Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand Panorama gezien gisterenavond ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Iemand Panorama gezien gisterenavond ?

Is het jullie ook opgevallen dat de arrogantie van "bepaalde" hoofdrolspelers bij met de Fortis groep nog steeds een weerspiegeling is van wat er de laatste maanden binnen de groep is gebeurd.
    Een van de zaken die bij mij het markants waren is het verschil van communiceren tussen enerzijds de CEO van Rabo-Bank en anderzijds de huidige man bij Fortis. De man bij Rabobank sprak een voor de meeste mensen verstaanbare taal, terwijl de man van Fortis een technisch hoogstaand taalje sprak, doorwewen met Engelse terminologiën wellicht voor weinigen onder ons begrijpbaar. Is het dan weer de bedoeling om onbegrijpbaar over te komen bij de bevolking of is dit het zoveelste staaltje van hoogmoed ?

Groetjes,
    Pol.
    Last edited by enero; 2 februari 2009, 07:25.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Re: Iemand Panorama gezien gisterenavond ?

kan je herbekijken op

~45 min

Comment

Hun arrogantie druipt er zo af, om er misselijk van te worden!
      De gewone man verliest geld, veel geld zelfs, maar die mannen steken nog altijd miljoenen bonussen in hun zak zonder enig schaamtegevoel. Die mannen staan boven de wet en alles! Niets kan hen deren! Ze wanen, of beter gezegd, ze zitten nog altijd in een ivoren toren met een gouden voetstuk. En wij, de belastingbetaler, zullen voor hun fouten opdraaien!
      Wat gaat er de elfde februari uit de bus komen? Ik wacht in spanning af.

Grtz, RF

PS: Het filmpje stokt op het web

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Hun arrogantie druipt er zo af, om er misselijk van te worden!
        De gewone man verliest geld, veel geld zelfs, maar die mannen steken nog altijd miljoenen bonussen in hun zak zonder enig schaamtegevoel. Die mannen staan boven de wet en alles! Niets kan hen deren! Ze wanen, of beter gezegd, ze zitten nog altijd in een ivoren toren met een gouden voetstuk. En wij, de belastingbetaler, zullen voor hun fouten opdraaien!
        Wat gaat er de elfde februari uit de bus komen? Ik wacht in spanning af.

Grtz, RF

PS: Het filmpje stokt op het web

Inderdaad, de arrogantie van de heren van Fortis is een rode draad door gans de reportage. Hen treft geen schuld, ze hebben geen vergissingen gemaakt, het was pech en niet te voorzien. Een van de getroffen grootaandeelhouders verwoordt het volgens mij goed: "van hoogmoed kan je gek worden".

Groetjes,
        Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ach ja, ze zijn arrogant, Lippens zelfs zo arrogant dat hij wegvlucht...

Maar wat wil je: iets kleinere spelers pikken een aantal maanden terug, (na jaaaaaaaaaren hard labeur), enkele procenten in van het spaargeld dat belegd is bij de goktenten, pardon grootbanken.
          KBC en Co verhogen efkes hunn internet-spaarrekening naar 4% en onmiddellijk keren tienduizenden terug als vliegen op een pot siroop. Want kleinere banken, da's toch niet echt te vertrouwen hé...
          Niet te verwonderen dat die heren in hun ivoren toren rustig arrogant blijven doen.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Het enige dat ik te vertellen heb is dat.....
            MACHT EN GELD = ARROGANTIE
            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Ach ja, ze zijn arrogant, Lippens zelfs zo arrogant dat hij wegvlucht...

Maar wat wil je: iets kleinere spelers pikken een aantal maanden terug, (na jaaaaaaaaaren hard labeur), enkele procenten in van het spaargeld dat belegd is bij de goktenten, pardon grootbanken.
              KBC en Co verhogen efkes hunn internet-spaarrekening naar 4% en onmiddellijk keren tienduizenden terug als vliegen op een pot siroop. Want kleinere banken, da's toch niet echt te vertrouwen hé...
              Niet te verwonderen dat die heren in hun ivoren toren rustig arrogant blijven doen.
              Sedert een paar jaar heb ik mijn vertrouwen gesteld in RABO bank. Na de reportage is mijn appreciatie er niet bij achteruitgegaan. Let wel ik heb de integrale reportage na Panorama nog bekeken via de rode toets. Daar komt duidelijk tot uiting dat banken zoals Rabo, Santander(een van de grootsten van Europa) en nog een Schotse waarvan de naam mij nu ontsnapt het wel goed hebben gedaan en de crisis goed hebben doorgemaakt zonder die megaverliezen. Er zijn blijkbaar nog bankiers die met hun beide voeten op de grond zijn blijven staan en de zogenaamde CDO's ofte Rommelkredieten opzij hebben gelaten en aan de lokroep van snelle winstformules hebben weten te weerstaan.

