Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

harde schijf macbook pro vervangen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• harde schijf macbook pro vervangen

weet er iemand of ik gemakkelijk de harde schijf van mijn macbook pro kan vervangen door eentje van 500GB?
    is dat gewoon hetzelfde principe als een pc? (gewoon nieuwe schijf erin steken,boot cd erin rammen en opstarten maar...

en is het misschien mogelijk om ALLE programma's,bestanden en instellingen over te zetten naar die andere schijf (soort image van mijn schijf op die nieuwe te zetten)
    Last edited by Matthias; 21 november 2008, 21:20.
    5DmkIII en wat glas

Re: harde schijf macbook pro vervangen

Kan je niet met Time Machine je huidige HDD volledig backuppen, en die er bij de nieuwe HDD er terug opzetten?
    Ik heb geen macbook, dus ik heb er ook geen ervaring mee.

Comment

Mogelijk zal het wel zijn, maar ik zou er niet zelf aan beginnen. Macs zijn niet zo "opereerbaar" als pc laptops

Overigens ben je je garantie onherroepelijk kwijt, als je hem openmaakt en dingen vervangt.

Voor meer info: google is uw vriend. Probeer eens "replacing macbook harddisk", bijvoorbeeld.

Comment

Ik meen gelezen te hebben dat de hoogte van zo'n harde schijf ook kleiner is (m.a.w. zo'n schijf is dunner!) dan wat je doorgaans kunt vinden in de winkel. Goed uitkijken voor je aan de slag gaat. Een interessante site (maar ik weet niet of ze al up to date zijn met de allernieuwste modellen) is:

Vaak hebben ze zelfs video's over hoe je precies te werk moet gaan.
        (en het lijkt dat de MBP reeds op de site staat!)
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Welke MacBook Pro heb je? Het nieuwe model of het oude? Bij het oude zou ik er zelf niet aan beginnen wegens heel complex. Zoek maar eens op Google (MacBook Pro replace HD).
          Een goede beschrijving vind je hier: http://www.extremetech.com/article2/...2119529,00.asp

In ieder geval, veel success

Erik

Comment

Tiens : Macs waren toch gebruiksvriendelijk .

Heb onlangs een filmke gezien met de procedure van de nieuwe Pro's. Dat zag er toch een pak makkelijker uit (maar daar ben je niet veel mee natuurlijk).
            Groeten,

Polleke

Comment

Ik heb onlangs een tweedehands macbook gekocht waarvan de gebruiker zelf de 60GB HD vervangen had door een 200GB. 't Is dus zeker mogelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Topaaz Bekijk bericht
                Welke MacBook Pro heb je? Het nieuwe model of het oude? Bij het oude zou ik er zelf niet aan beginnen wegens heel complex. Zoek maar eens op Google (MacBook Pro replace HD).
                Een goede beschrijving vind je hier: http://www.extremetech.com/article2/...2119529,00.asp

In ieder geval, veel success

Erik
                ik heb ééntje van de voorlaatste generatie (15' 2.5Ghz 8600GT 512MB...) maar hier zit maar een schijf van 250GB in. Aangezien ik veel met filmpjes bezig zit, heb ik al snel een 50-tal GB per project staan, tel daar mijn foto's bij en de schijf zit bijna vol
                ik kan dus wel een schijfje van 500GB gebruiken, ik denk dat ik ze volgende week ga kopen
                5DmkIII en wat glas

Comment

Matthias, is een externe schijf niet makkelijker? (zolang het maar geen LaCie is ).

Comment

Yep, het kan zeker! Ik het namelijk ook zelf gedaan (nadat mijn macbook pro uit garantie was natuurlijk). Ik heb mijn 160 gig vervangen door een 320 gig WD. Jij wil 500 gig? Geen probleem, ga dan op zoek naar deze schijf http://www.ifixit.com/Apple-Parts/50...-New/IF107-060.

Hoe je het moet doen staat op: http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacB.../115/10/Page-1

Als de schijf erin zit, idd booten met Leopard cd en dan Disk utility gebruiken om de schijf te formatteren als HFS+. Dan gewoon leopard opnieuw installeren en huppake. Klaar.

