Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDD van laptop vervangen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• HDD van laptop vervangen

Ik zou de HDD van mijn laptop moeten vervangen (wegens defect).

Het betreft een 2,5" IDE van Toshiba (60GB).

Is het aangeraden hetzelfde type en merk HDD er in te plaatsen? Of kan ik er iedere 2,5" IDE-schijf instoppen?

Herkent de BIOS deze nieuwe schijf dan automatisch? Of is er hier dan nog een speciale procedure voor?
    - SoTHoS.be - = Canon EOS 30D & 5DII - EF 85 f/1.8 USM - EF 100 f/2.8 Macro USM - EF 24-105 f/4.0 L IS USM - EF 70-200 f/2.8 L IS USM - EF 300 f/4 L IS USM - EF 1.4x ext. - 580 EX II - 430EX - MR-14EX - ... = -

Re: HDD van laptop vervangen

Geen probleem om een ander HD er in te stoppen. Wel eventjes in je BIOS gaan om te herkennen dacht ik. Ben niet zeker dat hij ze automatisch herkent.

Comment

De schijf mag van een ander merk zijn en neem liefst eentje van 200GB.
      Wel opletten wat je koopt, IDE of SATA...........naargelang wat erin zat.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Is er ook geen probleem van snelheid of aansturing dan?

Tot welk volume kan je gaan voor een nieuwe?
        - SoTHoS.be - = Canon EOS 30D & 5DII - EF 85 f/1.8 USM - EF 100 f/2.8 Macro USM - EF 24-105 f/4.0 L IS USM - EF 70-200 f/2.8 L IS USM - EF 300 f/4 L IS USM - EF 1.4x ext. - 580 EX II - 430EX - MR-14EX - ... = -

Comment

Je hebt twee types:
          5400 toeren
          7200 toeren

Maar verder van de rest heb ik er zo ook geen verstand van.
          Beter is misschien om te kijken welke HD er in je laptop zat.
          Denk dat de dag van vandaag een HD voor een laptop toch al rond en boven de 250 gig zit.

Comment

Dat van de draaisnelheden wist ik, ik had het eigenlijk over de transfersnelheid (afhankelijk van interface), maar heb me niet zo goed uitgedrukt.

Momenteel is het een 60Gb, maar deze van hetzelfde type zijn nog moeilijk te vinden en vaak heel duur.

Ik zit er mee omdat de oude HDD van het IDE-type is en geschikt voor ATA-2/3/4/5/6.

Al de nieuwe zijn Ultra DMA/100 (dws. ATA-6 of ATA-66).

Maakt dit een verschil?

Ook is er iets met 40pins-kabel of 80pins-kabel vanaf ATA-5 waarbij 1 pin op de connector wegvalt.

Comment

Kan zijn dat je firmware van schijf moet updaten vooralleer alles goed werkt, maar dat zegt de pc dan wel wanneer hij opstart (IBM/Lenovo).

Voor de rest maakt het aantal toeren geen fluit uit, behalve dat 7200 rapper en een stuk duurder zal zijn in 2.5" dan een 4300/5400 toeren schijf.

Enkel interface is belangrijk (IDE/SATA).
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                Voor de rest maakt het aantal toeren geen fluit uit, behalve dat 7200 rapper en een stuk duurder zal zijn (IDE/SATA).
                volgens mij zal het energieverbruik dan ook hoger liggen, en dat kan voor sommige mensen een probleem zijn als ze de laptop specifiek voor verplaatsing gekocht hebben
                450d met glas van 10 tot 250mm en een flits

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Thomasho Bekijk bericht
                  Dat van de draaisnelheden wist ik, ik had het eigenlijk over de transfersnelheid (afhankelijk van interface), maar heb me niet zo goed uitgedrukt.

Momenteel is het een 60Gb, maar deze van hetzelfde type zijn nog moeilijk te vinden en vaak heel duur.

Ik zit er mee omdat de oude HDD van het IDE-type is en geschikt voor ATA-2/3/4/5/6.

Al de nieuwe zijn Ultra DMA/100 (dws. ATA-6 of ATA-66).

Maakt dit een verschil?

Ook is er iets met 40pins-kabel of 80pins-kabel vanaf ATA-5 waarbij 1 pin op de connector wegvalt.
                  Dan moet je gewoon een IDE schijf steken want SATA is een andere connector.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                  Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
                  X