Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grond verkopen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Grond verkopen

Zijn er hier mensen die bekend zijn met de vastgoedmarkt?

Stel:
    Ik heb een stukje grond, en wil dit verkopen. Hoe ga ik te werk?
    Er van uitgaande dat ik enkel minimale gegevens heb over deze grond:
    - "aard van het goed"
    - oppervlakte
    - kadastrale afdeling
    - artikel kadastrale legger
    - perceelnummer
    - sectie

Welke manieren zijn er om grond te verkopen? wat is aan of af te raden?
    Wat gaat het snelste? Wat brengt het meeste op?

Alvast bedankt!!
    Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
    Foto-Alex

Re: Grond verkopen

Er zijn 3 manieren:

- zelf verkopen. Als je grond langs een weg ligt met wat verkeer, dan zal een TE KOOP bordje al heel wat interesse opwekken. En een notaris weet je wel te helpen met de benodigde documenten en attesten. Je kan dit ook op websites als Immoweb plaatsen.

- een Notaris inschakelen: kost is relatief laag, tenzij je hem vraagt om een hele boel advertenties te zetten, die hij zal doorrekenen. Verder is zijn vergoeding het ereloon bij de beschrijving.

- een Makelaar inschakelen: kostprijs tussen de 2 en 5%, enkel bij verkoop.

Wat in geen geval kwaad kan is een afspraak maken bij een Notaris en/of Makelaar en deze vragen stellen. Voor vragen hierover is een gesprek bij de Notaris gratis, en een Makelaar staat sneller voor je deur dan je denkt. Ik zou er ook méér dan één contacteren en ze een schatting laten doen van je grond.
    Wel even opletten voor je een overeenkomst tekent.

Wat het snelste gaat is moeilijk te zeggen en hangt af van de prijs die je wil. Uiteindelijk hangt het ook af van de tijd die je hebt. Mijn grootvader zei altijd: Ene zot is genoeg!

Comment

PROBEER het tenminste alvast eens via Immoweb. Heeft een enorm bereik, en je hebt niet die kosten die je anders hebt (ja, buiten 25€ ofzo voor het plaatsen van de advertentie).

Vermijd makelaars en hun hoog % tenzij het je echt niet lukt om te verkopen (je kan hun wel laten komen voor een prijsschatting).
      Vriendelijke groeten, Sven
      Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Svendc Bekijk bericht
        PROBEER het tenminste alvast eens via Immoweb. Heeft een enorm bereik, en je hebt niet die kosten die je anders hebt (ja, buiten 25€ ofzo voor het plaatsen van de advertentie).

Vermijd makelaars en hun hoog % tenzij het je echt niet lukt om te verkopen (je kan hun wel laten komen voor een prijsschatting).
        Probeer maar dadelijk een notaris. Kost niets en hun bereik van mogelijke kopers is zeker niet kleiner. Plus zij kunnen net zo goed een prijsschatting maken. Een makelaar heb je absoluut niet nodig.

Mvg.
        Robert
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Bedankt voor de reacties.
          Ik vrees dat ik met een notaris of makelaar zal MOETEN werken, aangezien ik er zelf helemaal niets van snap.
          Ik heb ook bijna geen info over de grond, ik zou niet eens kunnen zeggen waar deze exact ligt.
          Intussne heb ik al vernomen dat ik de ligging en type grond bij 'het kadaster' kan opvragen. Maar deze mensen 'werken' blijkbaar enkel van 9 tot 12, doordat ik voltijds werk is het voor mij dus onmogelijk om daar te geraken...
          Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
          Foto-Alex

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vyruz Bekijk bericht
            Intussne heb ik al vernomen dat ik de ligging en type grond bij 'het kadaster' kan opvragen. Maar deze mensen 'werken' blijkbaar enkel van 9 tot 12, doordat ik voltijds werk is het voor mij dus onmogelijk om daar te geraken...
            Als dat in uw omgeving is dan moet je vermoedelijk in Haacht bij het kadaster gaan?
            Met wat goede wil van u kan je wel iets regelen dat ze dit al klaar maken en dat je eventueel eens onder de middag of zo mag binnen springen om dit op te halen.
            Zo moeilijk zijn ze daar nu ook niet, al enkele keren ervaring gehad met hun gedienstigheid!
            Nu langs de andere kant, als ge een stukje grond kunt verkopen zal een half dagje verlof er ook wel vanaf kunnen zeker?
            Ge kunt ook iemand anders langssturen hé ... een dopper of zo als die niet moet werken.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Op BD raden velen (terecht) aan voor bijv. trouwreportages beroep te doen op "professionals" maar voor grond te verkopen (waarvan waarde vele keren hoger is) kun je dus beter "amateuristisch" te werk gaan

