Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voorwielaandrijving of 4x4 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Voorwielaandrijving of 4x4 ?

    Off topic, maar om het even over die roetfilter te hebben, ik heb zo een ding onder mijn Mercedes hangen, kost ongeveer 1.500€, maar omdat deze 2147cc is telt geen fiscale aftrek, gemiddeld Werkelijk verbruik 6,5 liter per 100Km, dat kan je toch geen supervervuiler noemen, wil je wel van het fiscale voordeel genieten, dan moet je ergens een 1.400 cc auto kopen om binnen de normen te vallen.

    Volgens mij klopt iets hier niet, je mag wel 1.500€ méér betalen voor zo een roetfilter, maar kan als niet zelfstandige van geen enkel voordeel genieten, maar je mag er wel in investeren.

    Een transport of busmaatschapij kan deze filter dan te allen tijde fiscaal inbrengen, waar een verbruik van 25 liter per 100 Km normaal is, want draai en keer het zoals je wil, de uitstoot is evenredig aan het verbruik, zo ken ik er die met hun 1.400cc lage emissienormenauto méér verbruiken dan ik bv. met mijn auto, gewoon omdat ze rijden als zotten.

    Comment


    • #77
      Re: Voorwielaandrijving of 4x4 ?

      Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
      wel dan zit ik toch binnen jouw (?) normen, want ik zit beneden de 200 gr...so what's the problem ?
      Die 200 grCO2/km was uw norm, niet de mijne...
      Mijn norm was die 129 (van dat golfje daar), maar daar zal je ook wel overgelezen hebben...
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #78
        Re: Voorwielaandrijving of 4x4 ?

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Off topic, maar om het even over die roetfilter te hebben, ik heb zo een ding onder mijn Mercedes hangen, kost ongeveer 1.500€, maar omdat deze 2147cc is telt geen fiscale aftrek, gemiddeld Werkelijk verbruik 6,5 liter per 100Km, dat kan je toch geen supervervuiler noemen, wil je wel van het fiscale voordeel genieten, dan moet je ergens een 1.400 cc auto kopen om binnen de normen te vallen.

        Volgens mij klopt iets hier niet, je mag wel 1.500€ méér betalen voor zo een roetfilter, maar kan als niet zelfstandige van geen enkel voordeel genieten, maar je mag er wel in investeren.

        Een transport of busmaatschapij kan deze filter dan te allen tijde fiscaal inbrengen, waar een verbruik van 25 liter per 100 Km normaal is, want draai en keer het zoals je wil, de uitstoot is evenredig aan het verbruik, zo ken ik er die met hun 1.400cc lage emissienormenauto méér verbruiken dan ik bv. met mijn auto, gewoon omdat ze rijden als zotten.
        Veel kan je hier niet op antwoorden hé. Want je hebt 100% gelijk... De wetten in België zijn niet altijd even logisch.

        Alleen : je vergelijking met een transportfirma loopt wel ietwat mank. Als je de verhouding nuttig gewicht/verbruik neemt dan zijn de meeste transportfirma's behoorlijk zuinig.
        Een verhouding van 1 man/vrouw (90 kg.) op 1500 kg. voertuig komt daar niet echt voor (wat bij de meeste auto's wel zo is).
        Dan zou de gemiddelde transportfirma snel failliet gaan (met of zonder premie voor de roetfilter).
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #79
          Re: Voorwielaandrijving of 4x4 ?

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Alleen : je vergelijking met een transportfirma loopt wel ietwat mank. Als je de verhouding nuttig gewicht/verbruik neemt dan zijn de meeste transportfirma's behoorlijk zuinig.
          Een verhouding van 1 man/vrouw (90 kg.) op 1500 kg. voertuig komt daar niet echt voor (wat bij de meeste auto's wel zo is).
          Dan zou de gemiddelde transportfirma snel failliet gaan (met of zonder premie voor de roetfilter).
          Dat bedoel ik ook niet Polleke, ik wil alleen maar zeggen dat een verbruik van laat ons zeggen 25 liter per honderd Km moelijk beneden het Co2 grensgetal kan liggen.

          En nu we het daar toch over hebben, je moet eens kijken op onze snelwegen, hoeveel oost europese oude dampende en rokende wrakken van vrachtwagens hier op weg zijn, hier moet alles waar onze eigen transportfirma's mee op weg zijn twee maal per jaar naar de keuring en tiptop in orde zijn, daarom verkopen veel transportfirma's hun vrachtwagens na 500.000 Km, (omdat ze bepaalde normen niet meer halen) aan oost europese landen, die er ons twee weken later komen mee uitroken.