Groetjes,
              Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik heb er zelfs twéémaal naar gekeken en vond het een zeer goed programma. Er zijn mij twee zaken bijgebleven : nml. primo de acquisitie van ABN AMRO is op een verkeerd moment gebeurd, een moment die niemand kon inschatten nml. de ineenstorting van de financiële markten. De beslissing tot acquisitie is ook gebeurd uit revanchisme en dus per definitie slecht. Secundo : het steeds maar hogere cijfers schoren via hogere omzetcijfers en dit via zeer risicovolle bankproducten. Daar liep het behoorlijk fout vooral omdat er toch drie zeer grote banken zijn die zich daar ver van hebben gehouden. Dit heeft dus wel degelijk te maken met een pathologische vorm van arrogantie en dient zelfs volgens mij strafrechterlijk te worden vervolgd. Inzake het verlies van de aandeelhouders : alhoewel ik betrokken partij ben (2.500 euro) moet het mij toch van het hart dat het niet verstandig is al je geld in èèn aandeel te beleggen. Dat staat in alle boeken, tijdschriften etc. etc.
                Last edited by Grupello; 2 februari 2009, 12:14.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
                  Ik heb er zelfs twéémaal naar gekeken en vond het een zeer goed programma. Er zijn mij twee zaken bijgebleven : nml. primo de acquisitie van ABN AMRO is op een verkeerd moment gebeurd, een moment die niemand kon inschatten nml. de ineenstorting van de financiële markten. De beslissing tot acquisitie is ook gebeurd uit revanchisme en dus per definitie slecht. Secundo : het steeds maar hogere cijfers schoren via hogere omzetcijfers en dit via zeer risicovolle bankproducten. Daar liep het behoorlijk fout vooral omdat er toch drie zeer grote banken zijn die zich daar ver van hebben gehouden. Dit heeft dus wel degelijk te maken met een pathologische vorm van arrogantie en dient zelfs volgens mij strafrechterlijk te worden vervolgd. Inzake het verlies van de aandeelhouders : alhoewel ik betrokken partij ben (2.500 euro) moet het mij toch van het hart dat het niet verstandig is al je geld in èèn aandeel te beleggen. Dat staat in alle boeken, tijdschriften etc. etc.
                  Volledig mee eens :
                  1. Individuele ambities, een groot EGO en hoogmoed heeft ertoe bijgedragen revanche te nemen en hierdoor zichzelf te das om te doen.
                  2.Niet alleen kopen van zogenaamde succesvolle maar zeer riskante producten (CDO's of rommelkredieten) maar ook zelf produceren om te verkopen.

Een vaststelling is ook dat bedrijven die naar de beurs gaan moeten scoren voor hun aandeelhouders en op die manier vlugger de neiging hebben om snel veel geld te willen verdienen. Het verhaal van RABO bank bewijst dat het ook mogelijk is van niet beursgenoteerd te zijn.
                  Snel veel geld willen vedienen loopt nogal dikwijls fout. Waar hebben wij dat nog gehoord : L&H
                  En op de beurs "spelen" is volgens mij enkel weggelegd voor een beperkt groepje elite met zeer groot kapitaal die ook kunnen diversifiëren (Vastgoed, goud enz..). Sedert dat de beurs gemakkelijker toegankelijk is geworden voor jan met de pet is het beginnen fout lopen.
                  Men mag in gans dit financieel debacle niet vegeten dat de kleine belegger steeds meer opbrengst van zijn spaarcenten verwachtte en de banken altijd maar deed zoeken naar commerciële en vandaar nogal dikwijls riskante producten.
                  Ik ben zelf geen betrokken partij in het Fortis-verhaal, maar heb nietemin voor de weinige keren dat ik op de beurs heb gespeeld meestal al verloren. Ik had maar beter moeten weten en tevreden zijn met kleinere intresten. Het is en blijft roulette spelen.

