Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eenvoudig backup programma

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Eenvoudig backup programma

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
    Het grote voordeel van Acronis True Image is dat je, wanneer je een nieuwe schijf steekt, het niet eens nodig is om eerst andere soft te installeren, zelfs windows moet er niet opstaan, ze moet wel geformatteerd zijn natuurlijk, FAT, FAT 32 of NTFS, dat maakt niet uit. Wanneer je dus bij je vorige PC een systeembackup hebt gemaakt wordt er ook een opstartschijf aangemaakt, met die schijf start je recoveryprogramma op en alle benodigde software is daar aanwezig, je krijgt een soort filemanager te zien en daar kies je de plek waar je backupbestand staat . . .dat kan een externe HD zijn, een USB stick, een DVD of eender ander opslagmedium. Je kiest om alles terug te zetten en je kan ondertussen rustig een koffietje gaan drinken . . . niet te lang want Acronisch True Image werkt vrij snel, alles hangt natuurlijk af van de grootte van je backup.

Eenander groot voordeel van ATI is dat, wanneer je tijdens een windows sessie op zon'n backup bestand klikt, er automatisch een virtuele schijf wordt aangemaakt waar je dus de volledige inhoud kan bekijken en dus bepaalde dingen door te slepen er gewoon kan uithalen...... piece of cake

Je kan trouwens ook kiezen tussen een schijf-image ( dan heb je werkelijk alles ) of een backup van voorop geselecteerde bestanden en je kan dit allemaal automatisch laten gebeuren ook. ( je pc moet dan wel constant opstaan )

Klinkt als "just-what-I-needed" ! ! !
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

Comment

Macrium Reflect free versie

Full Image + gratis versie.
      Ik heb het al getest: image van oude schijf op nieuwe schijf gezet: werkt perfect!
      Wil je het programma gebruiken via een server dan heb je de betaalde versie nodig.
      Dat we ze nog lang mogen "trekken".
      Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
        Dat gaat zonder problemen, zelfs van USB sticks kan je een image maken
        Bedankt !
        Greetz, Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tootje Bekijk bericht
          Een backup maak je, en dan je dagelijks een incrementele backup maken.
          Deze gaat dan alleen files die veranderd zijn of er bijgekomen zijn wegschrijven. Het is een compleet andere structuur als een diskstructuur, dus onbruikbaar voor alle programma's behalve voor je backuprogramma.
          Als nu ooit je systemdisk crasht, dan ga je eerst natuurlijk je disk vervangen, dan moet je daar een operating system opzetten, je backupsoftware herinstalleren en kan je je backup terugzetten.
          Is het daarom dat ik de bestanden die de back-upmodule van mijn Norton 360° op een externe harde schijf zet, niet kan lezen ? Het zijn allemaal onbekende files...
          Greetz, Kariboe
          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
            Is het daarom dat ik de bestanden die de back-upmodule van mijn Norton 360° op een externe harde schijf zet, niet kan lezen ? Het zijn allemaal onbekende files...
            Greetz, Kariboe
            Dat krijg je dus van al die of met die verschillende backup-programma's
            Als er een beetje fout gaat zit je potvast met die bestanden en ze zijn onbruikbaar.
            Het backup-programma zal wel "goed" zijn en zijn werk doen maar als iets anders
            fout gaat dan zit je toch nog potvast.
            En het maakt niet uit waar je die backup hebt staan > onbruikbaar dus.

Mijn ervaring heeft geleerd dat ik alle data apart zet en dubbel dus op 2 verschillende plaatsen
            waarvan één externe harde schijf.
            En van die data bestaat de backup uit een copy van de werkelijke bestanden...
            De backup zijn dus werkelijke bestanden zoals ze zijn.

Die data kan ik ook gebruiken via mijn reserve-computer of via de laptop.

Een eenvoudig progamma hier voor en ook nog gratis dat ik gebruik is SyncToy.
            De gebruikte optie = echo.

