Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vaarwel het gaat jullie goed

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vaarwel het gaat jullie goed

Oorspronkelijk geplaatst door Zoomb Bekijk bericht
    Ik volg je hier zéker in, begrijp me niet verkeerd, maar sta me toe dit te nuanceren.

Een (erg) positieve commentaar, zonder enige verduidelijking, heeft, zoals Nena ook al zei, wél als resultaat dat je weet dat er mensen je foto mooi vinden. Soms heeft dat een bepaalde reden: compositie, onderwerp, bewerking,... soms ook niet. Gewoon, een gevoel, een foto waar niks op aan te merken is,...
    Als poster kan je hieruit opmaken dat de kijker jouw visie deelt, of er een andere, even appreciërende op na houdt.

Een (erg) negatieve commentaar, zónder enige verduidelijking, heeft, enkel als resultaat dat je weet dat er iemand je foto niet mooi vindt. Wat er aan scheelt, wat beter kan, hoe dat dan moet,... daar mag je dan naar raden. Hier heeft de plaatser helemáál niks aan dus...

@Nena: een loutere uitdrukking van appreciatie kan leuk zijn, dat begrijp en erken ik. Maar als iedereen op elke foto gewoon íets zou reageren, dan is 't hier binnen de kortste keren Belgium Flickr. (en klinken doet dat niet echt hé )
    Kunnen misschien net als op facebook een "vind ik leuk"-button creëren
    Dit is eigenlijk exact wat ik bedoel Bedankt voor de vertaling van mijn post
    Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dextro Bekijk bericht
      Ik ben een beginner lut, ik voel me alles behalve bekwaam om enige nuttige commentaat te geven daarm hou ik het beperkt. Het heeft geen nut te zeggen dat ik het eens ben met de voorgaande commentaar daar leer je niks uit. Eens ik voldoende ervaring zou hebben en ik gerichte commentaar zou kunnen geven zou ik het zeker niet laten dit te doen.

mvg,

Dextro
      Ik ben mischien wat laat maar dat is nu de grootst Bullsh*t die ik hier regelmatig hoor door beginners die er dan voor zorgt dat iemand maar één of twee comments krijgt.
      Zelf veel comments willen maar zelf bijna geen geven onder het moto ik heb geen ervaring.
      Om te beoordelen moet je maar twee zaken doen. Kijken en voelen
      Kijken: observeren, waarnemen vastleggen in het geheugen
      Voelen: Welke gevoelens komen bij u op, welke emoties,
      Schrijf deze op. Beoordeling gedaan TS tevreden.

"Scherpte goed, kleuren te flets, geeft mij een vakantiestemming."

Meer zal men van een beginner niet verwachten maar oh zo prettig voor de ts om dit te lezen. Iedereen is een ervaren beoordeellaar. Uw ouderdom zegt u hoeveel jar je de wereld al aan het observeren bent. en hoe lang je al kommentaar op jan en alleman aan het geven bent
      Doe dit zelfde met een foto.

Met de tijd zal het technische komen.

Robby
      Minder tijd achter de computer
      Is meer tijd achter de camera

Comment

Maar heeft dat ook niet een beetje te maken met hoe het forum is opgemaakt dat er weinig reacties zijn en dergelijke? Ik hoor hier het beste advies dat je kan krijgen "steel met je ogen" maar ik heb nog al heel veel moeite om hier te navigeren om alle foto's te kunnen zien. Ik ben een nieuweling van 2 maand hier en heb hier een paar foto's geplaatst en goeie reacties gekregen maar eigenlijk ben ik er niet zoveel mee. Dus voor de reacties hoef ik hier niet posten. Ik heb hier geleerd dat je foto's niet kan beoordelen omdat iedereen zijn eigen stijl heeft. Wat een perfecte gemaakte foto is kan ook gewoon een saai wangedrocht zijn en een wel heel slecht gemaakte foto kan juist zijn charmes hebben. Ik vind het dan voor mezelf ook niet opportuun om commentaar te geven op wat ik slecht vind omdat ik foto's met perfecte belichting e.d. meestal een ziel vind missen. Ik ben er dan ook zeker van dat velen hier prachtige foto's hebben die ze nog niet hebben laten zien omdat die druk er is dat het goed moet zijn.

