Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Averechts effect...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Averechts effect...

De lente is aangebroken...een NO windje...en de akkers drogen héél snel op!
    Dus maak ik van de gelegenheid gebruik om de onkruiden op mijn velden reeds mechanisch te gaan bestrijden!( en tevens de grond te verluchten!)

Krijg ik vandaag dan de vertegenwoordiger "van de sproeistoffen" op bezoek en vertel hem wat ik aan het doen ben.
    Enerzijds het milieu trachten te beschermen en anderzijds mijn "portemonneetje"

Nu zegt die man dat hij de laatse jaren al een grotere omzet gedraaid heeft omdat men de kantbermen niet meer mag sproeien of té vroeg gaan maaien

"Want nu moeten de boeren meer "specifieke"sproeistoffen gaan kopen omdat er héél wat zaden op hun akkers terecht komen..."Als witloofteler heb ik daar weinig last van omdat ik toch maar in het voorjaar begin.
    Toch zou bij de overheid wél een lichtje mogen flikkeren?

Maatschappijen die er dik hun boterham mee verdienen gaan hen zéker niet waarschuwen...
    Hoe gaat het spreekwoord weer..."elke medaille, heeft een keerzijde"!!!
    D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
    BD0290BE

Re: Averechts effect...

Niet teveel laten wijs maken ...
    De gemeente is gebonden door het wegbermendecreet waarbij de gemeente verplicht, gevraagd wordt om pas op een bepaald ogenblik te maaien en dan te maaien, maar, ze zijn ook verplicht, gevraagd het maaisel af te voeren en niet meer te laten liggen zoals vroeger.
    Bedoeling is verschraling van de bodem zodat de oorspronkelijke begroeiing terug veld wint.
    Overmesting (komt wanner het maaisel blijft liggen) zorgt ervoor dat er brandnetel ..., nu ik moet je dat wel niet vertellen hé.
    Dus, je kanten kan je best maaien, sproeien ... (niet dat ik van het laatste voorstander ben) want dat is uw eigendom en daar geldt het wegbermdecreet niet.
    Eveneens is het decreet een richtlijn en wordt gevraagd aan de gemeente het mogelijke te doen.
    In de milieuraad (waar ik in zetel en eveneens de boeren ...) hebben we afgesproken om toch aan de nodige subsidies te komen enkel de waardevolle bermen op die manier te maaien. Op de gehele gemeente zijn dat er uiteindelijk 5 geworden waar iedereen voor 200% achter staat.
    Nu, vertegenwoordigers, ja, het zegt het zelf, vertegenwoordigen hun broodwinning, dus ...
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
      Niet teveel laten wijs maken ...
      De gemeente is gebonden door het wegbermendecreet waarbij de gemeente verplicht, gevraagd wordt om pas op een bepaald ogenblik te maaien en dan te maaien, maar, ze zijn ook verplicht, gevraagd het maaisel af te voeren en niet meer te laten liggen zoals vroeger.
      Bedoeling is verschraling van de bodem zodat de oorspronkelijke begroeiing terug veld wint.
      Overmesting (komt wanner het maaisel blijft liggen) zorgt ervoor dat er brandnetel ..., nu ik moet je dat wel niet vertellen hé.
      Dus, je kanten kan je best maaien, sproeien ... (niet dat ik van het laatste voorstander ben) want dat is uw eigendom en daar geldt het wegbermdecreet niet.
      Eveneens is het decreet een richtlijn en wordt gevraagd aan de gemeente het mogelijke te doen.
      In de milieuraad (waar ik in zetel en eveneens de boeren ...) hebben we afgesproken om toch aan de nodige subsidies te komen enkel de waardevolle bermen op die manier te maaien. Op de gehele gemeente zijn dat er uiteindelijk 5 geworden waar iedereen voor 200% achter staat.
      Nu, vertegenwoordigers, ja, het zegt het zelf, vertegenwoordigen hun broodwinning, dus ...
      Als tuinders mogen wij die bermen niet gaan sproeien of maaien!
      Het is de gemeente die dit moet doen maar ...op een later tijdstip! Ja dat van die "stikstofbom" hadden ze na een paar jaar toch ook al begrepen
      Vroeger werd je als "boer" beboet omdat je niet op tijd de distels die in bloei kwamen had afgemaaid...nu hebben ze een andere "oplossing"bedacht.
      Het is niet alleen die vertegenwoordiger die dit verkondigt maar ook"graanboeren" die er het meeste last van hebben...mij iets laten wijsmaken op dat vlak
      Voor mij niet gelaten ik heb er géén probleem mee...andere instanties kunnen dit misschien wél beter even checken!
      Last edited by Aquarius; 19 maart 2009, 19:30.
      D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
      BD0290BE