Van mijn C-schijf maak ik een "image" met 'Acronis True Image'.
            Omdat de besturing en programmabestanden op deze schijf staan.
            (staat geen data op deze schijf)

* zonder dank
            Last edited by theokus; 8 februari 2009, 23:38.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Dat krijg je dus van al die of met die verschillende backup-programma's
              Als er een beetje fout gaat zit je potvast met die bestanden en ze zijn onbruikbaar.
              Het backup-programma zal wel "goed" zijn en zijn werk doen maar als iets anders
              fout gaat dan zit je toch nog potvast.
              En het maakt niet uit waar je die backup hebt staan > onbruikbaar dus.
              OK ! Duidelijk, bedankt
              Dus conclusie : een image van je harde schijf is de betere oplossing ?! De image is een "perfecte" en "onmiddellijk leesbare" kopie van je volledige harde schijf. Schitterend toch ?!
              Waarom zijn er dan toch heel veel mensen die werken met die "onleesbare" back-upbestanden ?
              En dan stop ik met zagen
              Greetz, Kariboe

Comment

OK ! Duidelijk, bedankt
                Dus conclusie : een image van je harde schijf is de betere oplossing ?! De image is een "perfecte" en "onmiddellijk leesbare" kopie van je volledige harde schijf. Schitterend toch ?!
                Waarom zijn er dan toch heel veel mensen die werken met die "onleesbare" back-upbestanden ?
                En dan stop ik met zagen
                Greetz, Kariboe
                Momentje kameraad
                Die image is éééééén groooooot bestand... en dat bestand kan je niet lezen.
                Acronis kan het terug zetten en dan pas is alles weer bruikbaar.
                Acronis kan ook stukjes opnemen en later terug zetten.

Dus:
                - besturing (Windows etc.) + programmabestanden > Image maken via Acronis.
                Deze dingen staan normaal gezien op de C-schijf.
                Je maak dus een image van jouw complete C-schijf.
                - data-bestanden zoals jouw foto's enz. enz. > een copy op een aparte schijf via SyncToy.
                Zo doe ik dat thuis
                Data staat hier op de D-schijf.
                (en een externe schijf)

Maar niets belet jou om via Acronis nog aan aparte, extra image te maken van jouw data.

Alle bestanden die ik download gaan ook naar die D-schijf....
                Daar staat dus één folder en in die folder bijkomende folders met mijn foto's
                en andere data die ik wil bewaren.
                Last edited by theokus; 9 februari 2009, 00:03.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Momentje kameraad
                  Die image is éééééén groooooot bestand... en dat bestand kan je niet lezen.
                  Acronis kan het terug zetten en dan pas is alles weer bruikbaar.
                  Acronis kan ook stukjes opnemen en later terug zetten.

Dus:
                  - besturing (Windows etc.) + programmabestanden > Image maken via Acronis.
                  Deze dingen staan normaal gezien op de C-schijf.
                  - data-bestanden zoals jouw foto's enz. enz. > een copy op een aparte schijf via SyncToy.
                  Zo die ik dat thuis
                  Data staat hier op de D-schijf.
                  (en een externe schijf)

Maar niets belet jou om via Acronis nog aan aparte, extra image te maken van jouw data.
                  OK... het begint te dagen in het oosten...
                  Bedankt !

Comment

OK... het begint te dagen in het oosten...
                    Bedankt !
                    Als jouw pc uitvalt....kan altijd gebeuren....en je wilt toch aan jouw
                    data geraken of je wilt die data NU gaan gebruiken...

Dan neem ik mijn externe harde schijf en sluit die aan op mijn laptop
                    of reserve-dekstop.

Daarna als je tijd hebt herstel je de pc...door het terug plaatsen van die Image van de C-schijf.
                    De besturing draait weer
                    En je kan onmiddellijk aan jouw data.

Als mijn D-schijf sneuvelt"...?
                    Heb ik nog mijn externe schijf met alle data.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Dan was het eigenlijk nog niet zooooooo dom wat ik deed: gewoon een "kopie" maken van mijn bestanden.
                      Theokus heeft dit hier heel goed kunnen verwoorden: die backupdinges zijn goed, maar OP ZICH kan je die niet zelfstandig lezen; ze moeten eerst "ontsleuteld" worden door een backupprg.

Dus we moeten in feite beiden doen: een Image maken van de hele reutemeteut, en dan nog eens een copietje van alleen de data.
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                        Dan was het eigenlijk nog niet zooooooo dom wat ik deed: gewoon een "kopie" maken van mijn bestanden.
                        Theokus heeft dit hier heel goed kunnen verwoorden: die backupdinges zijn goed, maar OP ZICH kan je die niet zelfstandig lezen; ze moeten eerst "ontsleuteld" worden door een backupprg.

