Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke CPU zou je kiezen voor Lightroom/Photoshop ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke CPU zou je kiezen voor Lightroom/Photoshop ?

Ik ben een nieuwe pc aan het samenstellen en geraak er niet helemaal uit welke processor ik nu eigelijk best neem... een snelle dualcore of een tragere quad core, of een i7 processor van intel...

De modellen waartussen ik zoek te kiezen zijn:
    178€ - Intel Core2 Duo E8500 3.16GHz 6MB Boxed
    178€ - Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz 2x4MB Boxed
    292€ - Intel Quad Core I7 920 s1366 2.66GHz 1333MHz 8MB

Welke CPU zouden jullie nemen, met performantie van Adobe software in het achterhoofd?

Harde schijf is al gekocht en is een velociraptor van 300Gb geworden (250€), en er zou ook 2x2gb DDR2 of DDR3 Ram in het toestel komen... Grafische kaart is denk ik van minder belang en hiervoor kies ik een passief gekoelde kaart met 512Mb ram. Als operating systeem zou ik Vista64 aanschaffen.
    Last edited by RikH; 23 december 2008, 14:24.
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Re: Welke CPU zou je kiezen voor Lightroom/Photoshop ?

Zeker i7!

Let wel is nieuwe socket als ik me niet vergis, dus nieuw mobo nodig.

i7 Nehalems hebben de memory controller mee onboard en hebben dus geen northbridge meer nodig.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Mja het ziet er moeilijk uit om een micro-atx moederbord te vinden waar ik de I7 op kwijt kan...

Deze reactie kreeg ik zonet van mijn hardwareleverancier:
      Het staat buiten discussie dat de I7 nu veruit de beste keuze is. De andere zijn goedkoper, maar lopen op elk soort van gebruik en snelheid, kilometers achter. Doch een I7 microATX bestaat voorlopig nog niet, aldus een Antec P182 raden wij gewoon aan met een X58 van eventueel Intel o.d.
      Kom ik er wel achter dat ik opeens 2 a 3x zoveel aan het moederbord moet uitgeven (230 euro lijkt het goedkoopste I7 moederbord in de handel)... en dan nog verplicht DDR3 ram :/
      Last edited by RikH; 23 december 2008, 15:06.
      Mijn foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
        Kom ik er wel achter dat ik opeens 2 a 3x zoveel aan het moederbord moet uitgeven (230 euro lijkt het goedkoopste I7 moederbord in de handel)... en dan nog verplicht DDR3 ram :/
        dat heb je nu eenmaal als je recente computer-technologie wil aanschaffen... Als je dat niet wil, zou ik de quadcore nemen...
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

Comment

Mja het ziet er moeilijk uit om een micro-atx moederbord te vinden waar ik de I7 op kwijt kan...

Deze reactie kreeg ik zonet van mijn hardwareleverancier:

Jep, en dan moet je ook nog eens 3 latjes van dat RAM kopen
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

En euh, prijs / performantie verhouding -> denken jullie dat het in dit opzicht de moeite is om de investering te doen
            Mijn foto's

Comment

En euh, prijs / performantie verhouding -> denken jullie dat het in dit opzicht de moeite is om de investering te doen
              Moeilijk te zeggen met de financiële crisis.

Sommigen beweren dat de prijzen in 2009 van elektronica de hoogte in zullen gaan anderen dan weer net omgekeerd.

Als je nu een investering wil doen voor een nieuwe pc, dan zou ik het doen. Anders nog wat wachten, prijzen zakken sowieso en eventueel je huidige pc een beetje upgraden (indien mogelijk).

De meesten zijn toch erg blij met de nieuwe architectuur.

Comment

Persoonlijk zou ik nog een maand of 6 wachten om een i7 te kopen. Tegen die tijd zullen er ook meerdere i7 processoren zijn (dan de 3 nu, waarvan 1 compleet onbetaalbaar).
                Tegen die tijd zal je ook veel meer keuze hebben in moederborden (want het ding heeft effectief een nieuwe socket + 3 geheugenlatjes DDR3 nodig (in plaats van 2 nu)).

