Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ecotaks-CO taks?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ecotaks-CO taks?

    Ik heb ergens gelezen dat we in 2009 een ecotaks (CO2 bijdrage per jaar op de auto van vele honderden euro's zouden krijgen. Kan iemand hier uitsluitsel over geven?



    Klopt dit, is dit zowel voor particulier als voor bedrijven?

  • #2
    Re: Ecotaks-CO taks?

    Hadden ze die plannen niet opgeborgen?

    Grtz, RF


    Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

    Comment


    • #3
      Re: Ecotaks-CO taks?

      Ik weet het niet zeker, maar als je op vlan-auto de prijzen van wagens bekijkt, dan wordt dit altijd vermeld (op de laatste regel, na de biv en de rijtaks )

      Comment


      • #4
        Re: Ecotaks-CO taks?

        Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
        Ik weet het niet zeker, maar als je op vlan-auto de prijzen van wagens bekijkt, dan wordt dit altijd vermeld (op de laatste regel, na de biv en de rijtaks )
        CO2 waarden zijn van belang voor zelfstandingen en hoeveel je van de BTW en ervan in onkosten kan steken. Hoe milieuvriendelijker de auto hoe meer je die in onkosten kan steken.

        Comment


        • #5
          Re: Ecotaks-CO taks?

          Wordt er dan rekening gehouden met het aantal kilometers per jaar, of kijken ze gewoon of een voertuig meer of minder verbruikt?

          Als ze een echte ecotaks willen heffen op de vervuiling, dan moet er ook gekeken worden naar de totale jaarlijkse uitstoot.

          Een voorbeeldje:
          Auto A verbruikt 5l/100km, en doet 50.000km/jaar.
          Auto B verbruikt 10l/100km, en doet 10.000km/jaar.

          Als ze alleen rekening houden met de uitstoot per kilometer, en niet met het werkelijk aantal gereden kilometers, dan zal auto A de laagste ecotaks moeten betalen, maar die heeft dan per jaar wel veel meer CO² de lucht ingeblazen.


          Ik heb het net even opgezocht, mijn 8 jaar oude Clio krijgt 64 als eco-score (en die heeft gemiddeld maar 7.000km per jaar gereden).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Ecotaks-CO taks?

            Er zou totaal geen rekening gehouden worden met het aantal kilometers, enkel het type auto is kennelijk belangrijk. Als dit waar is dan staan we er goed voor. Kunnen ze in Straatsburg weeral een feestje houden.

            Comment


            • #7
              Re: Ecotaks-CO taks?

              Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
              Er zou totaal geen rekening gehouden worden met het aantal kilometers, enkel het type auto is kennelijk belangrijk.
              Dit is dan weer typisch een regeltje om de staatskas te vullen als dit ook voor de privé zo zou zijn.
              Mensen die hun wagen alleen gebruiken als het echt moet worden dus even zwaar belast als mensen die er op los bollen.
              De enige correcte manier is het via de prijs van de brandstof regelen ... wie veel bolt tankt meer, wie een zuinige wagen koopt betaalt minder ... rij je niet kost het niets.
              Ze spreken er al jaren van om niet het bezit maar het gebruik van de wagen te belasten ... op deze manier is weer het bezit belast.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Ecotaks-CO taks?

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                De enige correcte manier is het via de prijs van de brandstof regelen ... wie veel bolt tankt meer, wie een zuinige wagen koopt betaalt minder ... rij je niet kost het niets.
                Dat is volgens mij ook de enige correcte manier, elke liter verbruikte brandstof geeft een bepaalde uitstoot.

                Het bezitten van een auto die veel verbruikt zorgt niet voor de uitstoot, het rijden met dat voertuig doet dat wel.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Ecotaks-CO taks?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Dat is volgens mij ook de enige correcte manier, elke liter verbruikte brandstof geeft een bepaalde uitstoot.

                  Het bezitten van een auto die veel verbruikt zorgt niet voor de uitstoot, het rijden met dat voertuig doet dat wel.
                  De nieuwe wetgeving zal ook moeten voldoen voor hybride wagens/waterstof/elektrisch aangedreven wagens...
                  Een volledig elektrische wagen zou niets moeten betalen...
                  Tegen 2012 komt ieder merk met een hybride...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ecotaks-CO taks?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                    De nieuwe wetgeving zal ook moeten voldoen voor hybride wagens/waterstof/elektrisch aangedreven wagens...
                    Een volledig elektrische wagen zou niets moeten betalen...
                    Tegen 2012 komt ieder merk met een hybride...
                    Als er om waterstof en elektriciteit te maken geen fossiele brandstoffen worden gebruikt, dan heb je ook geen CO uitstoot (toch niet terwijl ermee gereden wordt, maar wel tijdens de productie van het voertuig).

                    Maar ik denk niet dat ze tegen 2012 voldoende alternatieven hebben om voldoende stroom te leveren zodat alle voertuigen met "groene stroom" kunnen bollen.

