Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

backup naar externe (netwerk) HD

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• backup naar externe (netwerk) HD

Ik ben van plan om een externe harde schijf aan m'n router te koppelen. Dit met de bedoeling om op regelmatige tijdstippen automatisch een backup te nemen.
    Kent er iemand een backup programma waarmee ik kan instellen dat er op vaste momenten een backup moet genomen worden ?
    Ik vermoed dat je hier dan ook kan instellen dat enkel de gewijzigde bestanden worden meegenomen zodat niet telkens alles opnieuw moet gebackupt worden.

Welke externe HD raden jullie aan ? Want waarschijnlijk kan je niet elke HD op een netwerk (router) aansluiten. Of bestaan er hier andere en betere oplossingen voor ?

Situatie nu : 1 router (+ modem) waar een 3-tal computers mee verbonden zijn (draadloos).

Re: backup naar externe (netwerk) HD

Ondersteund die router dat, dat je daar een hd aan koppelt ? En dat je die dan via smb of ftp in je netwerk deelt.
    To make your dreams come true, wake up

Comment

Mijn router heeft een USB aansluiting voor een printer op het netwerk, maar niet voor bv. harde schijven.
      Een HD met netwerkaansluiting is dan beter voor je.

Voor synchronisatie met mijn externe HD gebruik ik Always Sync.

Het kan meerdere backup taken laten lopen en je kan ook instellingen zetten om bij de vergelijking bron/doel te overschrijven, verwijderen, verplaatsen...

G
      fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
      Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Altijd opletten met een BU op een netwerkdrive.
        Een NAS kan je natuurlijk altijd aan je router hangen en een BU er naartoe maken lukt soms ook al eens maar het probleem doet zich meestal voor als je de BU moet terugzetten (Cleane install) ... dan zijn ofwel de drivers niet geladen van je netwerk ofwel kan je aan die NAS niet aan ... en dus ook niet aan je BU.
        Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een externe schijf gekoppeld aan uw PC als het voor een volledige BU moet dienen.
        Ook als je veel data hebt zou ik zeker niet voor een NAS gaan omdat de overdrachtsnelheid redelijk traag is om grote hoeveelheden data over te zetten op korte tijd.
        Zelf heb ik het ook al eens getest ... naar een externe schijf was op twee uurtjes een volledige BU gemaakt, naar een NAS was dit de ganse nacht.
        Een NAS blijft een oplossing voor een gedeeltelijke BU van je data maar niet voor een complete BU van je systeem.
        (NAS = Network Attached Storage)

Welke software je moet gebruiken ... ja, welk OS heb je?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Welke software je moet gebruiken ... ja, welk OS heb je?
          De computers die erop werken gebruiken Vista en XP.

Ik ben op dit idee gekomen omdat ik dat bij iemand thuis gezien had.
          Daar zouden, volgens hem (!), telkens bij het afsluiten van een computer, eerst nog de gewijzigde bestanden naar die externe hd geschreven worden. En dat was ongeveer zo'n systeem (dacht ik) zoals ik hierboven beschreven heb :
          Telenet, router, externe hd bij de router.

Ter info : het is niet mijn bedoeling om telkens heel de computer te backuppen maar dit zo instellen dat van bepaalde mappen enkel de gewijzigde bestanden naar die hd worden gekopieerd. Dat kan volgens mij toch niet zoveel tijd in beslag nemen.