Nu zou ik een dual-core uit de 8000 serie kopen (die 6600 is compleet verouderd).
                Over een maand of 6 een i7.

Den deze wacht dus nog een half jaartje. Tegen dan is mijn PC'ke 5 jaar, en aan de nodige rust toe ;-).
                Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Persoonlijk zou ik nog een maand of 6 wachten om een i7 te kopen. Tegen die tijd zullen er ook meerdere i7 processoren zijn (dan de 3 nu, waarvan 1 compleet onbetaalbaar).
                  Je informatie lijkt te kloppen:
                  To recap what we know so far, the highest-end 965 at 3.2GHz will be priced at $999 in quantities of 1,000, similar to most other Extreme Edition's we've seen in the past. The 'performance' 940 at 2.93GHz will be sold at $562, while the mainstream 920 at 2.66GHz is $284. The roadmap doesn't expand much beyond these three models, sadly, but it does appear that the first follow-up Nehalem launches will occur in Q2 of next year.
                  Mijn foto's

Comment

Is de Adobe software dan geschreven voor een Quad Core?
                    Op mijn Dell Inspiron 1720 draait CS3 ook goed hoor.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Hier sedert zaterdag een i7 platform in elkaar gestoken met 3x 2Gb Ram ter vervanging van mijn Intel Core 2 Duo processor E8400 (is verhuist naar 't vrouwke). Prijs was eigenlijk bijna identiek met een oudere quad-core dus keuze was rap gemaakt.
                      α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                      Flickr____No place to be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Op mijn Dell Inspiron 1720 draait CS3 ook goed hoor.

Grtz, RF
                        Maakt toch niet uit?

Als adobe nu 1 core volledig in beslag neemt, dan heb je de luxe om nog steeds 3 andere cores te gebruiken voor andere toepassingen.

Comment

Ik ben een nieuwe pc aan het samenstellen en geraak er niet helemaal uit welke processor ik nu eigelijk best neem... een snelle dualcore of een tragere quad core, of een i7 processor van intel...

De modellen waartussen ik zoek te kiezen zijn:
                          178€ - Intel Core2 Duo E8500 3.16GHz 6MB Boxed
                          178€ - Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz 2x4MB Boxed
                          292€ - Intel Quad Core I7 920 s1366 2.66GHz 1333MHz 8MB

Welke CPU zouden jullie nemen, met performantie van Adobe software in het achterhoofd?

Harde schijf is al gekocht en is een velociraptor van 300Gb geworden (250€), en er zou ook 2x2gb DDR2 of DDR3 Ram in het toestel komen... Grafische kaart is denk ik van minder belang en hiervoor kies ik een passief gekoelde kaart met 512Mb ram. Als operating systeem zou ik Vista64 aanschaffen.
                          Persoonlijk zou ik voor nog iets anders gaan. De Q9550 van intel. ( @ 2.93Ghz)
                          Quad core processor en zeer goed van prijs. 299 euro.
                          Dit met 4gb ddr2 800 memory en een XFX m-atx moederbord.
                          Dit moederbord is met geforce graphics onboard en zeer goede prijs / kwaliteit verhouding.
                          Prijs moederbord iets van een 80 euro.
                          Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                          Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                            Maakt toch niet uit?

Als adobe nu 1 core volledig in beslag neemt, dan heb je de luxe om nog steeds 3 andere cores te gebruiken voor andere toepassingen.
                            Aha, nog iets bijgeleerd.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Sinds Adobe CS4 is er multi-core support ja (meer dan 2 zelfs)

We were a little surprised at how well Photoshop CS4 performed on quad-core CPUs. A 2.66GHz Q9450 runs our suite of Photoshop tests at the same performance as the 3.3GHz E8600. Core i7, of course, runs away in Photoshop. After Effects is even more optimized for quad-core, and if you're running this application, having more than two cores is beneficial.
                              bron: http://www.extremetech.com/article2/...2336860,00.asp
                              Last edited by RikH; 24 december 2008, 09:48.
                              Mijn foto's

Comment

Working...
                              X