Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help! DVD-schijfje middendoor !

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Help! DVD-schijfje middendoor !

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
    of heb je zo'n chinees dozeke dat niets mocht kosten?
    Zijn er nog andere?

Mvg.
    Robert
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Mag ik er op wijzen dat Vantje helemaal géén backup had: data die je maar op één plaats bewaart is geen backup.

De enige manier die betrouwbaarheid en gebruikscomfort het best verenigt is een externe harddisk. Weliswaar op voorwaarde dat je die data ook INTERN op de computer blijft bewaren (desnoods moet je dan IN de PC eveneens een tweede, zeer grote harde schijf bijplaatsen).

En als deze dikke vette rode tekst nu al één iemand aan het denken zet dan ben ik al dik tevreden.
      Voilà.
      Dat doe ik al zo al jaaaaaaaaaaaaaren

PS. Ze moeten willen luisteren he nete...
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
        Waar haal je dat ?

Ik zie niet in dat het flash geheugen een slecht medium is voor dataopslag. Het flash geheugen is trouwens HET geheugen van de toekomst en zal uiteindelijk de hard-disk vervangen.

Mvg

Chris
        Ik heb al teveel keren bij mij en bij andere mensen bij het inpluggen van een USB stick of dergelijke de melding zien verschijnen: de "schijf" is niet geformatteerd, moet Windows de schijf formatteren ?
        Dan sta je daar met je backup.....
        Mijn externe harde schijf staat enkel te draaien om een backup te nemen. Als je een externe schijf ALTIJD laat meedraaien dan kan je ze evengoed IN de PC steken.
        Nee, voor mij dus geen flash geheugen voor duurzame data opslag.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Tot nu toe een succes aan antwoorden, maar helaas nog geen oplossing.

Neen, ik had geen back-up, het betrof beelden die rap ergens werden gebrand op DVD om daarna thuis verder aan te werken.

Die Chinese pruldozen zijn heel ergerlijk. Bij sommige krijg je al schrik als je de DVD er niet de eerste keer uit krijgt. En deze keer had ik dus prijs.(Ik wil er terloops op wijzen dat ik omwille van een arbeidsongeval een 3-tal vingers mis en ik soms wat minder 'handig' ben)
          Zo'n schijftje valt allicht ook te niet te herstellen? De verleiding is groot de 2 helften netjes bij elkaar in de DVd-slede te laden, maar ik denk dat dit wellicht een rampzalige optie is.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Waar haal je dat ?

Dat had ik al begrepen, en daar zijn die grote rode letters niet voor nodig.

Mvg

Chris
            Dat besefte ik ook wel, maar daarom schreef ik er bij:

En als deze dikke vette rode tekst nu al één iemand aan het denken zet dan ben ik al dik tevreden.

Die "één iemand" is dus zeer algemeen bedoeld.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
              Tot nu toe een succes aan antwoorden, maar helaas nog geen oplossing.

Neen, ik had geen back-up, het betrof beelden die rap ergens werden gebrand op DVD om daarna thuis verder aan te werken.

Die Chinese pruldozen zijn heel ergerlijk. Bij sommige krijg je al schrik als je de DVD er niet de eerste keer uit krijgt. En deze keer had ik dus prijs.(Ik wil er terloops op wijzen dat ik omwille van een arbeidsongeval een 3-tal vingers mis en ik soms wat minder 'handig' ben)
              Zo'n schijftje valt allicht ook te niet te herstellen? De verleiding is groot de 2 helften netjes bij elkaar in de DVd-slede te laden, maar ik denk dat dit wellicht een rampzalige optie is.
              Niet doen vantje.
              Je kan heel misschien iets vinden via google.
              Zelfklevende folie aan één zijde van die DVD plakken?
              Je zit met een breuklijn dus dat is onleesbaar.

Zorg NU voor een tweede interne schijf en zorg nog voor een externe.
              Die externe (backup) alleen gebruiken als het nodig is.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                Nee, waarom ? Je kleeft die met plakband aan mekaar eenmaal als de twee helften in je slede zit. Eventueel kan je nog overwegen om "de center" aan het aandrijfwieltje te kleven met plakband aan de randen en hop, draaien maar. De cd kan er al niet uitgeslingerd worden omdat je aan de zijkanten vast zit en de aandrijving gebeurd zowel aan de binnenkant van de middenopening als langs onderaan rond het centrum van de cd. Je moet maar eens naar de aandrijving- en leesmechanisme kijken van een "lezer". Ik zou het alvast proberen.

Slu !

Tjerri

Comment

Ha, ben ik even blij dat ik die DVD's al twee jaar heb verbannen. Een externe harde schijf is inderdaad een betere oplossing maar niet feiloos als je deze verkeerd gebruikt.
                  Zo kan het wel eens zijn dat je de usb kabel te snel uittrekt waardoor er fouten op de disk terechtkomen. Een van de beste oplosssingen is een harde-schijf in RAID-vorm.
                  De meeste (wat duurdere) moederborden ondersteunen dit. Dit geeft ook aan wanneer een harde schijf gaat crashen. via de zogenaamde S.M.A.R.T functie.
                  Stel deze dan op mirroring in. Je hebt je data dan dubbel op twee schijven staan. Gaat er een stuk, dan werkt je systeem gewoon verder. Bij een vervanging maakt het systeem ogenblikkelijk een nieuwe mirror aan. Maak hiervan nog eens een backup op een externe schijf die je om de paar weken opnieuw syncroniseerd en er zou niets meer mogen fout gaan.

Google op RAID en je vind de nodige uitleg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                    Nee, waarom ? Je kleeft die met plakband aan mekaar eenmaal als de twee helften in je slede zit. Eventueel kan je nog overwegen om "de center" aan het aandrijfwieltje te kleven met plakband aan de randen en hop, draaien maar. De cd kan er al niet uitgeslingerd worden omdat je aan de zijkanten vast zit en de aandrijving gebeurd zowel aan de binnenkant van de middenopening als langs onderaan rond het centrum van de cd. Je moet maar eens naar de aandrijving- en leesmechanisme kijken van een "lezer". Ik zou het alvast proberen.

Slu !

Tjerri
                    Misschien kan je hiervan een workshop organiseren

Neen gaat niet lukken. De sporen liggen zo kort bij elkaar dat dit zeker niet kan uitgelijnd worden. Ik denk dat de folie ook is losgekomen aan de breuklijn, waardoor dit zeker niet gaat werken.

Comment

Nee, je kan het schijfje nog plakken of gewoon in twee delen bewaren. Het schijfje is dus niet verloren. De beelden daarentegen...

Over de plezantse thuis gesproken....

Walter
                      D850

Comment

Toch een vrij populair topic item, beelden verlies wegens geen backup

Zelf heb ik mijn interne RAID 1 onlangs ontmanteld en gekozen voor twee aparte interne schijven die met behulp van een syncronisatie softje elkaars spiegelbeeld zijn (manuele actie). De reden hiertoe was eveneens het verlies van beelden, alle RAW beelden van een uitstap zijn spoorloos en ik weet begot niet hoe het komt.
                        Hiernaast sluit ik nu regelmatig een externe harddisk aan die een incrementele backup neemt van de tweede schijf. De externe HD (Mybook van WD) staat in mijn boekenkast en wordt enkel van de plank gehaald om te backuppen. Idealiter gebruik je minimaal twee externe hardeschijven voor je backup die je dan afwisselend gebruikt, maar ja hoe ver moet je gaan
                        Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Working...
                        X