Ik snap dextro wel dat ie geen goede feedback krijgt. Op flickr krijg ik bakken positieve commentaar waar ik niets mee ben maar flickr heeft wel iets dat me goede feedback geeft en dat zijn cijfers. Welke foto wordt veel bekeken en welke niet, hoeveel mensen duiden het aan als een favoriet en dergelijke zegt me meer dan "zeer mooie foto, ik zou daar en daar nog wat bijwerken". Slechte foto's worden gewoon weinig bekeken en daar kan je echte conclusies uit trekken.
        Ik kom hier eigenlijk enkel nog voor info op te doen over materiaal en dergelijke maar om iets te leren over technieken gebruik ik liever flickr omdat je daar echt gemakkelijk kan stelen met je ogen. Een forum opzet is goed voor discussies maar voor het bekijken van foto's en beoordelen van foto's vind ik het toch maar een ramp.

my 50ct

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wabber Bekijk bericht
          Maar heeft dat ook niet een beetje te maken met hoe het forum is opgemaakt dat er weinig reacties zijn en dergelijke? Ik hoor hier het beste advies dat je kan krijgen "steel met je ogen" maar ik heb nog al heel veel moeite om hier te navigeren om alle foto's te kunnen zien. Ik ben een nieuweling van 2 maand hier en heb hier een paar foto's geplaatst en goeie reacties gekregen maar eigenlijk ben ik er niet zoveel mee. Dus voor de reacties hoef ik hier niet posten. Ik heb hier geleerd dat je foto's niet kan beoordelen omdat iedereen zijn eigen stijl heeft. Wat een perfecte gemaakte foto is kan ook gewoon een saai wangedrocht zijn en een wel heel slecht gemaakte foto kan juist zijn charmes hebben. Ik vind het dan voor mezelf ook niet opportuun om commentaar te geven op wat ik slecht vind omdat ik foto's met perfecte belichting e.d. meestal een ziel vind missen. Ik ben er dan ook zeker van dat velen hier prachtige foto's hebben die ze nog niet hebben laten zien omdat die druk er is dat het goed moet zijn.

Ik snap dextro wel dat ie geen goede feedback krijgt. Op flickr krijg ik bakken positieve commentaar waar ik niets mee ben maar flickr heeft wel iets dat me goede feedback geeft en dat zijn cijfers. Welke foto wordt veel bekeken en welke niet, hoeveel mensen duiden het aan als een favoriet en dergelijke zegt me meer dan "zeer mooie foto, ik zou daar en daar nog wat bijwerken". Slechte foto's worden gewoon weinig bekeken en daar kan je echte conclusies uit trekken.
          Ik kom hier eigenlijk enkel nog voor info op te doen over materiaal en dergelijke maar om iets te leren over technieken gebruik ik liever flickr omdat je daar echt gemakkelijk kan stelen met je ogen. Een forum opzet is goed voor discussies maar voor het bekijken van foto's en beoordelen van foto's vind ik het toch maar een ramp.

my 50ct
          Daarom dat ik zeg "schrijf op wat je ziet en voelt", ook al gaat dat regelrecht in tegen de meerderheid.
          Als je dan verkeerd zit zal men u ook verbeteren en leer je daar weer uit of jij leert de meerderheid iets bij.
          Zwijgen heeft niemand iets aan.
          Robby

Comment

dextro ,
            Laat me duidelijk stellen ,ik hou niet van vertrekken met grote trom , maar ik snap je wel maar stel jezelf eens in twijfel ,of laat jezelf in twijfel getrokken worden , weggaan is de kortste oplossing althans het is een vlucht maar geen oplossing .
            Stel dan ook vragen aan elkeen en probeer zelf pm van iemand die je denkt een oplossing te kunnen bieden .
            En aan elke beginner zou ik vragen werk met punten in je beoordeling : compo , techniek , kleur . Dit is voor ieder afzonderlijk en is niet gebonden aan je niveau .
            Post een beeld en verbind er een directe vraag aan of post enkel de foto en laat de kijker uitmaken wat hij ervan vind .
            Je kan pas grenzen verleggen als er grenzen zijn .
            ps . schaf die beginners hoek gewoon af . elke foto verdiend een beoordeling .(veel gevestigde waarden zouden niet moeten schermen met , ik bekijk alleen de beginnershoek want ....).
            Dextro ,het bewijs is er hoe arroganter de topic hoe meer respons , jammer maar helaas it's life .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
              dextro ,
              ps . schaf die beginners hoek gewoon af . elke foto verdiend een beoordeling .(veel gevestigde waarden zouden niet moeten schermen met , ik bekijk alleen de beginnershoek want ....).
              .
              Dit moet je mij eens uitleggen AUB
              Er zijn toch overal beoordelingen in de sub forums
              Of gaan we alle foto's in één grote bak werpen ter beoordeling
              Robby