Nee, doe ook hiervoor beroep op een "professional". Makelaar of notaris, maar vermijd de "charlatans" die je in elk beroep vind! En maak vooral duidelijk afspraken ivm honoraria of vergoedingen ...
              The quickest way to make money at photography is to sell your camera

Comment

Naargelang de termijn van verkoop zou ik zeggen eerst notaris en zet hem erna zelf op immoweb . Maak een kostenplan met betrekking tot de verkoop en werk met exacte datums ,het is zo dat een goed die te lang amaturistisch te koop staat de intresse doet wegebben . Indien je met een makelaar werkt bekijk de nodige contracten vooraleer ermee te beginnen .
                t.billy ik snap je redenering en waardeer ze , maar als je op kapaza of immoweb kijkt moet je vaststellen dat een prof. hier ook gebruik van maakt en dat direct doorrekent ,

Comment

Ik heb ook bijna geen info over de grond, ik zou niet eens kunnen zeggen waar deze exact ligt.
                  dat mag je toch eens uitleggen...

wat vele mensen ook doen is de prijs nemen die ze zelf willen, en daarbij dan de kosten van de makelaar/notaris bijtellen. Dat wordt dan de verkoopprijs. Grond geschat op 100.000 wordt dan verkocht aan 103.000 bij 3% makelaar bijvoorbeeld.

Tijd kost ook geld, als ze je bellen of weet ik veel wat, moet je ook tijd vrijmaken. Makelaars hebben soms ook een 'database' van mensen die bij hun geregistreerd staan als zijnde zoekende naar bepaald vastgoed. Plus een makelaar zorgt voor jou dat alles in orde komt en plaatst advertenties.

Ik zou het via makelaar doen. Heb je zelf geen zorgen.
                  You can trust anyone, just not the little devil inside them...

Canon EOS 1000D / EF-S IS 18-55mm / EF-S IS 55-250mm

Comment

Wat brengt het meeste op?
                    nog even wachten, grondprijs stijgt nog steeds.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

prijs van de aardbeien ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                        prijs van de aardbeien ook.
                        ja...van de kouwe grond!
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Naargelang de termijn van verkoop zou ik zeggen eerst notaris en zet hem erna zelf op immoweb . Maak een kostenplan met betrekking tot de verkoop en werk met exacte datums ,het is zo dat een goed die te lang amaturistisch te koop staat de intresse doet wegebben . Indien je met een makelaar werkt bekijk de nodige contracten vooraleer ermee te beginnen .
                          t.billy ik snap je redenering en waardeer ze , maar als je op kapaza of immoweb kijkt moet je vaststellen dat een prof. hier ook gebruik van maakt en dat direct doorrekent ,
                          Kan enkel Micka gelijk geven ...
                          Maar gezien TS zelf niet weet waar grond ligt zal hij nooit zomaar waarde grond correct kunnen inschatten. Daarvoor zal hij moeten rekenen op een objectieve mening van een "buitenstaander" ... een "professional" dus. Bij gebruik makelaar zeker eerst contract grondig lezen vooraleer te tekenen en ook notaris moet je niet zomaar geloven, simpel omdat hij/zij notaris is. Kritisch blijven bij elke bespreking !!!
                          The quickest way to make money at photography is to sell your camera

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            nog even wachten, grondprijs stijgt nog steeds.
                            grt,bouk.
                            Inderdaad, een gouden raad. Terwijl de prijs van de huizen (zeker van de duurdere) zakte dit jaar, is de prijs van de grond nog steeds gestegen (8% op 1 jaar als ik mij niet vergis).
                            Als je het geld NU niet nodig hebt : laten liggen die grond ! Je zal ver moeten gaan zoeken om vandaag de dag een (bijna risicoloze) belegging met zulk een rendement te vinden...
                            Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                            And why do we fall, Bruce?

Comment

Working...
                            X