Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Er zitten hier zeker nog andere elektriciens op dit eigenste forum en zou graag even weten of er zijn die software gerbuiken voor het tekenen van hun ééndraadschema's, schema's voor schakelkasten etc en zo ja, welk programma ze hiervoor hebben.
naar dit pakket was ik op zoek. Ik vond die hit op Google toen ik deze vrag schreef maar kreeg geen toegang tot de site (offline?). Sindsdien niet meer geprobeerd deze te bereiken en kijk, vandaag lukt het wonderbaarlijk en ziet er heel gelikt uit. net een prijsaanvraag ingedient
Trikker is een tekenprogramma voor elektriciens. Met Trikker teken je snel en eenvoudig een eendraadschema en situatieschema voor de keuring van elektrische installaties. Conform het AREI.
Wij gebruiken reeds jaren E-Plan : http://www.eplan.be/ , heel erg goed maar niet goedkoop. De meeste grote bedrijven/klanten werken trouwens ook met dit pakket wat uitwisselbaarheid gemakkelijk maakt
1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext
Sorry voor het vervuilen van deze topic, maar ik zit al lang met deze vraag ( waarschijnlijk omdat ik een absolute leek ben op dit gebied )
Waarom niet alle leidingen 2-polig plaatsen?
Lijkt me veiliger, gemakkelijker en voor de meerprijs aan draad moet je het toch ook niet laten?
Of zie ik dat verkeerd?
mvgr
Jo(han)
Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.
Sorry voor het vervuilen van deze topic, maar ik zit al lang met deze vraag ( waarschijnlijk omdat ik een absolute leek ben op dit gebied )
Waarom niet alle leidingen 2-polig plaatsen?
Lijkt me veiliger, gemakkelijker en voor de meerprijs aan draad moet je het toch ook niet laten?
Of zie ik dat verkeerd?
mvgr
Jo(han)
beste,
Vervuilen is het niet maar het heeft geen relevantie naar softwarepakket toe.
Echter, wat bedoel je leidingen 2-polig plaaten? Bedoel je hier de verlichting 2-polig laten schakelen om zo zeker geen spanning op 1 zijde van de lamp te hebben?
Ik probeer steeds voor verlichting de mensen naar drukknoppen de gidsen (ik doe heel weinig binnenhuisinstallaties) waardoor ik dubbelpolige teleruptors ga gebruiken. Zo heb ik het gedaan in mijn huis ook als een extra veiligheid. Is een enkelpolige schakelaar onveilig? Helemaal niet maar dubbelpolig is verplicht voor vochtige ruimtes en dan nog eens geplaats na een verliesstroomschakelaar van 30mA.
En een draadje meer? Niet echt. Wat als het licht op 2 plaatsen moet bedient worden? Dan moet je al 4 wisseldraden trekken ipv 2 en soms wel in een buis met grotere diameter. Als mensen bouwen en gaan met het plan naar de elektricien dan zal men willen weten waarom elektricieA x% duurder is als zijn andere 2 collega/concurrenten want die hebben alles knap berekent om geen te grote kast te moeten hangen of dat elk circuit zijn maximaal aantal verlichtingspunten of stopcontacten heeft.
En een draadje meer? Niet echt. Wat als het licht op 2 plaatsen moet bedient worden? Dan moet je al 4 wisseldraden trekken ipv 2 en soms wel in een buis met grotere diameter. Als mensen bouwen en gaan met het plan naar de elektricien dan zal men willen weten waarom elektricieA x% duurder is als zijn andere 2 collega/concurrenten want die hebben alles knap berekent om geen te grote kast te moeten hangen of dat elk circuit zijn maximaal aantal verlichtingspunten of stopcontacten heeft.
Schakelaars zou ik idd ook nooit aanraden, drukknoppen met 24V teleruptoren zijn een oplossing of je kan doen zoals ik het hier gedaan heb : , veilig en vooral zuinig en flexibel
1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext
Comment