Comment

Misschien is windows home server een ideale oplossing.
            Deze heb ik ook als eens geprobeerd,
            en lijkt me een vrij eenvoudige opstelling met vele mogelijkheden.
            groetjes
            Nikon D850, Z7, SB910x2 en wat glas erbij.
            www.dewolfmarc.be

Comment

Missichien de netwerk HDs van freecom: Netwerk HD

Ikzelf heb als tweedelijn backup een wireless datatank van Freecom en dat werk perfect, ook met de bijgeleverde sync applicatie : Datatank gateway wireless
              Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
              "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

@ Selkie : en je gebruikt dat ding dan ook als router veronderstel ik ?
                Maar 't is wel redelijk prijzig zie ik

@dwm400 : lijkt me inderdaad een goeie oplossing. Maar is dit veilig ?
                Last edited by kdm; 26 december 2008, 09:07.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                  @ Selkie : en je gebruikt dat ding dan ook als router veronderstel ik ?
                  Maar 't is wel redelijk prijzig zie ik
                  Prijzig wel, zeer prijzig zelfs;
                  Ik gebruik de router functie niet; heb die zelfs nog niet geprobeert. Daar ik beroepsmatig met ICT in contact ben/kwam heb ik in de loop der jaren een echt netwerk kunnen uitbouwen: router, switches, servers en die wireless datatanks gebruik ik als tweedelijns backup van de diverse servers en PC en als archief.
                  Voor die datatank gebruikte ik een server als storage, maar dit bleek te onbetrouwbaar.
                  Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                  "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Een NAS (network attached storage) is een perfecte oplossing voor een backup te nemen... Windows Vista kan automatisch synchroniceren met een NAS. Een NAS is gewoon een harddisk die op het netwerk aangesloten is met wat software (samba) om bereikbaar te zijn voor de gebruikers. Het gaat weliswaar langzamer als een interne harddisk, maar dat stoort niet, 't is toch backup dus in de background, en dat duurt alleen maar de eerste keer lang, daarna zijn het altijd maar de verschillen die aangepast worden... Ik heb hier al 2 jaar een NAS draaien en gebruik "second copy" als synchronisatie tool. Het gebruik van NAS als backup is een methode die door alle grote bedrijven ingezet wordt vandaag...
                    Maar je kan ze zeker goedkoper krijgen, kijk eens rond en je zal 1Terabyte wel onder de 200€ vinden...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Een externe USB disk en daar je data op repliceren met gratis syncback van 2brightsparks, en je kan er eveneens je systeemdisk op backuppen met driveimage XML, ook gratis. De schijf moet wel groot genoeg zijn.

Comment

Ik heb een paar Mini Lacie schijven aan mijn router hangen via een HUB.
                        2x 500gb en 2x 1000gb
                        Redelijk simpel te installeren.

Backuppen doe ik via dit super programma 'vise versa pro'
                        Groetjes, Jörgen
                        www.beautyshoot.nl

Comment

Probeer eens Macrium Reflect. http://www.macrium.com/default.asp
                          Ik gebruik de free versie en heb deze getest en ben er zeer tevreden over.

Ik heb ook een Windows Home Server die prima werkt. Wil ik echter Marcium op de server gebruiken moet ik een licentie kopen ($30).
                          Vandaar dat ik mijn C schijf elke maand image op een tweede harde schijf met Macrium en mijn data dagelijks backup met de software op de Home Server.
                          Dat we ze nog lang mogen "trekken".
                          Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Comment

Ik heb zo een western digital netwerk disk aan mijn systeem gekoppeld.

De pc's die daar naartoe een backup schrijven doen dat allemaal met syncback (SE)... goed gerief. Is eigenlijk meer een sychnronisatie-programma. Ik heb dat eigenlijk gekozen omdat dat geen compressie maakt van de files, zodat die altijd en op eender welk systeem (als je er maar aan kan) beschikbaar zijn.

Comment

Een NAS is enkel zinvol als je vanaf meerdere computers in je netwerk aan je data wil kunnen. In het andere geval ben je beter af met een gewone externe HDD (via usb) - sneller én goedkoper.
                              Wordt het toch een NAS kies je er best eentje waar je per gebruiker de toegangsrechten goed kan instellen (lezen / schrijven / geen toegang). Heb zelf een Iomega en ben daar erg tevreden over. Syncback is een geweldig tooltje, trouwens.

Comment

Working...
                              X