Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

spaarlamp

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• spaarlamp

heb een nieuw verlichting gekocht voor in de keuken, daar staat bij; max 60 watt gebruiken.
    maar kan ik daar wel een hogere wattage bv(100watt) spaarlamp voor gebruiken, dacht dat die niet zo heet werden!!
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Re: spaarlamp

Hey juppekes

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    heb een nieuw verlichting gekocht voor in de keuken, daar staat bij; max 60 watt gebruiken.
    maar kan ik daar wel een hogere wattage bv(100watt) spaarlamp voor gebruiken, dacht dat die niet zo heet werden!!
    grt,bouk.

Een spaarlamp zal altijd een kleinere wattage hebben

Vb een gewone lamp van 60W wordt vervangen door een spaarlamp van 11W
    Bootjes

Comment

Je mag er inderdaad een spaarlamp insteken, op voorwaarde dat het werkelijk opgenomen vermogen van die lamp niet meer is dan 60W.
      Maar spaarlampen verbruiken veel minder dan 60W.
      Op de verpakking staat meestal het opgenomen vermogen + een vergelijkend vermogen dat een gewone gloeilamp nodig heeft om even veel licht te geven (bijvoorbeeld 20W spaarlamp = 100W gloeilamp).

In een gesloten armatuur gebruik je best een lamp waarvan je de (TL) buisjes ziet zitten, bij de afgeschermde spaarlampen verlies je een beetje van de lichtsterkte omdat er nog een extra laag matglas tussenzit.

Let ook op de afmetingen, er zijn spaarlampen in verschillende vormen te vinden (lange rechte buisjes, opgerold...), er is er altijd wel eentje die zal passen.

Koop ook een lamp van een bekend merk, die gaan meestal langer mee, en ze hebben ook een betere kleurweergave.

Als er een dimmer gebruikt wordt, dan bestaan er tegenwoordig ook dimbare spaarlampen (opgelet, niet alle dimbare spaarlampen kan je met een dimmer gebruiken, bij sommige moet je de lichtschakelaar kort aan en uit doen om de lamp te dimmen, en dat lijkt mij minder handig).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Koop ook een lamp van een bekend merk, die gaan meestal langer mee, en ze hebben ook een betere kleurweergave.
        Ik heb 4 Philips spaarlampen gekocht waarvan er één na 2 branduren al defect was.
        Niet dat ik voor 5€ speciaal terug naar de winkel ga rijden, maar heeft men op spaarlampen garantie ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          Ik heb 4 Philips spaarlampen gekocht waarvan er één na 2 branduren al defect was.
          Niet dat ik voor 5€ speciaal terug naar de winkel ga rijden, maar heeft men op spaarlampen garantie ?
          Ben ook benieuwd naar antwoord.
          Bovendien heb ik mijn twijfels over de levensduur van dergelijke lampen.
          Ik stel vast dat op plaatsen waar ik een dergelijke lamp gebruik, met minstens 4 x aan / uit schakeling per 24 uur, de levensduur korter is dan de klassieke lamp. Als ik voor die spaarlamp dan 4 à 5 maal meer moet betalen stel ik me toch vragen omtrent het gebruik van dergelijke verlichting. Zou het kunnen dat het allemaal een opgezet plan is van Philips en consoorten om nog meer euro's uit onze zak te halen?

Henri
          lidnummer: BD0435BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            grt,bouk.
            Een spaarlamp van 100W ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
              Een spaarlamp van 100W ?
              Natuurlijk ... dacht je dat die niet bestonden ? .. of je die in een keuken moet gebruiken dat is een andere kwestie !
              (http://www.envirolites.co.uk/index.html )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                Natuurlijk ... dacht je dat die niet bestonden ? .. of je die in een keuken moet gebruiken dat is een andere kwestie !
                (http://www.envirolites.co.uk/index.html )
                Jamaar wacht eens, ben jij soms een Nederlander die hier in België een zolderkamer huurt en daar jeweetwelwat kweekt?

Neen, serieus. Bedankt voor de link hoor. Exotische planten kweken is nog zo'n idiote hobby van mij en dat zou wel eens van pas kunnen komen .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Als je het kan bewijzen dat je die lamp pas hebt gekocht, dan zou je gewoon een nieuwe moeten krijgen (een kassabonnetje is voldoende bij de Hubo, en waarschijnlijk ook bij de meeste andere zaken).
                  BD0338BE

Comment

Heb er ooit eentje gehad. Zeven X de prijs van een gewone lamp. Na drie maanden stuk. Toeval?
                    Welzeker. En als ik dit niet geloof, dan maakt dat prullampengesticht uit Eindhoven me wel weer
                    wat anders wijs.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                      Heb er ooit eentje gehad. Zeven X de prijs van een gewone lamp. Na drie maanden stuk. Toeval?
                      Welzeker. En als ik dit niet geloof, dan maakt dat prullampengesticht uit Eindhoven me wel weer
                      wat anders wijs.
                      Ik heb ooit een paar heel goedkope spaarlampen gekocht, maar die waren binnen het jaar al defect.
                      Met spaarlampen van Osram en Philips heb ik nog geen problemen gehad, buiten één van Philips die na zo'n 8 jaar startproblemen kreeg...
                      BD0338BE

Comment

[QUOTE=kodachrome;2074067 Als ik voor die spaarlamp dan 4 à 5 maal meer moet betalen stel ik me toch vragen omtrent het gebruik van dergelijke verlichting. Zou het kunnen dat het allemaal een opgezet plan is van Philips en consoorten om nog meer euro's uit onze zak te halen?

Henri[/QUOTE]

Neen, want ik heb hier al mijn lampen in huis door spaarlampen vervangen rond januari, en ik heb net mijn factuur van electrabel gekregen, en 'k krijg ver 300 euro terug, terwijl het de vorige jaren alleen in stijgende lijn ging. En ik ben niet echt beginnen letten op doe ik nu de lampen minder of meer branden. Maar blijkbaar maken die spaarlampen wel een serieus verschil, dat is er mijn eerste indruk over.
                        To make your dreams come true, wake up

Comment

Ik heb mijn spaarlampen nog nooit moeten vervangen. De eerste ben ik een 8-tal jaar geleden beginnen gebruiken.

Comment

Mijn probleem is dat ik geen spaarlampen vind die én laag genoeg zijn in vermogen (vergelijkend vermogen 15W) én dimbaar zijn voor mijn lusterke boven de eettafel

Als dat ding nu brandt dan verbruikt het 555W

Comment

Heeft het aantal malen licht aan- / uitschakelen meer invloed op de levensduur van spaarlampen dan op standaard tungsten lampen ?
                              Wie weet waar er meer info en vergelijkende studie te vinden is i.v.m. levensduur van beide systemen?
                              Zijn er in de spaarlampen merken met kortere levensduur en zijn er studies gemaakt omtrent merk en kostprijs ?
                              Dank voor info.

Henri
                              lidnummer: BD0435BE

Comment

Working...
                              X