Groetjes,
                  Pol.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

De jaren (of maanden ????) die komen zullen wij het echte verhaal horen nml. dit van de bevoorrechte getuigen : het personeel van Fortis wanneer die hun verhaal doen, een verhaal van steeds maar meer verkopen en verkopen en dan 't liefst datgene waar de bank het meest mee wint (en op 't einde van de rit het meest mee verliest !!!!!) Ik ben een onrechtstreekse bevoorrechte getuige maar het is niet aan mij om dit verhaal te publiceren. Einde discussie terug naar de fotografie !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
                      De jaren (of maanden ????) die komen zullen wij het echte verhaal horen nml. dit van de bevoorrechte getuigen : het personeel van Fortis wanneer die hun verhaal doen, een verhaal van steeds maar meer verkopen en verkopen en dan 't liefst datgene waar de bank het meest mee wint (en op 't einde van de rit het meest mee verliest !!!!!) Ik ben een onrechtstreekse bevoorrechte getuige maar het is niet aan mij om dit verhaal te publiceren. Einde discussie terug naar de fotografie !
                      Nav. de het Fortis debacle en als 40j trouwe klant deed ik in de loop van november een mailtje naar Fortisbank België. Dit naar aanleiding van een magazine dat ik regelmatig ontvang als klant van de bank. Daar stonden uiteraard niks dan leugens in en wat mij hierbij vooral shockeerde was dat men alles op de rug schoof van de slechte financiële toestand in de States. Na een paar weken kreeg ik een telefoontje van de lokale Fortis kantoordirekteur naar aanleidng van mijn mail naar de hoofdzetel. De man wist mij te vertellen dat het personeel nu de misnoegdheid bij de klanten moet proberen te temperen. En dat zij als personeel inderdaad ook meestal eerste betrokkenen zijn, uiteraard als werknemers van de bank, maar ook omwille van de intekening (weliswaar voordeliger) op aandelen van de groep. Maar dat ik in elk geval van de heren "untouchables" zelf geen excuus moet verwachten. Dit om maar te verduidelijiker hoe het eigen personeel over de zaken denkt.

Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                        Nav. de het Fortis debacle en als 40j trouwe klant deed ik in de loop van november een mailtje naar Fortisbank België. Dit naar aanleiding van een magazine dat ik regelmatig ontvang als klant van de bank. Daar stonden uiteraard niks dan leugens in en wat mij hierbij vooral shockeerde was dat men alles op de rug schoof van de slechte financiële toestand in de States. Na een paar weken kreeg ik een telefoontje van de lokale Fortis kantoordirekteur naar aanleidng van mijn mail naar de hoofdzetel. De man wist mij te vertellen dat het personeel nu de misnoegdheid bij de klanten moet proberen te temperen. En dat zij als personeel inderdaad ook meestal eerste betrokkenen zijn, uiteraard als werknemers van de bank, maar ook omwille van de intekening (weliswaar voordeliger) op aandelen van de groep. Maar dat ik in elk geval van de heren "untouchables" zelf geen excuus moet verwachten. Dit om maar te verduidelijiker hoe het eigen personeel over de zaken denkt.

Groetjes,
                        Pol.
                        Het zou mij te ver leiden hierop te antwoorden, maar toch moet mij een zaak nog van het hart : niet AL het personeel kan over dezelfde kam gescheerd worden !! Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat personeelsleden die niet blindelings volgzaam waren m.b.t bepaalde beleggingen te verkopen niet echt geliefd waren (bij de directie) om een ander woord te gebruiken. En ja, wie inschreef op opties e.d als personeelslid nam dezelfde risico's als het clienteel. Het is dan compleet onjuist dat men reageert tegenover de clienten : u verloor, wij ook. De kous is daarmee niet af !! Een zaak is zeker : het gewoon uitvoerend personeel treft geen schuld ! Die zijn er trouwens nog, de anderen zijn weg !!!!
                        Last edited by Grupello; 2 februari 2009, 17:43.

Comment

Ik vind het eigenaardig dat zovelen onder jullie denken dat managers van banken slechter zouden zijn dan andere mensen. Ik denk dat jullie het te veel vanuit jullie eigen perspectief bekijken.
                          Ik meen er niet ver naast te zitten indien ik zeg dat die mensen gedreven werden door wat van ieder beursgenoteerd bedrijf verwacht wordt: winst en kortetermijndenken. Iedere maand moesten de cijfers er zijn. Jaren ging het goed en plots, door een samenloop van omstandigheden en door het langzaamaan in slaap gesust worden gebeuren er ernstige ongelukken, mede omdat er ook niets aan controlemechanismen bestaan. Leve de vrije markt, je weet wel!

