Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slecht nieuws: na Karel nu ook

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Slecht nieuws: na Karel nu ook

einde in zicht van een goede en oude vriend... Kodachrome.

Na 74 jaar stopt Kodak met de productie van zijn beroemde Kodachrome-film.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Re: Slecht nieuws: na Karel nu ook

De Ektachrome is er toch nog. Kodachrome was al jaren outdated en alleen in 135 formaat nog te krijgen . Daarentegen Ektachrome - In 8x10 nog te krijgen 't is wel 10€ per sheet zonder ontwikkeling.
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Staat al in DIT topic...

Al is wel even schrikken als je de titel leest...
      Grtz, Tigra-Boy
      ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra-boy Bekijk bericht
        Staat al in DIT topic...

Al is wel even schrikken als je de titel leest.
        ..
        Tja... zo werkt de moderne media tegenwoordig en het werkt precies he.

En sorry hoor voor de dubbelpost: had dit niet gezien.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Onkruid vergaat niet.
          Dank voor het medeleven.

Henri
          lidnummer: BD0435BE

Comment

Volgens mij waren de oude 8mm filmpjes ook Kodachrome. Ik herinner mij nog goed de geel-rood-zwarte envelopjes waar mijn vader elk filmpje afzonderlijk in verpakte om op te sturen naar het ontwikkellabo. 1 of 2 weken later kon hij dan beginnen met het moeizame montage proces...
            40 jaar later hebben de filmpjes weinig van hun oorspronkelijke kleuren verloren. We hebben ze wel op dvd laten zetten. Zouden deze ook nog 40 jaar mee gaan ?
            Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
            And why do we fall, Bruce?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alain db Bekijk bericht
              Volgens mij waren de oude 8mm filmpjes ook Kodachrome. Ik herinner mij nog goed de geel-rood-zwarte envelopjes waar mijn vader elk filmpje afzonderlijk in verpakte om op te sturen naar het ontwikkellabo. 1 of 2 weken later kon hij dan beginnen met het moeizame montage proces...
              40 jaar later hebben de filmpjes weinig van hun oorspronkelijke kleuren verloren. We hebben ze wel op dvd laten zetten. Zouden deze ook nog 40 jaar mee gaan ?
              Klopt idd. Was beschikbaar in 8mm, super8, 16mm, 35mm en zelfs in speciale formaten zoals voor instamatic, e.d. ja zelfs in vlakfilm 4 x 5 inch voor prof doeleinden. Film was in 2 versies beschikbaar 64 ASA en 25 ASA (traag maar absoluut korrelvrij). Voor geďnteresserden: de film had ooit tot 14 op elkaar liggende emulsielagen en ingebouwde filters en andere correctielagen.

Henri
              Last edited by kodachrome; 24 juni 2009, 00:24.
              lidnummer: BD0435BE

Comment

Kodakchrome was door zijn stabiliteit zeer geschikt voor amateurfilmers, maar ook voor profs op reis in warme oorden. Zelf werkte ik op 16 mm cinefilm meestal met ektachroom omdat deze minder hard van gradatie is en dus beter geschikt was om kopieën te maken.

Comment

Working...
                X