Comment

Purlut akkoord dat ze het spul ophalen maar moet dat perse achter dat het zaad overal is gaan vliegen
        op de landbouwers hun velden ???????
        Ik allee mijn vader pakt zelf zijn grasmaaier achter de tracktor en rijd eens langs de kanten om te voorkomen
        dat de distel en brandnetels en al dat ander onkruid geen kans krijgt zijn zaad te verstrooien.
        Hij denkt ook aan zijn portemanee, beter voorkomen dan genezen

Edit;
        Klein voorbeeldje, vroeger (en nu ook nog ) als de kanten geen mogelijkheid hebben om hun zaad te verstrooien had
        de boer zo een 10 à 12 kg graan per roe, zonder behandeling dus niet maaien wel sproeien blijft er nog een 8 kg over
        Last edited by Johnny K; 19 maart 2009, 19:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny K Bekijk bericht
          Purlut akkoord dat ze het spul ophalen maar moet dat perse achter dat het zaad overal is gaan vliegen
          op de landbouwers hun velden ???????
          Ik allee mijn vader pakt zelf zijn grasmaaier achter de tracktor en rijd eens langs de kanten om te voorkomen
          dat de distel en brandnetels en al dat ander onkruid geen kans krijgt zijn zaad te verstrooien.
          Hij denkt ook aan zijn portemanee, beter voorkomen dan genezen

Edit;
          Klein voorbeeldje, vroeger (en nu ook nog ) als de kanten geen mogelijkheid hebben om hun zaad te verstrooien had
          de boer zo een 10 à 12 kg graan per roe, zonder behandeling dus niet maaien wel sproeien blijft er nog een 8 kg over
          Meen dat de zaken niet veralgemeend mogen worden en dat men in de toekomst beter zou moeten uitkijken. Waar het natuurgebied is moet men maar maaien om de diverse plantengroei optimaal te laten ontwikkelen!
          Op stroken die echt palen aan akkers zou men eventueel 2 x kunnen gaan maaien...
          de eerste maal wat hoger om enkel ongewenste onkruiden(vb netel, distel) voor de bloei
          in te korten? Gaat wél een kostenplaatje met zich meebrengen...sproeien is wél niet selectief! of terug die medaille....
          BD0290BE

Comment

Niet dat wij tegen de planten zijn die op de berm groeien maar slectief
            maaien zoals er echt de teveel distels of ander zwaar onkruid dat moeilijk te verwijderen is op voorhand te maaien.
            Want er zijn ook nuttige planten bij die het lievenheersbeestje bijvoorbeeld graag heeft
            En dat zijn nou eens de beste luizen wreters die er zijn
            Maar de ziektes die er zijn op de gewassen zijn soms moeilijk te behandelen en dan nog eens voor onkruid sproeien waar eindigt het of wanneer valt de medailie op de juiste kant ?

Niet dat de landbouwer niet weet wat goed of slecht is maar hij mag na die datum zijn land niet meer bemesten enz...
            Niet vergeten wij zijn nog een oude familie bedrijf en zijn en geen multinationals.
            Wij leven van vee, varkens en landbouw dus een gemengd bedrijf.