          Beter zouden ze roettesten doen onderweg, en deze vervuilende wrakken van onze wegen bannen, goed voor onze transportfirma's die investeren om een proper milieu, maar moeten concurreren tegen ouden brol op onze wegen, zo kan het toch niet verder.

          Comment


          • #80
            Re: Voorwielaandrijving of 4x4 ?

            het nut van 'n SUV ?...omdat voor de verhuis sta,
            Kan iemand mij oprapen aub ????
            Jaren geleden dat ik zo'n onnozel argument heb gehoord.
            Zeg toch gewoon dat je graag lekker in een stoere 4x4 wil zitten.
            Homo Sapiens Pentaxiensis

            Comment


            • #81
              Re: Voorwielaandrijving of 4x4 ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
              Kan iemand mij oprapen aub ????
              Jaren geleden dat ik zo'n onnozel argument heb gehoord.
              tja, ik heb hier al onnozeler argumenten gehoord....meestal van mensen die nooit zo'n wagen hebben gehad, maar wel heel vakkundig weten waarover het gaat...???
              Kan iemand mij oprapen aub ????

              Comment


              • #82
                Re: Voorwielaandrijving of 4x4 ?

                Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                tja, ik heb hier al onnozeler argumenten gehoord....meestal van mensen die nooit zo'n wagen hebben gehad, maar wel heel vakkundig weten waarover het gaat...???
                Kan iemand mij oprapen aub ????
                Jij snapt er dus echt niets van hé...
                Het interesseert me geen zier met welke wagen jij of iemand anders rondrijdt. Maar jij bent wel degene die verkeerde argumenten in het rond strooit. En dus reageer ik...
                Iemand heeft hier gezegd dat hij net een RAM besteld heeft. Normaal zou ik die toch moeten aanvallen, want dat is toch net HET toonbeeld van hoe het NIET moet. Ik heb dat niet gedaan, want het zou wel eens kunnen dat dat net de wagen is die hij WEL nodig heeft...
                Ik heb een poging gedaan om met cijfers aan te tonen dat die wagens wel meer vervuilen. Jij vindt dat niet belangrijk. Ik dus wel.
                De U in SUV is toch "utility" : het is dus de bedoeling dat je met die wagens iets meer kan dan met een gewone wagen. Nomaal zou je dan verwachten dat mensen dergelijke auto's kopen om die wagens daarvoor te gebruiken. Die bijkomende mogelijkheden hebben namelijk hun gevolgen voor het milieu...

                In de praktijk zie je veel mensen met dergelijke auto's rondrijden, zonder dat ze die meermogelijkheden gebruiken. Waarom kopen ze dan dergelijke auto's ???
                Misschien mag daar eens bij stilgestaan worden ?
                Jou argumenten daaromtrent zijn om het op z'n zachts te stellen weinig overtuigend...
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #83
                  Re: Voorwielaandrijving of 4x4 ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Ann75 Bekijk bericht
                  Als je graag een caravan wil trekken met die wagen, dan denk ik ook niet dat je perse een 4x4 nodig hebt. Ik zou eerder iets zoeken dat goede trek kracht heeft zoals een (turbo) diesel ofzo. Diesels zijn altijd goed om veel gewicht in mee te slepen, dus dat zou ik eerder kiezen als optie dan een 4x4.

                  Ann
                  Mee eens, het merendeel van de 4x4SUVfers heeft overigens nog nooit van een koppelkromme gehoord. Vertelt al zeer veel.
                  Een collega is met een Australier getrouwd wiens ouders ginds een boerderijtje hebben (van 20 op 30 km of zo....) en die lacht zich te pletter met de jeeps in België.
                  In de eerste plaats met de -dixit : "bunnybars"

                  Paul

                  Comment


                  • #84
                    Re: Voorwielaandrijving of 4x4 ?

                    Hoeveel mensen zie je niet steeds alleen zittend, rijdend in een Mono-volume, busje, American Van, enz..
                    Dat zijn wagens die ook niet echt zuinig te noemen zijn.

                    De VW Tiguan 2.0 Diesel 100KW verbruikt niet meer dan bv een MPV, stationwagen, enz.. en dit zelfs met 4-wielaandrijving.

                    Onze oude wagens worden afgedankt omdat ze teveel verbruiken en vervuilend zijn voor het milieu.
                    Deze wagens gaan in vele gevallen niet naar de schroothoop, maar krijgen nog een tweede leven in een ander land waar onze milieunormen nog niet eens bestaan.
                    Daar rijden onze afgedankt wagens nog vele jaren, rustig, puffend en brommend , op dezelfde wereldbol waar wij toch allen opzitten, te vervuilen en dit in vele gevallen zonder katalysator of roetfilter.