                    De Bestaande centrales zullen dan gewoon zwaarder belast worden, en waarschijnlijk moeten ze er nog een aantal bijzetten om aan de vraag te voldoen.
                    Als je eender welke fossiele brandstof gebruikt om er stroom mee te maken, dan hou je in het beste geval nog zo'n 40% van de energie over tegen dat die uit het stopkontakt komt. Als je daarmee accu's moet laden dan verlies je in de lader en accu's nog eens 20%.
                    Dan zijn die "groene wagens" al een heel pak minder groen.

                    Je gelooft toch zelf niet dat een op een volledig elektrisch aangedreven voertuig helemaal geen belastingen zullen komen...
                    Ze zullen tegen dan heus wel iets verzinnen om ervoor te zorgen dat de staat niet failliet gaat doordat iedereen massaal overschakelt naar zo'n auto.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ecotaks-CO taks?

                      Artikel uit het Nieuwsblad dateert van februari 2007 !

                      Belastingen ivm auto.
                      BIV (bel. op inverkeerstelling): éénmalig bij het 'inverkeerstellen' van de auto. Wordt berekend op basis van Pk/Kw. Er bestaan CO2 kortingen voor deze belasting 1. voertuigen met minder dan 105 gram CO2-uitstoot per km: U krijgt een korting van 15% op de aankoopprijs (btw inbegrepen). Voor het jaar 2008 bedraagt de korting maximaal 4 350 euro (netto geïndexeerd bedrag). 2. voertuigen met een CO2-uitstoot tussen 105 en 115 gram per km: U krijgt een korting van 3% op de aankoopprijs (btw inbegrepen). Voor het jaar 2008 bedraagt de korting maximaal 810 euro (netto geïndexeerd bedrag).

                      Verkeersbelasting: U moet jaarlijks een verkeersbelasting betalen wanneer u als bestuurder van een gemotoriseerd voertuig gebruikmaakt van de openbare weg. De verkeersbelasting is gebaseerd op het vermogen van uw motor, de cilinderinhoud of van de maximaal toegelaten massa (MTM) van het voertuig.


                      Waar het artikel naar refereerde is de berekeningsbasis van de verkeersbelasting. Vroeger (nu nog blijkbaar) was dit Pk/Kw en dit zou in de toekomst op basis van CO2 uitstoot (dus verbruik) worden berekend. Dit heeft niets met meer of minder belasting te maken.

                      Is zo'n CO2 berekening te verdedigen? Ja, maar het mag niet de enige maatregel zijn. Minder verbruikende auto's stimuleren (want dat doe je met zo'n berekening) is positief. Minder autogebruik stimuleren is evengoed nodig.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ecotaks-CO taks?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Als er om waterstof en elektriciteit te maken geen fossiele brandstoffen worden gebruikt, dan heb je ook geen CO uitstoot (toch niet terwijl ermee gereden wordt, maar wel tijdens de productie van het voertuig).

                        Maar ik denk niet dat ze tegen 2012 voldoende alternatieven hebben om voldoende stroom te leveren zodat alle voertuigen met "groene stroom" kunnen bollen.

                        De Bestaande centrales zullen dan gewoon zwaarder belast worden, en waarschijnlijk moeten ze er nog een aantal bijzetten om aan de vraag te voldoen.
                        Als je eender welke fossiele brandstof gebruikt om er stroom mee te maken, dan hou je in het beste geval nog zo'n 40% van de energie over tegen dat die uit het stopkontakt komt. Als je daarmee accu's moet laden dan verlies je in de lader en accu's nog eens 20%.
                        Dan zijn die "groene wagens" al een heel pak minder groen.
                        Klopt. Die hybride-electrische hype is zand in de ogen strooien. Zolang er geen kernfusie bestaat leidt dit tot enorme capaciteitstekorten en zoals gezegd, enorme verliezen.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Je gelooft toch zelf niet dat een op een volledig elektrisch aangedreven voertuig helemaal geen belastingen zullen komen...
                        Ze zullen tegen dan heus wel iets verzinnen om ervoor te zorgen dat de staat niet failliet gaat doordat iedereen massaal overschakelt naar zo'n auto.
                        Bij belastingen moet je het onderscheid maken tussen sturende heffingen en financierende heffingen. Een sturende heffing heeft als doel een gedragswijziging en leidt in het beste geval tot een 0-opbrengst (als iedereen zich aanpast). Een financierende heffing heeft als doel geld in het laatje brengen. En of u het nu leuk vind of niet, dat geld is nodig in het laatje. Een Co² heffing zou (zoals elke milieu-heffing) sturend moeten zijn, maar de praktijk ziet er dikwijls anders uit. Dergelijke belastingen worden 'misbruikt', waardoor het draagvlak ervoor wordt ondergraven.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ecotaks-CO taks?

                          Waarom zouden ze nu niet eens de brandstof producenten zwaar belasten?
                          Het zijn zij die met de enorme winsten gaan lopen.
                          Het zijn zij die niet naar alternatieven zoeken.
                          Er is nu een schermutseling aan de gang in de Gaza en de prijzen stijgen weerom.
                          Bij mijn weten halen ze daar geen 'petrol' op?

                          Grtz, RF


                          Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ecotaks-CO taks?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Waarom zouden ze nu niet eens de brandstof producenten zwaar belasten?
                            Die rekenen dat toch door naar de klant ... zo betaal je toch in hun plaats.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment

                            Working...
                            X