Comment

Ja, ik ben een groene (niet Groen), maar dat is Aquarius even goed.
              Ik spreek wel over "waardevolle" bermen. Ik weet evengoed als een ander dat alles een kostenplaatje en evenzeer een keerzijde kent.
              Ik duid er dan ook op dat we "gelukkig" zijn dat bij ons in de mileiuraad er een enorme leuke en aangename samenwerking is tussen de spelers. Als natuurjongen ben ik begaan met natuur, de landbouwers eveneens en ook met hun erfgoed. Vaak krijgen we zelfs goede insteekpunten van hen want we moeten eerlijk zijn, al bureaujongen heb ik heel wat minder voeling met natuur als zij. EN ik ben evenvaak fout als zij of denken we dat alleen maar.
              In België zijn er niet veel waardevolle bermen over. En een berm van amper één meter breedt en 20 meter lang is en zal nooit waardevol zijn. Sluikafval in vorm van rondslingerend papier, blik, plastiek, ... alleen al...
              Misschien eens afspreken met milieuraad op de gemeente en zelf voorstel doen. Dit heeft vaak betere resultaten dan men kan denken.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

Comment

dat woordje sluikstoreten is een ware plaag hier
                Hoeveel maal wij de gemeente al moeten bellen hebben om dat op te ruimen is schandalig.
                Doordat er hoog riet in de kant staat is het een mooie plaats om sluikstort te verbergen denken sommige mensen
                Wasmachien, ijskast kortom alles wat te groot en zwaar is mag hier in de gracht

Zeg niet dat de samenwerking tussen de groendienst en de boeren slecht is daar niet van.
                Maar er is zo weinig begrip he, en zoals je melde op sommige waardevolle bermen mag het best blijven groeien.
                Die zijn meestal goed afgegrendeld van het veld door een breede gracht, en langs de oost- of noordkant dus weg van de westenwind die hier het meest waait

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                  Ja, ik ben een groene (niet Groen), maar dat is Aquarius even goed.
                  Ik spreek wel over "waardevolle" bermen. Ik weet evengoed als een ander dat alles een kostenplaatje en evenzeer een keerzijde kent.
                  Ik duid er dan ook op dat we "gelukkig" zijn dat bij ons in de mileiuraad er een enorme leuke en aangename samenwerking is tussen de spelers. Als natuurjongen ben ik begaan met natuur, de landbouwers eveneens en ook met hun erfgoed. Vaak krijgen we zelfs goede insteekpunten van hen want we moeten eerlijk zijn, al bureaujongen heb ik heel wat minder voeling met natuur als zij. EN ik ben evenvaak fout als zij of denken we dat alleen maar.
                  In België zijn er niet veel waardevolle bermen over. En een berm van amper één meter breedt en 20 meter lang is en zal nooit waardevol zijn. Sluikafval in vorm van rondslingerend papier, blik, plastiek, ... alleen al...
                  Misschien eens afspreken met milieuraad op de gemeente en zelf voorstel doen. Dit heeft vaak betere resultaten dan men kan denken.
                  Wim,
                  overleg heeft steeds de beste resultaten daar geef ik je volkomen gelijk!
                  Jaaaren geleden werd alles gemaaid, dan kwamen de sproeistoffen op de markt en werden "alle kanten" echt schoongeveegd met alle gevolgen vandien...grachten die gingen instorten en de vrije waterloop belemmeren.Daar moet men nu toch ook een redelijke afstand afblijven en maar goed ook...
                  Ik meen dat iedere gemeente apart de zaak moet gaan bekijken. Waar nodig is wat vroeger maaien, waar het anders kan wat later. Dat zal beide partijen verzoenen en kan de druk op het milieu wat wegnemen...
                  Sproeien kost tijd én geld!
                  De meeste jonge boeren zijn zich daar zéker van bewust en denken in deze moeilijke tijden zeker aan hun" portemonneetje"
                  Ik ga op onze gemeente er de mensen van de milieudienst wel attent op maken!
                  BD0290BE

Comment

Working...