Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dell laptop, goed voor Photoshop ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Dell laptop, goed voor Photoshop ?

Mag ik even weten van leden die hier een Dell laptop hebben, of dit al een goede conf. , en zwaar genoeg is om vlot fotobewerkingen mee uit te voeren.

Dell M1710

Intel® Core™2 Duo Processor T7200 (2,00 GHz, 667 MHz FSB, 4 MB L2-cache)

BESTURINGSSYSTEEM Legitieme Windows Vista® Home Premium - English
    MICROSOFT-SOFTWARE Microsoft® Works 9.0 - Engels

ONDERSTEUNINGS - SERVICES 4 jaar Premium XPS-garantiesupport -
    LCD-SCHERM 17,0-inch UltraSharp™ WUXGA-breedbeeldscherm (1.920 x 1.200) met TrueLife™ .

GEHEUGEN 4.096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2.048]
    HARDE SCHIJF Hard Drive 250GB Serial ATA (5400RPM)

GRAFISCHE KAART 256 MB DDR3 nVidia® GeForce™ Go 7900 grafische kaart
    OPTISCH(E) STATION(S) Vast intern 8x DVD+/-RW-station met software - Vista
    HOOFDBATTERIJ 9-cel lithium-ion batterij (80 W/h)

Bedankt voor de hulp.
    Kan ik daarmee ook zonder vedere kosten draadloos werken
    Klein kodakske

Re: Dell laptop, goed voor Photoshop ?

Ik vrees dat dat harde schijf wat traag is om met grote fotobestanden te werken ?

5400RPM is niet bepaald een snelheidsduivel...
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Fotobewerkingen zou ik nooit op een laptopscherm uitvoeren.
      Koop er een kwaliteitsscherm bij, laat het calibreren en je bent al een heel stuk verder.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
        Ik vrees dat dat harde schijf wat traag is om met grote fotobestanden te werken ?

5400RPM is niet bepaald een snelheidsduivel...
        Ik zou niet zozeer vrezen voor de tragere schijf, het 4Gb Ramgeheugen zal hier volgens mij veel opvangen, alleen het opstarten van Photoshop en het binnenhalen en terug wegschrijven van zware foto's zal wat vertraging hebben.

Ik zou ook eerder vrezen voor de kwaliteit van het laptopscherm, bij een laptop is het over het algemeen moeilijker om je scherm te calibreren, vanwege beperkte afregelmogelijkheden.

Maar het hangt er natuurlijk van af hoe veeleisend je bent, ik gebruik ook soms Photoshop op een laptop, maar dan niet als het gaat om kleuren echt te beoordelen, verder draait Photoshop toch redelijk voortreffelijk op mijn Fujitsu Siemens laptopje, dat ik over het algemeen meeneem op reis

Voor mij moet een laptop klein en licht zijn, zodat je hem kan meenemen, er je foto's in opslaan, in veel hotels kan je ermee op internet, je kan er een DVD op draaien, eens een foto bewerken enz.
        Maar het vervangt geenszins een goede desktop met een snelle raptor 10.000 RPM schijf, een goede schermkaart met veel geheugen en een goede 24 inch monitor.

En voor mij vooral GEEN Vista, geef mij maar nog een tijdje XP Pro met service pack 3.
        Last edited by Guest42; 5 november 2008, 16:29.

Comment

dit hangt ook af van je versie van photoshop en wat je zult doen.

werken met één layer en photoshop elements 6 zal geen probleem zijn
          maar photoshop cs3 of 4 en verschillende raw's stichen of een laag of vier kan je pc serieus vertragen of blokkeren.

als je enkel kleine aanpassingen wilt doen zou ik eerder lightroom op je laptop laten draaien ipv ps
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vroy Bekijk bericht

Bedankt voor de hulp.
            Wel, de specificaties die je hier opgeeft geven niet aan of er een draadloze netwerkkaart aanwezig is. Nu, bij mijn weten koop je tegenwoordig geen enkele nieuwe laptop waar dit niet aanwezig is, maar dit is een verouderd model. Koop je die tweedehands over? Ik zou het toch eens navragen.

Dave
            pixelpusher

Comment

neem van mij aan dat deze laptop prima geschikt is om aan fotobewerking te doen.
              'k werk al jaren niet meer op een vaste pc, enkel nog op laptops, en de portable die ik momenteel heb zit qua presaties een stuk onder wat jij hier schrijft.

Snelheid is subjectief...

