Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

woudlopersdag/zelfkook

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• woudlopersdag/zelfkook

Gelukkig bestaat hier een chitchat gedeelte.

Ik geef al enkele jaren cursus (animator) binnen een jeugdbeweging (KSA NZG).
    Eén van de sessie die oa. gegeven wordt is zelfkook en tafelvuren.
    we zouden dit jaar graag eens een nieuwe menu bereiden dan de traditionele vispapiotten (niet dat deze niet lekker zijn hé).

Zijn hier geen creatieve koks/kokkinnen die mss wel een uitdagende menu voor een tafelvuur (beetje bbq achtig) weten?

Er zal normaal al soep gemaakt worden in drankkartons
    Mss een kippetje aant spit (alleen heeft de ervaring ons geleerd dat dit nogal wat tijd vraagt...)

alle suggesties zijn welkom, we staan open voor alles
    laat die tegekke ideeën maar komen

groeten
    http://www.eyeflash.wordpress.com
    www.facebook.com/eyeflashphotography

Re: woudlopersdag/zelfkook

wat moet ik er me bij voorstellen? koken in ene gamel?

(is voor mij meer dan 20 jaar geleden dat ik nog experimenteerde met die dingen)

ik zou zeker eens proberen courgetteschijfjes te marineren in olijfolie met kruiden en zout, en ze daarna te grillen

bladerdeeg in de gamel leggen, en daar dan je omelet met wat room met groenten die je vooraf fruitte in een andere gamel (kleine stukjes brocoli, tomaat, ajuin, look etc) in gieten, en tegen dat je bladerdeeg gaar is, is je "quiche" ook wel klaar

een spies maken met paprika, courgette schijfjes, grote champignons, schijfjes ajuin, inborstelen met olijfolie met provencaalse kruiden.

in een aparte gamel kan je ook boompjes witloof bakken.

je kan zoete aardappelen (oranje van kleur) doormidden snijden, en er een takje verse tuinkruiden op leggen, na circa 15 minuutjes met de kant van de pel naar beneden op een gril of in ene gamel is de aardappel gaar, en kan je de zoete puree uit de pel lepelen

in een gamel kan je ook reist klaarmaken, als er genoeg water in zit, desnoods af en toe wat water toevoegen, kwestie van niet altijd ne pellepatat met zure room of kruidenboter klaar te maken.

als je graag scampi's lust: een marinade maken van vloeibare solo, citroensap, peper, zout, en verse fijngehakte peterselie, grote scampi's in deze mengeling baden en op een spies prikken, als gewone brochettes, 1,5 minuutjes per kant grillen tot ze mooi roze zijn

als dessert kan je met zo een wafelijzer uit grootmoederstijd (soms te koop op rommelmarkten) verse wafels bakken op je kolenvuur

Comment

de bedoeling van de sessie is enerzijds de cursisten aanleren welke vuren er bestaan, en hoe deze aan te maken. En dan natuurlijk anderzijds het eten maken zelf. Een bijkomend aspect is eigenlijk dat we hen aanleren hoe zij die informatie moeten overbrengen naar hun eigen leden. (de cursus is gemaakt voor leiders van 12-14jarigen).
      Het wordt dan al vlug onpraktisch om op een vuur 10a2à gamellen te plaatsen (afhankelijk van het aantal leden natuurlijk), maar het is een optie.
      wat wel zeker kan is het gebruiken van braadslee'ds (of hoe noemt men dit in AN).

jou voorstel van de quiche/omelet vind ik zeker doenbaar en vernieuwend en je kan er nog alle kanten mee uit qua producten, want deze moeten natuurlijk ook binnen het budget gehouden worden. (scampi's en witloof vallen dus al zker uit de boot, maar ze kunnen natuurlijk wel aangehaald worden)

die zoete aardappel spreekt mij ook aan. Moet deze dan op voorhand gekookt worden?

alvast bedankt voor je inbreng, ik neem deze zeker mee naar de verg.

groeten
      http://www.eyeflash.wordpress.com
      www.facebook.com/eyeflashphotography

Comment

als dessert bananen met bruine suiker, in zilverpapier? maar da's een klassieker, ken je vast al ^^
        Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

woudloperskeuken & gezien van Jamie Oliver Zalm + massa kruiden (dille) in natte kranten gestoomd. Super lekker en echte woudloperskeuken.
          Maaltijdsoepen met bonen en mais, voedzaam en handig.
          Omeletten (5cm dikke)met vulling van aardappels,tomaat,rode ui, chorizo,ansjo, kaas deden het ook altijd goed.
          Kneukels (of zoiets) een deeg met rozijnen die toen gekookt werd (primitief maar voedzaam)
          een oud scout (alhoewel mijn mouwen nog steeds opgerold blijven)
          Nikon D300s + D70s + 70-200/2.8/VR + 18/70 Dx Ed +17/55 dx 2.8 +Sigma 8-16 + SB900 & Canon Powershot G10 voor in de zakken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ice Bekijk bericht
            die zoete aardappel spreekt mij ook aan. Moet deze dan op voorhand gekookt worden?
            ongekookt in 2 snijden, takje tijm op leggen, eventueel ook wat dragon, en 15 minuten in een gamel, met de pel naar beneden, eventueel zilverpapier gebruiken om de gamel af te sluiten, dan dringen de kruiden beter in de aardappel, en zijn ze sneller gaar, (anders duurt het misschien een half uur)

nog wat tips:

btw, voor brochettes, gebruik de dikke takjes van de tijm als stokje om je vlees op te prikken .. lamsvlees zal te duur zijn .. maar varkensvlees is niet te duur, en kan ook

in de braadpan, kan je tomaat/courgette/mozarella in stukjes snijden, los door elkaar, er wat dragon en tijm op leggen, wat overgieten (niet overdrijven, he) met olijfolie peper en zout, afdekken met zilverfolie en een half uurke laten garen

groentenpaillottes: kleine stukjes bloemkool, brocoli, wortel op een vel zilverpapier leggen en toedraaien, maar voor het sluiten wat witte kookwijn ingieten, en toedraaien, 20 minuutjes tussen de kolen leggen. (nvdr: gebruik zilverpapier van minimaal 15 micron, dunner papier scheurt open)

als dessert: annanas schijfjes grilen met klein snuifje pili pili, en iets meer kaneel en voor de zoetekauwen mag er ook wat kandijsuiker op. net voor opdienen flamberen met sterke drank naar keuze (cognac van den aldi is goed genoeg) (jammer dat je er geen bolleke vanilleijs op kan doen tijdens een woudlopersvergadering)

Comment

Working...
            X