Moest er iets zijn, dan hoor ik het wel!

Greetz,

Oli4
                    nikon D700 + MB-D10| nikkor af-s 24-70 2.8 | 2 X SB-900

Comment

Ik stuurde een collega vorige week naar een Apple winkel, ook voor een macbook pro te upgraden naar een 500GB schijf en daar zeiden ze dat ze een 500GB schijf er moeilijk in krijgen. Volgens hun praktijkervaring zijn de nieuwe 500GB hd's net iets hoger en de ruimte is nogal strikt volgens de norm in een macbook pro... Het is maar van horen zeggen, of dit werkelijk klopt... probeer dus de Samsung te kopen die ze hierboven opgeven...
                      Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

126,80 euro voor een 500GB laptopharddisk, is dus ook weer wat gezakt in prijs...

Om je data over te zetten koop je beter een 2.5 inch sata USB extern bakje zoals één van deze:

Je haalt eerst je interne harddisk eruit, plaats die in de externe behuizing. Daarna installeer je de nieuwe harddisk en start op van de DVD die bij je Mac ooit zat (C blijven indrukken tijdens aan zetten om van DVD op te starten).

Je doet een installatie (misschien het moment om eens enkel NL taal te installeren en al die printerdrivers te deselecteren... scheelt een hoop in ruimte en gebruik je toch nooit...)

Tijdens de installatie wordt gevraagd of je je gegevens van een andere mac wil halen, je kan aanduiden om het van je externe harddisk te halen (aansluiten hé). Je volledige gebruikersaccount inclusief programma's en voorkeuren e.d. wordt volledig automatisch gecopieerd (enkel de printers moet je opnieuw installeren). Je hoeft dit niet meteen te doen, overslaan kan ook om dan eerst een tijdelijke account aan te maken, die een volledige systeemupdate uit te laten voeren en dan bij programma's --> hulpprogramma's --> migratiewizard uit te voeren... Meestal doe ik het zo omdat je dan de laatste versie van deze wizard gebruikt...

Dit lijkt me de meest handige oplossing, zo doe ik het tenminste altijd... Je kan in dit geval ook carboncopy cloner gebruiken maar ik prefereer toch een vers geïnstalleerd systeem om één of andere reden... http://bombich.com/software/ccc.html
                        Last edited by Wim; 25 november 2008, 21:34.
                        Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Zaken waar je ook op moet letten is het stroomverbruik van de harde schijf, de apple versies gebruiken vaak minder dan de goedkopere mainstream disks, (0.5A verschil scheelt veel in levensduur van een batterijlading!)

ik ga er vanuit dat je een schijf besteld met exact dezelfde afmetingen (9.5 mm hoog)!

Mensen die gelijkaardige ingrepen uitvoerden:
                          Because of the following two warnings, I created a new article containing easier upgrade instructions and addressing the issue of the 250GB ...

TUAW's Mac How-To Guides simplify this process, offering a wealth of resources to help users of all skill levels maximize their devices.

5000GB MacBook Pro Hard Drive Upgrade Mac Parts and send in Mac Repair service for your Apple Macbook, Macbook Pro, iMac, iPhone or iPad.

5400rpm is wel niet interessant voor je performantie denk ik... 7200 rpm portable disks zijn toch al courant denk ik? als het prijsverschil verantwoord is zou ik het serieus overwegen

voor performance zal het natuurlijk altijd beter zijn om via firewire800 op een externe schijf te werken met daarop je video bestanden...
                          Last edited by RikH; 25 november 2008, 21:48.
                          Mijn foto's
                          Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Het beste kan je het gratis programma HDCLONE downloaden.
                            Indien je een externe behuizing koopt (mèt USB aansluiting) - en vervolgens een nieuwe HD hierin plaatst - kan je met HDCLONE een identieke copy wegschrijven naar de externe HDD - die je dan achteraf in je MacBook (Pro) kan installeren. Op U-tube kan je genoeg filmpjes vinden die exact tonen hoe je zelf een HD van je Mac kan wisselen. Ikzelf wisselde mij 500Gb met eentje van 1Tb - zonder probleem.

Comment

Na meer dan drie jaar zal dat al wel in orde zijn zeker?
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Working...
                              X