Ik heb momenteen een vaio core2duo T5500 met 2048MB ram en 15,4" beeldscherm. Wat bij vaio xblack heet, noemt bij dell TruLife. De videokaart is van geen enkel belang, enkel bij 3D toepassingen en/of spellen. Of je nu een GeForce 7400Go met 128MB onboard geheugen hebt zoals in mijn laptop, of een GeForce 7900 met 256MB erin speelt voor fotobewerking geen enkele rol. Zelfs laptop schermen zijn tegenwoordig al bijzonder goed van kwaliteit, vooral wanneer deze over 2 lampen beschikken, wat de mijne niet heeft. Callibratie, tja... hoe sta je er tegenover? Sommigen zijn voorstander, anderen niet... Ik heb mijn scherm twee maal laten callibreren, en ben telkens terug gestapt naar de standaard instellingen omdat deze mij toch een beter en consistenter resultaat gaven. Ik heb hier op noch op bd, noch vrienden/kennissen/familie klachten gehoord over het kleurgebruik, ook niet naar prints toe. Het is maar hoe belangrijk je het voor jezelf vind.

Zo zullen in laptops ook héél vaak 5400 rpm disks terug te vinden zijn, tov. in desktops 7200rpm of 10000rpm. Dit maakt wél verschil, maar de mate waarin dat voor jou belangrijk is moet je zelf beoordelen. Laadtijden en alles wat diskaccess aangaat, zal trager zijn dan op je desktop, maar dramatisch zou ik het niet noemen. De resolutie van je 17" beeldscherm is ruimschoots voldoende imho met 1920 x 1020 pixels, ik gebruik een 15.4" scherm met een resolutie van 1280x800 pixels. Je zal met deze Dell ruimte te over hebben om al je vensters in photoshop kwijt te kunnen. Ik gebruik zowel lightroom als photoshop naast en doormekaar zonder problemen. Bij het samenstellen van pano's is mijn systeem wel ff zoet, maar gezien jouw configuratie sneller is en je over meer ram beschikt, zou dit daarop nog een stuk beter moeten gaan.

Wat devid hierboven laat uitschijnen over cs3/4 prestaties op het systeem dat je hierboven beschrijft is imho sterk overroepen.... akkoord dat bepaalde acties/batch in photoshop je pc zullen vertragen, maar da's normaal. Snellere disks, cpu, en ram kunnen en zullen dit wel beinvloeden, maar er is altijd sneller en beter hoor, maak je daarover geen illusies. Dit is een prima systeem om een tijdje mee verder te kunnen! Trouwens, zoals dave zegt, draadloos internet zit tegenwoordig in elke laptop standaard en dat als sinds een paar jaar. Niks om je zorgen over te maken dus!
              Last edited by yowan-kenobi; 6 november 2008, 14:00.

Comment

De M1710 is er eentje uit de Dell XPS reeks = Gaming en Multimedia reeks.

Neem het van mij aan dat de XPS reeks ruim voldoende is voor het normale (RAW) werk in PS Cs3 en consoorten.
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Zonder opnieuw de hele discussie willen op te starten wil ik je toch vragen om even een Apple te overwegen (Macbook Pro of indien het niet per sé een laptop moet zijn een iMac).

Zalig voor grafisch werk, uiterst stabiel OS.
                  Fuji FinePix S100fs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RuZ Bekijk bericht
                    Zonder opnieuw de hele discussie willen op te starten wil ik je toch vragen om even een Apple te overwegen (Macbook Pro of indien het niet per sé een laptop moet zijn een iMac).

Zalig voor grafisch werk, uiterst stabiel OS.
                    Zowieso is een laptop behelpen, voor grafisch werk. Het is en blijft een compromis ! Daar gaat apple niet veel aan verhelpen
                    To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
                      Callibratie, tja... hoe sta je er tegenover? Sommigen zijn voorstander, anderen niet... Ik heb mijn scherm twee maal laten callibreren, en ben telkens terug gestapt naar de standaard instellingen omdat deze mij toch een beter en consistenter resultaat gaven. Ik heb hier op noch op bd, noch vrienden/kennissen/familie klachten gehoord over het kleurgebruik, ook niet naar prints toe. Het is maar hoe belangrijk je het voor jezelf vind.
                      Als kleuren belangrijk zijn, dan kan je niet anders dan calibreren, maar als je zelfs na calibratie je scherm niet op peil krijgt, dan is het simpel, dan is dat scherm minderwaardig, zo simpel is het.

Een goed scherm kost zoveel en zelfs meer dan een ganse laptop, dus laten we niet discussiëren hé.

Het is zoals je zegt, het is maar hoe belangrijk je het voor jezelf vind, maar dan moet je nadien ook niet klagen.

Portretfotografie is over het algemeen geen probleem, want de meesten zien het graag wat warmer dan de werkelijkheid, maar wil je bv. aan productfotografie gaan doen, dan veranderd de zaak wel eens, maar dan moet ook je ganse systeem op elkaar zijn afgestemd, en moet je ook met je foto's niet naar het eerste het beste supermarktlabo trekken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RuZ Bekijk bericht
                        Als je voor ongeveer dezelfde config ongeveer 1000 euro meer wil betalen mag je dit zeker overwegen...

