Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

inch maten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• inch maten

hoi ,

heb een beetje op net aan het zoeken geweest , maar vind niets
    ben eigenlijk op zoek naar informatieve gegevens in verband met engelse maateenheden , duim , inch

hoe je deze kan aflezen , 1" , 1/2" weet ik maar 1/16" , 1/32" hoe je dit kan aflezen bijv op een maatlat
    rolmeter

groetjes
    Nikon D70 nikkor 18-70 mm
    , AF micro nikkor 60 mm , nikkon sb 600

Re: inch maten

'k Zou het zelf niet weten. Ben je hier iets mee geholpen? http://nl.wikipedia.org/wiki/Inch

Comment

Een meetlat kopen die aan een zijde in cm en aan de overliggende in inch gegradueerd is ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        Een meetlat kopen die aan een zijde in cm en aan de overliggende in inch gegradueerd is ?
        ja akkoord , mar als er een maat staat bv 75" 3/8 ???? of 75" 7/32
        moet je toch eerst weten hoe je die verdeling terug vindt op je lat voor je overeenstemt an de andere zijde naar mm kunt gaan zien

Comment

helpt dit misschien?
          Length conversion calculator unit program from meter kliometer to yard feet inch mile etc

een meetlint heeft ook beide indelingen...

Comment

dank u allemaal voor de zeer snelle reacties , en wat jullie me gegeven hebben is zeer zeker goed.

Maar ik heb het mss slecht uitgelegd of gewoon de vraag slecht gesteld
            als ik een plan krijg staan daar de engelse maten bij , het is ni de bedoeling dat ik deze kan omzetten naar mm
            neen ik moet gewoon nakijken of deze maten kloppen met het gekregen onderdeel en het plan

bijv op plan staat 45" 7/16 dan moet ik gewoon kijken of dit de juiste lengte is
            maar dan moet ik het ook kunnen aflezen op mijn meter of lat en dat is net het probleem.
            daarom ben ik in feite op zoek naar afbeeldingen , voorbeelden met uitlezing bij dan kan ik het mss begrijpen

Comment

Als je plannen moet lezen heb je dus in feite dit nodig.
              Op voorwaarde dat het plan op een treffelijke schaal is getekent.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sorvats Bekijk bericht
                dank u allemaal voor de zeer snelle reacties , en wat jullie me gegeven hebben is zeer zeker goed.

Maar ik heb het mss slecht uitgelegd of gewoon de vraag slecht gesteld
                als ik een plan krijg staan daar de engelse maten bij , het is ni de bedoeling dat ik deze kan omzetten naar mm
                neen ik moet gewoon nakijken of deze maten kloppen met het gekregen onderdeel en het plan

bijv op plan staat 45" 7/16 dan moet ik gewoon kijken of dit de juiste lengte is
                maar dan moet ik het ook kunnen aflezen op mijn meter of lat en dat is net het probleem.
                daarom ben ik in feite op zoek naar afbeeldingen , voorbeelden met uitlezing bij dan kan ik het mss begrijpen
                Je moet vergelijken met een gekregen onderdeel ? Dan meet je dat ding gewoon in mm. en rekent die inch maat om.
                1" = 25.4 mm.
                45" 7/16 = (45 + 7/16)*25.4 = 1154.1125 mm.

K'hoop wel dat het niet over buizen of flenzen gaat : want een buis van 1" diameter bv. is 33.7 mm. ene van 2" is 60.3 mm. enz... (kwestie van het moeilijk te maken hé), maar daar gebruiken ze ook geen exotische inch maten...
                Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  K'hoop wel dat het niet over buizen of flenzen gaat : want een buis van 1" diameter bv. is 33.7 mm. ene van 2" is 60.3 mm. enz... (kwestie van het moeilijk te maken hé), maar daar gebruiken ze ook geen exotische inch maten...
                  Heel waarschijnlijk heb je het hier over waterleidingbuizen en dan gaat het om de binnenmaat.

Mvg.
                  Robert
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

I still love working in Imperial measurements

Especially when it gets really weird..

5 1/2 yards = 1 Rod, Pole or Perch
                    40 Poles = 1 Furlong (still used in horse racing)
                    8 Furlongs = 1 Mile

4 inches = 1 Hand (also used in horse measuring)
                    7.92 Inched = 1 Link
                    9 inches = 1 Span
                    6 Feet = 1 Fathom (still used in sea depth measurements)
                    22 Yards = 1 Chain
                    10 Chains = 1 Furlong

The list goes on and on, that's just some linear measurement examples, there are many more cubic and liquid examples too.
                    Useless information, but an almost forgotten part of the Imperial measuring system.

Comment

ik denk dat de topicstarter eerder bedoelt hoe dat de schaalverdeling van de engelse maten gaat
                      bij metrische maten is dat makkelijk
                      10mm=1cm
                      100cm=1meter
                      enzo
                      maar hij vraagt dus hoe dat dit zit met de Inch
                      dit vermoed ik met zijn vraag

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sorvats Bekijk bericht
                        ik moet gewoon nakijken of deze maten kloppen met het gekregen onderdeel en het plan
                        Je meter of lat moet ook onderverdeeld zijn in de onderverdelingen van de engelse maateenheid. Als je bv 45" 7/16 moet kunnen meten dan moet op je meetlat tussen ieder oplopende inch 16 onderverdelingen zijn. Het is hetzelfde als je mm wil meten met een standaard lintmeter dan moet er tussen iedere cm een schaalverdeling zijn van 10 streepjes die ieder 1 mm aangeven.
                        Hetzelde gaat op voor nog precieser metingen. Als je een precisie wil van 1/32 ste van een inch dan moeten er 32 onderverdelingen aanwezig zijn ts iedere inch aanduiding.

Henri
                        lidnummer: BD0435BE

Comment

, been in a few countries that work in the imperial system but christ, never heard some of those measurements (Rod,Perch, Span, ...)

Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                          I still love working in Imperial measurements

Especially when it gets really weird..

5 1/2 yards = 1 Rod, Pole or Perch
                          40 Poles = 1 Furlong (still used in horse racing)
                          8 Furlongs = 1 Mile

4 inches = 1 Hand (also used in horse measuring)
                          7.92 Inched = 1 Link
                          9 inches = 1 Span
                          6 Feet = 1 Fathom (still used in sea depth measurements)
                          22 Yards = 1 Chain
                          10 Chains = 1 Furlong

The list goes on and on, that's just some linear measurement examples, there are many more cubic and liquid examples too.
                          Useless information, but an almost forgotten part of the Imperial measuring system.

Comment

Ok. I hope this is of some use...

6in rule

Basically an Inch is divided into fractions, as already known.
                            1/2in - 1/4in - 1/8in, etc, etc

they're the easy ones of course, but then some measurements fall in between those, so then you can use 1/20 - 1/50in - 1/100in - 1/1000in

then multiples of.. 3/8in - 5/16in - 7/16in, etc, etc

Reading them isn't easy at all and I do understand the confusion of how to read them, I hope this scan of my old engineering rule is a bit of a help.
                            Read off the full inches, then slide the rule to the fractions you are working in and read off the fraction of the remaining inch.

You can always scale it and print it 6inches long too

Comment

Mss. kan dit schetsje je helpen?

Onderverdelingen: (meestal tot 1/16 verdeling)
                              1"
                              = 2 x 1/2"
                              = 4 x 1/4"
                              = 8 x 1/8"
                              = 16 x 1/16"
                              enz.

Dus die 45" + 7 verdelingen van 1/16

EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
                              debruri.be

Comment

Working...
                              X