Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belastingen 2009

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Belastingen 2009

    Bijna altijd staat er : ik moet opleggen

    en

    Ik moet terugkrijgen

    terwijl het eigenlijk juist andersom moet zijn.

    Ik ben gepensioneerd en ga terugkrijgen.

    Ik zou willen vragen aan de RVP om niks vooraf in te houden (maar dat willen en mogen ze niet).
    Ik zou dan met plezier ergens volgend jaar zo'n duizend of meer euro betalen via mijn aanslag.
    Dan heb ik een schoon spaarpotje 2 jaar kunnen laten opbrengen op MIJN spaarboekje.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #47
      Re: Belastingen 2009

      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Ik zou dan met plezier ergens volgend jaar zo'n duizend of meer euro betalen via mijn aanslag.
      Dan heb ik een schoon spaarpotje 2 jaar kunnen laten opbrengen op MIJN spaarboekje.
      Inderdaad ... aan 0,5% rente, min de verzekering en beheerkosten van uw rekening (meeste banken) en ge moogt nog iets bijleggen.
      Van duizend Euro op uw rekening gaat ge niet rijk worden hoor, met de netto opbrengst kunt ge nog niet eens deftig een pint gaan drinken.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #48
        Re: Belastingen 2009

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Inderdaad ... aan 0,5% rente, min de verzekering en beheerkosten van uw rekening (meeste banken) en ge moogt nog iets bijleggen.
        Ja Verseg, maar ge weet toch dat ik geen spaarboekje heb bij de goktenten, pardon grootbanken hé.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #49
          Re: Belastingen 2009

          Vandaag in de krant: 32000 vennootschappen hebben in 2007 GEEN belastingsaangifte ingediend.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #50
            Re: Belastingen 2009

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Ja Verseg, maar ge weet toch dat ik geen spaarboekje heb bij de goktenten, pardon grootbanken hé.
            Klopt (daarom dat ik ook direct vermelding maakte van "meeste banken" omdat ik wist dat je zou reageren), maar ik weet ook dat de wettelijk maximumrente ook aan uw bank opgelegd werd ... ge zult dus ook niet veel rente krijgen op die 1000€.
            Trouwens is een spaarrekening gratis bij de grootbank waar ik ben. Nu nog geld vinden om op die rekening te zetten.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #51
              Re: Belastingen 2009

              1100 euro tegen 2.5% is toch een goeie 25 euro waar ik niks zou moeten voor doen.

              Vandaar mijn eerdere beschouwing dat de mensen die terugkrijgen in feite een beetje blij zijn met een dooie mus.
              Uiteraard is geen enkele afhouding absurd, maar ik vind het wel spijtig dat ik weet dat ik elk jaar ga terugkrijgen en toch niet kan vragen om een beetje minder in te houden.
              (méér afhouden, dat willen ze wel met plezier doen ).
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #52
                Re: Belastingen 2009

                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                ...
                méér afhouden, dat willen ze wel met plezier doen ).
                Hangt er gewoon van af wie je betaalt. De overheid houdt graag teveel af (gratis krediet) en de zelfstandige werkgevers te weinig (dan lijkt het of ze je goed betalen).
                Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                Comment


                • #53
                  Re: Belastingen 2009

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  1100 euro tegen 2.5% is toch een goeie 25 euro waar ik niks zou moeten voor doen.

                  Vandaar mijn eerdere beschouwing dat de mensen die terugkrijgen in feite een beetje blij zijn met een dooie mus.
                  Uiteraard is geen enkele afhouding absurd, maar ik vind het wel spijtig dat ik weet dat ik elk jaar ga terugkrijgen en toch niet kan vragen om een beetje minder in te houden.
                  (méér afhouden, dat willen ze wel met plezier doen ).
                  Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                  Hangt er gewoon van af wie je betaalt. De overheid houdt graag teveel af (gratis krediet) en de zelfstandige werkgevers te weinig (dan lijkt het of ze je goed betalen).

                  Die inhouding is wettelijk geregeld. Werkgevers die te weinig inhouden worden gestraft. Teveel wordt ook niet ingehouden, MAAR die inhouding is gebaseerd op een jaarinkomen (maand x12), daar de belasting op en 6% gemeentebelasting. (Welke gemeente heft nog 6%?). Dus 1/12 van die belasting plus 6% is de maandelijkse bedrijfsvoorheffing.

                  Dus iemand die bij één werkgever werkt, geen vakantiegeld afzonderlijk (via een vakantiegeldkas) krijgt uitbetaald, in een gemeente woont met 6% gemeentebelasting en geen fiscale aftrekken heeft (niet bedoeld: vrouw en kinderen) betaalt niets bij en krijgt niets terug. Die voorheffing is correct.

                  Zo te lezen zit hier niemand in dat geval. Of reageert niet.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Belastingen 2009

                    Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                    Die inhouding is wettelijk geregeld. Werkgevers die te weinig inhouden worden gestraft. Teveel wordt ook niet ingehouden, MAAR die inhouding is gebaseerd op een jaarinkomen (maand x12), daar de belasting op en 6% gemeentebelasting. (Welke gemeente heft nog 6%?). Dus 1/12 van die belasting plus 6% is de maandelijkse bedrijfsvoorheffing.

                    Dus iemand die bij één werkgever werkt, geen vakantiegeld afzonderlijk (via een vakantiegeldkas) krijgt uitbetaald, in een gemeente woont met 6% gemeentebelasting en geen fiscale aftrekken heeft (niet bedoeld: vrouw en kinderen) betaalt niets bij en krijgt niets terug. Die voorheffing is correct.

