Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help, mijn foto's zijn niet goed genoeg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Help, mijn foto's zijn niet goed genoeg

Beste mensen,

Ik heb een prangende vraag
    Zoals elke beginnende fotograaf is mijn technische kennis van de fotografie nog niet zo heel groot... Ik heb al enkele cursusjes gevolgd i.v.m digitale fotografie bij Syntra. Ik heb wat kennis over diafragma's, sluitertijden en noem maar op. Wat je op een dergelijke cursus niet echt leert (of volgens mij toch wat te weinig) is de praktijk
    namelijk : "Een goede foto maken, hoe begin ik daaraan"
    Eerst doe je dit, dan dit, dan dit en dan dat..........
    De technische kant van het fotograferen uitdiepen...
    Welke licht is het best ? Felle zon ? Bewolkt ?
    Wat wil je fotograferen ? Juiste standpunt in de juiste situatie ? Welke lens gebruiken ?

Weet er iemand waar ik een workshop kan volgen voor "beginners" waar zo'n dingen aan bod komen en waar de praktijk voorop staat (mits nodige kennis van theorie uiteraard)
    Ik fotografeer ongeveer een 10-tal maanden met m'n eerste reflexcamera (Nikon D60) met 2 kitlenzen (18-55, 55-200) en een lichtgevoeligere 50 mm (f 1.8) maar ik vind dat ik veel te weinig vooruitgang boek en vind mijn foto's zelden goed. Slecht belicht, slecht compo, fletse kleuren, onscherp enz...
    Omdat ik meestal alleen erop uittrek om te fotograferen kan ik natuurlijk niets vragen aan andere en betere fotografen...

Wie weet raad ?

Thanks !

Strupie

Re: Help, mijn foto's zijn niet goed genoeg

Zelf ben ik ook nog een groentje en ik probeer gewoon om een paar workshops mee te pikken. Zo heb ik al een bandshoot gehad waar Jan Castermans (Razzi) en Stijn De Grauwe (Darth_Stijn) aanwezig waren, straatfotografie met Frederic Vanwalleghem en in augustus concertfotografie met Rien Geypen.

Je kan natuurlijk ook meedoen aan een SD of er met een medefotograaf er op uittrekken .
    about.me/stijnv

Comment

Lees een boek.(*)

G

(*) bv. over fotografie in de praktijk...
      fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
      Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Kijk naar foto's, kijk naar foto's, kijk naar foto's, kijk naar foto's.
        Probeer door te kijken naar goede foto's uit te vinden wat ze aantrekkelijk maakt.
        Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

Comment

Meer en meer mensen kopen een dslr en de boekenindustrie speelt daar graag op in door vele fotografieboeken op de markt te brengen.
          De meeste zijn echter weinig nuttig imho.
          Een springt er echt wel uit en dat is "Beter en bewuster fotograferen met de dslr" van Pieter d'Haeze.
          Deze boek heb ik met veel plezier uitgelezen omdat hij zeer goed geschreven is en alle technische aspecten aan bod komen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
            Lees een boek.(*)

G

(*) bv. over fotografie in de praktijk...

Vakmanschap is meesterschap en woorden zijn niet genoeg. DOEN, DOEN en nog eens doen.
            De kennis die je nu hebt, even gaan toetsen in de praktijk. Je toestel is een stukje mecaniek dat je best als mecaniek benadert. Neem foto's en bekijk de resultaten.
            Misschien ook even je woonplaats opgeven, dan is het makkelijker om te zien of je met iemand er kan op uit trekken.
            Doe mee aan SD's en daar kan je al dergelijke vragen in enkele seconden opgelsot zien in de praktijk.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht

