Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leraar molesteert student

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Leraar molesteert student

Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
    Theokus,

Ga je nu een waar gebeurd verhaal vertellen....
    Was nog net geen 7 jaar toen ik bij meester Herman, net begonnen in het eerste studiejaar, les volgde.
    Kon het op mijn jeugdige leeftijd toen al goed uitleggen maar werd door meester Herman er al herhaaldelijk op attent gemaakt dat ik moest opletten en niet meer mocht praten...
    Op een bepaald ogenblik gooide hij de bordveger naar mijn bank om mij te doen schrikken maar per ongeluk kreeg ik het haakje van de bordveger op mijn hoofd...
    Het bloedde hevig en het schoolhoofd werd erbij gehaald...wat uitgewassen en ontsmet en 's middags een briefje mee voor de ouders....
    Toen mijn moeder de eerste regels had gelezen kreeg ik een paar klappen om de oren en moest de rest van de middag op mijn knieën, de handen op het hoofd in de hoek gaan zitten
    Net toen ik terug naar school moest had men de rest gelezen en gezien dat ik wél gewond was!
    Toch kreeg ik een briefje mee voor de leraar dat hij juist had gehandeld en dat het mijn eigen schuld was!!!
    Die jonge leraar voelde zich gesteund door deze reactie en is voor de rest van zijn loopbaan onberispelijk gebleven....
    Als we elkaar nu ontmoeten zie ik nog steeds die glimlach op zijn gelaat en dan zegt hij mij...weet je het nog? Ik heb het die middag erg moeilijk gehad maar ik dank nog steeds je ouders dat ze mij deze misstap hebben vergeven.....
    Misschien dat ik daardoor dit alles nu een beetje relativeer...
    Ik niet
    Ik relativeer niet.
    Het zijn geen toeren van die leraar om met voorwerpen te gooien.

Ik versta ook niet helemaal wat je nu in de klas deed.
    Was dat zo maar praten? Je niks aantrekken van de klas en de rest?
    Tja, die leraar had beter eens met jou gepraat.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sannepoes Bekijk bericht
      Goh, jongens. Moeilijk hoor. We kennen niet alle feiten, we weten niet welke stappen er ondernomen zijn voorafgaande aan dit voorval. We weten niet de volledige achtergrond van leerkracht en leerling.

Ik weet wel dat het gedrag van de leerkracht niet kan. Als je voelt dat het even teveel wordt, geef je jezelf of de leerling een time-out. Roep iemand in je klas en ga een kop thee drinken of even uitrazen bij een collega. Of plaats de leerling even in een andere groep/ruimte (onder toezicht!)
      Er zijn manieren genoeg om je overplaatsing naar een andere school aan te vragen, om weg te gaan uit een school/werkomgeving waar je niet graag staat. Maar dat wil niet zeggen dat je een overplaatsing kan krijgen. Soms is er gewoon geen andere plaats beschikbaar. Zeker als je een bepaald vak geeft. Misschien heeft die leerkracht er niet voor gekozen om daar te staan. Ik ben in mijn school geplaatst omdat er een interim beschikbaar was, niet omdat ik voor deze school gekozen heb. Gelukkig ben ik met mijn gat in de boter gevallen en er kunnen blijven plakken.

De school gaat een grondige doorlichting krijgen. Dat is niet van de poes en waarschijnlijk zal deze school nu een driedubbele laag krijgen; elk papiertje, elke klassenraad, actie, handelingsplan,... zal vier keer omgedraaid en nagezien worden.

Waaraan ligt het? De laksheid van de maatschappij? Het (te) vrije opvoeden? Leerkrachten die niet bekwaam zijn of onvoldoende scholing/ondersteuning krijgen? 'k Weet niet, waarschijnlijk een samenloop van alles?

Wat ik soms wel zie in mijn klas/school is dat ouders te vaak iets weglachen van hun kleintjes (kleuters). Ze zijn immers nog klein, het is schattig, ze weten nog niet wat ze zeggen. Maar ik heb mijn bedenkingen hoor als ik een 4-jarige tegen benen van mama zie schoppen voor de leut en mama het gewoon weglacht.
      Ukkepuk wil niet om 8 uur in bed? Geen probleem, blijf maar mee tv kijken tot 12 uur. Slaap tekort? Wel nee, het is normaal dat hij/zij lastig, nerveus, zenuwachtig en nooit ontspannen is.
      Als een 4-jarige niet meer de nodige structuur, geborgenheid, regels,... krijgt, dan gaat hij op 12 jaar dit ook niet hebben en blijft het niet meer bij kleine deugenieterijen.
      Vaak voel ik me meer opvoeder van de kinderen en ouders, sociaal assistente en adviseur dan juf. Ik doe het nog steeds met veel plezier en zal dat (hopelijk) altijd blijven doen.
      Maar er zal een grote ommezwaai moeten gebeuren in de gehele maatschappij volgens mij. Normen, waarden en respect. (En daar gaat de maatschappelijke discussie richting, dus ik stop hier even)

