz…
              3)De externe schijf wordt op regelmatige tijdstippen uit de kluis v/d bank gehaald om de server te backuppen en op regelmatige tijdstippen gecontroleerd met de data die op de server staat.

Mijn persoonlijke voordelen van mijn systeem:

•Bij brand, bliksem, diefstal, virus ligt mijn externe harde schijf niet in huis, maar veilig in de kluis v/d bank.
              •Backup naar de server gaat zeer snel en veilig door het 1 Giga-Netwerk.
              •Veel comfort, gebruiksgemak.
              •Kan alle onderdelen zelf vervangen wanneer het nodig is!
              •Geen externe bedrijf (server) waar mijn data wordt bewaard, dus geen maandelijkse kosten!
              •Server wordt ook gebruikt als “mediacenter” en heeft dus 2 leuke functie’s.
              •De kostprijs ligt niet al te hoog voor de vele Gigabyte’s aan data die worden bewaard.

Mijn persoonlijke nadelen van mijn systeem:

•Onderhoud van software en hardware van 2 computers (server en werkcomputer).
              •Hoger stroomverbruik, maar blijft binnen de perken en ik krijg er veel comfort voor terug.
              •Vraagt discipline.
              •Naar de bank de harde schijf regelmatig gaan halen en dezelfde dag terug brengen.
              •Kostprijs kluis 30 euro. Deze betaal ik met plezier voor de veiligheid!

Tip:
              Wis uw geheugenkaarten enkel maar, nadat je deze in uw systeem volledig hebt gesaved!
              Sony A7 mkIII

Comment

Een NAS is een file-server, en dus geen backup.
                Het resultaat van een backup (losse harde schijf, tape, ...) dient volledig los te staan van de rest van je computersysteem. Een backup die het risico loopt verloren te gaan bij brand of waterschade kan je moeilijk een backup noemen.

Hoe ver je daar in gaat kan je natuurlijk zelf kiezen.
                Op mijn vorig werk (domein met een 25 tal PC's), staat de file-server in RAID 5, met een tape-backup systeem.

Dagelijks wordt een Full backup genomen (dus 4 aparte tapes, die telkens herbruikt worden), de vrijdag een week-backup (dus 5 tapes), op het einde van de maand een maandbackup (dus 12 tapes), en elk jaar nog een jaar-tape. Op die manier kan je al redelijk ver terugkijken. (De maand en jaar tapes lagen in de bank, de andere tapes in de kluis van het werk).
                En ja : shadow copying was enabled...
                Resultaat van zoiets is wel dat de backup-eenheid zowat het duurste ding is van de volledige file-server (als je de prijs van tapes en backupsoftware meerekent).

Het is natuurlijk maar wat je nodig hebt... Thuis gebruik ik ook een aparte USB-harddisk, die ik om de paar weken eens inplug (veel te weinig, maar kom)...
                Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Een NAS is een file-server, en dus geen backup.
                  Dit is 100% correct, daar had ik hem oorspronkelijk ook voor gekocht en nadien, omdat hij op overschot was, eens geprobeerd als BU.
                  Elk toestel heeft zijn voorbeschiktheid en als je het daar voor gebruikt is er weinig (minder) kans op problemen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                    Mijn pc staat in de meterkast bij de switch/router en gaat in slaapstand wanneer hij niet gebruikt wordt.
                    Deze pc verbruikt maximaal 80 watt en minimaal 25 wata bij slaapstand
                    Alle hardware onderdelen zitten dan ook op het moederbord, waardoor er een minimaal stroomverbruik is.
                    De harde schijven zijn Eco-schijven met een laag verbruik.

En ik heb een 1giga Lan-netwerk
                    Oei, er is vannacht precies 10W bijgekomen vannacht

Dat valt nog goed mee. Welke cpu zit daar in?
                    Nikon D90

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pnobels Bekijk bericht
                      Oei, er is vannacht precies 10W bijgekomen vannacht

Dat valt nog goed mee. Welke cpu zit daar in?
                      Pentium Dual Core E8400, bij lage prestaties wordt deze automatisch onderklokt
                      Sony A7 mkIII

Comment

Working...
                      X