Vakmanschap is meesterschap en woorden zijn niet genoeg. DOEN, DOEN en nog eens doen.
              De kennis die je nu hebt, even gaan toetsen in de praktijk. Je toestel is een stukje mecaniek dat je best als mecaniek benadert. Neem foto's en bekijk de resultaten.
              Misschien ook even je woonplaats opgeven, dan is het makkelijker om te zien of je met iemand er kan op uit trekken.
              Doe mee aan SD's en daar kan je al dergelijke vragen in enkele seconden opgelsot zien in de praktijk.
              Ik vind dit niet zo verwarrend.
              De TS geeft aan dat hij duidelijke richtlijnen wil:
              Een goede foto maken, hoe begin ik daaraan"
              Eerst doe je dit, dan dit, dan dit en dan dat..........
              De technische kant van het fotograferen uitdiepen...
              Welke licht is het best ? Felle zon ? Bewolkt ?
              Wat wil je fotograferen ? Juiste standpunt in de juiste situatie ? Welke lens gebruiken ?
              Zo'n dingen kan je best eerst checken op papier ipv als een kip zonder kop in het wilde weg foto's te maken tot je 'toevallig' een beter beeld maakt.

G
              fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
              Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Niet alles tegelijk willen verbeteren. Splits op wat je wil leren en concentreer op elk stuk apart.

Een goede foto maak je niet adhv het volgen van een lijstje..
                het is een samenloop van vele factoren en (de meeste) moeten goed samenpassen (compositie, onderwerp, belichting, ..)

Wil je technisch meer leren: lees je handleiding van je camera, lees een goed boek over fotografie, en ga dan oefenen. Bekijk hier fotos die je interesseren en probeer ze zelf te maken.
                Stop met fotos te nemen op P of Auto mode.. maar aangezien je al cursussen hebt gevolgd enzo denk ik dat je deze theorie wel al kent.

Belichting: idem.. leer wat de verschillen zijn tussen daglicht, flitsers, hard en zacht licht, .. en oefen zelf zodat je het verschil zelf ondervindt.

Onderwerpen: geef jezelf taken. Vandaag maak je 5 goede fotos van ronde dingen. Morgen 5 van vierkante dingen. 5 van rode. 5 van blauwe. Iets antiek in een moderne omgeving. Iets traag in een snelle omgeving. enz enz. Zo verplicht je jezelf om rond te kijken in de wereld rondom jou en interessante onderwerpen en standpunten te zoeken. Zelfs als je geen camera bij hebt, kijk altijd rond en zoek of iets een leuke/interessante foto zou kunnen zijn, tot je minstens 5 keer per dag tegen jezelf zegt : spijtig dat ik mijn camera niet bij heb want dat had ik willen fotograferen.

Compositie: moeilijker om aan te leren. Leer je door enerzijds gewoon te doen (geef jezelf nog steeds onderwerpen zoals in de voorgaande stap en let nu meer hoe je alles in beeld brengt). Anderzijds door te kijken naar andere fotos en zien wat ze wel (en niet) tonen, waar de aandacht naar gaat, ..
                Let op vormen, kleuren, focus en dof. Is er een centraal onderwerp ?
                Is er een punt waar je oog op valt, of blijven je ogen rondgaan en zoeken naar een rustpunt ?
                Zijn er storende dingen in de achtergrond die je niet had gezien door de zoeker ?
                Geef jezelf ook taken. Bv let erop dat in de achtergrond geen storende elementen staan (bomen, lantaarnpalen, ..). Maak fotos waarbij iets in de achtergrond de aandacht vestigt op je onderwerp.

Kleuren: hoort bij compositie maar is belangrijk genoeg om er een apart punt van te maken want dit leren kan heel lang duren..
                Er zijn veel boeken over het gebruik van kleuren in fotografie (en beeldende kunsten zoals schilderijen), en in welke verhouding ze elkaar best samen gebruikt worden, welke complementeren, welke contrastreren, enz. Dit is een enorm complexe materie, maar leer tenminste de basis en oefen dit ook zodat je er meer gaat op letten bij compositie.

Tenslotte waarschijnlijk het belangrijkste: wat wil je als fotograaf tonen, wat is het doel/onderwerp van de foto. Snapshots willen gewoon een moment vastleggen, fotos hebben een doel.

Voordat je afdrukt moet je weten wat je wil tonen. Wat is het onderwerp, wat is de sfeer, welke emotie, ... dit bepaalt al het voorgaande (onderwerp, compositie, belichting, ..)