                    Wie doet er in deze landen wat aan, juist niemand
                    Sony A7 mkIII
                    Is all I need :-)

                    Comment


                    • #85
                      Re: Voorwielaandrijving of 4x4 ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Jij snapt er dus echt niets van hé...
                      like wise

                      Comment


                      • #86
                        Re: Voorwielaandrijving of 4x4 ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                        like wise
                        Andermaal een heel overtuigend argument...
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #87
                          Re: Voorwielaandrijving of 4x4 ?

                          Je kan niet eender welke 4x4 techniek met elkaar vergelijken.
                          Een symmetrical AWD aandrijflijn zoals toegepast door subaru is te prefereren boven een 4x4 geaktiveerd door middel van een haldex koppeling, zoals toegepast door de meeste Europese wagens BMW,VW,Audi enz...bij deze laatste moet er reeds sprake zijn van slip alvorens de grip verdeeld wordt over de vier wielen. Deze beperkte tijd is ruimschoots voldoende om reeds 't decor hebben opgezocht met je wagen.
                          Maar dat is niet alles...door gebruik te maken van een boxermotor: de vorm en gewicht kan deze lager in de wagen ingebouwd worden, waardoor 't zwaartepunt v/d wagen naar beneden wordt gedrukt...minder gewicht(=minder verbruik),betere baanligging dus betere prestaties.
                          Voeg hier nog 't symmetrical aspect bij, waarbij er geen torsiekrachten verloren gaan in de overbrenging d.m.v homokinetische koppelingen. De torsiekrachten gemeten aan de uitgang v/d motor vind je dan ook terug aan de wielen, wat niet gezegt kan worden bij de concurrentie...daarom was de legendarisch subaru impreza ongenaakbaar in de WRX competitie.

                          Rij veilig in alle omstandigheden,traag,snel bij droog, nat of ijzel subaru brengt je thuis.Het merk is niet zo gekend bij de doorsnee mens, maar bij autokenners wel hoor...en terecht !

                          Last edited by dubbel; 13 september 2009, 10:10.

                          Comment


                          • #88
                            Re: Voorwielaandrijving of 4x4 ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door dubbel Bekijk bericht
                            Je kan niet eender welke 4x4 techniek met elkaar vergelijken.
                            Een symmetrical AWD aandrijflijn zoals toegepast door subaru is te prefereren boven een 4x4 geaktiveerd door middel van een haldex koppeling, zoals toegepast door de meeste Europese wagens BMW,VW,Audi enz...bij deze laatste moet er reeds sprake zijn van slip alvorens de grip verdeeld wordt over de vier wielen. Deze beperkte tijd is ruimschoots voldoende om reeds 't decor hebben opgezocht met je wagen.
                            Maar dat is niet alles...door gebruik te maken van een boxermotor: de vorm en gewicht kan deze lager in de wagen ingebouwd worden, waardoor 't zwaartepunt v/d wagen naar beneden wordt gedrukt...minder gewicht(=minder verbruik),betere baanligging dus betere prestaties.
                            Voeg hier nog 't symmetrical aspect bij, waarbij er geen torsiekrachten verloren gaan in de overbrenging d.m.v homokinetische koppelingen. De torsiekrachten gemeten aan de uitgang v/d motor vind je dan ook terug aan de wielen, wat niet gezegt kan worden bij de concurrentie...daarom was de legendarisch subaru impreza ongenaakbaar in de WRX competitie.

                            Rij veilig in alle omstandigheden,traag,snel bij droog, nat of ijzel subaru brengt je thuis.Het merk is niet zo gekend bij de doorsnee mens, maar bij autokenners wel hoor...en terecht !
                            Leuke reclamebabbel hoor, maar je weet evengoed dat de boxers van Subaru wel vlot een paar literjes meer benzine verzuipen dan de concurrentie. Dat had je wel eventjes "vergeten", veronderstel ik.

                            Comment


                            • #89
                              Re: Voorwielaandrijving of 4x4 ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                              Leuke reclamebabbel hoor, maar je weet evengoed dat de boxers van Subaru wel vlot een paar literjes meer benzine verzuipen dan de concurrentie. Dat had je wel eventjes "vergeten", veronderstel ik.
                              Vandaar dat ze onlangs een heel goeie diesel (Boxer) op de markt hebben gegooid, die het ook qua verbruik heel goed doet...
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment


                              • #90
                                Re: Voorwielaandrijving of 4x4 ?

                                @ dubbel
                                Hebben de europese modellen geen 60-40 of 40-60 verhouding naargelang ze standaard voorwiel of achterwiel aangedreven zijn kwa origine ? Pas bij slip gaan ze toch herverdelen ?

                                Heeft de subaru een differentieel op de centrale aandrijfas of op de voor- en achteras ?

                                Comment

                                Working...
                                X