Oh, nog een laatste ding, ik ben wel blij dat we niet meer in de tijd van de regels en de blote knieën, de ezelsoren en de rondvliegende bordvegers zijn. Kinderen (ik spreek hier over mijn kleuters) hangen aan je lippen zonder al die dingen. Gewoon liefde, respect voor hun eigenheid, veel structuur en enthousiasme zijn meestal genoeg.
      Dat is het voor 99,99%
      En ik ben wreed tevreden een "mede-standster" te vinden
      Ik wil geen gelijk en als het zo is dan is erg gesteld niet...
      Jij staat in de praktijk.
      (een mens is een product van opvoeding en milieu... en een tikje erfelijkheid, ok)
      Last edited by theokus; 17 mei 2009, 23:50.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krisss Bekijk bericht
        2 De directie schiet tekort, indien er tijdens de klasbespreking werd gesproken over het onbehoorlijk gedrag van die leerling of andere leerlingen.
        Werden de klachten van leerkrachten genoteerd in de notullen van de klasseraden, of werd alles van tafel geveegd door directie of groene leerkracht in die school.
        Als er klasbesprekingsverslagen zijn waarin geklaagd werd door één of meerdere leerkrachten dat bepaalde leerlingen zich niet aan het school, of werkplaatstregelement houden, of hielden. Dan schiet de directie te kort, die moest al ingegrepen hebben, en die betrokken leerling onder streng regime geplaatst hebben. Dit betekent bij een volgende overtreding van werkplaats- of schoolregelement, permanete schorsing. Kortom uit de school zetten.
        En daar nijpt het schoentje... 1 lln eruit is een hoop geld minder. Lkr komt maar op de tweede plaatst.
        BTW... Sommigen hebben zelfs geen idee welke procedure - spreek maar van papierwinkel - er moet doorlopen worden om een lln uit school te kunnen zetten.
        Wij moeten al instaan voor de opvoeding, instaan voor de opleiding van het vak.
        Verkeerde redenering van die ouders.
        Wij leren die jongens een vak, en wat de opvoeding op school betreft, dit is enkel een verlengstuk van de opvoeding thuis. Maar al ze daar niks krijgen van opvoeding, tja..... .
        'k Hoor dat men een "kinderrechtencommisaris" zo belangrijk vindt... Misschien zou een "kinderplichtencommissaris" soms een stuk nuttiger zijn??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk Bekijk bericht
          'k Hoor dat men een "kinderrechtencommisaris" zo belangrijk vindt... Misschien zou een "kinderplichtencommissaris" soms een stuk nuttiger zijn??
          Het valt toch echt op de laatste jaren, dat men véél nodig heeft om kinderen te beschermen en om kinderen op te voeden.
          En mij valt sterk op dat men de verantwoordelijkheden toch zo graag afschuift op
          anderen.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
            Dat is het voor 99,99%
            (een mens is een product van opvoeding en milieu... en een tikje erfelijkheid, ok)
            Onderschat de erfelijke factor niet! Menige wetenschappelijke studies hebben dit duidelijk aangetoond.
            Echter, in onze huidige maatschappij is het niet "correct" om dit luidop te verwoorden.
            Geen enkel politicus bvb zal een dergelijke uitspraak doen. Het is "not done"
            ...... het gelijke-kansen onderwijs is strikt wetenschappelijk niet haalbaar.

Hoe groot nu de factoren milieu = ( opvoeding & onderwijs ) en erfelijkheid zijn,
            daar komt men op een moeilijk meetbaar domein. Tevens zijn de meeste tests
            cultuurgebonden.

Echter, meerdere tests met eeneiige tweelingen die in verschillende milieu's opgroeien
            wijzen toch op het belang van de genetische factor.
            Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
              Onderschat de erfelijke factor niet! Menige wetenschappelijke studies hebben dit duidelijk aangetoond.
              Echter, in onze huidige maatschappij is het niet "correct" om dit luidop te verwoorden.
              Geen enkel politicus bvb zal een dergelijke uitspraak doen. Het is "not done"
              ...... het gelijke-kansen onderwijs is strikt wetenschappelijk niet haalbaar.

Hoe groot nu de factoren milieu = ( opvoeding & onderwijs ) en erfelijkheid zijn,
              daar komt men op een moeilijk meetbaar domein. Tevens zijn de meeste tests
              cultuurgebonden.

Echter, meerdere tests met eeneiige tweelingen die in verschillende milieus opgroeien
              wijzen toch op het belang van de genetische factor.
              Ja maar, ik ben het met jou eens...
              Het bewijst des te meer dan men eens serieus moet gaan nadenken he.
              Er zijn veel te veel factoren die er in feite niets te zoeken hebben en allemaal
              onrechtstreeks zijn en meestal nog nadelig zijn.
              Er wordt veel tijd verkwist.
              Soms durf ik stellen dat men naar problemen toe werkt.

Wat denk je zelf over testen die cultuurgebonden zijn?
              Cultuur wordt aangeleerd of opgenomen of waar genomen.
              Stel dat je als Vlaming een Chinees kindje adopteert.
              Cultuur zit niet in de genen.

De genetische factor bij erfelijkheid is vrij duidelijk.
              Fysisch is dit zelfs zichtbaar
              Maar karaktertrekjes zullen naargelang de leeftijd ook niet op zich laten wachten.
              (kleine kinderen zijn eerlijk)
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Working...
              X