Leer je vnl door na te denken en niet in het wildeweg af te drukken.. en door jezelf opdrachten te geven. Schrijf op welke emoties, sfeer, .. maak een schets op papier van het onderwerp, notas hoe het licht moet vallen, .. en ga pas daarna die foto echt maken.

Je vraagt bv: 'Welke licht is het best ? Felle zon ? Bewolkt ? Welke lens gebruiken ?'
                Daar is geen antwoord voor dat altijd juist is. Het enige juiste antwoord: wat het beste is om het beeld te maken dat je als fotograaf voor ogen hebt. Jij moet leren nadenken hoe je foto eruit ziet en de camera, lenzen, photoshop, .. zijn maar gereedschap om dat beeld in je hoofd te bereiken.
                Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Misschien helpt het als je jezelf inschrijft in de plaatselijke (kunst)academie. Je ontmoet er mensen met gelijklopende belangstelling, en kan er op eigen tempo vorderingen maken...

Comment

Hey juppekes

Toen ik begonnen ben met fotografie kon ik niks van fotografie, echt nul komma nul niks

Toen heb ik hier heel veel gelezen, zeg wel heel veel

Dan ben ik beginnen plaatjes maken met veel vallen en opstaan

Veel fotokes gemaakt, en veel weggesmeten.

En al doende leert men

Tot nu toe heb ik nog geen enkele cursus gevolgd of nog geen enkel boek gekocht of gelezen.
                    Bootjes

Comment

Bedankt voor de vele reacties alvast, hier kan ik al aardig mee aan de slag denk ik !

Strupie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Strupie Bekijk bericht
                        Bedankt voor de vele reacties alvast, hier kan ik al aardig mee aan de slag denk ik !

Strupie
                        Leer wat ISO is, F-waarde en sluitertijd.
                        Je hebt deze ALTIJD nodig
                        Lees hiervoor de handleiding. Meestal wordt dit daarin goed uitgelegd.

De compostie: leer de regel van drie (of derden).
                        De “optimale” fotocompositie is opgebouwd rond de regel van drie: op de foto wordt
                        zowel horizontaal als vertikaal op één derde en twee derde een lijn getrokken. De
                        snijpunten van deze lijnen geven de ideale positie aan voor het hoofdonderwerp op de
                        foto.

Zie HIER een voorbeeld.
                        En bekijk ook de volgende pagina die over "focussen" gaat.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PLATO Bekijk bericht
                          Kijk naar foto's, kijk naar foto's, kijk naar foto's, kijk naar foto's.
                          Probeer door te kijken naar goede foto's uit te vinden wat ze aantrekkelijk maakt.
                          Goeie tip. Ik zie eigenlijk de meeste gebreken in mijn eigen foto's door naar die van anderen te kijken.

Nog een tip is: maak minder foto's en spendeer meer tijd aan het zoeken van interessante onderwerpen
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Wat ik gedaan heb:
                            Kies gewoon een onderwerp dat je leuk vind, in mijn geval was dat mijn hond.

Maar hier enkele foto's van en ga ze dan op je PC bekijken, vergelijk ze met soortgelijke foto's die hier op BD staan bijvoorbeeld.
                            Dan moet je proberen te zien wat er aan jou foto's 'mankeert', daarna kun je pas gaan uitzoeken hoe je het kan oplossen.
                            Indien je er niet zelf uitkomt, post je gewoon je foto met de vraag of iemand wel ziet wat er fout gegaan is, en wat een mogelijke oplossing zou kunnen zijn.

Dus, 3 simpele stappen
                            - Fouten in een foto identificeren (bijvoorbeeld een onscherpte in je foto)
                            - Oorzaken van deze fouten achterhalen (zo kan bijv de onscherpte onstaan door bewegingsonscherpte, of slechte focus, het is belangrijk dat je ziet wat de oorzaak van de fout is)
                            - Oplossing voor de oorzaak zoeken (bv. indien bewegingsonscherpte, korte sluitertijd kiezen)
                            Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
                            Foto-Alex

Comment

Working...
                            X