Dus we moeten in feite beiden doen: een Image maken van de hele reutemeteut, en dan nog eens een copietje van alleen de data.
                        Ik zou toch proberen om de data apart te zetten > aparte schijf dus en wég van die C-schijf.
                        Gemiddeld heb ik zo'n 15 à 20.000 foto's die ik kan bereiken.
                        En kom makkelijk toe met een schijf van 200 giga.
                        (dit zal wel niet volstaan voor iedereen )
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Voor Windows: Synctoy (gratis van MS), is een beetje zoals robocopy maar dan met GUI.
                          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Zo doe ik het ook, met synctoy een mirror maken op een aparte harde schijf. Goedkoop, simpel en snel.
                            Album: http://www.flickr.com/photos/zinno01/

Comment

Als jouw pc uitvalt....kan altijd gebeuren....en je wilt toch aan jouw
                              data geraken of je wilt die data NU gaan gebruiken...

Dan neem ik mijn externe harde schijf en sluit die aan op mijn laptop
                              of reserve-dekstop.

Daarna als je tijd hebt herstel je de pc...door het terug plaatsen van die Image van de C-schijf.
                              De besturing draait weer
                              En je kan onmiddellijk aan jouw data.

Als mijn D-schijf sneuvelt"...?
                              Heb ik nog mijn externe schijf met alle data.
                              Theokus, als er een icoontje bestond dat een dikke kus voorstelde, dan stuurde ik het nu naar je toe. Jij hebt hier nu zo eenvoudig en met zo'n goeie tip uitgelegd waar ik al maanden naar zoek. De IT'ers op mijn werk stuurden me steeds maar naar dure oplossingen waar ik geen bal van snapte en bovendien - zoals je zegt - als het erop aankwam nog niks mee kon doen, want die "gewone" backups zijn niet onmiddellijk inzetbaar. Ik zocht gewoon een middel om snel een onmiddellijk bruikbare kopie te hebben, waar ik maar wil, van mijn - leesbare! - gegevens. En, zonder dat ik een beroep moet doen op mijn eigen, al wat kramikkelig wordende, geheugen om te weten wat er was gewijzigd, of alles steeds opnieuw te moeten kopiëren. Wat jij hier aanreikt (SyncToy) en uitlegt is dus precies wat ik zocht. Dikke mersie ! En als ik je ooit live tegenkom, krijg je alsnog die kus

Die True Image software ligt hier ook al van oktober te verstoffen, omdat die uiteindelijk niet bleek te zijn wat ik zocht. Zo'n systeemimage zal er nu eindelijk eens van komen, de rest is al opgelost dankzij jouw SyncToy-tip.

Marleen
                              It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
                              http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marl1 Bekijk bericht
                                Theokus, als er een icoontje bestond dat een dikke kus voorstelde, dan stuurde ik het nu naar je toe. Jij hebt hier nu zo eenvoudig en met zo'n goeie tip uitgelegd waar ik al maanden naar zoek. De IT'ers op mijn werk stuurden me steeds maar naar dure oplossingen waar ik geen bal van snapte en bovendien - zoals je zegt - als het erop aankwam nog niks mee kon doen, want die "gewone" backups zijn niet onmiddellijk inzetbaar. Ik zocht gewoon een middel om snel een onmiddellijk bruikbare kopie te hebben, waar ik maar wil, van mijn - leesbare! - gegevens. En, zonder dat ik een beroep moet doen op mijn eigen, al wat kramikkelig wordende, geheugen om te weten wat er was gewijzigd, of alles steeds opnieuw te moeten kopiëren. Wat jij hier aanreikt (SyncToy) en uitlegt is dus precies wat ik zocht. Dikke mersie ! En als ik je ooit live tegenkom, krijg je alsnog die kus

Die True Image software ligt hier ook al van oktober te verstoffen, omdat die uiteindelijk niet bleek te zijn wat ik zocht. Zo'n systeemimage zal er nu eindelijk eens van komen, de rest is al opgelost dankzij jouw SyncToy-tip.

Marleen
                                Helaba...'t was wel Theo nie die die Synctoy voorstelde he
                                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Working...
                                X