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                        Fotobewerkingen zou ik nooit op een laptopscherm uitvoeren.
                        Ik ben anders zeer tevreden van mijn scherm (zelfde als TS wil aanschaffen). Lekker veel pixels en die TrueLife oogt zeer mooi vind ik, maar da's dan weer personal taste. Natuurlijk is een gecalibreerd scherm beter. Maar minder mobiel!
                        De config die aangehaald wordt lijkt me wel te werken voor PS bewerkingen...

Grtz,
                        Palladio
                        You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

Comment

Een laptopscherm kan je ook calibreren, hoor. En de eerste laptops met wide-gamut schermen zijn al onderweg.

Dave
                          pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Als kleuren belangrijk zijn, dan kan je niet anders dan calibreren, maar als je zelfs na calibratie je scherm niet op peil krijgt, dan is het simpel, dan is dat scherm minderwaardig, zo simpel is het.

Een goed scherm kost zoveel en zelfs meer dan een ganse laptop, dus laten we niet discussiëren hé.

Het is zoals je zegt, het is maar hoe belangrijk je het voor jezelf vind, maar dan moet je nadien ook niet klagen.

Portretfotografie is over het algemeen geen probleem, want de meesten zien het graag wat warmer dan de werkelijkheid, maar wil je bv. aan productfotografie gaan doen, dan veranderd de zaak wel eens, maar dan moet ook je ganse systeem op elkaar zijn afgestemd, en moet je ook met je foto's niet naar het eerste het beste supermarktlabo trekken.
                            Hier heb je wel een punt, maar het systeem dat je dan nodig hebt mag wat meer kosten :
                            Btw trek je terug
                            Je schrijft de investering af over 3 jaar
                            En je neemt dit mee in je facturatie naar jou klanten.

Maar voor ons amateurs is zo een systeem wel wat overkill

Ik werk op een laptop uit de Dell XPS reeks en de foto's die ik laat afdrukken bij Bert Verlinden wijken enkel in helderheid af van de kleuren op mijn scherm en dat komt omdat ik bewust mijn scherm iets helderder heb gezet (omdat ik deze laptop niet enkel voor fotobewerking gebruik )
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vroy Bekijk bericht
                              Mag ik even weten van leden die hier een Dell laptop hebben, of dit al een goede conf. , en zwaar genoeg is om vlot fotobewerkingen mee uit te voeren.

Dell M1710

Intel® Core™2 Duo Processor T7200 (2,00 GHz, 667 MHz FSB, 4 MB L2-cache)

BESTURINGSSYSTEEM Legitieme Windows Vista® Home Premium - English
                              MICROSOFT-SOFTWARE Microsoft® Works 9.0 - Engels

ONDERSTEUNINGS - SERVICES 4 jaar Premium XPS-garantiesupport -
                              LCD-SCHERM 17,0-inch UltraSharp™ WUXGA-breedbeeldscherm (1.920 x 1.200) met TrueLife™ .

GEHEUGEN 4.096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2.048]
                              HARDE SCHIJF Hard Drive 250GB Serial ATA (5400RPM)

GRAFISCHE KAART 256 MB DDR3 nVidia® GeForce™ Go 7900 grafische kaart
                              OPTISCH(E) STATION(S) Vast intern 8x DVD+/-RW-station met software - Vista
                              HOOFDBATTERIJ 9-cel lithium-ion batterij (80 W/h)

Bedankt voor de hulp.
                              Ik heb een Dell Inspiron 1720 met Vista en die draait zonder enig probleem Adobe Design Premiun CS3, CorelDraw Graphics Suite X4, Corel Paint Shop Pro Photo X2 en Office 2007.
                              Het scherm zal je voldoening geven om je foto's te bewerken, tenzij je veel meer uit zou geven aan een scherm alleen al, dan kunt ge veel beter verwachten. Met die laptop kan je probleemloos draadloos op internet! In het begin heb ik veel miserie gehad met mijn laptop maar alles heeft de helpdesk netjes afgehandeld en dat binnen de kortste keren. Dell heeft waarschijnlijk de beste service die bestaat in België.
                              Voorbeeld 1: HD kapot, gebeld naar Dell en s'anderendaags stond een courrierbedrijf hier al met een kompleet nieuwe schijf.
                              Voorbeeld 2: De K toets is losgekomen van het toetsenbord, in de namiddag gebeld en s'anderendaags stond dit zelfde courrierbedrijf hier met een volledig nieuw toetsenbord!

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                              Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
                              X