Comment

ik klasseer mij ook bij de 'absolut beginners' :-) en veel technisch commentaar kan ik nog niet geven (buiten: foto staat scheef- voet staat er spijtig genoeg niet helemaal op- beetje ongelukkige kadrering...soms vind ik uitgebrande delen wel passen)

MAAR: na dat den robby(dorine) liet weten op 1 of ander commentaar dat ons 'buikgevoel' ook wel kan helpen probeer ik toch iets op te schrijven wanneer een bepaalde foto in de smaak valt bij mij...nu moet ik ook nog proberen om op 'de minder in de smaak vallende foto's bij mij' commentaar te geven..
                maar ik heb ook geen zeeen van tijd (gezin, werken, andere activiteiten) om ganse dagen achter mijn pc te zitten...

ik heb met moeite denk ik...3 foto's gepost: heb commentaar gekregen, sommige bruikbaar...maar het meeste leer ik toch door andere commentaren te lezen en anderen hun foto's te bekijken...want naar je eigen foto's kan je niet objectief kijken...

Comment

Robbydorine ,

Korte uitleg : bij de beginnershoek staat alles door elkaar , dus subfora bestaat niet , in beoordeling wel .
                  Het is dan ook gemakkelijker doelgericht in een forum raad te geven en het neemt een label (beginner) weg . Ben ik beginner als ik voor het eerst een kunstzinnige foto post , of een gevorderde omdat ik bepaalde technieken onder de knie heb ?
                  Er is een label junior -senior member dus een label beginner moet ook kunnen .
                  Ik snap niet dat daar überhaupt een onderscheid dient gemaakt te worden tussen een beoordeling en een beginner .
                  Vandaar laat dat bootje beginnershoek eens varen en je zal verstelt staan van het aantal gefundeerde reactie's in beoordeling .En dan zal je zie dat het niet meer VIES is iets in beoordeling te posten , zie het verschil in het aantal reactie's op een foto in beide fora .
                  Om niet steeds in herhaling te vallen in een forum als deze kan alles beter !!!
                  Hopelijk volg je mijn hersen gekronkel ,ik kan het makkelijker verwoorden dan dit op te schrijven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
                    Robbydorine ,

Korte uitleg : bij de beginnershoek staat alles door elkaar , dus subfora bestaat niet , in beoordeling wel .
                    Het is dan ook gemakkelijker doelgericht in een forum raad te geven en het neemt een label (beginner) weg . Ben ik beginner als ik voor het eerst een kunstzinnige foto post , of een gevorderde omdat ik bepaalde technieken onder de knie heb ?
                    Er is een label junior -senior member dus een label beginner moet ook kunnen .
                    Ik snap niet dat daar überhaupt een onderscheid dient gemaakt te worden tussen een beoordeling en een beginner .
                    Vandaar laat dat bootje beginnershoek eens varen en je zal verstelt staan van het aantal gefundeerde reactie's in beoordeling .En dan zal je zie dat het niet meer VIES is iets in beoordeling te posten , zie het verschil in het aantal reactie's op een foto in beide fora .
                    Om niet steeds in herhaling te vallen in een forum als deze kan alles beter !!!
                    Hopelijk volg je mijn hersen gekronkel ,ik kan het makkelijker verwoorden dan dit op te schrijven
                    Het label junior senior en andere heeft te maken hoelang je op bd bent gerigistreerd en heeft niets te maken met uw kunnen
                    De subforums in beginnertshoek heb ik ook al aan gedacht maar dan ga je mishien krijgen dat men maar( naar een bepaald sooort foto's zoekt (bv mensen en modellen +18) Ik volg je wel er zijn zoveel problemen op BD maar ook het 100 voudige aan oplossingen. We zullen maar afwachten.
                    Robby

Comment

De labels Junior en Senior hebben niets te maken met hoe lang je reeds geregistreerd bent maar met hoeveel berichten je post. Ik ben bv. al sinds 2005 geregistreerd (al langer lezer) maar heb nog label "junior".
                      Canon EOS 40D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm 1.8, Canon 55-250 IS

Comment

Als je de geweldige zoekfunctie van BD weet te gebruiken, kom je uit bij DEZE LINK.
                        Dus...
                        0-10 posts : niets, geen melding
                        +10 posts : Junior
                        250 posts : Member
                        1500 posts : Senior Member

Ff off topic
                        Dextro... zijn dat geen multivitaminen ?

