Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

slippende koppeling

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• slippende koppeling

Af en toe slipt de koppeling van mijn (handgeschakelde auto), vooral van neutraal naar 1 en van 1 naar 2, maar soms pakt ze ook heel bruusk (met een schok)
    Ik neem aan dat ze aan het verslijten is.
    Ik heb me net laten vertellen dat het beter is om ze nu al te laten vervangen dan pas wanneer ze helemaal kapot is en je niet meer vooruit geraakt, omdat dan de kans bestaat dat de "plaat" ook moet vervangen worden. Klopt dat? En is dat een grote meerkost, die "plaat"?

Re: slippende koppeling

Een koppeling is meestal niet zo goedkoop vanwege de vele 'man'uren.

De ene auto is de andere niet ...

Een kromme plaat is natuurlijk te vervangen ...

Veel geluk.

Geert

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
    Af en toe slipt de koppeling van mijn (handgeschakelde auto), vooral van neutraal naar 1 en van 1 naar 2, maar soms pakt ze ook heel bruusk (met een schok)
    Ik neem aan dat ze aan het verslijten is.
    Ik heb me net laten vertellen dat het beter is om ze nu al te laten vervangen dan pas wanneer ze helemaal kapot is en je niet meer vooruit geraakt, omdat dan de kans bestaat dat de "plaat" ook moet vervangen worden. Klopt dat? En is dat een grote meerkost, die "plaat"?
    Nikon D80

Comment

Ik dacht dat ze de koppeling altijd in zijn geheel vervangden maar allé, ik kan mis zijn.
      Op zichzelf is dit niet altijd zo'n duur stuk maar de werkuren tellen soms wel door.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Accident........
        Last edited by Defenderke; 18 februari 2009, 00:04. Reden: dubbelpost
        α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
        Flickr____No place to be

Comment

Wanneer je te lang rijd met een versleten koppeling; bestaat het gevaar dat door het veelvuldig slippen van de koppelingplaat je vliegwiel van je motor oververhit raakt. Krom trekken zal deze wel niet, maar door het oververhitten kleurt het vliegwiel blauw en verhardt de oppervlakte hiervan. Het gevolg hiervan is dat je nieuwe koppeling onvoldoende grip zal hebben en deze dus ook sneller zal slijten.

Ooit meegemaakt met een Taunus 1600 benzine die jarenlang een aanhangwagen moest trekken door de Ardennen en Duitsland. Blijven rijden tot de auto gewoon stil stond met draaiende motor in 1e versnelling op een steile helling. Bij de herstelling enkel de koppelingsplaat en de drukgroep vervangen en het blauwgekleurde vliegwiel opgeschuurd met schuurpapier. Deze koppeling heeft het nog geen 20.000 km uitgehouden.

Dus snel vervangen ! Denk dat kostprijs nu ongeveer +/- 400 € zal zijn afhankelijk natuurlijk van het merk van je wagen.
          Flickr____No place to be

Comment

Bedankt voor de antwoorden.
            Ik rij met een Citroen Xanthia. Dat schijnt een auto te zijn waar ze nogal moeilijk overal bij geraken in het motorcompartiment, dus met veel werkuren tot gevolg.

Comment

Een "goede" garage zal al vlug alles vervangen, disque, drukplaat en butérollement, daar de kost van het materiaal niet opweegt tegen de werkuren. Een "goedkope" garage zal enkel de disque vervangen, maar als ge pech hebt mag je volgend jaar dan toch alles vervangen. (met nog eens al het werk)Best eerst even prijs vragen, eventueel in verschillende garages. Sommigen "slaan ernaar met hun klak" omdat men weet dat de mensen ervan uit gaan dat er toch veel werk aan is. Van veel wagens kan dit zelfs in een paar uur uitgevoerd worden maar ik vrees ervoor van een citroen. (men moest de volledige bumper afnemen, om het motortje om de lichten te regelen, te vervangen van mijn Berlingo ).
              Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Ik dacht dat ze de koppeling altijd in zijn geheel vervangden maar allé, ik kan mis zijn.
                Op zichzelf is dit niet altijd zo'n duur stuk maar de werkuren tellen soms wel door.
                Ik dacht dat op de platen "ferrodo" zat...en die kan je vervangen.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Ik dacht dat op de platen "ferrodo" zat...en die kan je vervangen.
                  Denk niet dat ze zich nu met de kostprijs van manurenn zich nog bezig houden met revettekes gaan uitboren om het frictiemateriaal te gaan vervangen. In den ouden tijd deden ze dat allemaal maar met werkuren van + 50 €/uur

een volledige ambriagge (drukgroep, koppelingplaat metferrodo ofzo en glijlager) kost misschien 150 €. Al de rest is manuren. Bij een "goede" auto kan je alles in 2 a 4 uur vervangen. In een "slechte" zal dit rap oplopen tot 8 uur.
                  Flickr____No place to be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
                    (men moest de volledige bumper afnemen, om het motortje om de lichten te regelen, te vervangen van mijn Berlingo ).
                    Net zoals je bij een Ford de volledige koplamp eruit moet halen om een lampje te vervangen ... zeer handig als je zoals in bepaalde landen verplicht is ter plaatse een lamp moet vervangen waar je ook staat.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Net zoals je bij een Ford de volledige koplamp eruit moet halen om een lampje te vervangen ... zeer handig als je zoals in bepaalde landen verplicht is ter plaatse een lamp moet vervangen waar je ook staat.
                      Je weet toch waar Ford voor staat?

Fabrication Ordinaire Réparation Difficile.

Mvg.
                      Robert

PS. Rij zelf met een Ford.
                      Mvg.
                      Robert
                      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Direct laten vervangen! Of heb je zin om gelijk waar in panne te vallen en er nog sleepkosten bovenop te betalen?
                        Als je er de 'Ferrodo' helemaal af rijdt, dan zal het sowieso meer kosten!

Voor de rekening mag je zeker 400-500€ verwachten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Direct laten vervangen! Of heb je zin om gelijk waar in panne te vallen en er nog sleepkosten bovenop te betalen?
                          Als je er de 'Ferrodo' helemaal af rijdt, dan zal het sowieso meer kosten!

Voor de rekening mag je zeker 400-500€ verwachten.
                          Das toch zeker he; ik zou gene minuut gerust zijn.
                          't Is veel geld natuurlijk maar ja das eigen aan "ne stoeme otto"
                          Auto = noodzakelijk kwaad.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

zoals reeds aangehaald,
                            kompleet vervangen van lager,drukplaat,en plaat,
                            zo heb ik het toch altijd gedaan,als je enkel de "disque"vervangt kan je dan binnenkort wel eens je druklager door je vorkjes trappen van de drukplaat,heb dit ook al gezien,dus een verwittigd man........
                            BD0968BE
                            nikon
                            D2Xs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              Das toch zeker he; ik zou gene minuut gerust zijn.
                              't Is veel geld natuurlijk maar ja das eigen aan "ne stoeme otto"
                              Auto = noodzakelijk kwaad.
                              vorig jaar ook zo'n stoemme herstelling die mij 500 euro kostte ( was dan nog maar opleg door uitgebreide garantie, want de ganse herstelling kostte 2300 euro)

edit;
                              was defecte brandstofpomp bij een Meriva
                              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                              George Orwell

Comment

Working...
                              X