Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

spaar spots

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: spaar spots

    Je moet je eens gaan verdiepen in verlichting technologie ...een 12v spot geeft altijd meer licht dan een 220v GU10.




    Led technologie wordt nu al toegepast in verkeerslichten , gebouwverlichting (minder strooilicht) maar het kostenplaatsje is er ook naar in zo'n installatie.

    Je kan misschien al je TL lampen vervangen door de ECO versies bv 36w wordt 32w met evenveel rendement !

    Comment


    • #17
      Re: spaar spots

      Oorspronkelijk geplaatst door Fabbe Bekijk bericht
      Je moet je eens gaan verdiepen in verlichting technologie ...een 12v spot geeft altijd meer licht dan een 220v GU10.
      Ik ben op zoek gegaan naar 12V en 230V halogeenlampen met een vergelijkbaar vermogen, en volgens de gegevens die ik op de website van Philips kon vinden geeft een 60W/230V inderdaad veel minder licht dan een 60W/12V lamp (het gaat over een halogeenlampje, bij de spots geven ze niet op hoeveel licht er uitkomt).

      En ik dacht dat 60W altijd gelijk was aan 60W, maar het is dan ook al 27 jaar geleden dat ik nog naar school ging. Ondertussen is er dus wel wat veranderd.

      Het is wel zo dat veel 12V spots niet de volle lichtsterkte geven, omdat er te dunne draad wordt gebruikt (en dat kan heel gevaarlijk zijn, want ik heb zo al een aantal verbrande lusterklemmen en draad met verbrande isolatie in een plafond gevonden).

      Als er alleen maar spots gebruikt worden om bijvoorbeeld een woonkamer te verlichten, dan heb je wel een groot vermogen nodig. Een collega heeft bij iemand in totaal voor bijna 1000W aan spots geinstalleerd in een woonkamer. Ze hebben vooraf alles netjes laten uitrekenen...

      Dat zal een flinke elektriciteitsrekening worden.
      Maar als die lampjes allemaal branden moet de verwarming niet meer opgezet worden, het zal er zo al warm genoeg zijn.
      In de zomer moet er dan wel een airco geplaatst worden om de warmte af te voeren.

      In die woning zijn er alleen maar halogeenspots gebruikt, ze kunnen daar best het dak vol leggen met zonnepanelen om de elektriciteitsrekening wat te verminderen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #18
        Re: spaar spots

        Heb net 2 soorten LED GU10 spots aangeschaft, ga ze vanavond installeren en kijken of het licht mij aanstaat.

        Hier thuis zou het zijn voor de slaapkamer en de gang.

        En als het op iets trekt ook voor de kinderkamer, dan kunnen we daar wat specifieker belichten (spotlicht) zonder dat ge direkt 200watt licht moet aanklikken.

        Comment

        Working...
        X