De druk van aandeelhouders in een beursgenoteerd bedrijf is niet te onderschatten. Indien één bank grote winsten maakt met wat we nu rommelkredieten noemen (toen heette dat zo niet ....), dan duwden de aandeelhouders hard bij een bank die dat niet deed om ook in te stappen in dit systeem. Aandeelhouders willen winst, zo snel mogelijk, zo veel mogelijk . Waarom zouden de mensen die de beslissingen namen in die banken hierop niet ingaan? Tot voor een jaar was er geen vuiltje aan de lucht, tevens werd hun winstdeelname ook groter indien de bank extra winst maakte. Ik kocht nog nooit aandelen, maar indien ik dat wel had gedaan, dan zou ik ook belegd hebben in een bank die met winstcijfers van 20% en meer kwam opdagen, liever dan in een bank met "slechts" 10% winst. Niet alleen de bankmanagers zijn hebzuchtig, het zit in elk van ons!

Op een bepaald moment stort het kaartenhuisje ineen en ik ben er vrij zeker van dat zelfs de bankmanager niet wisten dat het slechts een kaartenhuisje was. Het hele systeem was gebaseerd op vertrouwen en niemand had of heeft er baat bij dat dit weg zou vallen, toch gebeurde het en wel in een rotvaart. Hier is echt sprake van een sneeuwbaleffect.

Als je de uitlatingen van de Fortismensen uit de Panoramareportage vanuit dit oogpunt bekijkt, dan wordt alles een stuk duidelijker en menselijker. Was het vertrouwen er gebleven, dan maakten die managers kans om manager van het jaar te worden, nu zijn het de bedriegers van het jaar. Was het vertrouwen er gebleven, dan was de manager van Rabo de kluns van het jaar. Nu echter kan hij aanspraak maken op de titel "manager van het jaar". Het ligt volgens mij veel dichter bijeen dan velen onder jullie denken.

Rabo is geen beursgenoteerd bedrijf. Ze hebben er voor gekozen om met lagere winstmarges tevreden te zijn dan andere banken. Hadden ze zich wel op de beurs laten noteren, dan zaten ze in hetzelfde schuitje. Tot vorig jaar had men over de Rabomanagers gezegd dat ze geen durf en toekomstvisie hadden. Nu, eens de toekomst zicht ontvouwd heeft zijn het de winnaars. Gemakkelijk achteraf natuurlijk.
                          Om af te sluiten: wie op de beurs "speelt" weet dat dit niet zonder risico is en moet achteraf niet komen klagen. Tot begin vorig jaar was je een softy als je je centjes op een spaarboekje liet staan, nu ben je een ziener ... het ligt veel dichter bijeen dan velen onder jullie denken.
                          Groetjes,

Riho
                          Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                          Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

Comment

Managers in banken zijn per definitie niet slechter of beter dan in andere bedrijven maar mag ik even nuanceren dat ze wel werken met de spaarcenten van de klanten, centen die men in het volste vertrouwen heeft in bewaring gegeven ! Als managers in andere bedrijven beslissingen nemen met revanchisme als basis dat loopt dat ook niet goed af ! Toen Fortis met de overname begon had ik er onmiddellijk geen goed oog in, dat was wel voor de financiële crisis ! Ik heb dan ook, gelukkig, alles verkocht. Mijn verlies beperkt zich tot waardeloze opties die wij in portefieulle hebben, opties die wij aangeschaft hebben omdat mijn echtgenote toen bij Fortis werkzaam was. Wij zijn er ook serieus op belast als voordeel in natura. We klagen echter niet, we moesten ze maar niet gekocht hebben !

Comment

Grupello,

Je bent verstandig geweest, je liet je niet in slaap wiegen. De bank voerde een beleid waarmee je niet akkoord was, je stapte er uit.
                              Iedereen had dit kunnen doen. Je kan nu redeneren dat niet iedereen evenveel verstand heeft van dit soort zaken, maar dan zeg ik cru: heb dan tenminste het verstand om dat toe te geven en blijf er vanaf, zelfs al zegt je hebzuchtige zelf iets anders.
                              De man van Banco Santander zei net hetzelfde. Die had 3 regels dacht ik één ervan is: als je het niet verstaat, blijf er dan van af! Iedere belegger had dezelfde reflex kunnen hebben. Maar dat hebzuchtig duiveltje op onze schouder ...

Groetjes,

Riho.
                              Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                              Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

Comment

Working...
                              X