Ff on topic
                        Oorspronkelijk geplaatst door Dextro Bekijk bericht
                        Deze site gaat volledig voorbij aan wat in feite de bedoeling is van dit forum. Heb er mij al meerdere keren aan geërgerd maar het heeft totaal geen zin om nog verder te posten?
                        Even de definitie van forum opgezocht...
                        Een plaats waar mensen online samenkomen om berichten te posten of te lezen, bestanden kopiëren vanuit de bestandsbibliotheken (libraries) en om regelrecht te praten met andere leden. Je kunt deel nemen aan de discussies in een Forum (via berichten of in een gesprek) of gewoon alleen maar meekijken. Er zijn forums voor speciale onderwerpen en forums die heel algemeen zijn.
                        Ik denk dat BD hier ruimschoots aan voldoet, alleen, en daar heb je 100% gelijk is er een duidelijk gemis aan interactiviteit EN een duidelijk gemis aan duidelijkheid.

Als "weinig reacties krijgen" een reden is om dit forum te verlaten, wel...dan had ik al twee jaar geleden moeten vertrekken. Ik heb het echter nog twee jaar uitgesteld.

Mvg

Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                          Daarom dat ik zeg "schrijf op wat je ziet en voelt", ook al gaat dat regelrecht in tegen de meerderheid.
                          Als je dan verkeerd zit zal men u ook verbeteren en leer je daar weer uit of jij leert de meerderheid iets bij.
                          Zwijgen heeft niemand iets aan.
                          Robby
                          Daar heb je gelijk in maar er zijn ook mensen die beter hun mond houden en ik ben zo iemand. Om commentaar te geven, zeker op iemands anders werk, moet je over communicatieskills beschikken. Zich in mensen kunnen inleven is belangrijk en daar ontbreekt bij mij soms wel eens aan.

Comment

Daar heb je gelijk in maar er zijn ook mensen die beter hun mond houden en ik ben zo iemand. Om commentaar te geven, zeker op iemands anders werk, moet je over communicatieskills beschikken. Zich in mensen kunnen inleven is belangrijk en daar ontbreekt bij mij soms wel eens aan.
                            Inleven in de foto zou genoeg moeten zijn, alhoewel je wel een beetje gelijk hebt. Ik ben soms ook te hard voor de beginnershoek. Uiteindelijk is daar iemand die meent een mooie foto gemaakt te hebben, en die wordt dan soms helemaal onderuit gehaald... Ook voor mij is de ene de andere dag niet, en ik ga er ook wel eens over, alhoewel ik 't probeer te vermijden.

Zelfkennis is trouwens het begin van alle wijsheid

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                              Als je de geweldige zoekfunctie van BD weet te gebruiken, kom je uit bij DEZE LINK.
                              Dus...
                              0-10 posts : niets, geen melding
                              +10 posts : Junior
                              250 posts : Member
                              1500 posts : Senior Member

Ff off topic
                              Dextro... zijn dat geen multivitaminen ?

Ff on topic
                              Even de definitie van forum opgezocht...
                              Ik denk dat BD hier ruimschoots aan voldoet, alleen, en daar heb je 100% gelijk is er een duidelijk gemis aan interactiviteit EN een duidelijk gemis aan duidelijkheid.

Als "weinig reacties krijgen" een reden is om dit forum te verlaten, wel...dan had ik al twee jaar geleden moeten vertrekken. Ik heb het echter nog twee jaar uitgesteld.

Mvg

Chris
                              Dat is dan ook opgeklaard Merci
                              Robby G L
                              Last edited by robbydorine; 3 september 2009, 12:47.

Comment

Slechte foto's worden gewoon weinig bekeken en daar kan je echte conclusies uit trekken.
                                Klein vraagje: hoe kun je weten of een foto 'slecht' is als je die niet eens bekeken hebt?
                                Al doende leert men...

Flickr

Comment

Working...
                                X