Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van modder tot leisteen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Van modder tot leisteen

De titel geeft héél kort weer hoe leisteen tot stand komt.

Maar daar gaat het eigenlijk niet echt over . Nu onze verbouwing thuis aan zijn afwerking toe is, zouden we dit voorjaar ons terras onder handen willen nemen. Momenteel is dat nog modder en we zouden daar graag leisteen willen zien, maar we willen liefst geen honderden miljoenen jaren wachten op de voltooiing van het natuurlijk proces

Enfin, hier mijn vraag: op welke manier kunnen we ons terras best aanleggen?
    Sommigen spreken van een betonnen ondervloer, waarop gechapt en getegeld wordt, anderen raden aan om een stevige laag bouwpuin te voorzien, waarop rechtstreeks gechapt kan worden. In dat laatste geval zou je geen risico lopen op vorstschade. Op een betonnen ondervloer zou immers water kunnen blijven staan. Nog ter info: het terras zal zoals bij de meeste woningen, lichtjes afhellen naar het gras.

Heeft iemand hierin nuttige ervaring of tips?

Groetjes
    K@rel
    Last edited by k@rel; 8 februari 2009, 20:49.
    Is this the real life? Is this just fantasy?
    Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

Re: Van modder tot leisteen

Ik heb veel terrassen gezien, gelegd op beton die na een stevige winter gebarsten waren, zelfs al was er een stalen net ingelegd.
    Ik heb mijn terras (8 bij 8 meter) als volgt aangelegd:
    Eerst een greppel rondom uitgegraven van ongeveer 20 cm breed en 40 cm diep en daar beton (met stalen draden) in gegoten. Waar het terras moest komen heb ik ongeveer 30 cm aarde afgeschept en vervolgens alles opgevuld met “Laitier” (schijnt van de hoogovens te komen waar ze een gesteente laten smelten tot glas). Vervolgens goed aangestampt en daarop kwamen dan de tegels van het terras. Er is nooit enige barst in mijn terras geweest.
    “Laitier” word bij de spoorweg gebruikt om stevige gangpaden aan te leggen tussen de rangeersporen. Deze paden werden zo hard als beton en zakten nooit in.
    Een tip: als je met "Laitier" werkt doe je best handschoenen aan want het zijn nogal scherpe korrels en als je de tegels legt best een mat gebruiken.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Bedankt, Red Falcon .
      Heb je het aanstampen machinaal gedaan?

groetjes
      K@rel
      Is this the real life? Is this just fantasy?
      Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

Comment

Bwah, gewoon een dikke plank met steel eraan en zo handmatig aangestampt (hi, wel veiligheidsschoenen aantrekken hé).
        Wellicht dat ge hier of daar wel een trilmachien kunt huren of lenen, zou natuurlijk stukken gemakkelijker gaan

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
        X