Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog maar es: Li-Ion batterij....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nog maar es: Li-Ion batterij....

1) NIET volledig opgebruiken zeker ? ( Bij de oude NiCadjes moest je dat wel doen )
    Goed / fout ?

2) Als ik ze lange tijd ( bv. een maand ) weg leg: in welke toestand dan ?
    (volledig opladen ? )

3) Voor een Li-Ion in een pocket pc: mag die PPC bij niet gebruik dagelijks in de cradle zitten of beter niet ?

Verder nog tips ?
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

Re: Nog maar es: Li-Ion batterij....

Li-Ion zoveel mogelijk opgeladen worden en het ding haat warmte...
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Toch lees ik bij enkele handleidingen dat je bij nieuwe Li-Ion batterijen je ze de eerste 2 a 3 keer volledig moet laten ontladen.
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
        Toch lees ik bij enkele handleidingen dat je bij nieuwe Li-Ion batterijen je ze de eerste 2 a 3 keer volledig moet laten ontladen.
        Dat is helemaal niet nodig, een lithium-ion accu heeft vanaf de eerste lading al de volle capaciteit. Als je ze volledig leeg maakt dan kan ze zelfs defect raken, daarom moet er altijd een of andere beveiliging opzitten om dat te voorkomen. Die zit meestal in het fototoestel zelf, maar er zijn ook lithium-ion accu's met een ingebouwde beveiliging tegen overladen en te diep ontladen.

Lithium-ion accu's bewaar je in geladen toestand, als je ze heel lang wil bewaren dan zou dat het best gebeuren met 80% van de lading, en op lage temperatuur (koelkast, niet in de vriezer). Op die manier zouden ze jaren goed moeten blijven.

Een lithium-ion accu mag je na elk gebruik bijladen, het kan dus geen kwaad om de PPC dagelijks in de cradle te steken. Wat dat betreft mag je ze vergelijken met een auto-accu, die mag je ook nooit leeg maken, en die wordt ook altijd terug bijgeladen als je met de auto rijdt. Zo'n loodaccu gaat ook het langst mee als je ze zo weinig mogelijk ontlaadt. Bij een slecht startende wagen is de accu veel sneller versleten, en ook als je geregeld vergeet de lichten te doven (die gaan wel vanzelf uit), dan kan je meestal vrij snel een nieuwe accu steken.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
          Kan ik echt moeilijk geloven hoor, blijkbaar weten de fabrikanten het dan zelf niet of willen ze batterijen verkopen

Een Li-Ion kan je zoals hierboven reeds gezegd niet volledig ontladen er zit nl. een veiligheid op.
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
            Kan ik echt moeilijk geloven hoor, blijkbaar weten de fabrikanten het dan zelf niet of willen ze batterijen verkopen

Een Li-Ion kan je zoals hierboven reeds gezegd niet volledig ontladen er zit nl. een veiligheid op.
            Helemaal akkoord.
            Maar :
            Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
            ............... of willen ze batterijen verkopen
            In de praktijk is dat wel telkens een nieuw toestel wegens : batterij te duur, batterij wordt niet meer gemaakt, leveringstijd te lang en andere smoezen.
            Ach ja. Het lost de economische crisis op hé.
            " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Soms kost een nieuwe accu inderdaad meer dan een compleet nieuw toestel met een nieuwe accu erbij...

Hetzelfde heb je bij printers, waarbij een complete printer + inktpatronen goedkoper is dan een setje inktpatronen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Working...
              X