Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Software voor de elektricien

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Software voor de elektricien

Er zitten hier zeker nog andere elektriciens op dit eigenste forum en zou graag even weten of er zijn die software gerbuiken voor het tekenen van hun ééndraadschema's, schema's voor schakelkasten etc en zo ja, welk programma ze hiervoor hebben.

Alvast bedankt!

Re: Software voor de elektricien

Zou je hier je gading niet vinden?

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Zou je hier je gading niet vinden?

Grtz, RF
      naar dit pakket was ik op zoek. Ik vond die hit op Google toen ik deze vrag schreef maar kreeg geen toegang tot de site (offline?). Sindsdien niet meer geprobeerd deze te bereiken en kijk, vandaag lukt het wonderbaarlijk en ziet er heel gelikt uit. net een prijsaanvraag ingedient

Thx a million

Comment

Trikker is een tekenprogramma voor elektriciens. Met Trikker teken je snel en eenvoudig een eendraadschema en situatieschema voor de keuring van elektrische installaties. Conform het AREI.

je kan ook visio gebruiken en de symbolen vind je op het net.
        Last edited by Fabbe; 23 mei 2009, 17:30.

Comment

Wij gebruiken reeds jaren E-Plan : http://www.eplan.be/ , heel erg goed maar niet goedkoop. De meeste grote bedrijven/klanten werken trouwens ook met dit pakket wat uitwisselbaarheid gemakkelijk maakt
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Hier ook eplan.

Veel gebruikt in de industrie en bij machinebouwers.
            Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
            Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Sorry voor het vervuilen van deze topic, maar ik zit al lang met deze vraag ( waarschijnlijk omdat ik een absolute leek ben op dit gebied )

Waarom niet alle leidingen 2-polig plaatsen?
              Lijkt me veiliger, gemakkelijker en voor de meerprijs aan draad moet je het toch ook niet laten?
              Of zie ik dat verkeerd?

mvgr
              Jo(han)
              Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jo Bekijk bericht
                Sorry voor het vervuilen van deze topic, maar ik zit al lang met deze vraag ( waarschijnlijk omdat ik een absolute leek ben op dit gebied )

Waarom niet alle leidingen 2-polig plaatsen?
                Lijkt me veiliger, gemakkelijker en voor de meerprijs aan draad moet je het toch ook niet laten?
                Of zie ik dat verkeerd?

mvgr
                Jo(han)
                beste,

Vervuilen is het niet maar het heeft geen relevantie naar softwarepakket toe.

Echter, wat bedoel je leidingen 2-polig plaaten? Bedoel je hier de verlichting 2-polig laten schakelen om zo zeker geen spanning op 1 zijde van de lamp te hebben?
                Ik probeer steeds voor verlichting de mensen naar drukknoppen de gidsen (ik doe heel weinig binnenhuisinstallaties) waardoor ik dubbelpolige teleruptors ga gebruiken. Zo heb ik het gedaan in mijn huis ook als een extra veiligheid. Is een enkelpolige schakelaar onveilig? Helemaal niet maar dubbelpolig is verplicht voor vochtige ruimtes en dan nog eens geplaats na een verliesstroomschakelaar van 30mA.

En een draadje meer? Niet echt. Wat als het licht op 2 plaatsen moet bedient worden? Dan moet je al 4 wisseldraden trekken ipv 2 en soms wel in een buis met grotere diameter. Als mensen bouwen en gaan met het plan naar de elektricien dan zal men willen weten waarom elektricieA x% duurder is als zijn andere 2 collega/concurrenten want die hebben alles knap berekent om geen te grote kast te moeten hangen of dat elk circuit zijn maximaal aantal verlichtingspunten of stopcontacten heeft.

Hopend dat dit een uitleg mag zijn op je vraag.

Comment

Bedoel je hier de verlichting 2-polig laten schakelen om zo zeker geen spanning op 1 zijde van de lamp te hebben?
                  Inderdaad

Dank je voor je antwoord.
                  Uiteindelijk is het dus een afweging: extra veiligheid vs kostprijs

mvgr
                  Jo(han
                  Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht

En een draadje meer? Niet echt. Wat als het licht op 2 plaatsen moet bedient worden? Dan moet je al 4 wisseldraden trekken ipv 2 en soms wel in een buis met grotere diameter. Als mensen bouwen en gaan met het plan naar de elektricien dan zal men willen weten waarom elektricieA x% duurder is als zijn andere 2 collega/concurrenten want die hebben alles knap berekent om geen te grote kast te moeten hangen of dat elk circuit zijn maximaal aantal verlichtingspunten of stopcontacten heeft.
                    Schakelaars zou ik idd ook nooit aanraden, drukknoppen met 24V teleruptoren zijn een oplossing of je kan doen zoals ik het hier gedaan heb : , veilig en vooral zuinig en flexibel

1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Working...
                    X