Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wireless probleempje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wireless probleempje

Ik kamp al een tijdje met een vervelend internetprobleem in de volgende setting:

A: Router (D-Link, DIR-100)
    B: Wireless Router (Linksys, WRT54G)
    C: Wireless Router (D-Link, DI-524UP)
    1 t/m 4: laptops in draadloze connectie
    5: desktop, bekabeld.

Welnu:
    PC 5 heeft altijd signaal en internet.
    Alle laptops via wireless gelinkt aan router B hebben signaal en internet.
    Als er één laptop op het netwerk van router C komt is er doorgaans geen probleem.
    Maar:
    Van zodra er meerdere laptops het netwerk van router C gebruiken heeft geenenkele pc (die gebruikmaakt van netwerk C) nog internet. Wel zijn ze verbonden met het netwerk.
    Bovendien is de draadloze connectie van router C zo wispelturig dat er soms zelfs met één pc geen internetverbinding kan gemaakt worden. (Maar wél met het netwerk!)

Heeft er iemand enig verstand van draadloze connectiviteit? Alle hulp en hypotheses zijn meer dan welkom!

Grtz,
    Palladio

Ps: Er wordt gebruikgemaakt van deze opstelling omdat het draadloze signaal van slechts één wireless router simpelweg niet ver genoeg draagt...
    You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

Re: Wireless probleempje

gewoon een vraag hoor maar welk van de drie routers is u DHCP server want als die alledrie adressen gaan doorgeven dan is het normaal dat je niet op internet kan. je moet ook alle routers verwijzen naar router A voor dns requests en dan ook naar de router doorverwijzen voor u dhcp request anders werken u drie routers elkaar tegen. Dus best een master maken en de rest slave om het in strobist termen te zeggen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Si_Burnout Bekijk bericht
      gewoon een vraag hoor maar welk van de drie routers is u DHCP server
      Ben wel een noob daarin hoor... Waar kan je dat zien/instellen? En welke van de drie zou dat moeten zijn? (Ik gok op router A)
      You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

Comment

In de router instellingen kan je de dhcp server af of aan zetten dus idd best bij router A aanzetten bij de andere kan je zelf de ingebouwde firewall afzetten. op internet is hier redelijk veel over te vinden zeker gelinkt aan serverbeheer omdat de "normale" thuisgebruiker nu eenmaal geen drie routers gebruikt. Ofwel heb ik er te weinig staan

Comment

Bedankt! Ik bekijk eventjes wat ik erover kan vinden.
          En ja... vrij gecompliceerd hier.

Comment

Moest er nog iets zijn laat maar weten ik probeer het allemaal wat in de gaten te houden hier en er bestaan ook extenders voor draadloze netwerken hoor maar deze kosten dan ook weer geld.

Comment

Na veel gezoek naar usernames en sleutels om de setup binnen te geraken heb ik nu router A op server gezet, de twee andere niet. (ze stonden alledrie op server).
              Geen idee wat er nog meer moet gebeuren... Ik test eventjes of er nu al veranderingen voelbaar zijn
              Ah ja: wat te doen met het vakje: Enable DNS Aray?
              Alvast bedankt voor alle hulp!

Comment

Na de test blijkt het volgende:

Internetconnectie op router C is geen probleem, maar na korte tijd kan ik geen nieuwe pagina's meer laden. Pagina's die open stonden (BD en Google bijvoorbeeld) kunnen wel nog gebruikt worden, zelfs voor nieuwe searches. Het internet werkt dus enkel voor die pagina's.

EDIT:
                Router B zendt nu een onbekend netwerk uit, waarop internet niet beschikbaar is...

EDIT 2:
                Alles ligt plat nergens meer internet. Zelfs niet rechtstreeks via een kabel vanaf router A. 'k Zit nu bijgevolg via de kabel bij het signaal dat uit de modem komt, nog voor het router A passeert...
                Kzal dus de routers voorlopig terugzetten hoe ze stonden en me eerst wat beter documenteren. De mama vindt het niet zo tof nu...
                Last edited by Palladio; 7 maart 2009, 16:42.

Comment

Router A moet geconfigureerd zijn als uw gateway naar buiten ttz krijgt een "echt" IP van uw provider en speelt zelf DHCP server naar uw twee andere routers.

Routers B en C moeten geconfigureerd worden alsof router A de ISP provider is ttz ze moeten een (intern) IP adres ontvangen van de DHCP van router A. Zelf dienen ze DHCP server spelen voor de PC's die ze eventueel bedienen. Om cross-referentie te vermijden stel je best een ander basisadres in voor je twee wireless routers bvb in de veronderstelling dat router A het 192.168.1.0 domein mee heeft stel je voor B bvb 192.168.2.0 in en voor C neem je dan bvb 192.168.3.0 ...
                  De 192.168.xxx.xxx IP adres zijn intern ttz ze zijn non routable naar buiten toe .. Ik neem aan dat je maar 1 echt IP adres hebt van je provider ..
                  Als je de routers B en C niet als DHCP servers instelt neem je aan dat ze gewoon als domme "switch/hub" fungeren (ze moeten dan het IP adres van router A krijgen en doorgeven naar de PC's) en ik weet niet of dat zomaar gaat ...
                  en BTW je routers B en C moeten via de uplink ingang verbonden worden met A
                  FWIW

Comment

Mischien als je er niet veel van af kent, ben je beter met 1 router en een range extender (voor het bereik van de wifi te vergroten).

bv:
                    http://www.telecomwereld.nl/n0000082.htm
                    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Ik zou router A er al eens vantussen halen en B verbinden met het internet. Router C zou ik dan gebruiken als range extender. Scheelt je een hoop problemen en spaart ook wat electriek.
                      α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                      Flickr____No place to be

Comment

ik had vroeger ook 'n probleem met 'n 2de router als AP te gebruiken....
                        dat werkte heel even en dan weer niet....
                        in de carrefour (tijdje geleden) hebben routers aan zeer lage prijzen gestaan...met 'n USB stick erbij
                        ik heb mij toen zo 1tje gehaald van USR voor 30 euro (de week ervoor stonden die van belkin voor 35 euro in reclame)
                        zelfs met 'n kabel (in jouw geval, naar router C) had ik problemen en dan heb ik nog routers die van het zelfde merk zijn...

mijn probleem heb ik opgelost met dat goedkoop routerke als range extender te bruiken door WDS...werkt perfect. (je verliest wel snelheid, maar op "g" is dat nog snel genoeg
                        The Wireless Distribution System (WDS) provides a means to extend the range of a Wireless Local Area Network (WLAN). WDS allow a wireless router to establish a direct link to other wireless base stations and to allow stations to roam freely within the area covered by the WDS.

dus kijk eens in het config menu van router C, WDS ondersteund en stel die dan op het zelfde (radio)kanaal in...
                        en DHCP Server uitzetten

ik kan mijn beide routers configureren via mijn desktop ..
                        daarvoor heb ik wel de 2de op 192.168.2.30 moeten zetten of iets anders als de fabrieksinstelling 192.168.2.1
                        Last edited by w00ha; 8 maart 2009, 22:34.

Comment

Ofwel de twee draadloze routers configureren als access points ofwel vervangen door twee gewone access points.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Bedankt voor de interessante info allemaal! Volgend weekend ga ik weer aan de slag
                            Ik laat dan wel weten hoe en wat ik heb geflikt en wat 't resultaat is.

Grtz,
                            Palladio

Comment

Working...
                            X