Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hebben we een raadsel topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hebben we een raadsel topic

    zo niet dan start het hier. Laat maar komen de leukste en moeilijkste raadsels die je hebt.

    als opwarmer:

    in een kamer hangt een gloeilamp. aan de buitenkant zijn drie schakelaars. Geen van allen lijkt iets te doen, maar 1 ervan schakelt de lamp in de kamer aan en uit. Je weet dat de lamp uit is en wilt weten met welke schakelaar ze aangaat. Hoe kan je dat doen als je maar een keer mag gaan kijken.

    Langs geen enkel kiertje of sleutelgat kan je zien of er licht brandt.
    The Knight That Says Ni...kon

  • #2
    Re: hebben we een raadsel topic

    Makkelijk : ik neem niet de moeite om het in detail uit te leggen (ge BLIJFT bezig) maar je moet aan de lamp gaan VOELEN ! Is ze warm dan heb je de juiste schakelaar gebruikt.

    Comment


    • #3
      Re: hebben we een raadsel topic

      Oorspronkelijk geplaatst door 35a Bekijk bericht
      Makkelijk : ik neem niet de moeite om het in detail uit te leggen (ge BLIJFT bezig) maar je moet aan de lamp gaan VOELEN ! Is ze warm dan heb je de juiste schakelaar gebruikt.
      Dat kan tegenvallen, je mag immers maar één keer gaan kijken (of voelen).

      Je kan dat zelfs vaststellen zónder in de kamer te gaan kijken:
      - verwijder de afdekplaatjes van de schakelaars
      - schakel tweemaal met elke schakelaar. De schakelaar die een vonk opwekt is de juiste.

      Piece of cake!
      Last edited by Jos Vanhengel; 23 september 2009, 14:26.
      Vriendelijke groet,

      Jos

      Comment


      • #4
        Re: hebben we een raadsel topic

        Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
        Dat kan tegenvallen, je mag immers maar één keer gaan kijken (of voelen).

        Je kan dat zelfs vaststellen zónder in de kamer te gaan kijken:
        - verwijder de afdekplaatjes van de schakelaars
        - schakel tweemaal met elke schakelaar. De schakelaar die een vonk opwekt is de juiste.

        Piece of cake!
        ah nee he, die andere schakelaars zijn waarschijnlijk verbonden met iets anders en de kans dat schakelaars vonken geven is nu ook niet zo groot. Ik heb pas mijn schakelaars in huis aangesloten en die doen dat bijvoorbeeld niet.

        voelen is wel een deel van de oplossing.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: hebben we een raadsel topic

          Dat is niet zo moeilijk:

          1) Je schakelt de eerste schakelaar een tijdje aan en doet hem daarna weer uit.
          2) Je schakelt de tweede schakelaar aan en gaat naar binnen.

          Brandt de lamp niet, maar is de lamp warm, dan is de eerste schakelaar de juiste.
          Brandt de lamp wel, dan is het natuurlijk de tweede schakelaar.
          Brandt de lamp niet en is ze tevens koud, dan is het de derde schakelaar.
          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

          Comment


          • #6
            Re: hebben we een raadsel topic

            Eerste schakelaar: -> gaan voelen
            Indien niet warm: tweede schakelaar -> gaan kijken
            Indien lamp dan nog steeds niet aan, dan is de derde schakelaar de goede.
            In totaal slechts één keer gekeken (tenzij de laamp na gebruik eerste schakelaar reeds warm voelt, dan hoef je zelfs niet te kijken ;-))

            Edit: Oei, dyafani postte een gelijkaardig antwoord net voor mij.
            Last edited by akkerjan; 23 september 2009, 15:27.
            Jan Akkermans
            (BD1097BE)
            Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: hebben we een raadsel topic

              Dat zei ik toch ? Maar ga dat allemaal eens uittypen als je niet veel tijd hebt...

              Comment


              • #8
                Re: hebben we een raadsel topic

                Oorspronkelijk geplaatst door 35a Bekijk bericht
                Dat zei ik toch ? Maar ga dat allemaal eens uittypen als je niet veel tijd hebt...
                uit je eerste post kon ik enkel opmaken dat je 3 keer mocht gaan voelen en je mag natuurlijk maar een keer naar binnen gaan.

                iemand nog eentje?
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: hebben we een raadsel topic

                  Zucht...

                  Het doet me een beetje denken aan die "raadsels" waarbij 2 man in gezelschap van een geit en een wolf met behulp van een roeibootje een rivier moeten oversteken. De boot kan max x kg gewicht dragen, de wolf en de geit mogen niet alleen achterblijven anders eet de w. de g. op, etc, etc, etc.

                  Of nog : ik heb 2 "recipiënten" met een inhoud van x en y liter en ik moet in 27 "bewegingen" z liter afmeten.

                  Trial & error à gogo, dus.

                  Maar kom :

                  Ik laat een grote steen van 40 kg uit mijn zweethanden glippen. Hij valt en breekt (jawél !) in 4 stukken. Uit pure nieuwsgierigheid ga ik die stukken eens nawegen en wat blijkt (hou je vast aan je bretellen !) :
                  1. elke steen heeft een gewicht met een veelvoud van 1 kg. (Geen cijfers na de komma, dus.)
                  2. met behulp van die 4 stenen kan ik élk gewicht dat een veelvoud van 1 kg wegen op een eenvoudige weegschaal (= lichter, zwaarder, gelijk). Dus élk gewicht van 1 tot en met 40 kg.
                  Vraag = natuurlijk : hoeveel wegen die 4 stukken steen ??? Hoeveel wegen die 4 stukken steen élk !!

                  (Ik hoop dat ik de opgave goed heb ; ik ga het straks met méér tijd nog eens nalezen.)
                  Last edited by 35a; 23 september 2009, 18:28.

                  Comment


                  • #10
                    Re: hebben we een raadsel topic

                    40 kg

                    greets
                    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                    www.korandoke.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: hebben we een raadsel topic

                      Het wordt kleiner met groeien?
                      Mvg, Pascal,Schoonspikke
                      Als je schiet..schiet dan raak!
                      500 PIXHuawei P30 PRO

                      Comment


                      • #12
                        Re: hebben we een raadsel topic

                        Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                        Het wordt kleiner met groeien?
                        Een gat in de haag !

                        Comment


                        • #13
                          Re: hebben we een raadsel topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                          40 kg

                          greets
                          Ik heb moeten corrigeren : hoeveel wegen die 4 stukken steen élk ! Sorry, ik ben hier 7 paarden in galop aan het beslaan : faut le faire, Valère !

                          Comment


                          • #14
                            Re: hebben we een raadsel topic

                            Oorspronkelijk geplaatst door 35a Bekijk bericht
                            Een gat in de haag !
                            Godver....Goed jong..Das een makkelijke blijkbaar..
                            Maar ik ben zeker van dat jij er een van de weinige bent..
                            Mvg, Pascal,Schoonspikke
                            Als je schiet..schiet dan raak!
                            500 PIXHuawei P30 PRO

                            Comment


                            • #15
                              Re: hebben we een raadsel topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                              Godver....Goed jong..Das een makkelijke blijkbaar..
                              Maar ik ben zeker van dat jij er een van de weinige bent..
                              Tja, ik ben een beetje sterk in dit soort flauwekul. 't Was ooit een van mijn dada's, een paar jaar geleden.

                              Comment

                              Working...
                              X