Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opname apparaat voor natuurgeluiden.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Opname apparaat voor natuurgeluiden.

Ik ben nog op zoek naar een soort bandopnemer waarmee ik geluiden uit de natuur zou kan opnemen met zo weing mogelijk storingen.
    Ik vermoed je hiervoor wel een degelijke (band)opnemer moet hebben.
    Heeft iemand hier ervaring mee en waar zijn dergelijke toestellen te koop ?

Groetjes,
    pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Re: Opname apparaat voor natuurgeluiden.

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
    Ik ben nog op zoek naar een soort bandopnemer waarmee ik geluiden uit de natuur zou kan opnemen met zo weing mogelijk storingen.
    Ik vermoed je hiervoor wel een degelijke (band)opnemer moet hebben.
    Heeft iemand hier ervaring mee en waar zijn dergelijke toestellen te koop ?

Groetjes,
    pol.
    kwalitatief kan je al goede opnamen maken met 'n betere gsm of iets anders
    in wav...mp3 etc...
    als je echter veel buiten opneemt dan heb je wel dit ding absoluut nodig...
    dit is de grootste ergenis bij wind...

Comment

Bandopnemers en mini-discs (van Sony) zijn reeds passé (tenzij dan voor specifieke doeleinden). Niets is zo praktisch als opnemen met een draagbaar toestelletje dat werkt met een SD-kaartje. Dat laatste plaats je daarna in de kaartlezer van jouw computer en je kunt heel comfortabel 't geluid editeren en evt. op CD zetten.
      Deze is zeer goed volgens een bevriend muzikant.
      Zelf heb ik al een hele tijd de Zoom H4 en daarmee lukt het ook aardig om bv. natuurgeluiden (fluitende volgeltjes ...) op te nemen.
      Aparte duurdere microfoontjes geven natuurlijk meer hi-fi.
      Kijk eens rond op dit forum om je licht op te steken.
      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

ik heb momenteel mijn zinnen gezet op de TASCAM DR7.
        prijs/kwaliteit een (naar het schijnt) top toestel!
        sluit daarop een externe micro aan met parabool-klok en je bent goed bezig ...

mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Ik wou net zeggen : voor opnames in de natuur lijkt me vooral de microfoon het belangrijkste.
          Even van het net geplukt :
          Met een parabolische schotel microfoon ben je in staat een zingend vogeltje op 50 meter afstand, temidden van het overige geluid haarscherp op te nemen. De parabool verzamelt het geluid, wat van voren komt, en bundelt dit naar zijn brandpunt waar de microfoon zich bevindt. Op deze wijze registreert de parabolische microfoon op 30 meter afstand evenveel geluid als op 3 meter afstand bij een normale microfoon. De parabolische schijf heeft akoestisch gezien een versterking van 10 of ook wel 20 dB (zie deel akoestiek)! Het overige omgevingsgeluid wordt niet verzwakt, zodat het natuurlijke geluid behouden blijft.Voor natuuropnamen een onontbeerlijk hulpstuk.
          Greetz, Kariboe
          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Ik heb deze Pol KLIK

Neemt op op CF kaartjes, en meteen in MP3 zonder omzetten, zoals reeds gezegd hier is je microfoon van groot belang bij buitenopnames (wind) maar het grote voordeel van dat toestel is dat je er allerlei aansluitingen op zitten hebt, je kan er dus gemakkelijk een prof. microfoon op aansluiten, zonder te hoeven klungelen met allerlei verloopstukjes.

Tegenwoordig te koop voor 165€.

Groetjes, Geert.
            Last edited by Guest42; 7 augustus 2009, 10:49.

Comment

Bij elk van de toestellen die anderen vernoemden, bepaalt de ingebouwde microfoon de opnamekwaliteit. Voor natuuropnamen heb je een micofoon nodig met een lage eigen ruis en een goede windkap om windgeruis te onderdrukken; een sterke richtingsgevoeligheid lijkt me enkel nodig wanneer je een bepaald geluid wil oppikken en je weet van waar het komt. Ik heb ervaring met een Zoom H4 (hierboven vernoemd door Jazzer) gecombineerd met een zeer goede externe microfoon (AKG C414): dat is een grote verbetering t.o.v. de ingebouwde microfoons. Reserveer dus een (groot) deel van je budget voor een goede microfoon met windkap.

Comment

Jullie zijn allen hartelijk bedankt voor de verhelderende uitleg en dito tips.
                Prachtig hoe vlug hier al die reacties binnenkomen.
                Groetjes,
                Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Nog even terugkomen op mijn zoektocht naar een geluidsopname-apparaat.
                  Heeft iemand weet van het bestaan van een dergelijke recorder die pas begint op te nemen van zodra er zich geluid voordoet ?
                  Dit om te vermijden dat het apparaat bvb. een ganse dag zou moeten opstaan.

Groetjes,
                  Pol.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                  X