                    Zo te lezen zit hier niemand in dat geval. Of reageert niet.
                    Ik dacht ook al, wie gaat eerst reageren op zulke cafépraat? Jij dus. Bedankt, hoef ik het niet meer te doen.

                    Mvg.
                    Robert
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                    Comment


                    • #55
                      Re: Belastingen 2009

                      Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                      Die inhouding is wettelijk geregeld. Werkgevers die te weinig inhouden worden gestraft. Teveel wordt ook niet ingehouden, MAAR die inhouding is gebaseerd op een jaarinkomen (maand x12), daar de belasting op en 6% gemeentebelasting. (Welke gemeente heft nog 6%?). Dus 1/12 van die belasting plus 6% is de maandelijkse bedrijfsvoorheffing.

                      Dus iemand die bij één werkgever werkt, geen vakantiegeld afzonderlijk (via een vakantiegeldkas) krijgt uitbetaald, in een gemeente woont met 6% gemeentebelasting en geen fiscale aftrekken heeft (niet bedoeld: vrouw en kinderen) betaalt niets bij en krijgt niets terug. Die voorheffing is correct.

                      Zo te lezen zit hier niemand in dat geval. Of reageert niet.
                      Ik woon in de gemeente met waarschijnlijk de hoogste gemeentebelasting, en mijn vakantiegeld wordt uitbetaald via congemetal. Zonder aftrekposten moest ik elk jaar 1200 euro bijbetalen. Nu betaal ik een lening voor een (heel bescheiden) woning, en doe ik aan pensioensparen, en daarom krijg ik elk jaar geld terug.

                      In maart ben ik twee weken tijdelijk werkeloos geweest, als ik alles samentel (12 gewerkte dagen + werkeloosheidsvergoeding), dan heb ik die maand bijna 300 euro meer gekregen dan anders. Ik denk dat er daar dus ook wel ergens een foutje in de berekening van de belastingen zit...
                      Als je 12 maanden na elkaar op die manier betaald wordt, dan zal je er toch rekening mee moeten houden dat er nog een heel stevige rekening van de belastingen zal volgen.

                      Het lijkt dus wel bijzonder moeilijk om de lonen juist uit te betalen zodat de rekening op het eind van het jaar ongeveer klopt, zeker als er twee verschillende instanties aan te pas komen (ze houden geen rekening met het totaalbedrag, en daarom wordt er veel te weinig afgehouden).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #56
                        Re: Belastingen 2009

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                        Ik dacht ook al, wie gaat eerst reageren op zulke cafépraat? Jij dus. Bedankt, hoef ik het niet meer te doen.

                        Mvg.
                        Robert
                        Graag gedaan!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Ik woon in de gemeente met waarschijnlijk de hoogste gemeentebelasting, en mijn vakantiegeld wordt uitbetaald via congemetal. Zonder aftrekposten moest ik elk jaar 1200 euro bijbetalen. Nu betaal ik een lening voor een (heel bescheiden) woning, en doe ik aan pensioensparen, en daarom krijg ik elk jaar geld terug.

                        In maart ben ik twee weken tijdelijk werkeloos geweest, als ik alles samentel (12 gewerkte dagen + werkeloosheidsvergoeding), dan heb ik die maand bijna 300 euro meer gekregen dan anders. Ik denk dat er daar dus ook wel ergens een foutje in de berekening van de belastingen zit...
                        Als je 12 maanden na elkaar op die manier betaald wordt, dan zal je er toch rekening mee moeten houden dat er nog een heel stevige rekening van de belastingen zal volgen.
                        Daar zit weer dat regeltje "x12" voor iets tussen. En dat voor pensioenen, werkloosheid, ziektevergoedingen, alle vervangingsinkomsten dus, speciale regels gelden. Hier geldt hetzelfde: als er maar één vervangingsinkomen is van één uitbetalingsinstelling gedurende één jaar en de gemeentebelasting is 6%, klopt de voorheffing wel.

                        Wat vakantiegeld betreft, daar wordt gewoon te weinig op ingehouden. Ik geloof iets van een 17%. Of is het 23%? Jan Modaal betaalt geloof ik 40% op zijn loon. Dus,...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Het lijkt dus wel bijzonder moeilijk om de lonen juist uit te betalen zodat de rekening op het eind van het jaar ongeveer klopt, zeker als er twee verschillende instanties aan te pas komen (ze houden geen rekening met het totaalbedrag, en daarom wordt er veel te weinig afgehouden).
                        Tja, Bart, dat had ik eigenlijk toch al gezegd? Of beter, bedoeld. Maar het praktijkvoorbeeld is duidelijker, nietwaar

                        Comment


                        • #57
                          Re: Belastingen 2009

                          Ik denk dat er mensen mijn reactie totaal verkeerd inschatten.
                          Mijn echtgenote heeft weinig gewerkt dus hebben wij een gezinspensioen.
                          Ik vermoed dat de inhoudingen gebaseerd zijn op de verwachting dat er nog andere inkomsten zijn.
                          Ik aanvaard de situatie hoor, maar als je weet dat je de rest van je leven elke keer geld gaat terugkrijgen (wel maar na +- 2 jaar), dan is het denk ik logisch dat je het spijtig vind dat je niet kan/mag vragen om die inhouding iets te verlagen.
                          Of zou ik moeten staan juichen ?
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment

                          Working...
                          X